På fel spår

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
EMSAROS
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 01:08

På fel spår

Inlägg av EMSAROS »

Hej!
Jag har en liten prins på 4 veckor och vi har kommit lite snett känns det som och jag behöver hjälp med att styra upp det. Av någon anledning är lille Oscar sååå trött i stort sett hela dagen att det är omöjligt att få honom att äta ordentligt, ammar kanske 20 min och sedan somnar han vilket resulterar i att han inte får i sig tillräckligt med mat under dagen. Vid 19 tiden så märker han att han inte ätit ordentligt och börjar äta helt hysteriskt under 5-6 timmar vilket ju är alldeles för lång tid att vara vaken för en sådan liten, dessutom så äter han då för mycket, det räcker inte att amma utan jag får ta till ersättning också och eftersom inte allt får plats i den lilla magen kräks han, äter igen osv tills han till slut, efter mkt stånkande (övermätt kan jag tänka mig), somnar in. På natten sover han 3-4 timmar i sträck men nattmålet tenderar också till att dra ut på tiden.
Jag undrar nu hur jag kan få rätsida på dygnet, hur ska jag lyckas få honom tillräckligt vaken för att äta dagtid? Eftersom han äter så lite åt gången så sover han kanske bara 1 timma innan det är dags att äta igen, jag ammar alltså 1 gång/timma dagtid och funderar nu på om jag ska försöka att inte ge honom mat direkt då han vaknar, så han hinner vakna till riktigt liksom samt hinner bli så hungrig att han får i sig ett ordentligt mål, vad tror ni?

Undrar också hur jag fyller i min information längst ned...

MVH
Camilla
Mamma till:
Emma och Sara födda 040712, kurade vid 5 månaders ålder, och
Oscar född 140917
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: På fel spår

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Varmt välkommen hit och grattis till sonen! :heart:

Först och främst - har du läst Barnaboken? Det är ju den vi jobbar kring här inne. Signaturen fyller du i via kontrollpanelen längst uppe till vänster -> Profil -> Ändra signatur.

Jobba mot att vakentiden verkligen är vaken. Somnar han mitt i maten så bestäm dig för att det är dags att rapa, upp på axeln och buffa i rumpan. Eller kittla under fötterna eller klä av kläder eller bryt för att byta blöja.

SM går ju ut på att hitta en fin rytm. Sikta mot 1-1,5 h vakentid i taget, 2-2,5 h sömn och så 3-4 timmar mellan (början på) målen.

Och läs på om kvällstrassel i Barnaboken. En liten minilur mitt i sista vakenpasset kan göra underverk.

Fundera lite så bollar vi vidare sen!

:heart:
EMSAROS
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 01:08

Re: På fel spår

Inlägg av EMSAROS »

Jodå jag fick tvillingar för 10 år sedan och då kurades det och sedan dess har barnaboken haft sin reserverade plats i bokhyllan 8) . Jo jag är införstådd med att han bör hållas vaken på ett eller annat sätt men vissa tider är han ju näst intill medvetslös, på kvällen går det inte att få till en 20-minutare för överlevnadsångesten är så stark att han bara måste äta i flera timmar, kräkas och fortsätta att äta igen :|
Nu på morgonen så känns det som att jag lyckades få honom att äta lite mer aktivt under nästan 1 timma så om han vaknar efter 1 timma igen så ska jag se om det går att vänta en liten stund med att ge honom mat, kanske kan få det att bli lite mer effektivt med maten på så sätt... Ska utvärdera efter dagen och se om vi kan komma på rätt köl.

MVH
Camilla
Mamma till:
Emma och Sara födda 040712, kurade vid 5 månaders ålder, och
Oscar född 140917
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: På fel spår

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Camilla och grattis till sonen!! :D :heart:

Vi hade också en del kvällstrassel mellan den egentliga födelsen (som din lille troligen just gått igenom, vid 3-4 veckor) och innan vi spikade schema. Det var uuurjobbigt då men så här i efterhand så var det ju en ganska kort period...lätt att säga nu men... :roll: :wink:

