Syskon med olika rutiner

Skriv svar
lilla_a
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 14 jul 2012, 12:27

Syskon med olika rutiner

Inlägg av lilla_a »

Hej!
Nu har jag ett antal frågor angående mina barn som sover i samma rum.

Först har vi storasyster som precis fyllt 3 år, hon kurades när hon var 1 år och har sedan dess sovit 19-07 och 12-14. Hon är torr på dagen och börjar så smått bli det även när hon sover, har dock fortfarande blöja både på vilan och nattsömnen.

Sedan en tid tillbaka har hon krånglat på kvällen, till hälfen pga av att hon inte behöver lika mycket sömn och till hälften pga att hon kommer på att hon är kissnödig, tror jag.
Vi har dragit ner hennes dagvila till 45 minuter sedan 2,5 vecka. Hur lång tid tar det innan man når resultat? Är det så att hon eg inte behöver sova alls på dagen längre?
Hon har börjat klättra ur sin spjälsäng och ropar och har sig och vi vill ju inte att hon ska störa lillebrors sömn. Hon ropar att hon inte vill sova, hon behöver kissa, hon vill dricka osv. Och många gånger behöver hon ju faktiskt kissa så vi kan ju inte bara ramsa heller...
Idag vaknade hon 05.30 :shock: vilket hon inte brukar göra, jag jobbade min första natt på över ett år (typiskt) och min man ville inte att hon skulle väcka lillebror så han tog upp henne, vilket kändes sådär...
Hur vänder vi den här trenden??

Lillebror, 11 månader, sover för nuvarande 9.45-10, 12-14 och 19-07. När är det dags att trappa ner hans sömn?

Jag trivs väldigt bra med dessa rutiner men har ändå lite funderingar. Båda barnen sover mörkt, både dag och natt, för annars funkade inte sömnen (på dagen alltså). Om vi är iväg, som tex för några helger sen då var vi på bröllop, kan minstingen inte alls komma till ro i vagn, om man inte skulle gå en långpromenad eller nåt (och även då får vilan ett abrupt slut vid promenadens slut). Det måste vara säng och det måste vara mörkt.
Men ok, de sover ju bra när vi är hemma och det är vi ju för det mesta.

Så nu till min fråga: Hur går det när barnen blir större? Jag flängde själv runt en del som barn, var på läger och hajker mm och alla som varit det vet ju hur det är. Livligt, inga vanliga rutiner, absolut inte mörkt. Jag vill inte att mina barn ska bli såna som inte han sova över hos kompisar eller åka på läger utan att ha mörklagt eller såna där grejer för ögonen. 8) :wink:

Tacksam för svar! :heart:
Flicka juni 2011
Pojke juli 2013
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Syskon med olika rutiner

Inlägg av videunge »

Hej på dig

För att börja från slutet. När man blir större så är det lättare att sova utan mörkläggninen och sover man gott hemma så har man bra recervkapacitet att klara tillfälligt "knas" :thumbsup: Jag tror inte att det blir några problem.

Vad gäller lillebror så skulle jag inte ändra schema förrän du känner att det börjar strula. VÄ*nta in ungen alltså. Min 20 månaders sover fortfarande 12- 20 -2,5 :shock: :lol: men han är en ärketröttis. :wink:

Vad gäller tösen så verkar det åldersmässigt som om ni skulle vara mitt i trotsen? läs gärna om detta i barnaboken. vad gäller kissandet så körde vi på att ställa en potta inne på rummet så att alla akuta kissbesök kunde klaras av därinne. Sen är det så att många treåringar börjar sluta att sova på dagen. kanske köra vila till tex cd-saga i stället och om liten skulle sova så väcka efter 20 min eller så?

om ni är iväg med liten kan en mörklagd resesäng vara ett alternativ?

Lite tankar bara

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
lilla_a
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 14 jul 2012, 12:27

Re: Syskon med olika rutiner

Inlägg av lilla_a »

Hej och tack för svar! :-D

Nu blir jag nyfiken, HUR mörklägger man en resesäng?

Jo tack, man kan lugnt påstå att hon är i trotsåldern. [-( :wink:
Jag har funderat på att ha vakenvila istället men vet inte riktigt hur vi ska få till det. Vår flicka är en mycket livlig och energisk tös och enda gången hon är still är när hon sover eller kollar på tv/film (och det vill jag ju inte att hon ska göra istället för att sova.) Hon tycker mycket om att läsa böcker men då ska ju jag vara med förstås, jag vill ju gärna hinna göra lite andra grejer på vilan... :roll:
När ni ställde in potta på rummet, menar du att barnet själv klarade av toabesöket då eller gick ni in och hjälpte till? Är det läge för oss att ta bort ena långsidan på sängen?
Hur får man då lilla barnet att stanna kvar i sängen?

Kramis :heart:
Flicka juni 2011
Pojke juli 2013
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Syskon med olika rutiner

Inlägg av Sigyn »

Man kan typ ta ett svart stort dubbelunderlakan och lägga över hela sängen :) jag har på vår resesäng även satt mörkläggningstyg på sidorna så att alla kanter är helt svarta pch när vi är tex hos mina föräldrar så drar jag ner rullgardinen och då blir det rätt mörkt.
Min son fyller snart tre och har lite samma problem. Han sover på dagen, typ 45 minuter men det tar hundra pr för honom att somna på kvällen och han ropar på oss osv och lillasyster sover i samma rum, men även hon (16 mån verkar behöva kortare dagssömn snart tror jag).
Om du vill att hon ska vila men inte sova kanske du kan typ läsa saga först ett tag (det är ju lite vila) och sen typ låta henne ligga i sängen i bara 20 min eller nåt så hinner hon förhoppningsvis inte somna.. Jag tror jag måste ta bort dagssömnen till min kille snart och tänkte nog testa att sätta igång cd-saga då och hoppas att han lyssnar och isär,ed inte somnar :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Syskon med olika rutiner

Inlägg av Sigyn »

Angående att hinna göra andra grejer på vilan, en klassiker här med. Jag har börjat tänka att jag måste göra saker när barnen är vakna, eftersom dom bara kommer sova mindre och mindre och man gärna vill slappa en del när de väl sover oxå! Så jag övar mig i att göra grejer när dom är vakna. Idag gjorde vi glasscheesecake. En energisk treåring som skulle hjälps till stod på stol bredvid och ryckte i alla grejer samtidigt och lillasyster satt på ena armen typ hela tiden så jag hade bara en hand till övers. Men jag fick ihop den tillslut! Haha, så det är mitt tips kring att göra grejer ;)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"