Bakslag efter 1,5 månad - Börjar tvivla!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lilla F
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 05 jan 2015, 21:30

Bakslag efter 1,5 månad - Börjar tvivla!

Inlägg av Lilla F »

Hej!

Vi vänder oss till slut till forumet då vi känner att vi kört fast och inte kommer framåt i rätt riktning efter 1.5 månader med SHN.

Lillan är lite mer än 8 månader och vi kurade henne vid 7 månaders ålder. I början fungerade det hela "bra" men nu känns det som att vi fått ett bakslag.

Vi har läst flera trådar på forumet men inte hittat riktigt rätt svar.

Vid nästan varje läggning både dagslurar och nattlurar börjar hon skrika samma tusendel som hon nuddar madrassen och blir ledsen, oavsett hur mätt och oavsett hur glad hon varit precis innan.

Metoden har fungerat bra med att tillrättalägga samt solfjädra i ca 5 minuter, och sedan ramsa. Sedan två veckor tillbaka har hon protesterat mer och mer vid läggning, vrider på sig, spjärnar emot, skriker, och försöker ställa sig på alla fyra. Har blivit mycket svårare att lugna på plats, och så fort man försöker smita ut och ramsa så ställer hon sig upp och skriker vid kanten.

Vi låter henne reagera på ramsan ett par gånger innan vi går in och tillrättalägger igen, varpå det hela börjar om och hon skriker för fullt igen. Har testat att "backa" och testat buffa igen vilket hon svarar på genom att lugna ner sig, men tar hög ton igen så fort man slutar buffa och vill ställa sig upp igen.

Igår svarade hon knappt på buffning heller och lugnar sig inte.

När hon väl somnat, sover hon för det mesta hela natten utan problem, med några enstaka ramsor hit och dit.

Schemat ser ut som följande just nu:

07.15 Vaknar - ammar
08.45 Frukost 1 - gröt
09.00-10.00 Sover
11.30 Lunch
12.30-13.30 Sover
14.30 Mellis
16-17 Sover
18.00 Middag
18.30 Nattrutin avslutas med nattslurk
19.30 Natti natti


Dagslurarna är oftast tuffa då hon vaknar ofta efter 30 minuter och har väldigt svårt att somna om. Har testat 45 minuters-lurar men inser att hon blir lugnare efter en timmes lur, även om hon oftast vaknar efter 30-45 minuter.

Det är väldigt svårt att veta hur man ska förhålla sig till dessa sovtider om hon vaknar en kvart innan väckning och det tar 20 minuter att somna om? Väcka direkt efter att hon somnat igen?
Blir alltid nervöst när sovtiden börjar närma sig slutet då man inte vet om hon vaknar tidigare.

Vi tror verkligen på denna metod men känner inte att det går åt rätt håll, då man hör alla prata om hur "fantastiskt" livet är efter kuren med barn som slänger sig ner i sängen och somnar självmant.
Man blir i princip fången i sitt hem när man följer schemat till punkt och pricka eftersom det svårt att få lurar och tider att klaffa om man är på språng.

Tacksam för svar! :)

//Mamma och Pappa till Lilla F
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Bakslag efter 1,5 månad - Börjar tvivla!

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!

Självklart har ni också möjlighet att få känna på det fantastiska livet med barn efter kuren! :) Misströsta inte efter ett litet bakslag. Det är inte helt ovanligt att det kommer något bakslag mellan varven. Hos oss har de ofta berott på att det varit dags att justera schemat, eller att vi föräldrar har "slirat" med schemat. Det känns lite jobbigt att medge men samtliga gånger har det berott på oss. :oops:

Utifrån det har jag kikat på ert schema och vill att ni funderar över vilka möjligheter ni har att justera schemat? De rekommenderade sömnpassen är 5, 20, 45, 90 min, 2, 3 etc timmar. Ja, jag vet. Jag läste att er guldklimp ofta vaknar efter 30 minuter, men just därför är det nog dags att se över schemat 8) . Här kommer vårt schema som vi har haft sedan vår yngsta var 9 månader:

7.00 God morgon! Amning
8.15 Frukost (havregrynsgröt)
9-9.45 Vila 45 minuter
11.00 Lunch
12.15-14.15 Vila 2 timmar
14.15 Mellis
16.30-16.50 Vila 20 min
17.00 Middag
19.00 Kvällsmål (Havregrynsgröt)
19.30 Natti, natti!

