SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av duggan »

Men här händer det grejjer!! =D>

Vilka härliga nyheter, pris och beröm till den ihärdiga mamman! :lol:

Mat, mat och mera mat åt småfolket. :mrgreen:

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lumima

Inlägg av lumima »

Nu skulle jag kanske inte ropat hej förrän detta blev en god vana visade det sig tyvärr…. :(
Jag förstår verkligen inte varför hon ville dricka välling just den dagen, men efter det så har det INTE gått alls.
Hon vägrar helt galet, vill inte ha välling. Suck.

Jag har dessutom svårt att få i henne gröt som nattslurk på kvällen, hon kniper stenhårt med munnen och vägrar gapa.

:?: Gör jag ngt fel med maten funderar jag på..?
Frukost brukar hon inte vara så förtjust i, kanske ngn sked gröt sen är det stängd mun.
Lunch brukar hon däremot vara väldigt förtjust i och äter mkt! (11.00)
Samma med mellis. (ca 14.15)
Jag har upptäckt att det bästa är att inte amma henne efter mellis, för då vill hon inte ha middag kl 17 som tänkt, utan först runt halv sex…. Och det blir så sent.
Så middag kl 17 (ca) och då kan hon äta rätt så mkt.
Sen försöker jag få i henne gröt runt 18.30. men det går nästan aldrig.
Amning sen, vilket är poppis (18.45).

:?: Ska jag skjuta ännu längre på gröten, till 18.45?
Jag funderar bara på när jag ska "hinna" amma henne då?
Vill gärna göra det innan hon ska sova…

Sen går inte morgonarna jättebra än. :(

Jag måste dubbelkolla så att jag gör rätt här.
Min taktik är att köra en pangramsa på en gång och om hon skriker upp sig och inte vill somna om så sätter jag på musik.
MEN ska jag sätta på musiken på en gång, även om hon inte är ledsen och gråter utan "bara" babblar och stökar och bökar och har sig?
För det har jag inte gjort hitills utan låtit henne hållas och när hon börjat gråta så har jag satt på musiken och det har funkat ganska bra!

Det positiva i det hela är att hon har slutat vakna och skrikgråta hysteriskt och vara så sjukt ledsen som hon varit tidigare. Oftast när hon vaknar så är hon antingen lite ledsen eller inte ledsen alls utan bara "babbla" och ha sig.

Ok, sorry för världens längsta inlägg… (som vanligt :) )
Kan tillägga bara att min lilla tjej är sååå söt och underbar, :heart: och kravlar för fullt på magen och övar på att backa, snurra runt och nästan framåt också! Plus att hon babblar mkt på dagarna och skrattar :) så mitt hjärta är så glatt av den här lilla tjejen! Älskar henne!!!!! :heart: :heart:

Kram på er :)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima

Inlägg av lumima »

en till grej som jag kom på...
jag har testat att ge henne macka med smör på (jättesmå bitar såklart) istället för nattslurken, då hon nuförtiden tydligen inte alls vill ha varken gröt eller välling.
det tycker hon är jättegott och drar i sig nästan en halv mjuk macka.

Det funkar väl att ha både till frukost och nattslurk, om hon nu ändå inte vill ha ngt annat och vägrar äta dem, men öppnar glatt munnen åt mackan?

Till mellis så har jag börjat göra egen smoothie (yoghurt, banan, havregryn, frusna bär och olja). Det var poppis! :!:

kram :)

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Med maten tänker jag så här, gillar din tjej bröstet så är ju det bra! :D Bestäm till vilka mål du fyller på med bröstet och skippa de andra, men håll allt inom samma måltid så att inte amningen hamnar mittemellan för då bli hon aldrig riktigt hungrig.

ex, fyll på med amning, frukost och lunch och kanske uteslutande vid nattslurken då?

Till frukost, ge henne smörgåsbitar med smör och medan hon pillar med dem så langar du in så mycket gröt som det går tills hon sätter sig på tvären då skulle jag avbryta och fylla på med bröstet, samma till nattslurk testa med några skedar gröt eller varför inte banan och fyll på med bröstet direkt efteråt så hon blir mätt. Men krångla inte i onödan så att skedmaten blir en kamp. Hon äter ju bra vid lunch och middag om jag förståt rätt så maten i sig är ju inget problem.

