3åring vaknar alldeles för tidigt!!!

Skriv svar
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

3åring vaknar alldeles för tidigt!!!

Inlägg av Pink Monkey »

Hej alla!

Min 3åring, som kurades vid 7mån, har alltid varit lite känslig med sömnen men har sovit hela nätter sedan kurandet. Tidigare har han varit strulig vid läggning och protesterat högt innan han somnat.
Han har natt 19-07. På förskolan sover han 45-60min och hemma på dagarna ingenting.

Nu i somras har vi dels flyttat (till ett hus vi fortfarande renoverar), ny förskola samt att han slutat med blöja dagtid sedan fyra veckor tillbaka.
Första veckan i nya huset vaknade han vid 05 och var ledsen och orolig så vi tog in honom i vår säng så han skulle få extra trygghet. (han har ALDRIG fått komma till våran säng tidigare)
Efter ett tag gick det över och han sov bra igen.

Han har däremot slutat krångla vid läggning i det nya huset och lägger sig snällt och somnar direkt. :)

Men sedan har han börjat vakna tidigt igen, allt från 05-06.30 zzzz...
så vi provade att lägga 19.30 istället och första veckan sov han till 07 ibland längre :shock: , men sedan vände det igen..

Ramsa eller husljud fungerar inte alls, han blir bara arg.
Det är kolsvart i rummet.

När han vaknar ropar han efter mig och efter ett tag gallskriker han.
Min man blir frustrerad över de tidiga mornarna och vi vill inte att han väcker lillebror så därför får han komma in till oss där han ligger tyst en stund, vrider och vänder ett tag och till slut tjatar om att gå upp.

Vad ska vi göra??????
Han behöver ju sin sömn ( vi med)

Tacksam för alla svar !!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 3åring vaknar alldeles för tidigt!!!

Inlägg av Tin »

Hej på er och välkomna in hit,

ja vad har hänt, tja, världen har ställts på ända lite efter som man plötsligt blir inlyft i mammas och pappas säng säng om man vaknar lite tidigt när det man egentligen ska göra är att vända på huvudet och somna om!

Snacka om att det ställer stora frågor i litens huvud, "hoppsan" nu vaknade jag till lite, ska jag in till mamma nu, bästa jag frågar, mamma .... Ja ni hajjar. Liten har halkat ur rutinen och tror dessutom han liten bestämmer när morgonen börjar. Och det ställer till det för alla eftersom hela bunten egentligen vill sova en timme till.

Så bestäm er för att alla sover i sina egna sängar istället, punkt slut. Då sover man bäst. När det sen är morgon, ställ en väckarklocka till liten så han vet när morgonen börjar. Kör ni med väckarklocka?

Att ta dra ner sovtid är ingen bra ide, en 3 åring behöver sina 12 h. Så kör 19-7 som vanligt, det låter utmärkt. Det liten behöver veta när han vaknar tidigt om morgonen är att allt är som vanligt, och det är fortfarande natt. Om natten sover man. Inget annat. Trygghet behöver inte vara kroppslig trygghet, utan förmedlas även med samma trygga rutiner och ramsor som liten känner så väl. Tidiga uppvak hanteras med en pangramsa och sedan musik eller ingenting. Lillebror kommer ev vakna till och sedan höra att ni föräldrar har koll på läget och somna om.

Jag har också två barn, de sover i samma rum, och jag ramsar tryggt vid uppvak oavsett vem som vaknar av dom. Vaknar den andra till så jaha, mamma har koll. (Jag hade mina tvivel om detta jag med när de flyttade ihop, men det funkar galant.)

Läs gärna om inledning kapitlen i Sova hela natten, Lugnet och Safarin bla om ni behöver puffa attityden.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: 3åring vaknar alldeles för tidigt!!!

Inlägg av Pink Monkey »

Hejsan!

Tack för snabbt svar!

Vi har ingen väckarklocka men har funderat på att införa det men har inte hittat så mycket info om hur man gör..??
Om man ställer klockan på 7 och han vaknar 5-5.30 vad gör man då?? Ramsar, berättar om klockan eller låter honom skrika?

Vet ju att han självklart har det bäst i sin egen säng men har väl inte orkat/vetat hur att ta fighten..

Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan poletten ramlar ner och rutinerna är tillbaka?
Undrar också om han ska fortsätta sova sina 45-60min på förskolan eller om man ska korta av den?

Kramar :)
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 3åring vaknar alldeles för tidigt!!!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det är inte ovanligt att man runt 3 år slutar sova middag men att man med fördel lägger just 30 min tidigare så natten blir 12,5 tim. :wink: MEN, VILA skall man ändå ha, varje dag! CD saga en stund är mysigt.

På förskolan OM han somnar skulle jag rekommendera max 20 min i detta läget istället. Men helst bara vila i denna ålder och sen lägga tidigare. :D :wink:

Väckarklockan införs som följer:

Du köper en "BILLIG" väckarklocka på typ Claes Olsson en på batteri, den placeras UTANFÖR dörren. Man går igenom NOGGRANT att när klockan ringer DÅ kommer mamma in med klockan och du får stänga av den, INTE förr, då är det morgon. Han kan inte skrika till sig morgon och mamma kommer inte att gå upp förrän klockan ringer. HÄPP!
Sen ställer du klockan på 07 om det är er vaken tid och när klockan ringer går du in med den i sovrummet och ber HONOM stänga av den. NU är det GLAD :lol: morgon! Inget annat.