Jag tycker du verkar ha precis rätt inställning, på'n igen bara!! =D> :wink: Det ÄR väldigt svajigt för många i början, själv trodde jag att jag "kunde" allt eftersom jag läst så mycket i Barnaboken innan sonen föddes men när han väl kom insåg jag att allt inte var så självklart i verkligheten som i boken :shock: :lol: Och amningen njöt jag inte så mycket av i början direkt...lååång tid tog det ju och inte minst på nätterna. Men helt plötsligt lärde liten sig att suga mer effektivt och vips var vi nere på 20 min nattmål vilket hade känts helt omöjligt någon vecka tidigare! Så håll ut, är mitt amningstips! :thumbsup:

Hur gick det när han åt mer aktivt?
Jag ser fram emot att följa er SM-resa! :-D

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
EMSAROS
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 01:08

Re: På fel spår

Inlägg av EMSAROS »

Tack!
Har glädjen att meddela att vi haft 4 kvällar fria från hetsätning/kräk :lol: vilket känns underbart!
Vi har fortfarande lite problem med att han sällan sover mer än 1 timma, imorse vaknade han och han fick sig ett snabbt mål innan han somnade om, vet inte om jag gör rätt, skulle jag istället börja om och försöka hålla honom vaken i 1,5 timma? Eler skulle jag ha vagnat istället för att ta upp och ge mat? Svåra avvägningar.... Jag äääälskar rutiner så jag känner mig i behov av att få till ett schema som fungerar hyfsat i alla fall men undrar nu hur man gör då man måste ut och hämta syskon mitt i luren... Bor på så sätt att jag måste ta bilen och det blir inte bra hur jag än gör... Om jag planerar in resorna under vakentiden så föreligger ju stor risk att det blir hungerskrik på vägen alt. att han somnar i förtid. Om jag planerar in dem under sovtiden så måste jag ju ta upp honom för att sätta honom i bilen noch då lär han nog vakna. Enda lösningen är väl att åka iväg då luren ska påbörjas, hur gör ni andra?

Tacksam för alla ideer!!
Mamma till:
Emma och Sara födda 040712, kurade vid 5 månaders ålder, och
Oscar född 140917
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: På fel spår

Inlägg av SaraMilana »

Härligt! =D>

Ja, det är svåra avvägningar det där. På nätterna kunde jag ge en liten slurk hellre än att gå upp i ottan. Vagna nattetid var jag alldeles för trött för, men är kanske annars att rekommendera. ;) Men det måste man känna av själv.

Jag tyckte också det var krångligt med dagishämtning- och lämning i början, när lurarna var så långa och måltiderna pågick under så lång tid. Det löser sig ju naturligt sen, men jag anpassade dagistiderna efter minstingens tider. Helst ville jag gå när det var sovdags. Men ibland körde det ihop sig och då tog jag med en flaska till dagis och så fick hon fortsätta äta där, eller på vägen.

:heart:
EMSAROS
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 01:08

Re: På fel spår

Inlägg av EMSAROS »

Hej igen!
Imorgon fyller lille Oscar 2 månader och jag försöker fila på ett schema. Han sover 6-7 timmar 22.30-5.00, äter och somnar om till 8 då vi gör morgon. Vagningen har tidigare inte haft så stor effekt så jag lade det helt på hyllan för ett tag sedan men har nu tagit tag i det igen och hittills verkar det funka bättre än sist :P . Eftersom natten på detta vis blir ganska kort så behöver jag ju få in en del sömn dagtid och det är ju just lurarna vi haft problem med eftersom han vaknar efter 45 min så nu har jag några funderingar runt detta:
1. skulle jag kunna lägga honom kl 21 för att sedan plocka upp honom vid 23-tiden och försöka mata honom i sömnen? Är det någon som provat detta? Har ingen tanke i nuläget på att få honom att sova 8 timmar genom vagning utan föredrar att avvakta ett par veckor för att se om det löser sig av sig självt som med 6-timmarsnatten 8)
2. Har läst att de ska klara sig utan mat 3,5-4 timmar och jag undrar då om man räknar från det att de slutar äta eller från det att de börjar äta. Om jag börjar amma kl.12, han äter i 15 min och sedan erbjuder jag mer mat strax innan kl. 13 och då kanske han tar en liten slurk till, ska jag räkna 3-4 timmar från kl 12:15 eller från kl 13? Tänker att det är ju inte så mkt han äter vid påfyllningen...