Mornarna tycker jag du hanterar bra. Påminn först! Prat är ok, högre protester kan få musik eller inget alls. Ha gärna en väckarklocka som ringer när det är morgon så att hon hör den, ta gärna med den in när hon ska upp ur sängen, NU är det morgon, NU ringer klockan! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hur är det med schemat? justering på G?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima

Inlägg av lumima »

Tack för de goda och tydliga råden! =D>

Jag fortsätter att göra så med maten, ibland går det i mer ibland mindre. Men hon verkar vara ganska nöjd och markerar väldigt tydligt när hon inte vill ha mer. Bestämd liten dam :heart:

Morgnarna har börjat arta sig lite grann iaf, hon vaknar oftast inte innan 06.00 utan runt den tiden, och då är det pangramsa och oftast så somnar hon om en stund, ibland snackar och har sig och då tar jag upp vid marginalkvarten.
Har använt mig av musiken två gånger hittills, så det känns som ett framsteg totalt sett!
Manfred10 skrev: Ha gärna en väckarklocka som ringer när det är morgon så att hon hör den, ta gärna med den in när hon ska upp ur sängen, NU är det morgon, NU ringer klockan! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hur är det med schemat? justering på G?
Ska ta mig till om väckarklockan, har inte hunnit ordna upp med det än.. :?

Men hur tänker du med schemat? Justering igen..? eller?

Schemat just nu ser ut som följande: (hon är 6mån & snart 2 veckor)

12-45-2-20

Hon hade gärna sovit längre på eftermiddagen om jag hade låtit henne göra det, och det är eftermiddagen som jag har svårast att hålla exakt 20 minuter på. Pga att jag har storebror att ta hand om då med allt bus där och lagar middag samtidigt osv... Men jag försöker alltid att klocka 20 min.

Är det för många timmar? :?:

kram :)

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag fortsätter att göra så med maten, ibland går det i mer ibland mindre. Men hon verkar vara ganska nöjd och markerar väldigt tydligt när hon inte vill ha mer. Bestämd liten dam :heart:

Bra. Börja alltid med fast föda och truga så mycket det går utan att du börjar riva ditt hår. :wink: Och fortsätt sen med bröstet. Jobba med lunch och middag så att dessa mål förblir bra och matiga!

Ska ta mig till om väckarklockan, har inte hunnit ordna upp med det än.. :?

Jag har ingen speciell väckarklocka utan ställer mobilen, när den ringer tar jag med den in och något av barnen får stänga av klockan. Det som är fiffigt med den är att klockan alltid ringer när de ska upp oavsett tid. :wink: Märker jag att jag behöver ta upp lite tidigare, eller möjligen senare, ändrar jag bara larmet någon minut så att klockan ringer i alla fall när jag går in i rummet.

Schemat just nu ser ut som följande: (hon är 6mån & snart 2 veckor)
12-45-2-20

Då är schemat ok nu. Vid 7-8 månader minskar behovet till 14,5 h. Då skulle jag korta fm-luren till 20 min i stället för att ta bort em-luren, det är fortfarande tidigt med bara 2 lurar tycker jag

Hon hade gärna sovit längre på eftermiddagen om jag hade låtit henne göra det, och det är eftermiddagen som jag har svårast att hålla exakt 20 minuter på. Pga att jag har storebror att ta hand om då med allt bus där och lagar middag samtidigt osv... Men jag försöker alltid att klocka 20 min

Här använder jag alltid mobilen. Jag ställer klockan på 23 minuter från det att jag lägger (så har liten lite insomningstid) sen tar jag upp när timern plingar oavsett om liten har sovit i 5 eller 20 minuter. Då kan man stöka på med vad man vill under tiden och behöver inte kolla klockan. Mobilen är bra att ha i fickan. :wink:
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima

Inlägg av lumima »

Hej, tack för svar!
:)

I helgen så var vi iväg på släktträff där 25 personer samsades under dryga 70kvm tak, men det gick bra med pluttan tycker jag ändå. Hon vaknade tidigt som vanligt och då fick vi göra morgon tidigare, men det var ok när det bara är två nätter. Tillbaka till rutin så fort vi kom hem!!

