TRÄNING 2014

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av Sarisparis »

Hej hopp så var jag tillbaka :mrgreen:

Jag hade träningsuppehåll över sommaren, men har nu bestämt mig för att ta upp löpningen igen. Nu går alla barnen i skolan om dagarna och min taktik är att ta på träningskläderna direkt på morgonen och ge mig ut så fort jag lämnat barnen. Tanken är att springa varannan dag under veckan, alltså måndag, onsdag och fredag. Jag har varit igång några veckor nu och förutom en lätt tröghetskänsla i kroppen de första gångerna så har det gått bra. Kanske för att vi haft superbra väder hela september. :P

Men nu är hösten här och motivationen att ge sig ut när det är regn och rusk är ju inte riktigt lika stark, men kanske att jag håller liv i den lättare om jag vet att jag ju måste rapportera här varje vecka. 8)

Så, förra veckan blev så här.

Måndag
6 km, 36 min, snitt per km: 6 min

Onsdag
knappt 7 km, 41 min, snitt per km: 6.07 min

Fredag
drygt 7 km, 43 min, snitt per km: 6.01 min

Jag använder Runkeeper och är supernöjd, har ställt in på att meddela mig var femte minut hur långt jag sprungit och vilken snittid jag håller. Är det någon annan som använder Runkeeper så vore det roligt att hitta åt varandra där, pm:a om intresse finns :thumbsup:

Jag har aldrig hittat rätt musik till löpningen (även om Martina Haags vinterprat i ämnet var inspirerande, har ni inte lyssnat så gör det här. Kanske man ändå skulle testa att springa till Jönssonligans intromusik? :lol: )
Det som funkar för mig är att ladda ner podcasts. Jag lyssnar mig igenom arkivet av P3 dokumentär, jag håller fokus på historien istället på vad jag håller på med och springer mer än vad jag orkar av bara farten. :wink:

Heja allihopa som så ihärdigt håller igång hela året. Och wow till dig Manfred10 som redan är igång :shock: =D>
anna
Inlägg: 4528
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

:D Välkommen tillbaka Sarisparis :D

Det är ju det bästa egentligen - att jogga direkt på morgonen när barnen lämnats i skolan! Man blir SÅ pigg och på gång resten av dagen tycker jag! :D

Bra jobbat!

Ja, vi manar på dig om du släpper taget... :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av Sarisparis »

Tack Anna :D

Ja, för mig är det också bästa stunden på dygnet för att träna. Härligt att veta att jag numera är lite påpassad, lite extra motivation är aldrig fel!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av SaraMilana »

Hej på er!

Jag kommer inte officiellt kliva in i tråden och rapportera varje vecka utan håller mig lite i bakgrunden och kikar. ;) Gillar dock att bli inspirerad och få smarta tips!

Jag har kommit igång och börjat jogga med hjälp av appen couch-to-5k, grymt bra! Både kroppen och flåset hänger med utan att man kör rakt in i kaklet. I början joggar man typ 1 minut och går 1,5, sedan ökas intervallerna på och efter 9 veckor joggar man 30 minuter i streck.

Nu har jag precis börjat använda runkeeper istället, men jag törs inte börja jämföra mig med dig ännu, Sarisparis! :roll:

Jag har Spotify premium, vilket innebär att jag kan lyssna offline när jag är ute och joggar. Just nu gillar jag listan Running Mid Tempo > 140 BPM. Jag har också hittat en som heter Girl Power run som jag ska prova nästa gång.

Igår investerade jag i reflexväst och reflexer att ha runt benen... för nu är det MÖRKT när jag ger mig ut kl 19.00 när barnen sover sött. :P

Ni är så duktiga! Heja heja!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av SaraMilana »

Förresten, har ni tips på (styrke-)träning att göra efter joggingturen? Gärna nån fiffig app som talar om för mig vad jag ska göra så jag slipper tänka? ;)
anna
Inlägg: 4528
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

SaraMilana! :D
Häng på med rapporter vett´ja! :wink:

Världens bästa app: You are your own gym. Jag kör den i princip jämt! Styrketräning med sin egen kropp som motvikt. Endast yogamatta "behövs" (man klarar sig utan också)
Program från 16 upp till 36 minuter.
Det finns ben, core, överkropp i 10 veckors program i 3 (eller 4?) olika nivåer. Superbra!! :D
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av Sarisparis »

Kul SaraMilana! :D

Jag har provat YAYOG som anna rekommenderar (men bara gratisversionen), rekommanderar den jag med :thumbsup:

Den kan även kombineras med barn. :lol:

Det vore kul att ses på runkeeper, inte så mycket för att jämföra men för att känna att man har lite sällskap där i det ensamma löparspåret. :wink:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av SaraMilana »

Tack för tips!! Appen är nerladdad och ska provas efter nästa springtur!