När det gäller daglurarna finns det ett sätt att ge dem möjlighet att sätta sig, genom att låta barnet ta dem i barnvagnen. Jag har gjort så att jag har lagt barnet i vagnen och sedan promenerat med vagnen en stund tills hon tystnat. Då har jag stannat och väntat. Om hon protesterat så har jag gått lite till tills hon tystnat (och lite, lite till). Sedan stått stilla. ETc. Tills hon somnat på egen hand utan vagn i rörelse. Ett par veckor så satt tiderna som en smäck. :D

Du skriver att ni lägger till rätta och sedan sofjädrar i 5 minuter; tänk på att solfjädern precis som buffningen är ett krisverktyg och därför endast skall användas vid just KRIS. God natt till lampan, släckning, läggning och ramsning och ut ska max ta en minut eller så. I det här läget kan det vara klokt att läsa boken ännu en gång, om inte annat så för att påminna er om verktygen och när dessa ska användas och inte.

Det är jättebra att ni använder forumet som ert bollplank. Fortsätt med det. För mig har det varit ovärderligt under olika faser av barnens utveckling - det finns ju så mycket klokskap på det här forumet! :)

Andas och njut av den framgång ni nått hittills! Det här fixar ni.
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Lilla F
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 05 jan 2015, 21:30

Re: Bakslag efter 1,5 månad - Börjar tvivla!

Inlägg av Lilla F »

Tack för stöttande svar!

Hur kommer det sig att hon alltid blir ledsen vid läggning? Tar det sån tid för barnet att förstå att sova är något som är skönt?
Dagens läggning avklarades kort och koncist, vilket sen ledde till ca 40 minuter skrik och gnäll innan hon till slut somnade själv i sängen. En tillrättaläggning och massa ramsande krävdes. Positivt att hon somnade själv, men sicket protesterande! :roll:

Tidigare hade vi ett schema som innehöll 1,5 timmes dagslur, men som inte funkade då hon aldrig sov tiden ut. Hur ska man tänka inför att införa en två timmars lur på dagen?
Spontant (och negativt :oops: ) tänker vi att det blir svårt att få henne att sova så länge...
Samtidigt som 20 minutersluren känns som den kommer att upptas av skrik och gnäll.

Hur ska man resonera ang. lurarna när hon exempelvis ska sova i 20 minuter, men vaknar efter låt säga en kvart? Kämpa kämpa kämpa tills hon somnar om igen, även om det tar 20 minuter till? Eller bara låta henne lugna sig en aning och sen ta upp?

Känns som att vi är nära att knäcka lösningen, men just nu är det lite grus i maskineriet tyvärr!

Hälsningar mamma och pappa till Lilla F! :)
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Bakslag efter 1,5 månad - Börjar tvivla!

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!

Hur är det med skrattet-till-gonattet? Det krävs en hel del skratt, stoj och stim innan läggning (i annat rum än barnets sovrum), räkna med en halvtimmes skratt-till-gonatt. Det ska skrattas tills man kiknar och mitt i det roliga är det dags för läggning, då det är gonatt till lampan, läggning, på med larmet, tillrättaläggning, lätt tryck och glad ramsning (med skratt i rösten) ut. :lol: Gör husljud; dammsug, ha tv:n på, spela musik, prata i telefon. Det brukar lugna mer än man tror.

När det gäller daglurarna tänker jag att jag ger barnet möjlighet att sova 45 minuter, 2 timmar, 20 minuter eller vad som nu står på schemat. Ibland somnar hon snabbt, andra gånger tar det ett tag innan hon kommer till ro. De längre lurarna kan ni använda er av marginalkvarten, men med den kortare såsom 20 minuter så blir det ibland en 5 minutare om det "tramsas" för länge.

Om hon nu vaknar efter 15 minuter under sin 20-minuterslur som du skrev, så är det bara att vänta tills hon lugnar sig och tystnar (om så bara för några sekunder) och sedan väcka henne med skratt och sång! \:D/

Det är inte helt ovanligt att barnet ibland vaknar till efter 20 minuter eller 45 minuter - i de sk skarvarna. Använd ramsan, eller om barnet sover i vagnen kan du gå en liten sväng med vagnen tills hon tystnar. Speciellt om detta sker vid någon av långlurarna.