Det känns nu att hon äter mer och mer "vanlig" mat, som macka, överkokt pasta och banan och hemmagjord smoothie. Känns jättebra! Så maten flyter på =D>

På nätterna har hon nu börjat vakna och "lalla", har lite fest i sängen så att säga :oops: Pangramsa på det och sen somnar hon om efter ett tag.
Men hon har börjat röra sig så mkt i sängen, hon roterar runt och fastnar här och där och skriker lätt upp sig om hon inte kommer till ro som hon vill ligga. Minns inte att storebror gjorde så här, eller stördes så mkt av det iaf. Då brukar jag snabbt gå in, lägga tillrätta, solfjädra snabbt och sen ramsa ut. ok?

De tidiga morgnarna är fortfarande ett gissel. :( :shock:
Jag gör precis samma sak varje morgon, pangramsa och sen om hon skriker upp sig (det gör hon om hon har vänt sig helt i sängen) så lägger jag tillrätta och sen musik på det. Ska jag strunta i att lägga henne tillrätta eller göra det och sen pangramsa på det? Känns som att gör jag det ¨på morgonen så lugnar hon sig ändå inte, vet inte vad som är bäst..?

Manfred10 skrev:

Jag har ingen speciell väckarklocka utan ställer mobilen, när den ringer tar jag med den in och något av barnen får stänga av klockan. Det som är fiffigt med den är att klockan alltid ringer när de ska upp oavsett tid. :wink: Märker jag att jag behöver ta upp lite tidigare, eller möjligen senare, ändrar jag bara larmet någon minut så att klockan ringer i alla fall när jag går in i rummet.
Jenny
smart! =D> nu sover våra barn i olika rum, och jag "väcker" alltid lillasyster först och när jag går in så är hon inte så mottaglig alls för ngt bus/gos eller glatt humör. Hon är bara sur och grinig och vill bara komma till bröstet möjligt snarast. Så får väl prova stänga av mobilen när hon fått ngt gladare humör antar jag?

Manfred10 skrev:[
Här använder jag alltid mobilen. Jag ställer klockan på 23 minuter från det att jag lägger (så har liten lite insomningstid) sen tar jag upp när timern plingar oavsett om liten har sovit i 5 eller 20 minuter. Då kan man stöka på med vad man vill under tiden och behöver inte kolla klockan. Mobilen är bra att ha i fickan. :wink: Jenny
Smart igen!! =D> =D>
Det börjar jag också göra nu, klockrent!! tack :)

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Då brukar jag snabbt gå in, lägga tillrätta, solfjädra snabbt och sen ramsa ut. ok?
Är hon halvvaken skulle jaga bara snabbt gå in läga till rätta och gå ut utan ramsa, som om jag inte ens varit där. 8) Men har hon hunnit skrika upp sig och "fastnat" får du ramsa dig ut. Hör du skillnad på hennes skrik? Så du vet när hon trasslat in sig i sängen? Sen tänker jag inga onödiga filtar och pryttlar i sängen bara täcket och snutten, (å kudde om hon använder sån) ett spjälskydd ser ju till så att hon inte fastnar i spjälorna.

Ang mornarna är det bara att härda ut. Är det kris när hon snurrar runt? Fastnar hon på riktigt eller hamnar hon bara obekvämt? variant två är pangramsa och sen inget mer alls, alltså inte musik heller. På natten händer ju INGENTING. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima

Inlägg av lumima »

jag igen.. :shock: :oops:

Idag är vår lilla tös hela sju månader!! Hjälp vad tiden går fort, man vet ju det, men blir ändå schockad.. puh.
Det har gått framåt en hel del med några saker till sen sist jag skrev.

Hon äter för fullt på dagarna, så mkt att hon knappt alls vill amma för att "fylla på" efter lunchen, vilket känns som ett gott tecken!

På kvällarna så har hon börjat dricka välling! Äntligen!! Yeah... =D> =D>
Ville inte göra samma misstag som sist och ropa hej innan det hade satt sig, men nu har det gjort det!
Hon äter middag vid 17, dricker välling runt 18.30 och sen ammar jag en slurk innan det är dags för natt 19.00.

