Hjälp med schema till 7-månaders!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Chislin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 16:26

Hjälp med schema till 7-månaders!

Inlägg av Chislin »

Hej, såhär har det fallit sig ganska naturligt sista tiden, så tänkte om det funkar som schema. Vet att han får för lite sömn på dagtid, men det är i princip OMÖJLIGT att förlänga lurarna. Den längre luren funkar om jag står och vagnar honom vid varje tecken på uppvaknande....har gjort så ett bra tag nu.

8:00 Vakna, välling

9:30 Sova, 30 min

10:00 Vakna

11:00 Mellanmål (typ yoghurt, banan)

12:00 Sova 30-45 min

13:00 Lunch

15:00 Sova 1 - 1,5 h (olika varje dag)

16:30 Mellanmål, (ersättning oftast)

18:00 Mat, stor portion gröt

20:00 Nattslurk och sova!


Ibland blir det en till 30-minuters lur framåt kvällen då han inte orkar vara uppe till 20.

Tyvärr sover han inte hela nätter, utan brukar vakna runt 5 för en slurk ersättning. Just nu är han förkyld så vaknar typ varje timme natten igenom....extremt, jag vet....men hoppas det går över då han blir frisk...

Ska försöka få bort 5-målet....har försökt men då somnar han inte om. Svårt. Går inte att buffa honom....han är som en virvelvind i sängen och somnar helst på rygg varefter han vänder sig själv på mage under natten. Innan han somnar håller han på minst 30 min, kryper runt i sängen, pratar, ropar.....kastar runt nappen....sen när han blir övertrött skriker han lite och somnar.

Tips, någon?
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Hjälp med schema till 7-månaders!

Inlägg av Sigyn »

Är tanken att du ska kura honom? I så fall, glöm vargarna om att han inte "kan" sova långa stunder på dagen, det kommer han kunna! Ett vanligt 7-månadersschema kan tex vara 12-45-1,5-20. Anna rekommenderar 14,5 timmars sömn per dygn. :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Chislin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 16:26

Re: Hjälp med schema till 7-månaders!

Inlägg av Chislin »

Sigyn skrev:Är tanken att du ska kura honom? I så fall, glöm vargarna om att han inte "kan" sova långa stunder på dagen, det kommer han kunna! Ett vanligt 7-månadersschema kan tex vara 12-45-1,5-20. Anna rekommenderar 14,5 timmars sömn per dygn. :)

Oj, glömde att gå in här och titta efter svar. Jag funderade ett tag på att kura honom men sen började han sova hyfsat av sig själv...och tänkte det skulle bli bättre, men nej. Däremot har jag alltid kört med ett schema och nattramsa, skrattet till gonattet och försöker trycka i så mkt mat det går. Men, nu har en månad gått och såhär går det:

Han sover numer 3 lurar, 30 min ca. de 2 första och sista luran brukar jag kunna förlänga genom vagning då han vaknar upp efter 30 min. Får till 1,5 h ibland 2! Det händer att han sover det av sig själv också.

Schemat ser ut såhär:

8:00 Godmorgon, 240 ml välling.

10:00 - 10:30 LUR

11:00 - Mellis, ex turkisk yoghurt med mosad banan el annan frukt.

12:30 -13:00 LUR

13:00 - Lunch. Äter det vi äter (inga mängder, vill mest leka och busa, svårt att varva ner)

15:00 - LUR (1,5 - 2 h)

17:00 - 2 portioner Gröt.

19:30 - 240 ml välling

20:00 - sova

Han är ju mitt inne i 8 månaders separationsångest, så vaknar vissa nätter och skriker efter oss. Får nappen och somnar om. Kl 5 på morgonen vaknar han dock alltid och vill fortfarande ha ersättning...om han INTE får det och vi till slut lyckas söva om honom så vaknar han istället runt halv 7 för dagen istället för 8. Kan det bero på för lite mat under dagen? Vill gärna ha bra tips om hur vi kan få bort denna slurk i gryningen.

Läggningen tar också sin lilla tid. Han reser sig nu i sängen och står där och gråter tills ngn kommer. Hur gör jag då? Lägger tillrätta igen eller väntar ut? Problemet är också att han har ett ENORMT sugbehov och kan inte somna utan napp....så den tappar han ju såklart och somnar inte förrän vi kommer in och sätter in den. Försökte ta bort nappen när han var runt 6 månader men läggningarna blev hysteriska. SÅ mycket skrik.

Tacksam för alla råd och tips!!!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Hjälp med schema till 7-månaders!

Inlägg av Sigyn »

Jag tycker du ska göra en kur a la konstens alla regler. Läs läs läs boken och skjut ALLA vargar om napp och liknande. Nattflaskan med ersättning skulle du ju kunna ge efter lunchen tex om du anser att han äter lite då, så får han i sig lite mer dagtid. Tänk inte på att han inte KAN sova mer på dagarna om du inte vagnar. För visst kan han det! Jag var själv i samma situation med min äldste, vaknade var tionde minut lurarna igenom. Sen kurade jag och då sov han i sin säng precis de tider som jag ville.

Det är svårt att få till det du vill uppnå utan att kura, så jag tycker verkligen att du ska gå all in :)
Vi finns ju här för pepp, stöd och hjälp längs vägen! :)

Kram!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Chislin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 16:26

Re: Hjälp med schema till 7-månaders!

Inlägg av Chislin »

Sigyn skrev:Jag tycker du ska göra en kur a la konstens alla regler. Läs läs läs boken och skjut ALLA vargar om napp och liknande. Nattflaskan med ersättning skulle du ju kunna ge efter lunchen tex om du anser att han äter lite då, så får han i sig lite mer dagtid. Tänk inte på att han inte KAN sova mer på dagarna om du inte vagnar. För visst kan han det! Jag var själv i samma situation med min äldste, vaknade var tionde minut lurarna igenom. Sen kurade jag och då sov han i sin säng precis de tider som jag ville.

Det är svårt att få till det du vill uppnå utan att kura, så jag tycker verkligen att du ska gå all in :)
Vi finns ju här för pepp, stöd och hjälp längs vägen! :)

Kram!

TACK för ditt svar! Ja, kura är väl egentligen det jag vill göra men har haft en lång jobbig period av egen sömnlöshet, insomnia (kanske kura mig själv?:)) och varje natt har varit jätteviktig för min mentala hälsa, för att inte gå in i väggen. Känner väl att jag är på väg tillbaka nu så SNART kommer nog orken.
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Hjälp med schema till 7-månaders!

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!

Kanske den här länken kan ge lite inspiration på vägen?
Läs senaste inlägget.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=300

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Chislin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 16:26

Re: Hjälp med schema till 7-månaders!

Inlägg av Chislin »

HÖNSMAMMA skrev:Hejsan!

Kanske den här länken kan ge lite inspiration på vägen?
Läs senaste inlägget.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=300

/Kristiina

Tack! Jätteinspirerande läsning!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Hjälp med schema till 7-månaders!

Inlägg av Manfred10 »

hur går det här? :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"