Tremånaders som inte sover tryggt

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ebbchen
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 28 jul 2012, 21:43

Tremånaders som inte sover tryggt

Inlägg av ebbchen »

Hej,

Min lilla pojke är nu tre månader. Han har bekräftad komjölksallergi och får mjölkfri ersättning sedan 2 månaders ålder. (Jag fick sluta amma då han var så allergisk att det inte hjälpte att jag var mjölkfri.)
Han har sovit dåligt sedan födseln, även om mycket blivit bättre efter att han får uteslutande ersättning.
Upp till 7 veckor sov han max 20 min själv i sin vagn/säng. Nu är det bättre, nu på nätterna kan han sova ett första pass ca 4 timmar, men sen vaknar han varje timme.
På dagtid sover han inte alls om han inte ligger i famnen eller under promenad. I famnen dock kan han sova i flera timmar i sträck.
Han sover också i vagnen om den är i rullning utomhus, det räcker inte att rulla inomhus, eller sitta på en bänk och rulla lite, eller på balkongen så han hör stadsljuden... Men så fort vi är på promenad sover han som en stock!

Han avskyr att ligga på mage, han har tom börjat vända sig nu, så vagning eller solfjädring fungerar inte på den här lilla killen. Jag har provat så många gånger.
Vi matar honom full på kvällarna, men han vill inte äta mycket alls mellan ca 7-18 på dygnet. Då småäter han bara ur flaskan. På natten och kvällen äter han jättemycket. Mitt mål är standardmodellen men jag har inte lyckats hittills då jag inte kan få honom att sova så länge själv och jag lyckas inte få honom att äta tillräckligt heller tycker jag.
Dessutom har jag en storasyster till honom att ta hand om, så det fungerar inte att stå och vagna i timmar som det gjorde med just storasystern... Och när storasyster är hemma från förskolan kan jag inte sitta med honom i knät hela tiden, då får han tyvärr ofta lämnas i sittern eller vagnen med högljudda protester.

Även fast jag är sååå glad att hans mage är bättre sen han får mjölkfri ersättning börjar det här bli ganska tröttsamt. Jag är fast i soffan med honom i famnen större delen av dagarna.
Samma sak är det när vi är ute och gör ärenden eller träffar kompisar, han vill bara ligga i famnen eller vara i selen.
Vad kan vi göra för att få honom att sova själv, och längre stunder?
Jag har provat med napp också, men han stoppar hellre in sina händer i munnen.

Ojojoj, långt inlägg men jag ville få med allt..
Jag är såå tacksam för alla tips jag kan få!

Ebbchen

Dotter född 120411
Son född 140616
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Tremånaders som inte sover tryggt

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Varmt välkommen hit och Grattis till sonen!! :heart:

Allergi låter inte roligt :( . Tyvärr har den kanske också bidragit till vanan att låta liten somna i famnen? Då får ni räkna med protester om ni vill bryta det och lära honom somna själv (vilket ju är en underbar gåva!). Liten ska läggas vaken och somna själv, är ju målet!

Jag vill tipsa om en tråd där i princip alla frågor blir besvarade nämligen denna: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070

Se särskilt filmklippet där Anna vagnar! Jag hade inte alls fattat tekniken förrän jag såg det, och vagning är väldigt effektivt när man gör rätt. Se även Verktygslådan.

Sedan gäller det att hitta attityden själv, att det ju faktiskt inte är farligt att somna själv i vagnen utan helt naturligt. Det är inte meningen att du ska vagna i timmar utan bara tills liten är sömntung.

Vid tre månader behövs enorma mängder mat med 3-4h mellanrum och ca 3 lurar dagtid. Hur ser era tider och stunder ut på dagarna?

Jag slutar där så länge, läs och återkom så ska du se att det här blir fint till slut! :thumbsup:

Kram!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
ebbchen
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 28 jul 2012, 21:43

Re: Tremånaders som inte sover tryggt

Inlägg av ebbchen »

Hej,

Tack för svar!!

Ja, koliken har ju gjort att han skrikit sig till sömns sen han föddes, och även fast han får mjölkfri ersättning och är myyyycket bättre fortsätter han att skrika precis innan han ska somna, både dag- och kvällstid (dock inte på nätterna - puh). Jag vill få bort att han alltid skriker sig till sömns, jag tror inte han "behöver" skrika längre då han inte verkar ha ont. Det känns som att han gör det av gammal vana för att han inte vet något annat? Visst borde det gå att kura bort?

Vi kurade storasyster när hon var 3,5 månader så jag vet att det fungerar, men hon har alltid sovit så himla bra, trots att hon också hade kolik. Lillebror har liksom aldrig fått sova lugnt pga sin onda mage så det känns som att man måste lära honom liksom... Men jag är fast besluten att vi ska få honom att somna själv, och sova hela natten inom en snar framtid.

Jag har även gjort större hål i hans flaskor, och nu sveper han lätt 150ml per mål istället för att sutta i sig 100-120 som han gjort innan. Han är en stor kille, 7 kilo och 64 cm och är bara 3 månader så han behöver ju mat. :D Hoppas att det kanske gör att han kan sova tryggare.

