2-åring ledsen vid läggning

Skriv svar
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

2-åring ledsen vid läggning

Inlägg av Sofia78 »

Hej tjejer,

Nu var det längesen jag skrev men nu har vi stött på problem.
Alfons är nu 2 år och har börjat strula mycket vid läggning.
Vi har natt mellan 18.30-06.30 och sen sover han kl 12.00-13.30.
På dagis dock bara en timma.
Allt har gått jättesmidigt från första stund men nu går det inte alls vid läggning.
Han blir jätteledsen när vi lägger ner honom och vissa gånger slänger han sig ur spjälsängen och kommer ut. Han har två snuttisar som han har börjat
kasta ur sängen och då har jag gått in och gett han dem. Illa illa;)
Nu har vi testat några nätter att lägga honom, ramsa och sen sitta
utanför dörren men dörren på glänt. Det kan ta en timma innan han somnar.
Då kan han stå upp i sängen och vara glad och ropar på oss.
Suck!
Vi har varit hårda med tiderna men inte lika hårda nu under julen då kan stannat uppe längre och sovit längre på morgonen. Men de senaste nätterna har vi hållt vid tiderna iallafall.
Är det rätt att sitta vid dörren eller ska vi göra på nåt annat sätt?
Han vill gärna att man ska sitta brevid och hålla handen men då har vi gett snuttens hand istället.

Nu tycker jag det är svårt att veta om jag bör gå in i rummet och lägga honom tillrätta, solfjäder samt ramsa eller bara ramsa utanför dörren.
I natt vaknade han första gången på över ett år och var jätteledsen. Jag gick in och la honom tillrätta, solfäder och han blev lugn men precis när jag ramsat klart blir han ledsen igen. Så blev det kanske 4 gånger efter varandra. Att bara ramsa utanför hjälpte inte. De senaste nätterna har vi inte suttit utanför dörren. Jag brukar alltid ramsa på samma sätt oavsätt situation. 2 verser med ganska bestämd ton och 2 gånger mjukt och vänligt.

Tack, hoppas ni kan hjälpa oss!

/Sofia
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: 2-åring ledsen vid läggning

Inlägg av Tetz »

Hej :D

Tvååringar är ett härligt släkte :D De har kommit på att de är kompetenta (jag KAN klättra ur sängen!) och det är ju något positivt. Men det gäller att kanalisera alla dessa kompetenser till sådant som främjar nattsömnen :wink: Läs gärna i Barnaboken "2 år - Kung över tillvaron" och se hur ni kan hjälpa honom att känna sig nöjd med dagen när väl kvällen kommer. Många tvååringar behöver endast 45 minuter på dagen, så även där kan ni ta en funderare.

Nyfunna kompetenser rör självklart till livet lite, och en tvååring kan behöva ifrågasätta varför man inte ska klättra ur sängen nu när man väl lärt sig det :mrgreen: Då gäller det att som förälder kort och med handling svara "För att det är natt" :!:

När vår äldsta dotter (den yngsta har inte börjat. Än :wink: ) satte igång med urklättringar hivade jag helt sonika ner i henne i sängen igen 8) Inget bädda om och dutta, för då förlängde vi bara cirkusen. Glatt och sakligt bemötande från vår sida.

Vi stängde dörren men lyssnade med stora öron efter dunsen när hon hoppade ur, så vi kunde ge återkoppling så snabbt som möjligt. Efter några gånger satte hon det i system och väntade tills vi gått ut med att hoppa ur... :roll: :lol: Då låstades jag gå ut och stänga dörren, men stannade kvar på insidan av rummet. Jag hann fram till sängen och hivade tillbaka henne innan fötterna landat på golvet, och jisses vad förvånad hon blev! :lol: Men det var effektivt, för sedan somnade hon.

:arrow: Så ge honom möjlighet att klättra färdigt på dagtid, och ge tydliga trygga signaler på kvällen/natten är mina råd.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: 2-åring ledsen vid läggning

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Tack snälla för ditt svar!

Ja det kommer bli intressant det här med en 2-åring;)
Tack för tipset, smart att gömma sig kvar inne i rummet!
De senaste nätterna har han dock inte klättrat ut spjälsängen.
Utan nu är problemet att efter att jag lagt tillrätta, solfjäder och ramsat mig ut
så blir han ledsen nästan direkt efter jag ramsat klart.
Han bara gråter och gråter. Jag har då direkt gått in och gjort samma procedur ingen.
Inget gullegull utan vänligt och bestämt. Det här upprepar sig ca 5 ggr/kväll sen somnar han och sover hela natten.
Är det rätt att gå in så här? Det har inte funkat att bara ramsa utanför men det ska
jag kanske vara hårdare med?

