2 årig dotter sover inte och äter inte heller

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

2 årig dotter sover inte och äter inte heller

Inlägg av miiaz »

Min dotter nr 2 är nu 2 år och 2 månader och hon åt och sov väldigt bra när hon var en bebis. Nu de senaste 6 månader har hon ätit dåligt och sover sämre. För frukost vägrar hon äta annat än dricka mjolk (ca 2,5 dl). Till lunch äter hon grekisk yogurt med frukyogurt och fruktbitar (allt annat jag ger henne, vägrar hon äta, provar varenda dag). Mellanmål kan jag inte ge henne eftersom hon inte sedan äter något på kvällen. även om hon inte äter något då i alla fall. Hon kanske tar några bitar av maten, men det blir inte mer an 2-3 teskedar. Och så dricker hon sin mjölk innan det ar dags att lägga sig. Det här gör mig galen, jag vet att hon äter alldeles för lite men kan inte få mer mat i henne.

När det ar dags för henne att sova, tar det minst en timme att somna. Hon springer iväg från sin säng och då går jag lugnt till sängen med henne och ramsar. Men detta gör vi alltså minst en timme. Ibland tar det två timmar. Och dä är jag inte glad..Hon blev sömntränad vid några månader bara och sov som en klocka men nu lägger jag henne vid kl 20. Hon somnar alltså mellan 21 och 22 (innan lade jag henne vid 19 men i och med att hon alltid sprang iväg, tänkte jag att hon inte var trött och flyttade tiden till 20). Hon vaknar varje morgon mellan 6.50 och 7.15. Det blir väldigt få timmar för en 2 årig. På dagen ar det samma sak, hon vägrar sova. Det kan ta över en timme att somna också. Men jag lägger ner henne alltid vid 12.30. Ibland sover hon inte alls, ibland en timme, ibland 2 timmar. Vi har det mörkt i rummet både pa dagen och natten när hon ska sova. Jag vill att hon sover 19-7 och tar ca 45 min lur på dagen.

Som ni ser, är systemet här helt galet och jag verkligen behöver hjälp. Hela var kväll går åt att jaga henne (även om jag sitter utanför hennes rum), och dagarna går åt att vara frustrerad över att hon inte äter. (hon ser ut att hon äter bra, har helt normal vikt och längd).

Hoppas någon kan hjälpa till innan jag brister! Tack på förhand.
1a dotter född 16e augusti 2008
2a dotter född 15e december 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2 årig dotter sover inte och äter inte heller

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen!

Mitt första råd, ta tillbaka spjälsängen! Här på AnnaWahlgrens forum rekommenderas spjälsäng tills hela trotsen är över efter 4 år. :o

Ang. mat så brukar man säga att det tar ett barn 20 smakningar innan de lär sig en ny smak, så fortsätt och se till att hon smakar på det hon blir erbjuden. Jag har också en svåräten sort och det jag gör är att jag serverar nästan alla måltider med något nytt, något gammalt och något han gillar. Man smakar på allt, men sen äter man mera av det man gillar helt enkelt. I vissa perioder är det bara 5 rätter som går ner och i andra en hel repertoar. Så fortsätt servera det som serveras. Vissa barn vill ha separata högar med allt, andra vill ha det blandat. Vad gillar din dotter? Tänk på att äta måltider tillsammans, alla vid matbordet, det är en social tillställning också att äta, och fokusera på DIN mat och säg mmmmm... vad gott osv. inget fokus på henne, hon kan äta själv, plocka själv med sitt. Många 2 åringar gillar plockmat. Omelett är ofta poppis och mycket nyttigt. Ägg innehåller alla näringsämnen utom c-vit. Min son får massa ägg på härsan och tvärsan så jag vet att det lilla han äter är näringsrikt.

Sen tycker jag du skall läsa på om SHN kuren för stora barn och läsa internationella SHN boken så du vet hur den går till. Ta fram en plan och schema och kör när alla frågor är besvarade. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "