Funderingar kring SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Alina
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 18 jul 2014, 23:29

Funderingar kring SM

Inlägg av Alina »

Hej alla underbara!

Det är med blandade känslor jag återkommer till världens bästa forum! För ca 3 år sen fick min underbara son äntligen komma till ro med sömnen med all fantastisk hjälp jag fick genom "Sova hela natten" boken samt det fantastisk stöd som jag fick av andra på forumet. Jag blir varm i hjärtat när jag återigen skriver här och denna gång behöver stöd med SM gällande min nyfödda dotter :)

Jag har bestämt mig för att köra SM med min dotter som idag är en vecka gammal :heart:. Jag vet inte riktigt hur jag ska börja med SM, det jag under denna vecka har gjort är att hon har fått mat vid minsta pip men jag har inte fått till någon regelbundenhet i tider, är det för tidigt att haka upp sig på tider eller ska jag tänka "schema" utifrån SM för att få till 4 mål om dagen?

Jag kanske är otydlig i min fråga men säg gärna till så får jag försöka vara mer tydlig :)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Funderingar kring SM

Inlägg av mamaA »

Hej och grattis!

Under "svar på vanliga frågor-läs här först!"(här på späda barn och små) hittar du mycket om SM. Så här i början är det mat vid minsta pip men genom att erbjuda rejäla SM-måltider så brukar man komma in i en rytm med ca 1,5 timmes vakentid som i början till största delen består av att ge mat och sen 2-2,5 timmes sov. På så vis får man till en bra rytm med att påbörja ett nytt SM-mål ca var fjärde timme, ibland blir det kanske var tredje och ibland sover liten som en sten och det blir fem timmar...o.s.v. :wink:

Mer schema än så behöver man inte tänka så här i början men det är bra om man får till fyra SM-mål under dagen, mest för att bebis ska sova gott på natten också.

Läs och återkom gärna med fler frågor!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Funderingar kring SM

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och varmt välkommen tillbaka!! :D

Stort grattis till lilla dottern! :heart: Och roligt att höra att du fick så fin hjälp med storebror. Jag förstår verkligen att du är sugen på att köra SM från början den här gången! Glöm bara inte att din lilla är alldeles pytteliten och inte vet särskilt mycket om hur livet går till. Det är svajigt för de allra flesta i början, men med en avslappnad attityd av självklarhet kommer man långt! :D

MamaA har ju redan berättat det viktigaste, och tipsat om den bästa tipstråden. Jag vill bara påminna om att det nu de första veckorna trots allt är :heart: smekmånad :heart: , dvs. mys och pys och självklart mat (i flera omgångar) vid minsta pip! Sedan kan man ju ha SM i tanken som MamaA skriver, men försök att slappna av och njuuta så mycket du bara orkar och kan av den nya lilla varelsen!! Säger jag som hade otroligt svårt för det... :oops: :roll: :lol:

Det ska bli spännande att få följa er SM-resa. :D Fortsätt hojta till när du undrar något så svarar vi efter bästa förmåga.

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Alina
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 18 jul 2014, 23:29

Re: Funderingar kring SM

Inlägg av Alina »

Hej!

Tack för era goda råd :heart:

Min dotter blir nästa vecka 2 månader gammal och hittills så har jag mest varit fokuserad vid att ge henne mat vid minsta pip samt följa hennes dygnsrytm. Jag skulle vilja upprätta ett schema åt henne nu och behöver hjälp med det.

Som det ser ut nu så vaknar hon på morgonen vid lite olika tider men främst vid kl 07:00 eller 08:00. Hon brukar somna till igen efter ca 2 timmar efter att hon fått mat och sover då ca 2 timmar. På eftermiddagarna är hon trött och sover då gärna 2-3 timmar oftast mellan kl 14:00 och 16:30. Hon brukar somna till en stund på kvällen vid kl 18:00 och sova ca 1 timme. Hon brukar somna för natten vid kl 21:00-22:00 och vaknar vid kl 02:00-03:00 för mat samt vid 05:00.

Uppskattar jätte mycket all hjälp, tips och råd jag kan få :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Funderingar kring SM

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen! :D

Vad härligt att det verkar gå så fint för er! =D> :D

Titta här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416
I den här fantastiska tråden finns ett antal populära mat- och sovtider sammanställda av Torsmamma utifrån åldrar och jag rekommenderar verkligen att kopiera rubbet till din egen dator. Sedan är det inte hugget i sten eftersom en del barn är tröttisar och andra piggisar, själv har jag en tröttis som behövde mycket mer sömn än "rekommenderat" i början.

