Vaknar och vill kissa på natten, plus fler problem

Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vaknar och vill kissa på natten, plus fler problem

Inlägg av Tin »

Hej,
jag skulle inte rekommendera en 3 åring att sova mer än 45 minuter på dagen.
Hellre inget alls och köra vila istället och ordentlig nattsömn, 30 minuter tidigare om det är mycket trött.

Sen har du väckarklocka? Om inte inför genast så lilleman förstår att det inte är hans ansvar att starta morgonen. Vet du hur väckarklockan införs?

Och vid uppvak om natten, första reaktionen ska vara: gör ingenting från mamma, därefter kan det tänkas vara på sin plats med ramsan och inget annat. Börjar man prata, förklara etc väcker det endast fler frågor. Som sedan nästa gång han vaknar till ställer fler frågor....... och cirkeln är startad. Tänk: om natten sover man!!!! Ditt jobb är att få liten att förstå att vaknar man nattetid, så lägger man ner huvudet igen och somnar om. Inget annat.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Vaknar och vill kissa på natten, plus fler problem

Inlägg av Ladybird »

Jo, vi har väckarklocka utanför hans rum. Jag låter den ringa när jag går in och säger att det är morgon. Är det fel?

Angående pratet på natten. Tidigare hade vi en babyvakt som man inte kunde tala i, och på den tiden var det inget problem. Han vaknade å andra sidan nästan aldrig, men när han gjorde det skrek han till en gång och det blev tyst sen. Nu skriker han "mamma, mamma" högre och högre tills jag svarar. Sen blir det tyst. Vårt sovrum ligger på andra sidan vardagsrummet från hans. Jag vill få tyst på honom så fort som möjligt eftersom grannen ovanpå har sovrummet rakt ovanför hans, och det är lyhört. Därför brukar jag prata i högtalaren. Han blir ju tyst då. Men frågan är snarare, varför har han börjat vakna på nätterna? Har det med åldern att göra? Han verkar extra mammig nu också.
Håkan, född 18 oktober 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vaknar och vill kissa på natten, plus fler problem

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tror det är dags att damma av Barnaboken och läsa om trots. Alla reagerar olika och beter sig olika, vissa blir ängsliga och andra oroliga, andra arga, andra "trotsiga". Han ställer frågor och blir inte lugnad på rätt sätt.

Jag hade pratat med honom och sagt att på natten sover man och inte börjat ha någon "dialog" genom högtalare. Utan på natten sover man och hädanefter ge honom en ramsa max sen inget mera. Förklara tydligt på kvällen hur det hela går till när man sover.

Ang. väckarklockan, sätt den utanför dörren på samma tid, låt den ringa och han kan själv gå ut och stänga av den eller så går du in med den när den redan ringt några sekunder. Du sätter inte på den då kan du lika gärna bara väcka själv utan han måste göra kopplingen att det är klockan som startar morgon, inte du. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"