Ang. att han vaknar tidigt så hanterar man det som om det vore 01 på natten, inget annat. Man berättar igen tydligt att har inte klockan ringt (detta görs på kvällen INNAN de lägger sig ordentligt, förhör dig att han har fattat) är det inte morgon. :x

Läs på om tidiga morgnar på länken nedan. Inför väckarklocka. Det bör inte ta mer än 2 veckor förrän ni är på banan om du håller dig till SHN och dess principer. Detta är trots i "Påstående formen". Inget annat. Så se det som frågor.

Kissnödig! (kan jag gå upp nu?) Törstig! (står du vakt nu?) Spöken! (kan jag sova själv?) osv... Inget annat!

Flanera gärna runt här för olika tips och ideer. Ta fram en strategi och genomför. :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 18&t=20840
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: 3åring vaknar alldeles för tidigt!!!

Inlägg av Pink Monkey »

Hej igen!

Nu har jag kört två dagar med väckarklockan.
Dag 1. Vaknade han två minuter innan klockan ringde och ropade, jag ramsade och väntade på klockan sedan gick jag in och han fick stänga av den. Blev superglad och han är så stolt över sin egna klocka :)

Dag 2. Vaknade han 30min innan klockan, jag ramsade och han ropade, skrek, tystnade och började om igen under denna lååååånga halvtimme.. Han ropade även att han ville stänga av klockan, så han fattar iallafall poängen med den ;)

Har jag tänkt/gjort rätt med klockan?

Men nu har han även börjat strula vid läggning..
Det går bra att lägga och säga godnatt (med ramsa så klart) men efter ett par minuter vrålar han efter mig att jag ska komma, han vill stänga av klockan och vill absolut inte sova..
Jag har vid dessa tillfällen gått in och förklarat att det är dags att sova och nattat igen, ibland går det snabbt ibland blir det längre diskussioner.. Vissa kvällar har jag fått gå in 3-4 ggr!!!!!

Jag vet att det är fel att gå in men min man har inget tålamod alls och blir frustrerad och arg när vår son skriker och strular så här, så jag försöker bara få alla nöjda.... ](*,) ](*,)

Några tips på hur vi/jag kan få nattningen att funka bättre?

Tack på förhand!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 3åring vaknar alldeles för tidigt!!!

Inlägg av TorsMamma »

Jag är ledsen, men har du en "sabotör" i hemmet (maken i detta fallet) får du antingen be honom ta över helt och själv gå ut och inte ta hand om nätterna. (Det har jag fått göra ibland faktiskt) Eller, skicka ut maken vid läggning i några veckor, be honom ta en prommenad på 1 timme eller så, då slipper han höra. Men sabotera!!! :twisted: :roll: :evil:

Ang. morgonen, när det är mindre än 30 min kvar, skulle jag sluta ramsa nu. En påminnelseramsa, sen är det slutdiskuterat. Han vet ju nu vad som gäller och hur det går till. Förhör dig vid middagen typ och säg när klockan ringer DÅ är det 7.00 och då, först då går vi ALLA upp. Inte förr!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: 3åring vaknar alldeles för tidigt!!!

Inlägg av Pink Monkey »

Jag får nog skicka ut maken :wink:

Men den skrikande lillkillen kvarstår ju...
Hur gör jag då när han skriker och " inte vill sova"??
Märker ju på honom att han bara vill prata och kolla att jag finns där...

Imorse hade vi dag 3 med väckarklockan och han vaknade 05.15 :shock:
Jag provade att ramsa en gång och senare förklara att det är natt, vänta på klockan men det blev INTE bättre, han bara fortsatte att ropa och skrika....
Så tillslut gav jag upp och tog in honom i vår säng...
Vet att det var fel men jag var trött, min man klagade så jag ville bara få vila lite till..

Hur gör jag när det är en sådan tidig morgon och så långt tills klockan ringer??
Han kan ju inte sitta och skrika i 1,5 timme??!!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: 3åring vaknar alldeles för tidigt!!!

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

I ett sådant här läge blir det en hel del förvirring för lillkillen. :? Han är i trotsåldern och ställer frågor, testar etc dagtid och så klart även på kvällen/natten. Här gäller det att ni är konsekventa och visar vad som gäller. Det här hattandet med att ibland är det väckarklockan som gäller och ibland lyfts han ner i mamma och pappas säng gör inte saken bättre. Ni måste bestämma er för hur ni vill ha det för sonen och för er själva. Vill ni ha en kortsiktig lösning där hans frågor styr eller en långsiktig lösning där ni föräldrar vägleder med ett konsekvent beteende/svar på hans frågor - natt som dag? Det vet ni bäst själva. :)

Om jag var i ert läge skulle jag "minikura" honom och från och med den vara konsekvent. Han kommer att "ställa frågor" både surt och argt, men jag är övertygad om att han kommer att bli lugn och trygg av era svar i form av ramsan men då gäller det att ni är konsekventa. Min erfarenhet är att ramsan kommer man långt med, den håller för mina stora barn fortfarande (7 och 9 år). Den ersätter allt prat, alla förklaringar och diskussioner nattetid - för på natten sover man ju. :wink:

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"