Nu försöker jag följa schemat för 4 månaders som står i SHN-boken:

Första målet: kl 7- (högst) 8
Sova 1,5 tim: kl 8.30-10
Andra målet: kl 10-11
Sova 1,5 tim: 11.30-13
Tredje målet: kl 13-högst 14
Sova 45 min t ex 15-15.45
Fjärde målet: kl 16-högst 17
Sova 45 min, t ex 18-18.45
Femte målet: kl 19-högst 20 - sova natt.
(Eftersom han bara är 3 mån får han fortf mat på natten.Det går dock inte att väcka honom på en bestämd tid då han alltid somnar vid flaskan om vi gör det. Det är bara om han vaknar själv som han äter ordentligt. Jag tänker att detta ger med sig när han lär sig somna själv snart. :) )

Jag försökte titta på klippen men de kommer inte upp på min dator, kan det vara för att jag har en Mac?

Inför morgonluren idag började jag ramsa, gick ut ur rummet och väntade tills han skrek igen. Då gick jag in, ramsade och han lugnade sig något, och gick ut tills han skrek igen,osv. Efter 15 min började jag vagna och efter 5 min vagnande föll ögonlocken ihop. Då slutade jag vagna.
Jag ramsade dock inte när jag vagnade.
Men jag vet inte om jag gör rätt när jag ramsar så där, och sen vagnar i slutet under tystnad?


Ebbchen
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Tremånaders som inte sover tryggt

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen! :D

Självklart kommer han att kunna somna tryggt och lugnt!! 8) Ta det bara lite piano! :wink: Eftersom han bara är tre månader skulle jag vänta med både ev. kur och att jobba med ramsan, det rekommenderas först från 4 mån. Ramsan kan du säga som godnatt men alltså inte använda som verktyg förrän ca 4 mån. Sedan vet jag att många (t.ex. min son) är galet hungriga där efter tre månader och vi började med smakisar vid 3,5 mån. Det är det många som gjort här på forumet och oftast med goda resultat. Jag förstår om du tänker att hans mage är extra känslig, har ingen aning om ifall det är så men kanske någon annan har erfarenhet? Själv tycker jag sonens mage blev bättre :shock: när den fick lite att jobba med s.a.s. :lol: Du gör ju förstås precis som du vill och känner, men för oss var det väldigt bra.

När det gäller schema rekommenderar jag verkligen det vi här på Späda och Små kallar "det klassiska 3-månadersschemat"! :D Det här schemat funkar för de flesta bebisar och håller i grundformen väldigt länge! Så här ser det ut:

07.00 Mat, umgänge, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11 eller tidigast 10.30), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat (ca 14), Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat (tidigast 17), umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Om du väljer att byta till detta schema så är det som vanligt 3 dagar + en uppföljningsvecka som gäller innan utvärdering! :D

Vad tror du?

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
ebbchen
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 28 jul 2012, 21:43

Re: Tremånaders som inte sover tryggt

Inlägg av ebbchen »

Hej igen,

Jag har nu provat med schemat varje dag, men ingenting verkar fastna på min son.
Endast en gång har han sovit 60 min. Alla andra gånger vaknar han efter 20 min.
Jag vagnar honom till sömns vilket fungerar men vissa dagar vaknar han så fort jag slutar. Och dagtid sover han Max 20 min i taget. Spelar ingen roll om han ätit jättemkt (eller lite :wink: ), om vi är ute och går, om han är i el kolmörkt rum, om vi lekt mycket tex på mage, han vaknar ändå efter 20 min. Jag har försökt att parera och vara beredd men han tittar upp med ett leende som en klocka.
På nätterna sover han mellan 1-2,5 timmar i stöten. De senaste tre nätterna har han varit vaken tre timmar och bara vridit på sig i famnen. I vagnen blir han jättearg och bara skriker tills man tar upp honom. Vagna hjälper inte alls på natten, vilket är väldigt konstigt...

Jag hade en kompis som hade en son som inte sov alls, samtidigt som jag precis kurat min dotter förra gången jag hade liten bebis, och jag förstod inte henne, och tänkte att hon inte varit så hård på rutinerna eller nåt. Men NU förstår jag precis.
Det här är hemskt!!
Vi tar varannan natt här hemma som tur är, annars hade jag blivit galen, men nu börjar det resultera i att vi båda är lite galna av all sömnbrist.

Vad är det för fel? Varför vill han inte sova? Till saken hör att han ALDRIG sovit, inte ens som alldeles nyfödd. Det längsta han sovit är 5 timmar, och det har hänt en gång, aldrig mer. Då var han 2 veckor.

Jag börjar tycka att det här känns riktigt hopplöst....

Några tips?

Ebbchen
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: Tremånaders som inte sover tryggt

Inlägg av Mellansyrran »

Hej Ebbchen!

Det är klart att han kommer att sova. Han behöver bara lite extra hjälp med det av oss och av er. :D

Börja med att fokusera på exempelvis dagarna eller nätterna. Jag tror att ni blir lite överväldigade av att få allting att funka på en gång. Det är inte alls ovanligt att bebisar följer schemat och minsta vink från föräldrarna på natten men på dagen är det halibalo. Eller tvärtom. :? Er son vet ni kan sova fem timmar i sträck (även om det nu bara hänt en gång) men faktum kvarstår att han klarar av det. Tror ni på det? Finns attityden av självklarhet där?

Jag tycker mig också ana ett vagningsträsk...? Det är klart att man som öm moder blir stressad av att ens barn är ledset och inte kan komma till ro men det är bra om man lyckas lyssna på gråten och lära sig vad det betyder. MEN det är inte lätt. Jag lyckades inte förrän med nummer 3. :oops: Läs gärna på under "Läs det här först. Frågor och svar" om vagningsträsk.

Och glöm inte att kämpa! Ni fixar det här! =D> =D> =D> =D>

Kram från mig!
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"