Hon sover bra på nätterna, knappt aldrig ngt gnäll eller gråt.
Hon har dock fått en tand och en till är på väg ut/upp just nu, så det är mkt gnäll och en grinig liten dam vi har att göra med. :?

MEN det är fortfarande morgonarna som är sjukt jobbiga.
Jag har nu kört att så fort hon vaknar, Pangramsa och sen inget mer.
Hon vaknar oftast fortfarande runt halv sex och sen är det kört. Hon somnar eventuellt om 5 minuter, men oftast inte.
Från att ha legat inne i sängen och varit glad och nöjd, så skriker hon och gråter sen så klart, när det går så lång tid och hon inte får komma upp.

I morse var det extremt. Hon vaknade halv sex och sen grät och grät och grät hon ngt hysteriskt. Pangramsan hjälpte inte en sekund. Så jag gjorde glad morgon halv sju (hjälp, jag vet) och hon ammade ngt galet och blev knappt glad över det heller.
Vid kvart över sju var hon så trött så trött och gäspade och grinade och ville bara sova.
Min mamma är här på besök just nu, och vi tog gemensamt det exekutiva beslutet att lägga henne då. :shock:
Hon somnade på en gång, och vi lät henne sova 2h, vilket innebar att hon "hoppade över" sin fm-lur kl 9.

Resten av dagen nu har vi hållit stenhårt på rutinerna, så jag hoppas inte att vårt "freestylande" förstör det hela. #-o

Men jag funderar på om det är dags att göra schemaändring redan nu, eller när vet jag när det är dags? (har tydligen glömt detta... :oops: )

Min tanke för nästa schema är: 12-20-2-20.
Sista dagarna så har hon inte alls sovit ngt på eftermiddagen, ngn gång bara 5 minuter.

Men jag kan inte med att låta henne bara sova 20 min på förmiddagen när hon vaknat så hysteriskt tidigt och är absurt trött.
:?: Eller är det just det jag ska göra?

Stort tack på förhand för alla råd och förslag!! =D> :)

// maja

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

lumima skrev:
I morse var det extremt. Hon vaknade halv sex och sen grät och grät och grät hon ngt hysteriskt. Pangramsan hjälpte inte en sekund. Så jag gjorde glad morgon halv sju (hjälp, jag vet) och hon ammade ngt galet och blev knappt glad över det heller.

Låter ju hungrig då. Äter hon sig PROPPMÄTT vid alla mål på dagen?

Resten av dagen nu har vi hållit stenhårt på rutinerna, så jag hoppas inte att vårt "freestylande" förstör det hela. #-o

En gång är ingen gång. 8)

Men jag funderar på om det är dags att göra schemaändring redan nu, eller när vet jag när det är dags? (har tydligen glömt detta... :oops: )

Min tanke för nästa schema är: 12-20-2-20.
Sista dagarna så har hon inte alls sovit ngt på eftermiddagen, ngn gång bara 5 minuter.

Behovet ligger på 14,5 h. Jag skulle ha de tider du föreslår ovan men "KLOCKA" henne exakt. Ställ mobilen på 22 minuter när du lägger henne för för- och eftermiddagslur och plocka upp när klockan ringer oavsett hur många minuter hon har sovit. Det viktiga är att hon har möjligheten att sova, men att helt plocka bort em-luren är för tidigt tycker jag. Och se till att varje måltid är FULLMATAD. dagarna ska vara fulla av fysisk aktivitet och massor av frisk luft, delaktighet i flocken, så att hon har alla förutsättningar för sömn sen.

Men jag kan inte med att låta henne bara sova 20 min på förmiddagen när hon vaknat så hysteriskt tidigt och är absurt trött.
:?: Eller är det just det jag ska göra?

