En till liten kille!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: En till liten kille!

Inlägg av Ylvispylvis »

Bra jobbat!! =D> =D> =D>

Tidiga morgnar brukar ge sig men ibland är de sega. Bestäm en strategi t.ex pangramsa, Mozart eller pangramsa och sen tystnad och se till att mata på mycket under dagen så går det nog fint.

Man går in och gör glad morgon i ett ögonblicks tystnad för att inte förvärra skriken på morgnarna men tar upp direkt. Så halvrätt, men en gång är ingen gång... :wink:

Vilka framsteg!! :D ser fram emot nya rapporter!

Kram!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
pluttens mamma
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 16:28

Re: En till liten kille!

Inlägg av pluttens mamma »

Okej, rapport från andra natten. :)

Jag är inte lika nöjd... Eftersom det gick så bra första natten hade jag förväntat mig det nu också. Men icke...
Redan vid 23.40 började han gnälla och skrika. Inte förrän ungefär en halvtimme senare blev det tyst och lugnt.
4.40 vaknade han igen och höll igång ända till 5.30. Sedan sov han tills det var morgon 7.30 när jag väckte honom, pigg och glad!

Jag ramsar, men upplever att den ibland bara stör honom eller gör honom arg. Försöker lyssna in hur han låter och när det bara är "insomningsljud/prat" så ramsar jag inte. Håller mig till att ramsa när han verkar bli ledsen eller ställer frågor. Rätt tänkt?

Vid båda uppvaken i natt så gick jag in till honom vid ett tillfälle, när jag kände att det var kris och att det inte kändes okej att inte gå in. Då la jag honom tillrätta med bestämda rörelser, några buff, kort solfjäder och sen ramsa ut direkt.

Känner mig trött och lite besviken idag. Hade hoppats att vi skulle ha kommit längre!
Hugo 110604. SM från ca 8 veckor.
Noa 140417. SM från början.
pluttens mamma
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 16:28

Re: En till liten kille!

Inlägg av pluttens mamma »

Tredje natten.

Efter två nätter på en (oskön) madrass på golvet så var jag rätt less...
Jag tänkte så här: Lillkillen kan ju egentligen sova hela nätter vid det här laget, jag måste inte vakna varje gång han piper. Vi kanske bara stör varandra, precis som vi gjort i sovrummet de senaste månaderna. Så jag la mig i min egen (sköna) säng och tänkte att om det blir kris och han skriker så hör jag det även om jag inte ligger precis utanför rummet.
Vaknade 7.15 av att han låg och pratade! :D Så det blev marginalkvarts-morgon idag. Nu vet jag visserligen inte hur länge han legat och pratat...

Men jag är så glad! Min överkoncentration har förmodligen gjort att jag inte vågat lita på att han klarar detta på egen hand. Men nu så vet jag att han kan!

Fortsätter han vakna tidigt på morgnarna så får jag ta tag i det, men det vet jag hur jag ska hantera!
Hugo 110604. SM från ca 8 veckor.
Noa 140417. SM från början.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: En till liten kille!

Inlägg av Ylvispylvis »

SÅ ska det låta!!! :D :thumbsup: :sleep:

Underbart att höra! Bra jobbat där, mamma :!: =D> =D> =D>

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"