1000 tack för all hjälp!!
Mamma till:
Emma och Sara födda 040712, kurade vid 5 månaders ålder, och
Oscar född 140917
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: På fel spår

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej kära EMSAROS :P

1. Varför inte lägga honom kl 20, när du gör morgon kl 8? Han kan äta som nu vid 22-23 respektive 05, och så kan du få natt mellan 20 och 05, när tiden är mogen (9 tim). Kanske vid 3 mån?

2. Man brukar räkna med fyra timmar från måltidens början till nästa måltids början.

Lille Oscar som är två månader nu bör äta sina fyra små rätter under första timmen av vakentiden, inte mer (och inte heller mindre). Då blir det 3 tim som går mellan målen, då han alltså inte äter. När han blir äldre äter han kanske på en halvtimme bara, och det är då vi får 3,5 tim mellan målen, dvs från senaste matintagets slut till början på nästa.

Det är viktigt att du verkligen serverar honom en fyrarätters varje gång - förrätt, varmrätt, dessert och kaffe med kaka, bildligt talat! Pausen mellan rätterna bör ligga på 5 eller 10 min, ungefär som vi vuxna tycker är lagom mellan våra (eventuella) fyrarätters på krogen, men aldrig överstiga en kvart. Gör den det (som nu, med råge, efter vad du beskriver), har han liksom slutat äta, tror han, och påfyllningen blir som ett nytt mål för honom, som då kommer för tätt inpå. Så truga i honom alla fyra rätterna, håll honom klarvaken och pausa bara kort :!: Även om det inte är många droppar som går ner av varje "rätt" alla gånger, lär det honom att måltiden pågår tills DU (och tiden, timmen) sätter punkt för den, inte han. Ledningen är din, inte hans, som är på tok för liten för att ta den :shock: Nu vid tvåmånadersgränsen är det också tacksamt att införa ordning och reda, torsdag på fredag. Att börja gå på restaurang, helt enkelt :lol:

Här följer ett tips som du kanske kan ha nytta av framöver. Det handlar om hur man undviker att fastna i det beramade vagningsträsket:

:arrow: ANNAS ANTITRÄSK-LATHUND

1. Vagna med beslutsamma, kraftfulla, klart rytmiska tag. Tänk LUGNA, inte trösta. Skjut vagnen ifrån dig och dra tillbaks med en liten knyck, skjut iväg den igen och dra tillbaks den, SJU GÅNGER. Räkna högt för dig själv: ETT - skjut ifrån. Å - dra tillbaks. TVÅ - skjut ifrån. Å - dra tillbaks. TRE - skjut ifrån. Å - dra tillbaks. Och så vidare, till och med SJU. Stopp.

2. "Slå ner" på handtaget så det hörs, även för barnet, och skaka det från sida till sida SJU GÅNGER. Låt "slaget" höras inför varje skak. Rörelserna är rejäla, inte vädjande försiktiga. Tänk BESKED. Tänk svar, inte frågor (från dig själv)! Räkna högt också nu. Här går det förstås snabbare än när du vagnade: ETT, å TVÅ, å TRE, å FYR, å FEM, å SEX, å SJU! Stopp.

3. Vänd och gå, genast, gärna till intilliggande rum. Ställ dig där och gör om proceduren exakt likadant, fast med imaginär barnvagn. Skjut ifrån, dra tillbaks, räkna högt under tiden: ETT, å TVÅ... hela vägen till SJU. Stopp. Slå ner det inbillade handtaget sedan och ge det sju snabba, rejäla skak från sida till sida medan du räknar högt, igen: ETT å TVÅ å TRE... osv, till SJU. Stopp.