I morse plingade det till i min telefon att Sarisparis varit ute och sprungit! =D> Lite kul det där ändå kanske... :thumbsup:
anna
Inlägg: 4528
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

:D
Jaha, då var det söndag igen!
En bra vecka med 6 pass:

Mån; YAYOG överkropp 36 min
Tis: Y Core 36 min
Tors: Joggade 20 min + supersets överkropp 16 min
Fre: Y intervall core 24 min + tabatas ben 16 min
Lör: Y ben 36 min
Sön: Rask långpromenad 1 tim, 25 min.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 569
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av GulligaA »

Hej alla

Kul att det kommer in några fler i tråden :D

Min vecka:

Mån: 15 min balansplatta. Jag har precis skaffat den, tänkte jag skulle ge mina svaga vrister något att bita i. Så de där 15 min är inte " rakt av" utan upp och ner och vinglar lite, än så länge :)
Tis: Styrka supersets hela kroppen, 3 set denna gång.
Tors: PW 45 min
Fre: Styrka cirkelpass hela kroppen
Sön: 15 min balansplatta

Jag körde Runkeeper när jag joggade i somras. Super tycker jag. Men nu i höst tänkte jag satsa först och främst på styrketräningen. Kanske kan det bli någon löptur på helgen. Men vet inte om jag törs jämföra mig med er som springer lite mer...

Fin vecka anna! Hoppas ni andra också haft en bra träningsvecka.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Jag höll min planering förra veckan och är rätt nöjd med hur det kändes.

Måndag
6,33 km, 34.11 min, snitt per km: 5.24 min

Onsdag
7,05 km, 41.24 min, snitt per km: 5.52 min

Fredag
7.19 km, 40,37 min, snitt per km: 5.39

Min snittfart har ökat markant utan att jag märkt av det och det är jättekul. Jag har världens flyt i kroppen och slutar alltid med att lägga in en liten spurt.

Imorse sprang jag med en kompis och anpassade mig till hennes lägre tempo, det kändes som att ta en rask promenad. Det är verkligen en häftig känsla att konkret känna att man blir starkare och snabbare.

Kul att vi hittat åt varandra på Runkeeper, SaraMilana! GulligaA, hör gärna av dig om du tar upp löpningen! För mig är Runkeeper mer än disciplingrej än en jämförelsegrej. Eller, jag tycker att det är intressant att jämföra mina egna pass bakåt i tiden och faktiskt se att det går bättre och bättre, men behållningen med att connecta med andra som använder samma app är för mig mer en motivationsfaktor. Det blir svårare att stanna hemma med en kopp te när man på ett sätt ingår i ett litet löpgäng.

Nu funderar jag på att satsa på ett tio kilometerslopp, det känns som att det skulle funka.

Vad intressant med balansplatta som träningsredskap, GulligaA. Jag skaffade en sån när jag hade foglossning men har helt glömt bort den sen dess.

Ha en fin vecka allihopa =D>
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av Manfred10 »

Å se där vad jag har rapporterat mycket redan.... :oops: :lol:

Kul att du börjat springa Sarisparis och Sara-Milana! Jag längtar tills jag kan sätta igång. Jag har börjat lite smått med gå-löp intervaller men än är det tidigt för något mer extravagant.

Visst frågade du om hantlar Gulliga A? Jag hara bara sådana som man sätter fler vikter på... har ett sånt där skivstångsset med massor av olika viktskivor.

Jag har i alla fall tränat i snart fem veckor. 3 styrkepass/vecka och 3 promenadpass med inslag av jogging. Denna vecka har jag börjat på period 2 och då lägger man till ben och rumpa, känns att de musklerna har fått vila.... :shock: Men idag då jag körde veckans 3e pass kändes det redan bättre. :-)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av Manfred10 »

Å 6 plankor varje dag....

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anna
Inlägg: 4528
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

:D Härligt med lite liv i tråden igen! :D Jag och Gulliga A har känt oss lite ensamma...

En bra vecka med 6 varierade pass! :D

mån YAYOG överkropp 36 min
tis YAYOG ben 36 min
ons Motionscykel 55 min
fre YAYOG Core 36 min
lör Lång rask promenad 1 tim, 20 min
sön Simmade 1.500 m =1 tim + 15 min benövningar i vattnet.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 569
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Snyggt jobbat, anna!

Vad starkt att komma igång så fort, Manfred10. Jag gör inga plankor nu, enligt steg 3. Känns lite konstigt, men jag litar på Olga. Eller så har jag missförstått något...

Min vecka var sådär:
Tis: Styrka, supersets hela kroppen
Sön: Styrka, cirkelpass hela kroppen. Skogspromenad på jakt efter svamp. Flåsigt, men så mycket svamp blev det inte. Vi fick en varsin macka, mannen och jag :|

Alltså, jag har sådana problem med en övning, knäböj på ett ben, med det bakre benet på en stol. Jag bara vinglar, får ont överallt utom där det ska kännas och stolen far hit och dit :evil: Någon som gjort liknande och har tips? Blir vansinnig! För övriga övningar i passet är himla bra, och flyter på.

Natti!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"