Schema till en 9 veckors kille..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
fridolin78

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Tack!! Ja, jag gjorde det oxå. Vi kanske har en tröttis oxå, lite svårt att avgöra ibland, då han verkar lika pigg ibland vid läggningen som tidigare.
Men tidiga mornar tror du mest har med övertröttheten vid läggningen att göra? Så länge det är mörkt vid sängen...
Det har gått bättre senaste dagarna iaf ;-)

Kram ♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Ja, ibland är det ju svårt att märka någon skillnad på pigg och övertrött...men du märker ju resultatet, får du bättre sömn av mer sömn så var det mer sömn som behövdes. Blir han bara ännu piggare (typ vaknar tidigt och babblar glatt) av mer sömn så får du köra super-aktiva vakenpass i stället och kanske skära ner på sömnen. Men jag tror på SaraMilanas tips i första hand! :D

Lycka till!

Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Ja, nu funderar jag lite över det här med vändningscirkusen som nyligen dragit igång här... han vänder sig till rygg och har sen svårt att vända sig tillbaka och blir irriterad. Har svårt att sova på rygg ju...
Har ni några tips på hur man hanterar detta? Brukar vända snabbt jag och buffa till lite om han blir ledsen, eller annars ramsa. Funkar ibland, men nån som har nån idé hur man gör med detta?
Och sen apropå ryggläge, vi har nyligen bytt till sittdelen på vagnen eftersom liggdelen blev för liten för vår stora grabb ;-) Han sov klockrent i liggdelen tidigare, men inte alls numera. Såå svårt med detta! Vill INTE sova på rygg. Nån som har nåt tips ang detta? Vore skönt om man fick till en 20 min iaf i den, så man inte blir så bunden vid hemmet och spjälisen ;-)
Har gått fint annars med mornarna nu! Så skönt!! Det är bara när det är så himla varmt som det är svårt.. 32 grader i sovrummet är ju inte optimalt direkt. Han har fått sova i källaren dagtid iaf :-) skönare där!
Tack alla fina! Kram♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Antingen håller du på attityden och insisterar på att man sover på rygg i vagnen nu eller hittar ett sätt så han kan sova på mage i vagnen. Det är ju inte så konstigt att han ställer sig frågande till detta då han alltid sovit mage tidigare.

Vad har ni för vagn? Får man inte plats på mage eller sida även om det är lite trängre? Jag gjorde misstaget att köpa en vagn med ergonomisk sittdel och då finns ju ingen annan möjlighet än ryggläge så jag bytte till en Emmaljunga när sonen var 6 månader men då vägrade han att sova på mage i vagnen trots att han gjorde det i sängen utan sov på rygg ändå :shock: . Han sov mest dock 45 minuters lurar annars skarvades det en del. När han blev större tyckte han däremot att det gick utmärkt att sova på mage i vagnen och låg t.o.m som 2,5 åring på mage i vagnen och sov i två timmar. Han är en lång kille och vagnen är en av de smalare modellerna, Ntro city.

Vändningscirkus brukar inte vara så länge. Antingen gör man som du och går in snabbt och vänder eller så gör man ingenting så att liten lär sig somna om på rygg men då kan det nog behövas några ramsor kan jag tänka mig. Öva vändningar på dagtid så löser det sig snart på nätterna.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Tack mamA! Jo det här med attityd tycker jag att jag varit hård med. Var på promenad med vagnen när vi nyligen bytt till sittdelen och tänkte att han skulle sova 20 min i den iaf. Var ute i 75 min och gick, med mörkläggningstyg över, men toralvägrar! I början bara låter han och gnyr, som sen går över till grin, gnäll och till sist gallskrik så han nästan kräks?! Känns INTE så kul... :-(
Har försökt ramsa emellanåt då oxå..