4. Titta på sekundvisaren före och efter. Hur lång tid tog det? Mig tar det exakt 30 sekunder att vagna så här (inklusive efterföljande skak). Vad tog det för dig :?: Detta är psykologiskt viktigt att veta. Barnet kanske skriker som en stucken gris borta i vagnen, nämligen. En halv minuts skrikande går dock att leva med! För er båda. En halv minuts skrikande är inte detsamma som en halvtimmes hysteri, även om det kan kännas så för ett blödande modershjärta :cry:

5. Gå nu tillbaka och vagna en omgång till, precis likadant. (Vi förutsätter alltså att lilla älsklingen verkligen skriker igen.) Räkna till SJU igen, gånger två. Sedan stopp, vänd och gå. Hur många sekunder tror du att du tar på dig för att gå ut ur rummet, in i nästa och påbörja din 30-sekunders imaginära vagningssession, med armen och handen arbetande i luften medan du räknar högt för dig själv? Fem? Tio? Låt säga sju-åtta. Lika lång tid behöver du på dig för att gå tillbaks till vagnen och påbörja nästa vagningsomgång. Sammanlagt är du då borta från vagnen i 45 sekunder. Inte heller det är någon särskilt lång tid, även om barnet skulle skrika hela den tiden. Vi kan till och med "bjuda" på en hel minut, även om jag personligen helst inte går med på det.

6. Nu har du börjat BACKA. Du har nämligen INTE vagnat längre än du vagnade. Är du med :?: Du vagnade med skak i 30 sekunder (säger vi). Du var borta från vagnen i 45 (säger vi). Det betyder att du inte vagnade under längre tid än du vagnade, även om det bara är frågan om 15 sekunder. De sekunderna räddar dig från vagningsträsket :wink:

7. Och de räddar lilla barnet från detsamma. Blixtsnabbt lär sig nämligen den lilla eller lille att LUGNANDET, dvs vagningen - som inte är kopplad till person - kommer tillbaka, och tillbaka, och tillbaka, så länge som det behövs. Det vill säga tills lilla älsklingen verkligen är lugn och i allsköns ro kan somna själv. I stillastående vagn eller rörlig vagn. Bådadera blir alldeles i sin ordning, och man - barnet - behöver inte vakna till så fort vagnen står stilla och tro att - undra/fråga om - något är farligt eller fel. Vilket det ju inte är =D>

8. Bra att veta och förstå: Principen för vagningen är densamma som för ramsan. Lugnandet får sista ordet, hur lång tid det nu än tar, hur många omgångar man än får vagna/ramsa, och det tar aldrig mer lika lång tid som allra första gången.

:arrow: Barnet lämnas ALDRIG att skrika sig till sömns. Lugnandet får ALLTID sista "ordet" - utan ord för de små Skräpen (vagnandet), med ord för de något äldre kollegerna (ramsandet).

:arrow: Principen är övergripande densamma för SHN, Sova hela natten-kuren: MAN LUGNAR BARNET DÄR DET LIGGER.


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
EMSAROS
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 01:08

Re: På fel spår

Inlägg av EMSAROS »

1000 tack för hjälpen!!! Men nu har nya frågor fötts :oops:
1. Hade inte förstått det där med maten riktigt men undrar nu hur jag gör om han verkligen inte vill ha mer mat efter 15 min, ska jag avsluta måltiden då eller fortsätta truga var 15e minut tills måltidstimman passerat?

2. Angående vagnandet: Oscar är inget skrikigt barn, det är sällan han gallskriker, då han ska somna (eller somna om) så låter det ett "ueh" och sedan följer en paus på kanske 5 sekunder varpå ett nytt "ueh" kommer osv. Jag hinner bara dra ett tag i vagnen så är han tyst i några sekunder innan jag får dra ett tag till och så kan vi hålla på ett tag... Menar du att jag ska köra 7 vagningar ändå eller ska jag helt enkelt avvakta tills han får en ihållande gråt, brukar uppstå efter en stund om han inte får uppmärksamhet för sina "ueh"... Och om han tystnar efter 4 vagningar tex ska jag då avbryta och gå in i ett annat rum och göra minst 4 vagningar där innan jag går tillbaka (förutsatt att han skriker igen naturligtvis).

Ska fundera på det där med schemat, vi bor i Spanien och har lite annorlunda dygnsrytm än man har i Sverige så det kan bli svårt med sååå tidig läggning som klockan 20.