Ja! Om ni ska komma på rätt köl igen. Annars får du förkorta natten till 11 h och börja dagen klockan 6 i stället.
Hur ser schemat ut nu? Gärna detaljerat vad ni gör osv

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima

Inlägg av lumima »

Tack för de handfasta och tydliga råden Jenny! =D>

Angående maten under dagen så tycker jag verkligen att hon är proppmätt och äter så mkt som det bara gå i henne. Jag trugar och trugar och hon äter oftast ordentligt. Dock så är hon grinigare och kinkigare nu när tanden är på väg upp och det påverkar lite på maten också :cry:

Nu när min mamma är här, så har jag "passat på" och fixat med grejer och varit ute och flängt en del så då har maten fallit på hennes lott, jag har sagt till henne att verkligen proppa i henne mat och truga, men jag vet ju inte helt hundra om det har gått hela vägen in. :shock:

Men from idag så kör vi på nya schemat och klockar henne!!
Natten gick ganska bra, vaknade kl 03 och sen 04, men efter en pangramsa varje gång så somnade hon om på en gång!
Och sen vaknade hon av sig själv 06.55 och då kunde jag göra glad morgon! :)

Vår lilla tjej är tyvärr mkt sjuk och det ofta. Ända sedan hon föddes har hon varit sjuk 1-2 veckor varje månad (!!!) :shock: :cry:
Detta innebär att när hon är sjuk så vill jag helst inte gå ut med henne utan håller henne inne så hon blir frisk.

Så våra dagar ser lite olika ut, beroende på om hon är frisk eller sjuk. Just nu är hon sjuk :(

Men 3 dagar i veckan så lämnar och hämtar vi storebrorsan från förskolan och då blir det promenad t/fr samt en stunds lek ute.
De andra dagarna är vi ute en stund varje dag med honom.
Annars är vi hemma och städar, tvättar, fixar och donar.
Hon älskar att hoppa i hoppgungan och gör det gärna när jag dammsuger så hon har "koll på mig" lite uppifrån. :)

Det är inte många stunder som vi bara hinner ta det lite lugnt och mysa och softa, utan om storebrorsan är hemma så är det i 180 hela tiden. Han är högljudd och ganska krävande, så mkt energi och tid går åt honom, och inte så mkt är kvar åt lilla tjejen dessvärre...

Så jag har lite svårt att säga exakt vad vi gör varje dag, men vi gör grejer hela tiden och jag har konstant "projekt" som hon är delaktig i och som vi gör hemma.

jag har faktiskt längtat lite efter när hon "bara" ska sova 20 min på förmiddagen, tycker det underlättar livet mkt. Då skulle jag lätt kunna åka med henne till gymmet (där de har barnpassning) och hon skulle kunna vara där en stund medans jag tränar, vi skulle lättare kunna åka till ställen och kunna göra saker, så jag ser fram emot den här tiden!

Idag satte vi iaf igång med nya schemat och nu har jag förmanat mor min att hålla stenhårt på tiderna + att få i henne så mkt mat som möjligt under dagen, då jag ännu en gång ska iväg idag.

Tack så länge! :) // maja

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

lumima skrev:Tack för de handfasta och tydliga råden Jenny! =D>

:thumbsup:
Angående maten under dagen så tycker jag verkligen att hon är proppmätt och äter så mkt som det bara gå i henne. Jag trugar och trugar och hon äter oftast ordentligt. Dock så är hon grinigare och kinkigare nu när tanden är på väg upp och det påverkar lite på maten också :cry:

Men from idag så kör vi på nya schemat och klockar henne!!
Natten gick ganska bra, vaknade kl 03 och sen 04, men efter en pangramsa varje gång så somnade hon om på en gång!
Och sen vaknade hon av sig själv 06.55 och då kunde jag göra glad morgon! :)

Vår lilla tjej är tyvärr mkt sjuk och det ofta. Ända sedan hon föddes har hon varit sjuk 1-2 veckor varje månad (!!!) :shock: :cry:
Detta innebär att när hon är sjuk så vill jag helst inte gå ut med henne utan håller henne inne så hon blir frisk.

Usch då! äter hon sin d-vitamin varje dag? :D Att gå ut med henne när hon är sjuk är bara bra. Men hon ska inte anstränga sig, att sitta i vagn i friska luften på vakenpromenad gör henne bara gott. :mrgreen:

Men 3 dagar i veckan så lämnar och hämtar vi storebrorsan från förskolan och då blir det promenad t/fr samt en stunds lek ute.
De andra dagarna är vi ute en stund varje dag med honom.
Annars är vi hemma och städar, tvättar, fixar och donar.
Hon älskar att hoppa i hoppgungan och gör det gärna när jag dammsuger så hon har "koll på mig" lite uppifrån. :)

Det är inte många stunder som vi bara hinner ta det lite lugnt och mysa och softa, utan om storebrorsan är hemma så är det i 180 hela tiden. Han är högljudd och ganska krävande, så mkt energi och tid går åt honom, och inte så mkt är kvar åt lilla tjejen dessvärre...

