Min nyfödde ammar i timmar i sträck

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ebbchen
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 28 jul 2012, 21:43

Min nyfödde ammar i timmar i sträck

Inlägg av ebbchen »

Hej,

Jag har lite problem med amningen av min son som nu blivit tio dagar. Eller, amningen funkar fint, förutom att han vill amma lääääänge åt gången...
Det här är nåt helt nytt för mig. Min dotter på två år var alltid en riktig snabbammare men den här killen håller på i timmar, ibland 5-7 timmar.
Han äter ju inte hela tiden men han vill ha bröstet så fort vi bytt blöja eller har rapat. Vi har tom provat med napp men det vill han inte ha.
Jag vet ju att han inte är hungrig i alla dessa timmar, så det är ju nåt annat.
Att vyssja, vagga, gunga, gå med vagn hjälper inte. Han blir bara störtarg och vill ha bröstet.
Och jag som tänkte följa sm den här gången men det verkar inte börja så bra.

Jag kan berätta att det här började redan andra natten och har varit så sen dess. Det är oftast på kvällarna och nätterna han äter i timmar, men igår började han redan vid elva på fm och var klar vid sju på kvällen. Inte så kul...

När han föddes vägde han 3710 och var 52 cm. Han gick ner till 3500 men gick upp till 3700 igen på 4 dagar, så han får ju i sig mat i alla fall...

Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Det blir väldigt lite sömn, särskilt som tvååringen tar all tid på dagarna...

Tacksam för alla tips jag kan få!

Dotter född 120411
Son född 140616
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Min nyfödde ammar i timmar i sträck

Inlägg av Dumlekolan »

Hej och varmt välkommen!
Underbart med liten knodd, en ny familjemedlem! Grattis! :D


Små barn ter sig så otroligt olika, jag har själv tre stycken och de har verkligen varit väldigt olika allihop, när det gäller mat, sömn och olika behov av närhet och allt möjligt. Fascinerande är det!
Din lilla vill gärna vara nära, allra helst hela tiden. Men det är omöjligt i längden, för er alla, och då behöver ni bryta det. Jag har inte så stor erfarenhet av amning då mina har fått flaska, fick aldrig till det så bra tyvärr. Har du Annas bok och kan läsa mer om hur man kan göra med sådan småttisar o få till en bra struktur? Det finns en bra sammanfattning här på forumet också. Kika gärna där och plocka till dej det som känns bra för dej. För inte ska du behöva amma i flera timmar...du behöver sömnen för att hämta kraft och må gott :wink:

Hoppas också att någon med erfarenhet kring amning kan ge dej kloka och fina tips :wink:

Varm gotlandskram!
Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Min nyfödde ammar i timmar i sträck

Inlägg av lgh140 »

Hej och grattis från mig också!

Under smekmånaden upplevde jag det som jag mest satt med bebis vid bröstet hela tiden. Det jag gjorde var att jag kämpade extra mkt med att hålla de små vakna (så vaken en nyfödding nu kan bli ;) ). När de kroknade passade jag på att byta blöja och sen ammade jag lite till. När det tillslut inte gick att hålla småttingarna igång mer lade jag att sova i vagnen. Påfyllning om de vaknade inom 1,5 h, annars påbörjade jag ett nytt standardmål med mat, byte, umgänge och mat igen. Hur ser ett mål ut för er? Somnar han av vid bröstet under tiden du ammar? Jag håller med dumlekolan om att läsa nyfödd-delen av Barnaboken igen och försöka få isär måltiderna. Här blev det aldrig nåt 1,5-2,5 men åtminstone 1,5-1,5 för det mesta :) Så försök få isär måltiderna så gott det går och se till att liten är vaken under målet. Och fyll på med ersättning om det behövs. Finns det någon som kan ta hand om storasyster ibland så du får sova ikapp lite?

Kram och hoppas du får fler svar (mitt blev visst lite virrigt.. :roll: )
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Min nyfödde ammar i timmar i sträck

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag vill bara fylla på lite. Det många märker med "andra barnet" är att man äter lite sämre, sover sämre och därmed har man inte lika fet mjölk som första gången. Då måste bebis äta längre för att få i sig samma mängd. Så mitt tips är att du ser till att äta riktigt med mat, riktigt FET mat 5 ggr/dag så här i början. (du kan dra ner SEN, men inte nu) samt dricka lite extra Luzern te dessa första månader. Finns att köpa på hälsokosten, drick 1 L bryggd te. Går bra att dricka kall också. Då ökar chanserna att du slipper amma lika länge för att få honom mätt i alla fall. Som de skriver ovan, glöm inte hålla bebis vaken så mycket du kan minst 1 timme, skilj ordentligt på dag och natt, ställ ljust på dagen och kolsvart om natten.

Tänk på att du har smekmånad och njut lite också av denna fina skapelse! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min nyfödde ammar i timmar i sträck

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och varmt välkommen till Späda och Små hälsar jag också! :D

Stort grattis till sonen!! :heart:

Vad härligt att du vill köra SM! :thumbsup: Det kommer du inte att ångra, och det ska säkert gå fint trots att han verkar vara en riktig liten snuttis just nu!! :lol: Än så länge är det ju smekmånad så njuut bara av lillen så mycket du nu orkar och försök sträva efter att skilja på mat och sömn (som alla andra har skrivit redan) och vila själv så mycket det går. Man hamnar ju lätt i en ond cirkel av dåsighet när både mamma och bebis är trötta och eg. behöver sova på riktigt för att sedan orka äta ordentligt!

Jag har också en son som nu är drygt 10 månader och jag ammade honom (han vägrade fortsätta vid 8-9 mån :( ). Det jag tycker är lätt att glömma sådär i början är att dricka!!! Särskilt om han ammar mest hela tiden, tänker jag. Försök hitta en "drick-rutin" så att du verkligen får i dig, inte bara av det fantastiska teet utan också vatten i mängder! Både för din egen skull och för mjölkens.

Lycka till och mys med liten! :wink:

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
ebbchen
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 28 jul 2012, 21:43

Re: Min nyfödde ammar i timmar i sträck

Inlägg av ebbchen »

Tack snälla för alla tips och stärkande ord!

Ja, jag ska verkligen jobba med att få till en effektiv amning och få till mat- resp sovtider.
Och det där med att ha släckt på natten minns jag från förra gången. Svårt att få till blöjan rätt i mörkret men det brukar gå bra. :wink:
Jag har aldrig hört talas om det där teet, ska genast prova!

Kram på er
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Min nyfödde ammar i timmar i sträck

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Prova Luzernte - det funkar fantastikt bra! :)
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"