Sen har vi från igår dragit ner på fm luren från 45 till 20 men det känns sådär. Vet inte om han är övertrött på kvällen eller om det är tänder på g, men han vill inte sova ju :roll: Nu har han legat (mest nöjd iofs) i en hel timme och bara låtit. Inget gnäll,grin eller missnöje alls..jag blir såå trött. Så himla svårt att veta ibland hur man ska göra när han gör så här. Har försökt att liksom hålla handen på rumpan med täcket emellan för att förhindra att han vänder sig. Men så fort jag släpper försiktigt så rullar han över på rygg...?! :mrgreen: hmm..?! Vet att du skrev att vändningscirkusen inte varar så länge, hoppas det lugnar sig snart!!!
Sen inatt så låg han oxå på samma sätt, bara lät lite, sprattlar lite och rullar runt på rygg. Jag sov i samma rum denna vecka eftersom min man jobbar natt.. Han var vaken minst en timme då, och vaknade dessutom 5.30-6, men somnade om efter att jag vänt tillbaka några gånger. Kan detta bero på övertröttheten, nya tänder eller nåt annat? Att det ska vara så svårt denna gång..?! Håller någon med om att det är krångligare med andra barnet?
Hoppas nån än en gång orkar hjälpa oss, känns lite hopplöst ibland, men uppskattar verkligen er hjälp!!

Stor kram♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Just det, glömde skriva vilken vagn vi har... Vi har en Quinny Freestyle, lite joggingvariant. Ang magläge så testade jag det en gång, när vi nyligen bytt, men det blir lite svårt med selen då..så han liksom sköt sig ner i fotändan och benen nästan utanför ;-) Så kanske bäst att nöta på med attityd för ryggläge.

Sen till en annan fråga, ursäkta om jag e frågvis o dryg... :oops: ; eftersom jag snart börjar jobba igen så måste jag tyvärr dra ner/sluta med amningen :cry: som e såå mysigt! Men nån som har nå tips ang detta? Har konstigt nog glömt hur jag gjorde med storasyster.. Lillebror dricker gärna ur flaska iaf så det kanske är lättare då att införa välling. Hur gjorde ni? Med mål 1, ska jag börja med gröt direkt, eller har ni bytt ut amning+gröt mot vällingen? Eller byta kvällsslurken mot välling?

Hoppas nån har tid o lust att kolla på detta och det förra ang tips ;-) [-o<
Tack snälla ni! Kram ♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Jag tycker du ska införa riktig MAT i stället för välling, det är ju mkt bättre på alla sätt. Tyvärr så slutade min son amma självmant (trots mina ihärdiga försök) vid 8-9 mån så jag vet ingenting om att sluta åt andra hållet liksom...men jag skulle absolut behålla amningen morgon och kväll så länge han vill och se till att mata på med annat i övrigt.

Sedan känner jag igen mig så väl i det att man såå gärna vill att han ska sova helt perfekt och varenda minut av sin sovtid men ärligt talat – släpp överkoncentrationen på om han sover eller är vaken, så länge han inte ropar på HJÄLP så bryr du dig inte!! :wink: Och så låter det som att vändningscirkusen har blivit lite föör rolig för lillen?!
fridolin78 skrev:Har försökt att liksom hålla handen på rumpan med täcket emellan för att förhindra att han vänder sig. Men så fort jag släpper försiktigt så rullar han över på rygg...?!
:lol: :lol: :lol: Låter som en riktigt rolig lek för honom! Strunta i honom, lägg snabbt och lämna rummet med ramsan, så går det nog över snabbare. Och träna på att vända tillbaka dagtid så han kan det!

Att sova i samma rum har aldrig varit någon hit här, måste man så brukar jag försöka vara så tyst och osynlig som möjligt så han inte inser att mamma är i samma rum.

Gallskrik i vagnen låter inte kul men är det ofta eller hände det EN gång? Min son AVSKYR när det blir för varmt och blir helt galen av det, så det skulle kunnat vara en orsak tänker jag (inte så varmt att det är farligt för det tror jag inte du låter honom ha, men obehagligt och för varmt att kunna somna menar jag. Skriker man en stund blir det lätt väldigt mycket varmare också...)

Vaken och nöjd/vaknar tidigt och babblar glatt skulle jag tolka som för mycket sömn på schemat. Skrikig på kvällen/vaken och grinig/vaknar och är sur tolkar jag som övertrötthet. Blir spännande att se hur den kortade luren påverkar detta.

Har du förresten läst Sova Hela Natten? Där förmedlas den fantastiska Attityden på ett jättehärligt sätt, det handlar inte om att vara hård utan snarare om att förmedla Lugn, Säkerhet och Trygghet. Läs den!! :D

Kämpa på!!

Kram!