I länken ovan finns alltså exempel på schema för 2 månader, t.ex. Exempelschemat är ett sådant som utifrån beprövad erfarenhet funkar för många bebisar men jag skulle samtidigt säga att behoven kan vara mer olika i början när det gäller sömntimmar för att sedan bli mer och mer lika. Så upplever jag det iaf. Ni verkar ju redan ha en fin rytm att gå efter så se det här som en inspiration för att hitta ett bra schema som funkar för er. Utifrån vad du beskriver låter det som att ni kanske har en relativt pigg flicka som sover bra när hon sover och inte har så lätt att dra på sig övertrötthet (min son klarade inte 2 h vaken förrän han var många månader äldre än din tjej!). Om du tror att det stämmer så kanske fördelningen av sömntimmar skulle kunna vara något av följande t.ex.:

"Piggis" tankar:
2 mån (16 timmar)
11-2-2-45
11-1,5-2,5-45

Nattmål ingår förstås och brukar infalla vid 04 om man har natt mellan 20-07. En del väljer 12 h natt direkt och kan då få behålla 2 nattmål (ca 01 och 04) lite längre (kan vara bra för tröttisar), andra behåller 2 nattmål tills barnet sover över det ena av sig själv så där gör du förstås precis som du vill. Är nattmålen smidiga är det kanske inget större problem att ta dem när de kommer naturligt. Själv ställde jag aldrig klocka på natten utan gav mat när han vaknade. Å andra sidan sov han aldrig över målen själv... :roll: så jag vet inte om det ändå är bättre att ställa klockan. Gör som du vill, jag tycker dagarna är viktigast för att få bra nätter (som du ju redan verkar ha).

Eftersom din dotter redan verkar äta med 3-4 h mellanrum är det nog en väldigt bra idé att spika schema! Bestäm när du vill ha morgon, klura lite (kolla gärna exemplet också) och återkom så kan vi bolla lite. :wink:

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Alina
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 18 jul 2014, 23:29

Re: Funderingar kring SM

Inlägg av Alina »

Hej!

Dottern har hunnit växa till sig och är 5 månader nu :D . Jag känner att jag först nu kan koncentrera mig på att lägga schema då det har varit en del annat som tagit mycket tid :(

Jag skulle uppskatta råd och tips jag kan få utifrån hur situationen ser ut nu med dottern.

Hon vaknar ca 08:00 och är inte speciellt hungrig direkt på morgonen då hon under natten vaknar till en hel del och ammas. Vi lämnar storebror på dagis kl 09:00 (ofast ligger hon vaken vägen dit vilket tar ca 15-20 minuter att gå) och på vägen tillbaka brukar hon oftast somna i vagnen vid ca 09:30. Hon vaknar dock till när vi hunnit hem och vagnen inte rullar längre...detta blir ingen bra då hon inte somnar om och gnäller och är trött fram tills vid kl 12:00-13:00 då hon brukar somna en kort stund. När hon sover på dagen så skulle jag helst vilja att hon somnade i sin säng men som det ser ut nu så vaggar jag henne lite i en babysitter och hon somnar till men vaknar igen efter en kort stund. Hon brukar återigen ta en tupplur vid 16:00-17:00 ca 40 minuter. Hon somnar för natten vid 20:00 genom att jag ammar henne och lägger henne i hennes säng och hon brukar somna. Men under natten så vaknar hon till och "låter" hon gråter inte men låter och då tar jag upp henne och ammar typ 5 minuter och hon somnar igen.... dettta är ingen bra och vill komma till bukt med.

För övrigt när det gäller maten så ammar jag henne innan hon ska sova och vi har även börjat med smakportioner vilket hon tycker om och äter gärna speciellt gröt.

Det jag nu önskar hjälp med är att få en sammanhängande nattsömn och bättre rutiner på mat och sovtider.

Tack för all hjälp och stöd!!!
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: Funderingar kring SM

Inlägg av Mellansyrran »

Hej och välkommen tillbaka! :D

Nu är det hög tid att ni får ordning på mat och sömn :wink: så här ska du få lite tips på två olika scheman. Se också till att lillan sover på mage med larm så blir sovstunderna längre än de är nu. När du väl sätter igång med ett schema är det viktigt att du följer det minst en vecka för att sedan utvärdera och göra eventuella förändringar. Lillan lär vara mycket förvånad och lättad eftersom hon får så mycket mat och sömn så att hon ska få njuta av livet. Glöm inte social delaktighet under dagarna och härligt utevistelse (trots det ibland gråa vädret).