Tack än en gång för all hjälp!
Mamma till:
Emma och Sara födda 040712, kurade vid 5 månaders ålder, och
Oscar född 140917
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: På fel spår

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej igen kära EMSAROS :P

1. Hur vet du vad han vill? Det vet inte han. Pausa 5, 10 minuter och gör livet trevligt mellan de fyra små rätterna :lol:
annawahlgren skrev:Även om det inte är många droppar som går ner av varje "rätt" alla gånger, lär det honom att måltiden pågår tills DU (och tiden, timmen) sätter punkt för den, inte han.
2. Är det bara ett "ueh" ska du naturligtvis låta honom vara i fred. Han har sitt rika inre liv. Lägg dig inte i :mrgreen:

Känner du att du MÅSTE ingripa, därför att han verkligen behöver lugnas och du förstår att han inte kan göra det själv, därför att han har "fastnat" i ett onyanserat skrikande, hjälp honom då. Vagning x 7 med snabba skak x 7 rekommenderas. Fnatta inte [-X
'
Ja, det är sena kvällstider i Spanien, liksom lite överallt i världen där man inte har vårt ohemula klimat. Men små barn behöver sin tolvtimmarsnatt, hur man nu än väljer att lägga den, stabilt.

Du kan ta med honom sovandes i vagnen, om ni ska ut och äta till exempel, och sedan snabbt och enkelt lyfta över honom i sängen därhemma. En liten lugn, glad ramsa på det x 4 är allt som behövs. Även för små spanjorer :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
EMSAROS
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 01:08

Re: På fel spår

Inlägg av EMSAROS »

Tack för bra svar!!
Igår gjorde vi natt kl 21 (och besparade oss en del trötthetsgnäll 8) ), jag tog upp honom vid 23 och han fick en skvätt ersättning utan att han märkte det. Sov vidare till kl 4.30 då han ammades och sov sedan vidare till 7.30, det funkade bra så det kör vi på nu , kan säkert om några veckor strunta i att ta upp honom vid 23 :P
Det är inte så mkt föräldrarnas nattliga aktiviteter som styr det hela utan syskonens, en del slutar inte förrän vid 20 tiden så det blir svårt med bad och nattning såpass tidigt men 21 fungerar :D

TACK :D
Mamma till:
Emma och Sara födda 040712, kurade vid 5 månaders ålder, och
Oscar född 140917
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: På fel spår

Inlägg av annawahlgren »

:thumbsup:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
EMSAROS
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 01:08

Re: På fel spår

Inlägg av EMSAROS »

ej igen!
Efter en tids skönt lunk med nöjd kille som ätit en gång på natten har jag helt plötsligt fått nattklubb i sovrummet...
Vändningen kom på 4 månadersdagen, för 4 nätter sedan, sedan dess har han vaknat och ammat ca var 3e timma hela natten.
I och med 4 månadersdagen så införde jag välling med tanken att han nu automatiskt kanske skulle sova hela natten men resultatet blev motsatt tyvärr.
Är det möjligt att vällingen gör att han inte sover på natten? Alltså, han ammar och somnar om, inget skrik eller så...
Idag ska jag köra hela dagen med bara bröstmjölk och ersättning för att se hur det går.
Finns det någon annan som har erfarenhet av detta?
Mamma till:
Emma och Sara födda 040712, kurade vid 5 månaders ålder, och
Oscar född 140917
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: På fel spår

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag förstår inte? Bröstmjölk och ersättning på dagen och välling på natten - hur tänkte du då :?:

Jag tycker du ska kura honom, helt radikalt. Ta bort alla nattmål, ge välling morgon och kväll och "riktig" mat däremellan, i massor :wink: :lol:

Han är en stor pojke nu.


O:) :heart: :sleep:


8-[ Skrammelbössan kvider! Det kostar att driva ett reklamfritt föräldraforum. Bidra gärna med en liten peng! Tack - PG 59 65 80-1
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
EMSAROS
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 01:08

Re: På fel spår

Inlägg av EMSAROS »

Hej!
Han får välling på kvällen, en rejäl portion, men efter att vi börjat med det så sover han sämre på natten och vaknar var 3e timma istället för bara en gång under hela natten som hanm gjorde då han bara fick bröstmjölk och ersättning.
hade ju förväntat mig motsatt effekt liksom :|
Som om han blev speedad på vällingen liksom...
Nattmålet ska bort, om 2 veckor sover syskonen med mormor och då tänkte jag passa på.

Camilla
Mamma till:
Emma och Sara födda 040712, kurade vid 5 månaders ålder, och
Oscar född 140917
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"