kolla pa tv

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

kolla pa tv

Inlägg av knyttet »

Hej igen,

Jag slänger ut en liten tv-tittar trad när jag ända är igang :)

Vi har gatt fran att vara stooora tv motstandare till att släppa efter mer och mer och nu undrar jag vad som egentligen känns ok och hur mycket barn i aldrarna 3-5 tittar pa tv...

Vi har ingen tv hemma och när det tittas är det film som vi väljer pa datorn. Jag är noga med att inte visa hysteriska disney eller andra valdsamheter (det är mest pippi, alfons, lotta, spöketlaban, trolltider, mumin osv) Med storasyster hade jag i princip inställningen att barn innan 3ar överhuvudtaget inte ska placeras framför en skärm. Men som sagt nu är det mer och mer. Dels tycker jag att de kan första och lära sig en del nu (de blir inte bara passiva kollin framför filmen) och dels blir det en ganska skön paus ibland.

Problemet är att de dagar de inte gar i skolan och är hemma pa morgonen blir det alltid brak efter en viss tidpunkt eftersom lekarna blir för högljuda och pappan jobbar natt och blir galen pa att det springs och skriks och jag inte hunnit bli färdig för att ga ut. Jag har nu börjat lösa det med att de far titta pa tv tills jag är klar, allt är frid och fröjd och alla är glada över det MEN jag har lite daligt samvete över att jag inte styr upp det hela utan tvn och undrar om det blir för mycket tv...

Dom tittar 30min (som oftast blir 45min) varje lör, sön, ons morgon. Samt storasyster ca 1h efter vilan och lillebror 15-30min efter vilan skolfria dagar (dvs lör, sön, ons). Mandag, tis, tors, fre är helt skärm fria.

Känns det rimmligt? Far ibland känslan att BB barn aldrig tittar pa tv utan jobbar och knor och leker hela dagen....

kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: kolla pa tv

Inlägg av TorsMamma »

Vet du, jag mäter inte tv tiden! Ibland kanske det är 0 min ibland kanske 5 tim :shock:

Grejen är att hitta en balans som passar familjen! Jag kör mycket dataspel och kreativa saker på datorn. Sonen får söka och hitta svar på datorn till olika saker. Just nu används datorn och youtube till att hitta beskrivningar för att bygga lego! :lol:

Så jag mäter absolut INTE tid, utan ser vad tiden gör med dem! Det är nyckeln tycker jag. Balans! Jag ser inte dator som något dåligt och för vissa barn är det just förutsägbarhet och kreativietet och tänkande om man kör vissa spel.

Sen har vi dagar då sonen bara tittar på youtube när andra spelar minecraft.... :roll: Men det sker en form av balans tänker jag. Sen är han ute massor och leker andra dagar.

Så det där med att stirra sig blind på "skärmtid" är för mig helt onödigt. Eller ha speltider osv... Min son har alltid lyckats hålla detta under balans själv. Andra familjer har spelkvällar och tider. Här måste man göra vissa saker eller så innan man kan göra annat. Det är allt! :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: kolla pa tv

Inlägg av knyttet »

Hej, jo du har rätt TorsMamma :) det är väl bara min angest inför dagens passiva skärm människa som spökar.

Vi hinner ju absolut inte med vad vi vill tillsammans sedan vi tvingats anpassa oss till skolrytmen och det gör att det känns extra surt med tv-gloende, men man far kanske bara acceptera att ta bort 4-5h tv i veckan inte kommer att ge oss tillbaka den fina vardag vi hade tillsammans innan skolstarten. Och dessutom bidrar den till att man känner sig trött och passiv och behöver slappa ett tag. (hos oss är det inte fragan om nagot kreativt/aktivt eftersom dom bara kollar film än sa länge da dom är lite sma att använda datorn till annat själva)

:heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: kolla pa tv

Inlägg av inger »

Det låter inte alls jättemycket.

Mina såg Molly mus och Babar och sådana filmer ungefär i samma omfattning när de var i den åldern.
Jämför dig inte med andra.

Men om det i magen känns fel försök ändra på något. Du är inte riktigt färdig för att gå ut skriver du och då hamnar ni i den situationen. Skulle du kunna göra det som du gör innan ni går ut efter att ni varit ute och pappa sovit klart? Förbereda på kvällen?
Kan pappa skaffa sig öronproppar/hörselskydd när han sover.

Det här med att hålla små barn tysta är nästan hopplöst.

När jag var liten lyssnade jag på barnradion. Min mamma ropade in mig då. Det kan vara ett alternativ att ladda ner bra barnradioprogram eller lyssna med hörlurar på bra cd-sagor.
När det inte är bild till får man skapa egna bilder och det tror jag är bra.

Men gör bara något åt det här om du verkligen känner en innefrån oro, inte en jämföresle oro.

Det du beskriver låter verkligen inte orimligt.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: kolla pa tv

Inlägg av knyttet »

Jo men det är kanske nagon yttre ideal bild av vad vi borde orka och hinna som inte riktigt stämmer överens med min mänskliga begränsning som spökar kanske.

Storasyster älskar att lyssna pa sagor och det känns som en helt annan grej, som du säger sa är fantasin aktiv och man skapar sig bilder och föreställningar av vad som berättas. Lillebror koncentrerar sig dock icke pa en cd saga utan far runt lika mycket ända sa därför brukar syrran lyssna pa sagor pa vilan och innan hon somnar pa kvällen. Och stressen över att de ska väcka far (som har öronproppar, men vi bor litet) när deras lekar eller motgângar eller glädje, eller vad det egentligen än kan vara, efter ett tag alltid tar ljudnivan till nya höjder, gör att jag maste styra upp nagot som sker i lungn och ro utan min hjälp (film är i dessa stunder det enda).

Men som du skriver Inger, med lite bättre planering kan vi nog fa ner tv tittandet nagot och jag skulle nog känna mig som att jag erbjöd en bättre samvaro, men, men ibland hinner/orkar jag inte alltid ligga steget före sa mycket som jag önskar...man far inse sina begränsningar helt enkelt. (och som du säger, sluta jämföra med den konstant lyckliga, välartade, glada, pigga familjen :lol: )

kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"