Ingrids tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Ingrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Misströsta icke! [-X :D

Just uppvak kring midnatt dyker gärna upp här hemma när jag inte lyckats få mina barn i säng i tid inför natten, dvs när de läggs övertrötta. Vad tror du om att lägga en kvart eller halvtimme tidigare för att minimera den risken?

:heart:
Babsan
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 04 maj 2011, 08:45
Ort: Rätansböle

Re: Ingrids tråd

Inlägg av Babsan »

Inatt gick det bättre :D försökte lägga tidigare men det tog en bra stund innan hon somnade... Vi har sovrummen på övervåningen och det är väldigt tyst där uppe. Det brukar funka bra att spela opera för henne, då somnar hon fort. Ibland somnar hon utan musiken. Igår struntade jag i musiken men det gick inte... Satte på musik och hon somnade... Blir hon van med musik nu att hon måste höra det och förknippar det med att hon ska sova? Får prova med andra ljud kanske...?

Hon vaknade iaf runt midnatt och gnölade lite men somnade om själv :D vaknade sen vid 01.30 och då fick jag buffa henne en kort stund. Hon åt sen vid 03.30. Nytt uppvak vid 06.20, buffade kort här också, lillan somnade snabbt om fick sen väcka 07.
Alfred född den 2 feb 2011 - SM från början
Ingrid född den 18 jan 2014 -SM från början
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Ingrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Det är klart att det finns operaträsk likväl som det finns vagningsträsk och buffningsträsk... :lol: Lite variation är nog bra! När mina barn haft väldigt svårt att somna (de ligger också på övervåningen och där är inte så många naturliga husljud) har jag passat på att storstäda garderoben eller badrummet eller nåt.

:heart:
Babsan
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 04 maj 2011, 08:45
Ort: Rätansböle

Re: Ingrids tråd

Inlägg av Babsan »

Hej kära forum tänkte lämna lite lägesrapport och så hade jag några funderingar såklart. Allt flyter på här hemma och rutinerna börjar sätta sig igen efter 10 dagars semester.

Ingrid äter bra och det mesta, har tänkt börja införa kött/fisk snart, försöker även introducera välling men hon tar inte flaskan.... Nån som har tips? Har även förut försökt med ersättning på flaska och tror att hon tagit flaskan 2 gånger... :(

Och så var det den sista luren som bara krånglar... Hon sover inte, hon somnar ibland när man går på promenad eller åker i bil. Upplever även att när hon sover så är det svårt för henne att somna för natten. Hur göra? Hon är ju snart 5 månader så det kanske ändå är tidigt att ta bort den eller?

Hon äter fortfarande en gång på natten ca 04. Tänkte att jag skulle vänta en stund tills hon börjat med välling och kött för att se om hon kanske sover över själv. Vilket jag hoppas på :D
Alfred född den 2 feb 2011 - SM från början
Ingrid född den 18 jan 2014 -SM från början
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Ingrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Härligt!! =D> =D>

Ja, det där med att äta ur flaska kan vara knöligt. Jag har provat lite då och då och tillslut har det fungerat. Bara erbjuda och inget tvång. För barn som ammar kan det vara bra om det är någon annan är mamma som ger. Och så rätt förutsättningar - hungrig och inte alltför trött!

Sista luren kan vara krenpig ett tag tills den försvinner. Prova att kapa långluren till 1,5 h om ni inte redan gjort det!

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Ingrids tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Härligt med opera!! :-({|= :-D :thumbsup: Och att det verkar gå så bra för er! =D>

Min grabb har aldrig ätit ur flaska utan vi ger vatten ur en vanlig mugg och har gjort sen han var ca 4 mån, tror jag. Det har fördelen att vi aldrig står utan möjlighet att ge honom vätska ur vad som helst som finns hemma hos ngn eller så, vi kan aldrig glömma flaskan. Dock är det lite knepigare om man vill ha dem att snutta hela tiden (vid sjukdom t.ex.). Vi ger iofs inte välling men om vi skulle gjort det skulle vi alltså ha använt en vanlig mugg eller typ ett rostfritt dl-mått! :D

Kött är gott! :thumbsup:

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Babsan
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 04 maj 2011, 08:45
Ort: Rätansböle

Re: Ingrids tråd

Inlägg av Babsan »

Tack för råden...
Här blir det allt sämre på nätterna med flera uppvak och tidiga mornar :( funderar på att kura nu ändå, tankar idéer nån?
Alfred född den 2 feb 2011 - SM från början
Ingrid född den 18 jan 2014 -SM från början
Babsan
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 04 maj 2011, 08:45
Ort: Rätansböle

Re: Ingrids tråd

Inlägg av Babsan »

I natt gick det iaf bättre, vaknade dock 2 gånger kring midnatt, ramsade från sängen en gång (x 4 alltså) och liten blev tyst. Hörde dock hur hon stånkade och höll på och fick sen ta upp och byta bajs blöja (av nån anledning har hon börjat bajsa på natten???). La ner henne igen och fick då buffa lite för att hon skulle somna. Vaknade sen 04.20 och åt :D nätterna innan har hon fått äta redan 02 då hon inte kunnat somna om... Vaknade sen 06.30, jag ramsade från sängen. Hon blev tyst och vaknade sen en kvart senare och låg och gurglade och pratade glatt. Så idag känns det bättre, avvaktar med kuren, vill läsa igenom SHN boken ordentligt innan också och ladda upp :D
Alfred född den 2 feb 2011 - SM från början
Ingrid född den 18 jan 2014 -SM från början
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Ingrids tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Bra jobbat! =D>

Låter som en bra idé att läsa SHN! :thumbsup:

Även om hon inte sover över själv så kan du ju låta ramsan ta över uppvaken (ev. med buffning som övergångsverktyg ngn natt) när du tror hon vaknar fast hon inte behöver äta nattetid, precis som du gjorde nu. Vi körde ju en liten ramskur (vid 5 mån) och det funkade utmärkt. Se "SM med Samuel" om du vill se hur vi gjorde. En minikur men inte alls så besvärligt! Han tog ramsan väldigt snabbt. Kanske din lilla gör det också?! Det verkar ju lovande iaf...jag tror inte du behöver göra någon regelrätt kur men kanske kan det behövas lite hjälp för att slopa de nattliga uppvaken helt så småningom. :sleep: \:D/

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"