Fråga

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
heuren
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 13 jul 2011, 23:32

Fråga

Inlägg av heuren »

Hej tänkte fråga hur man går tillväga att få ett barn på 3 år att leka mer självständigt. Vår son är ensambarn och vill hela tiden ha med oss i leken. När vi säger att han får leka själv en stund så frågar han oss om andra saker. Tex vatten eller vill att vi ska komma och titta på något han gör. Bara för att få vår uppmärksamhet. Hur gör vi? Någon med lite tips? Hur mycket förväntas av oss föräldrar att sitta ner och leka med han? Tacksam för svar. Med vänlig hälsning, nu har jag nog lagt på fel tråd igen. Förlåt :?
2011-05-16
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Fråga

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

En sak som jag tycker ni aboslut skall införa är "ensamleken" kan du läsa om i BB. Börja med säg 5 min och öka med säg 5 min i veckan och sätt på trevlig musik, rotera leksaker m.m. så det blir lite roligt.

Sen anser nog jag att man inte skall behöva "leka" mera på den dagen så vida man inte går på förskola. Utan resten av tiden skall han sysselsättas med saker hemma typ socialdelaktighet, det läser du också om i BB.

Visst kan det vara mysigt att läsa en bok sen mot kvällen ihop men det är typ på den nivån jag har hållit det, kanske lite IPAD med pedagogiska appar från "pappasappar" kan sysselsätta honom en stund. Men är inte någon barnvakt om du frågar mig. :D 8)

Det vi leker med vår son är ytterst lite (han är också ensambarn) utan han är med oss i det vi gör. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
heuren
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 13 jul 2011, 23:32

Re: Fråga

Inlägg av heuren »

Ok tack! Ibland kör man fast ;-) gäller att komma på saker att syssla med då. Kan förstå att man i en familj med många barn har häcken full med sysslor men vi har "tyvärr" inte det. Men gäller att hitta på lite då ;-)
En fråga till. Oönskat beteende?! Tex hopp i soffan. Ignorera eller påtala varje gång att jag inte vill att han ska hoppa ?
2011-05-16
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Fråga

Inlägg av videunge »

Gällande din fråga om hopp i soffa skulle jag säga inget av alternativen. :wink: inte helt i alla fall. snarare skulle jag kanske säga "hoppa är kul det gör vi ju...( på studsmattan på golvet, på gräset på en kudde eller vad det nu är)" FÖRST.

och sen " i soffan sitter man ju." och sen beröm när ungen gör så. och sen om ungen envisas in till tusen så får man ju så klart sätta emot in till förvisning i slutändan om man inte lyckas komma runt det. typ. läs gärna i barnaboken för att få inspiration med. jag har många gånger gått tillbaka till ngt kapitel och så plötsligt trillar det ner en polett. :wink:

kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
heuren
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 13 jul 2011, 23:32

Re: Fråga

Inlägg av heuren »

Ok tack för era svar. Skönt att få lite hjälp ibland när man känner sig vilsen. Tack
2011-05-16
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"