Vilket schema ni än väljer så försök använda er av de naturliga sömnpassen som jag nämnde i förra svaret. Plus 3-4 timmar mellan måltiderna. Håll er till schemat i åtminstone en vecka innan ni gör ev justeringar.

Nu gäller det bara att ni dammsuger upp gruset i maskineriet (och släpper överkoncentrationen). Läs "Safari-allegorin" en gång till för att komma i rätt tänk igen. 8)
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Lilla F
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 05 jan 2015, 21:30

Re: Bakslag efter 1,5 månad - Börjar tvivla!

Inlägg av Lilla F »

Tack än en gång för ditt svar, du känns så full av energinoch peppande för oss. Vi måste repetera och försökte förlänga skrattet före godnattet, men mycket svårt på kvällen då hon är trött och grinig, självklart kan vi lyckas om vi kämpar men det är inte alltid så lätt.
Ett tag lugnade hon ned sig i sängen på 5-10 min, men fortfarande ledsen vid nedläggning. Är hon riktigt trött om hon t ex lagts en timma senare än läggningstid och jättetrött efter välling har vi inte busat så mycket innan läggning och då är det inga protester vid nedläggning och hon behöver ingen tillrättaläggning, utan vänder sigbsjälv på magen och somnar direkt.
Senaste två veckorna nu har känts otroligt tuffa då hon har gallskrikit efter nedläggning, främst vid kvällsläggning, kan skrika och te sig panikledsen i 30 min, trots tillrättaläggning, buffring har krävts, tandning x flera. Vi har märkt att hon lugnar ned sig direkt när vi kommer in o lägger sig själv på magen. Men det eskalerar direkt vi går ut.
Det har slutat med att vi står utanför och ramsar tills vi når en gröns och då får hon skrika tills hon somnar, när hon lugnar sig brukar vi bekräfta henne med ramsa och många gånger brukar hon ta ton igen och så börjar det om, men vi tänker få att vi vill berömma henne till att hon lugnat sig, eller tänker vi fel?
Jag vill verkligen det här, att läggningen ska bli som eran o alla andras föräldrar som utövar denna metod!
Jag skulle vilja bjuda hem föräldrar för att diskutera metoden, skulle vara så skönt att få prata ut! ;)
Stort tack för dina stöttande svar!!!! :)
Lilla F
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 05 jan 2015, 21:30

Re: Bakslag efter 1,5 månad - Börjar tvivla!

Inlägg av Lilla F »

Glömde berätta att efter ändring av dagslurarna så sover hon mycket bättre, nu, dvs sover sig igenom dem! ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bakslag efter 1,5 månad - Börjar tvivla!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Hur har det gått?
Senaste två veckorna nu har känts otroligt tuffa då hon har gallskrikit efter nedläggning, främst vid kvällsläggning, kan skrika och te sig panikledsen i 30 min, trots tillrättaläggning, buffring har krävts, tandning x flera. Vi har märkt att hon lugnar ned sig direkt när vi kommer in o lägger sig själv på magen. Men det eskalerar direkt vi går ut.
Detta betyder att hon skriker er "till sig"... :roll: Då ramsar ni inte rätt till henne. Hennes skrik är frågor som skall ha svar. Ni måste LYSSNA till frågorna och bestämma er för VAD ÄR FRÅGAN??? Då svarar man i den ton som svaret kräver, det är det som är "dialog". :D :P

Har hon 100 frågor skall hon ha 101 svar. Det kan ta sin krävande stund en natt eller två, tills de är nöjda. 8)

Ju ledsnare läggningar man har desto mera skratt till gonatt skall man ha. Så minst 20 min med superskratt införs på recept.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lilla F
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 05 jan 2015, 21:30

Re: Bakslag efter 1,5 månad - Börjar tvivla!

Inlägg av Lilla F »

Det låter som det, hon skriker och då kommer ju vi. Ska kämpa!
Tack!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bakslag efter 1,5 månad - Börjar tvivla!

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"