Schemafundering

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Schemafundering

Inlägg av MajaD »

Min son är 7 månader om några dagar. Han är en tröttis och sover fortfarande 15 timmar per dygn. Jag vill helst att han ska sova så här:

19-07 Natt
8.45-9.30 Sova 45 min
12-13.30 Sova 90 min
16-16.45 Sova 45 min

Men precis som sin storebror så sover han bäst på förmiddagen. Då får jag alltid väcka honom och han skulle inte ha några problem att sova 90 min. Mitt på dagen vaknar han istället nästan alltid efter 45 min och jag får alltid vagna. Ibland somnar han om och ibland inte. Är det dumt att ens försöka få honom att sova som jag vill? Eller kan det bero på hur måltiderna ligger? Att jag kanske måste få maten närmare innan han ska sova?

Sen har jag även börjat fundera på hur tusan jag ska lyckas få honom att klara sig på en tupplur när han börjar på förskolan i september.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schemafundering

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Ja, maten spelar stor roll! Lunchen bör helst ligga så nära långluren det bara går! Fortsätt att väcka och ta ledningen du!

Det är långt till september... ;) Jag trodde att min stora tjej som är en supertröttis skulle sova tre lurar hur länge som helst, men vid ett år var faktiskt en lur lagom. Men vissa ettåringar behöver kanske sova fler gånger, det borde väl i så fall gå att ordna på förskolan?

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"