Tacksam för era svar!
Sofia
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 2-åring ledsen vid läggning

Inlägg av Tin »

Hej Sofia78,
Och varmt välkommen till fnurra tråden. Någon har vänligt flyttat över dig för du har ju en sån stor liten en. :)

Bra att ni bukt med urklättringarna och Tetz har ju tipsat kanonbra där.

Så till insomningen. Det är precis som redan sagts, 2åringar har en tendens att bli piggare för att sedan bli tröttar igen i trotsen. Så 45 min duger nog alldeles utmärkt en tid. På dagis är det jobbigare att vara så där sover de längre ofta.

Förutom den justeringen, skulle jag se lever hela paketet. Ofta handlar fnurror om att allt flytigt på "för bra" men allt och liten har inte ifrågasatt nåt, så plötsligt bör liten gör det så står man där som förälder och har glömt lite hur man gjorde det. Och slappat till på rutiner.

Så gör en check på allt:
- attityden, är den självklar inför liten, om inte så kommer den vara det efter du checkat allt på denna lista ;)
- skrattet till gonattet, här slarvar många, glöm inte att de ska kikna av skratt
- mörkt i rummet, bäcksvart
- väckarklocka om morgonen
- aktiviteter hela dagen, liten måste få känna att han är oumbärlig och att ni inte skulle klara er utan honom, disken, tvätten, dammsugaren, posten, ja allt kan en 2 åring göra
- fysisk aktivitet, skidbacketrött är det som gäller, hoppa, springa, klättra, ingen vagn utan gå gå gå

Kan ni skriva under på detta? Får han allt ovanstående? Med handen på hjärtat. Hör hemma brukar vi slarva med skrattet till gonattet och social aktivitet till och från och det kan märkas då och då. :oops:

Sen en viktig bit, att ramsa en säker sovare sluta oftast i tandagnisslan. Ramsan tolkas som att du försöker lära honom att sova, och det kan jag ju svarar liten arg som ett bi. Mao att ramsa en fnurrig liten resulterar nästan alltid i en argare liten. Liten vill inte ha stöd att sova som tidigare, utan har helt enkelt nya frågor till er. Dessa frågor besvaras bäst med husljud och inget annat. Gå inte in, ramsa inte, gör inget som liten skulle kunna tolka som fara och färde, utan den vanliga rutinen vid läggning och sedan husljud stora, extrema husljud deluxe. Det liten ska få är svar på sina frågor om ni finns där, om ni vaktar, om allt är som vanligt trots att han har nya funderingar. Blir det fullständig kris får ni givetvis bluffa eller hur ni nu krishanterar, men det är verkligen sista utvägen. Ni ska kunna ge svar till liten ändå. :)

Vi börjar att bolla där.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: 2-åring ledsen vid läggning

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Tack för ditt svar!

Nu har alfons somnat för en stund sedan.
Han grät typ konstant i 45 minuter. Vi gjorde husljud i alla dess former men han
var jätteledsen hela tiden. Efter 20 min gick jag in och la tillrätta och ramsade mig ut.
Det hjälpte inte men jag visste inte vad jag skulle göra. Efter 40 min
öppnade jag dörren på glänt och satt där och pysslade med annat. Då tystnade han direkt. När han började trumma på sängen och prata glatt stängde jag dörren och ramsade. Då blev han ledsen igen men jag började göra husljud och han somnade.
Men va jobbigt när han är sååå ledsen. Hur ska jag krishantera i en sån här situation
när man gråter så mycket? Detta är ju bara första natten med husljud så det blir väl antagligen bättre. Det som verkar hjälpa är ju när jag sätter mig utanför med dörren på glänt så det kanske jag kan göra om han fortfarande gråter hysteriskt efter typ 20 min av husljud?!

Vad tror ni om det?
Tacksam för svar!

/Sofia
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 2-åring ledsen vid läggning

Inlägg av Tin »

Hej igen,
Ja glöm inte att allting tar 3 dagar som vanligt, dvs innan liten kommer acceptera dina svar på hans frågor. Och har man krånglat till det och gett otydliga svar kan det ta ännu längre innan liten litar på att du har koll.

Din metod fungerar utmärkt, se bara inte till att fastna utanför litens dörr utan flytta längre och längre bort tills du kan göra som vanligt igen. Ha målbilden klar för dig, du vill läggs på 2 minuter och gå från dörren som vanligt, det är målet. Sen kan det slingra lite att komma dit, om din metod fungerar gör så med härlig attityd och jobba mot målet.

Lyssna verkligen på litens gråt också, är han arg eller ledsen. Arg gråt husljudas bäst, med ledsen det ska man inte behöva vara. Då ska man lugnas på platsi sängen, och om ni gör det bäst med tillrättaläggande så fortsätt så. Hos oss var det buffning som gäller och nu när hon nästan är 3 vill hon ha en kram i sängen. Det ju först när man inte är ledsen längre som man kan ta in mammas svar på världs frågorna. ;)

Så jobba på fint som ni gör, se ditt sittande utanför dörren som din variant av husljud. :) det fungerade ju, åssa jobbar du dig bort från dörren. Bra jobbat!

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: 2-åring ledsen vid läggning

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen Tin,

Tack för dina råd!

Ja han känns absolut mer ledsen än arg. Uppgiven liksom och ropar efter mamma.
Det kändes inte helt rätt att bara göra husljud så jag kan tänka mig att det passar bäst när han är arg. Vi har testat några nätter att direkt vid första gråt sätta oss vid
dörröppningen och han tystnar direkt MEN då börjar han prata glatt med oss och tycker det är roligt att jag sitter där. Får kanske släcka ner mer utanför rummet också så han inte ser mig så tydligt?! Jag blev ju sittandes där i upp till en timma eftersom han blev glad istället för att jag bara ville lugna vid dörren.
Tycker du att jag ska testa att mörka ner lite mer utanför och sätta mig nån meter från dörren med dörren på glänt? Direkt vid första gråt?
Han börjar ju gråta ordentligt direkt efter läggning. Det jag undrar är om jag bara bör sitta vid dörren direkt eller först gå in efter första gråt och lägga tillrätta och ramsa igen?
Ursäkta för alla frågor;) Skulle nog behöva en lathund för varje situation;))

Tack!
/Sofia
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 2-åring ledsen vid läggning

Inlägg av Tin »

Hej sofia,
Vet du om han ser att ni sitter utanför rummet som underhållning, då är det ingen bra ide. Tanken va ju att han skulle Lugnas så att ni ska kunna svara på hans frågor. Denna metod verkar inte göra det utan bli samma typ av underhållning som när man springer ut och in i rummet. Så nej, ingen bra ide.

Hur är det med det andra på listan: skrattet till gonattet t ex? Endast 45 min sömn? Har du gjort din hemläxa? ;) är liten trött, ätt, torr och nöjd efter dagens utmaningar i flocken?
Gå tillbaka till gå, gör läggningsrutinen lika strikt som när ni kurade. Inget nytt och konstigt som det ju är att mamma plötsligt sitter i dörröppningen. Basics.

Uppgiven låter han, hm på att inte få ett betryggande svar kanske....... fundera på vad som rör sig i litens huvud. Om nu världen svajar, vad behöver han av er som föräldrar?
Läs gärna safarin och lugnet i SHN som påminnelse till er ömma föräldrar hur världen ter sig för liten, bakom gråten.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: 2-åring ledsen vid läggning

Inlägg av Sofia78 »

Hej tjejer,

Vi kurade vår son Alfons för ca 3 år sedan och allt har oftast gått superbra! Nu har han dock börjat vakna ca 2-3 gånger/v på natten. Han sover på nedervåningen i eget rum i en loftsäng och det har inte varit några problems alls i början tills för typ 2 mån sen. I detta rummet har han sovit ca 4 mån. Han vaknar nu på natten och ropar/gråter tills vi kommer ner, vi går in och stoppar om honom och säger typ det är natten och snabbt ut igen. Sen sover han tills det är morgon. Vi har inte använt oss vid ramsan på över ett år när Alfons inte ville höra den mer :) Säkert dumt av oss att börja gå in så här på natten men vi blev nog så ställda när han började vakna.
Han sover 19.30-07.30.

Vi kurade lillasyster Alice för 2 månader sen om dessa uppvaknanden kan bero på det? Men det känns inte som det ändå för han har knappt reagerat på Alice kurande.
Han sover ingenting dagtid och vi slutade med blöja i julas men han har fortfarande blöja på natten.

Hur tycker ni att vi ska göra på natten nu? Känns verkligen som han har satt detta i system och att han kan somna om själv egentligen. Ska jag börja med ramsan igen på natten även om han inte velat höra den på så länge?

Tack snälla ni!
Mvh Sofia
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 2-åring ledsen vid läggning

Inlägg av mamaA »

Hej!

Visserligen brukar det sägas här att husljud är att föredra på natten och att ramsan gör äldre barn arga, men om min treåring krånglar så är det ramsan jag använder först och sen husljud. Jag är inte den som drar mig för rejäla ramsdiskussioner :wink: . Jag tycker själv att husljud på natten känns konstigt, då ska man ju sova så varför ska man då ha husljud, känns som ett tvärtemot budskap tycker jag.

Ramsa på säger jag, men eftersom ni inte använt den på ett tag så måste den etableras först. Säg den vid varje läggning så att han vänjer sig vid den då också. Några rejäla diskussioner 1-3 nätter brukar ge bra resultat.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"