/Ylva

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Alltså, flaska kan han ju ha vatten i om han gillar napp-känslan! :D
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Hej Ylvis och tack för ditt svar!
Jo alltså, vi har riktigt mat oxå.. Tänkte mest på första målet..
Schemat nu ser ut så här..
6.30 mål 1 Amning och sen gröt kl 7.20
8.45 sova 20 min
11.00 mat, fruktpure och amning
11.30 Sova 2 timmar
14.00 Gröt + amning
16.10 sova 20 min
17.30 amning, mat och fruktpure
18.15 Kvällsslurken
18.30 Gonatt

Jo visst är det så :-D ... Det var väl kanske 4 gånger, men det var väl eg då det var såå himla varmt ute så det kan ju som du sa vara en orsak. Han är oxå väääldigt varm av sig ändå..
Därför införde vi vatten i flaska som blev poppis direkt, trots att han aldrig haft napp. Så det kan väl underlätta med införandet av välling i flaska. När jag jobbar så börjar jag vid 05.00, så morgonamningen försvinner ju då tyvärr :-(
Jo du har rätt i ''lekstunden'' som ofrivilligt dragit igång ;-) vi gör så!!! Lägger, ramsar och lämnar rummet med den.

Tack snälla du! Jag ska verkligen ta mig tid att läsa den, tack för tipset!
Kram ♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
videunge

Inlägg av videunge »

hej på dig.

bara en liten fundering? har du tänkt på att sista luren ligger nära nattning för kvällen? jag tror inte att han hinner bli trött, det är därför han tar tid på sig att somna. även om sömntimmarna är rätt så kan det bli svårt att somna ändå om man har sömn för sent :wink: kanske flytta bak schemat så att sista luren inte kommer så sent eller fundera på att gå över till två lurar snart.

kram på dig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Hej och tack videunge!
Jo, faktiskt så slog den tanken mig igår först (!) oxå... så jag flyttade bak lurarna lite idag så vi får se hur natten blir ;-) eller nätterna framöver rättare sagt. Lätt läggning iaf blev det ikväll...
Kram kram
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
videunge

Inlägg av videunge »

Heja heja! =D> :thumbsup: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Hej igen!
Det där var nog det som fattades tror jag ;-) har gått galant!
...ända fram till nu :roll: när nästa problem dök upp ;-) Han har börjat vakna på långluren nu varje dag den senaste veckan drygt, efter en timme eller 1,5... Nu idag när han vaknade hade han sovit en timme bara, blev han efter en liten stund helt hysterisk och jätteledsen, körde ramsan ett par svängar men tog inte alls. Han har nu legat i 30 min och är helt blöt av svett.. visste inte vad jag skulle ta mig till efter så lång tid, då jag stått o buffat nästan hela tiden oxå :-( jag tog faktiskt upp honom för att ta av tröjan, han jobbar hela tiden så svetten rinner av honom stackarn. La honom igen men toralvägrar att somna om så nu får han sova alldeles för lite, men Vad gör man? Vad är fel? För mycket sömn?
Känns hopplöst just nu :cry:
Tacksam för all hjälp!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Vad härligt att det gick galant att flytta luren som du fick tips om! =D>
Hur ser schemat ut nu? Hur gjorde du med välling eller gröt istället för amning? Nu när han har börjat vakna på långluren brukar det vara ett tecken på att en justering i schemat behövs. Jag förstår att det är frustrerande att han inte sover när han borde men kom ihåg att han får möjligheten att sova. Det är inte alltid som de förstår att ta den möjligheten just då men det inser de små ganska snart. Nästa lur brukar det sovas utmärkt på istället. :sleep: Men som sagt en justering i schemat kan vara nyckeln här. Låt oss se närmare på det.

Kram Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Tack Mellansyrran för ditt svar :-)
Schemat ser ut precis som jag skrev ovan här, förutom att jag ger honom en stor portion välling kl 6.30 istället för amning och gröt. Och lunchen börjar vi ge 10.30-10.45. Sen gröt till mellis vid 14.
Jo det där med att de får möjligheten att sova brukar jag försöka tänka på ;-) men lite stressande ändå när man vet vad viktigt det är... kör väl lite marginalkvartar där det krånglat ;-)
En riktig ljuspunkt när det gäller sömnen är att det ÄNTLIGEN lossnat för oss med att sova i vagnen :-D Såå skönt att han kan sova en 20 min där iaf :-)
Tack snälla för er hjälp!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"