15-mån - nya problem med läggningar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

15-mån - nya problem med läggningar

Inlägg av sofald »

Hej,
Vår fantastiska lilla tjej :) är snart är 15 månader och nu har vi fått en fnurra på tråden för våra läggningar och även tidiga uppvak. Fram till för ett par veckor sedan har det gått strålande. Både kvällarna och dagarna har gått superbra och hon har sovit som en stock hela natten oftast. Hur härligt som helst. =D>

För ett par veckor sedan började det tyvärr spåra ur. Och nu är det inte alls kul. :cry:
När vi lägger henne nu blir hon hysterisk nästan på en gång, fastän vi skrattat och haft hur kul som helst fram till sängen. Där lyckas hon jaga upp sig på en sekund och det slutar ofta nu, fastän vi vet att det är fel, att vi tar upp henne och lugnar henne och lägger henne igen. Sedan kan vi inte gå ut med ramsan längre för då blir hon arg/hysterisk på en gång utan vi ska helst sitta kvar ett bra tag och sedan tyst gå ut. Det var ju bra länge sedan, innan detta började spåra ur, som jag buffat henne. Men jag lyckas inte få till buffningar nu då jag har svårt att hålla henne på plats och få till bra buffningar som lugnar.

Dagsluren har funkat rätt bra fram till för 2 dagar sedan, då hon också för första gången i princip någonsin i vagnen, blev helt hysterisk och inte ville komma till ro. Det har då slutat med att vi gått typ 100m med henne sen är hon lugn o somnar själv.

Nu har vi tyvärr börjat tvivla på oss själva igen och jag skulle behöva er hjälp och råd!!

Schemat ser ut enligt följande:
7.30 – God morgon! (vaknar dock oftast strax före 7 och ligger o babblar själv i ca 20 min innan hon blir ”upprörd” och vi går in)
8.00-8.30 – Frukost: gröt med mosad banan, leverpastejsmörgås och lite mjölk
11.15 – Lunch + frukt
12.00 – Vila 1,5hr (vaknar oftast efter 1h 20min)
14.00 – mellanmål – 200ml välling el smörgås och frukt
17.00 – middag + frukt
19.15 – kvällslurk – 150-200ml välling
19.30 – god natt (men pga långdragen jobbig procedur somnar hon oftast inte förrän 20 el ibland tom efter det…)

Vi tar tacksamt emot tips och råd på hur vi bör gå vidare! Det här börjar tära på energin tyvärr… :cry:

Sofie
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 15-mån - nya problem med läggningar

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka! :D

Har du läst hela "internationella sova hela natten"? Lugnet, säkerhet, trygghet?

Här är en kort repris på vart ni har fastnat!

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Om och när du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, kommer du att se att det inte är särskilt svårt att lugna ens ett hysteriskt skrikande spädbarn - när du bara vet hur du ska göra.

När du lyckas med det, då växer självkänslan!

Och då kan du frestas att slå dig till ro, för nu har du ju kommit på knepet. Nu vet du hur man ska göra: inte ta upp barnet, utan lugna det där det ligger. Och titta så bra det går! Du kan!

Ja, det kan du. Men du får inte stanna där, säger jag, glädjedödaren. Du måste gå vidare. Du måste, utöver lugnet, också förmedla säkerheten. Lilla barnet kommer inte att nöja sig med mindre.

Kommer vargen och tar mig nu? frågar sig länge än det lilla barnet. Så även om lilla magen är mätt - och det måste den vara; ja, mer än mätt! - så måste barnet invaggas i en absolut känsla av säkerhet till liv och lem. Det räcker inte med lugn för stunden.

Därför får du inte nöja dig med de första två nätternas i och för sig underbara genombrott, när du med hjälp av verktygen lyckas förmedla lugn till ditt lilla barn, så att hon eller han kan sova. Stannar du där, och tror att saken är klar därför att du nu kan buffa barnet till tystnad eller vagna barnet till ro, kommer redan tredje eller fjärde natten att försätta dig i osäkerhet.

Barnet låter sig visserligen lugnas, så länge du tillämpar verktygen, men vaknar då inte alltmer sällan, som det var tänkt, utan allt oftare - igen. Varpå du buffar igen, vagnar igen, solfjädrar igen och ramsar för allt vad tygen håller ... Och innan du vet ordet av finner du dig stående hos barnet halva (eller hela) natten - igen. Barnet har alls inget emot behandlingen, verkar det som, men protesterar så fort du försöker sluta. Barnet sover inte alls hela natten!

Så varför fungerar det inte, frågar du dig, fastän det började så bra? Vad gör jag för fel?

Osäkerheten har slagit klorna i dig - igen. Det är därför det inte fungerar. Osäkerhet är motsatsen till säkerhet.
Här har ni alltså fastnat... (läs hela och gärna boken igen)

Så nu är det dags att trycka på "Omstartsknappen" läsa, läsa, läsa tills ögonen blöder och hitta säkerheten för er själva först så ni kan förmedla detta till dottern. 8)

Det är ert jobb och se till att ramsan funkar och tar som den skall. HOn är på väg in i förtrotsen också (läs om den i BB) och då börjar saker behöva ifrågasättas.

Sen har jag personligen lite problem med ordet "hysterisk" av den anledningen att blir man riktigt "hysterisk" så tuppar man av i princip. :shock:

Affekt kanske är ett bättre ord? :wink:

Saken är en dock detsamma, ni måste kunna förmedla lugn och säkerhet i detta, kan ni inte det utan måste vara där med er egen närvaro, ja då är ju vargen ett faktum, visst?

Bättre att man går in och ut 100 ggr än stannar 1 gång för länge brukar jag säga. Så läs, läs, läs, lägg upp en plan, bolla med oss så ni har eran strategi klar för er hur ni vill göra.

Här är några pepping länkar!

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... gusti-2007

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "