SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av mamaA »

Ätbar muta blev en räddare för oss, ensamleken varade mycket längre då helt plötsligt och blev mycket mer intressant.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Hej och hå vad tiden går - imorgon blir mina små hjärtegryn 10 månader! Det verkar som de har kommit in i nån slags andra åttamånadersångest för nu är det än en gång gnäll och en hel del problem med sömnen. Eller så är det nåt annat som spökar men kul är det inte... Det tar låååång tid att somna, både dag- och kvällstid och det brukar även bli en del uppvak på nätterna då det tar lång tid att somna om. Resultatet blirsåklart ännu mer gnäll och blä vad det är trist :x Men det finns ju sånt som väger upp ;) Äntligen hörs "mamamama" och "babababa", det vinkas och flirtas och pussas och pratas. Underbart! Och de har sån glädje av varandra alla tre, även om Ville har väääldigt kort tålamod med sina systrar. Det är inte alltid jag orkar medla och papegoja "klappa fint" till höger och vänster men jag gör mina ryck och hoppas det räcker .

Ensamleken går helt okej. Flickorna leker själva utan problem och brukar få 30-45 min innan det är dags för förmiddagsluren (om de inte somnat själva innan dess). Ville klarar 10-20 min beroende på dagsform och det nöjer jag mig med just nu. Däremot måste jag hitta ett sätt att hindra honom från att dundra in till Elvira och Lova eftersom det alltid slutar med gråt. Samma sak när de sover, han tycker det är superkul att springa in och väcka.. #-o

Idag blev det premiär för delade sovrum. Ville sover i ett annat rum på dagarna eftersom de har lite olika tider och nu tänker jag testa att ha honom på natten där ett tag framöver. Morgnarna är nämligen fortfarande för tidiga och med den senaste veckans uppvak från tjejernas sida börjar Ville också sakna sin nattsömn. Det är framförallt på kvällen och efter fyratiden på morgonen som han är lite mer lättväckt och jag börjar tröttna på att vakna 4-5 varje morgon :roll: Känns lite trist men det kanske funkar som tillfällig lösning och sen kan vi förhoppningsvis flytta ihop dom igen.

Om ni har några erfarenheter och tips tar jag tacksamt emot dom!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Någon andra åttamånadersångest vet jag inget om, tvärtom tycker jag att tiden mellan ångesten och förtrotsen är en rätt lugn och skön tid. Dags för schemaändring? Sjukdom?

Här hemma har storasyster inte alltid heller så stort tålamod med lillasyster, även om de stundtals leker rätt bra tillsammans. Jag brukar visa med handen om handen hur man får klappa på lillasyster. Och så hjälps vi åt att visa lillasyster med handen om handen hur hon får klappa på saker. Att väcka lillasyster är superkul såklart, jag brukar alltid överlåta det åt Stella, så att hon inte känner att hon behöver göra det när det inte är dags.

Bra jobbat med ensamleken!! =D> Jag har fortfarande inte tagit tag i det, så dumt egentligen. #-o

:heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

En fråga om aktiv social delaktighet: hur gör ni? VAD gör ni? Kör ni alltid handen om handen eller finns det bra aktiviteter där även tiomånaders kan hjälpa till utan alltför mkt assistans? Jag har lite svårt att hinna med att hålla de små när jag är själv med barnen och därför blir det mest så att jag sitter på golvet och sköter sysslorna, så får tjejerna göra lite som de vill... :roll: :oops:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av SaraMilana »

Jag har inte en sportmössa att hinna med handen om handen! Sigrid får helt enkelt hänga med på det sätt som är lämpligast (på golvet, i en matstol, i en barnvagn, i en bärsele) och spana in det jag gör och är glad och nöjd med det. Så länge hon är nöjd är jag nöjd. 8)

Jag lägger allt mitt krut på att sätta den lite äldre damen i arbete, för där behövs det VERKLIGEN... :roll:

:heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Skönt att det inte bara är jag då :wink: Siktar verkligen mot att hitta din underbara attityd SaraMilana [-o<

Passiv delaktighet blir det en hel massa och de är ju nöjda för det mesta och "hjälper till" när det faller dom in. Gnälligheten visade sig vara fyra tänder som var påväg upp samtidigt... Och eget sovrum till storebror visade sig vara toppen, nu sover hela familjen (utom jag då) tills väckarklockan ringer :sleep:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av SaraMilana »

Hehe - attityd eller lathet, det är frågan det... :lol:

Wow, bra jobbat!!! =D> \:D/ :sleep:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Om några dagar är våra små hjärtegryn ett år så nu är det dags att avsluta här. Ville bara säga tack för all stöttning under resans gång. Nu väntar nya utmaningar och det är snart dags för mig att lämna över dagarna till pappan. Ska bli riktigt skönt! Kram på er allihop och tack för allt!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Ylvispylvis »

Oh, grattis i förskott till hjärtegrynen!! :D :heart:

Tiden går ju verkligen såååå fort! :shock: Kommer sakna dig härinne, titta gärna in om du får möjlighet och dela med dig av dina kloka erfarenheter och insikter! [-o< :)

Njut av att lämna över till pappan!! Jag ska också göra det inom en (alltför :shock: ) snar framtid.

Stora kramar till er alla!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"