Femåring med utbrott..

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
orkide
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 21:53
Ort: Umeå

Femåring med utbrott..

Inlägg av orkide »

Har en superfin 5 årig kille som blir såå trött av att leka med kompisar. Får han leka hela dagen så gallskriker han sen när man tar hem honom. Han grinar och skriker när han kommit hem och är helt ursinnig. Han har knappt tid att komma hem och äta, blir alldeles hetsig. Hans två tjejkompisar kan verkligen inte vara utan kompis utan leker från morgon till kväll så han vill ju också vara med även fast han är en sån som kan leka själv alldeles utmärkt, pysslar gärna och kan mysa och bara ta det lungt. Jag vet inte hur jag ska göra.. Ska jag låta honom leka hela dagen fast än det bara är kaos här hemma sen? Eller hur ska jag göra? Så fort man tar hem honom så kommer dom efter en stund och ringer på dörren och frågar om han får komma ut och leka.? Känner mig som dumma tråkiga mamman som säger nej :cry:
Hjälp!!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Femåring med utbrott..

Inlägg av videunge »

Hej på dig :D

för mig är svaret självklart. :wink: en unge som inte orkar leka skall inte behöva det heller. Men det är viktigt att DU tar ansvaret för det. när de ringer på igen så säger du att "nej det passar inte just nu för vi ska...(diska tvätta mysa vad det nu är), ni får leka en annan gång". snarare än att säga till barnet att du orkar inte.
Sen måste givetvis du känna vad som är rätt för er men så hade jag tänkt (och tänker :!: ) har en 6åring där jag ibland får bromsa för jat vet att hon inte orkar.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
orkide
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 21:53
Ort: Umeå

Re: Femåring med utbrott..

Inlägg av orkide »

Hej hej :D

Ja det är så jag gör idag, men det märks på sonen att han känner sig lite utanför när han inte får gå ut och leka varje gång... Fast han slutar bry sig ca. 1 minut efter de gått :D han är otroligt bra på att leka själv.
Är så glad att han inte måste ha en kompis hela tiden för att ha kul :heart: :heart:
Men det blir ju som sagt så jobbigt för honom annars så jag får tänka på det.. Vara den tråkiga mamman helt enkelt!

Tack!

Kram :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Femåring med utbrott..

Inlägg av TorsMamma »

Kram! :heart:

(vi är många mammor som är DÖÖÖ trista, bara så du vet :roll: :D )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
orkide
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 21:53
Ort: Umeå

Re: Femåring med utbrott..

Inlägg av orkide »

Hi hi, ja vi är väl det :D svårt att göra det som är bäst för barnen och samtidigt vara roligast tyvärr :roll: men huvudsaken dom mår bäst i slutändan!

Kram :heart:
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Femåring med utbrott..

Inlägg av mari »

Förstår dig.
Det finns olika sätt att leka på tänker jag.

När en av mina var små bjöd vi in till den sociala delaktigheten. En kompis räcker.
- Ja, du får leka. Men vi ska också laga lunch, göra fruktsallad, baka bröd och städa förrådet, kunde jag säga.
Det funkade när min ena var fem år och det funkade med en kompis. Vi gjorde ett schema ihop för den dagen det gällde.

Aldrig något problem med barnen. De älskade det.
Men med en pappa.
- Va låter du dem arbeta när de ska leka. :shock:
Han tyckte tydligen att det var någon slags oavlönat barnarbete jag bedrev.
Men barnen älskade det :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"