5-6 månader:
**********
(15 tim sömn / 9 tim vaken)
Nytt schema!
Schemat ska innehålla:
- 15 tim sömn totalt
- 3-4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 45 min (dvs äta inom 45 min.)
- 2/3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)

Exempel på schema vid 5-6 mån: (sovtid, 14 tim 45 min)
07.00 Godmorgon
10.00 Sova 2 tim
12.00 Vaken
15.30 Sova 45 min lur
19.00 Sova natt 12 tim

Eller: (sovtid 15 tim 5 min)
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 20 min
15.50 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!

Om du inte tycker att något av dessa scheman passar er så kan du forma ditt eget. Bara du följer antalet timmar för sömn och lägger in alla matpass för lillan.

Titta också på tråden som heter "Läs det här först" där du hittar all nyttig information du kan behöva innan du sätter igång.

Återkom gärna när du spikat ert schema så hjälper vi till med mer stöd och råd!

Kram Katja

:heart:
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Alina
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 18 jul 2014, 23:29

Re: Funderingar kring SM

Inlägg av Alina »

Hej och tack för ditt svar :heart:

Jag har tittat på tråden du tipsade om och har inspirerats av scheman där.

Jag har tänkt mig schemat enligt nedan:

07:00 Väckning (ensamlek) och frukost (jag skulle behöva lite råd kring mat utifrån hennes ålder vad/hur mycket hon ska äta, finns det någon tråd du kan tipsa om gällande det?)

09:00-11:00 Sova i vagnen på väg hem från dagis (ska jag låta henne ligga kvar i vagnen luren ut när vi kommit hem? Oftast vaknar hon när vagnen stannat, tycker du/ni att jag ska vagga henne då eller?)

11:00 Lunch social delaktighet

13:00-14:00 Sova (Vid denna lur samt 16:00 luren skulle jag vilja att hon sov i sin säng, hur ska jag gå till väga med det, ska jag ramsa eller buffa?

14:30 Mellanmål

16:00-16:45 Sova

17:00 Middag

18:30 Nattslurk

19:00 Sova

Jag tar tacksamt emot alla tips och råd på schemat :D

Tack till er underbara! :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Funderingar kring SM

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Härligt med schema och mat!!

Schemat innehåller dock lite för mkt sömn vilket kan ge onödiga uppvak på nätter och skarvar. Vi hade visserligen 12-45-2-45 (sedan 20) väldigt länge och en del behöver lite extra sömn, jag tycker det andra exemplet du fick är ett superschema men du ska såklart ha ett schema som funkar för er. Men sovpass bör vara 45 min eller 1.5 h, 1h är inte ett naturligt sömnpass, då är det troligt att hon vaknar efter 45 min. Men med rätt verktyg och attityd funkar iofs det mesta! Jag kan också tänka mig att middagen i ditt schema i framtiden kommer kunna skjutas fram 30 min eller så, när hon börjar äta mer.

Mat ska hon absolut ha enligt SM-principen, så mkt som går ner och med 3-4 h mellanrum. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25821 Här finns tips om mat!! Se också hela kategorin Mat, mage och Barnakropp. Vi införde smakisar strax före 4 mån och det var succé direkt. Var inte rädd för att mata på så länge inte magen säger ifrån (eller liten förstås :lol: ). Extra fett i maten är bra för mätt mage och för hälsan också för den delen.

Sova i vagnen även när den stannat brukar ibland gå lättare om liten verkligen fått somna själv och sova typ 10 min innan vagnen börjar rulla. Kanske omöjligt men ett tips. Vaknar hon och gallskriker eller ger du henne inte chansen att somna om innan du börjar vagna? :wink: en lugn dagramsa skulle jag ge vid kris men i det här fallet är det säkert hunger som spökar och då hjälper bara MAT! Det är långt till lunchen, kanske skulle det sitta fint med en extra frukost ca kl 8? Det hade vi, först amning och sedan gröt en stund senare.

Vi körde även en liten minikur med vår son vid ca 5 mån och det gick så smidigt att få bort de nattliga uppvaken att jag verkligen rekommenderar det, särskilt som du säkert ganska lätt dammar av attityden från senast! Sova i babysitter kan väl ingen vettig själ?! [-X Läs om SHN!! Den är ju som du vet så bra för grundställningen till barns sömn, så den har gett mig jättemycket. Med SM i bagaget finns helt andra förutsättningar, jag sov t ex när sonen sov men behandlade uppvak enligt kuren. På tre nätter var det i princip klart! :D MEN börja med maten! Troligen är det en stor faktor i ert fall.

Ursäkta virrigt svar, jag är supertrött nu o ska sussa.

Mata på!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"