Passa på med det när storebror är på förskolan då. :D Det är oxå bra om ni är hemma på kvällen så att liten inte måste landa i sängen pang, bom efter en dag full av intryck, sånt påverkar oxå natten. Gemensamt mys för er alla 3 (om ni har ett stort badkar :-)) är badet om inte annat kanske syskonen kan bada tillsammans i alla fall, storebror kan hjälpa till att tvätta syrrans mage osv.

Så jag har lite svårt att säga exakt vad vi gör varje dag, men vi gör grejer hela tiden och jag har konstant "projekt" som hon är delaktig i och som vi gör hemma.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima

Inlägg av lumima »

Inser att det är drygt en månad sedan jag skrev här och känner att jag måste delge våra framsteg med er! :)

Vår "lilla" tjej som bara var 5,5 veckor gammal när jag började tråden är nu (imorgon) 8 månader. Hjälp vad fort det går... :shock:

Men nuförtiden så flyter livet på rätt så bra måste jag säga. Trots tänder, förkylningar och tredagars feber som gjorde henne rejält hängig och grinig, så funkar våra rutiner.
Ja, jag gav henne mkt mera sömn när hon var så feberdäckad, hon sov flera 2 & 3 timmars pass varje dag, men det störde inte natten utan hon bara sov och sov. Behövde det, lilla pluttan. :oops:

Men nu är hon (så gott som iaf) frisk och glad och på hugget igen! :) =D> :heart:

Många nätter sover hon hela nätterna rakt igenom, andra så gnäller hon till lite eller ibland så får hon en pangramsa och somnar om. Så det känns som att vi har fått styr på det hela och behöver inte vara "oroliga" för det längre! Sååå skönt :)

På dagarna så märker jag att hon klarar av mkt mera tid nu utan sömn än innan. Hon sover fortfarande 12-20-2-20 men oftast blir det max 5 minuter på em om ens det, och det funkar det med.
Nu har jag även märkt tendenser att morgonen inte är lika poppis att sova som innan, så det börjar väl luta åt det håller snart det...

:?: Vad är nästa schemaändring för henne, alltså när hon är drygt 9 månader? Ska jag köra 12-20-2, eller 12-20-1,5?

Måste bara tillägga att av alla vällingar som jag har provat och slitit med, så var den som absolut funkade bäst och som till slut gjorde att hon älskar välling och vill dricka den 8-månades päronvällingen! Så vill rekommendera den om ngn har "välling-strul".

För övrigt så försöker vi ha så mkt kul här hemma som det bara går och busar, gosar och myser ihop. På fredagarna, då storebrorsan är hemma så kör vi extra mycket mys och vi badar ihop då, jag och barnen och det älskar de båda två! såå mysigt :heart: och jag också!

Som ni märker så är detta ett mera positivt inlägg och jag känner att (trots att jag fick ryggskott för två veckor sedan och inte får lyfta/bära, vilket är en omöjlighet) att det ändå går framåt och jag ser ljust på våren och sommaren! Äntligen lite värme åt folket säger jag bara!!

Tack så länge!!!!! kram kram :heart:

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Härlig läsning! :-) Dela gärna med dig i tråden "livet efter kuren"

Hur har ni det med 8-månadersångesten? Har den gett sig till känna än? Jag skulle behålla 3 lurar till 9 månader och sen plocka bort em-luren men behålla 20-2. Jag har alltid haft den långa luren 2 h fram till ca 2,5 års ålder då jag har dragit ner till 1,5 h och så småningom 45 min innan den försvunnit runt 3 år.
För övrigt så försöker vi ha så mkt kul här hemma som det bara går och busar, gosar och myser ihop. På fredagarna, då storebrorsan är hemma så kör vi extra mycket mys och vi badar ihop då, jag och barnen och det älskar de båda två! såå mysigt :heart: och jag också!
Mysigt! :heart:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima

Inlägg av lumima »

Hej igen :)

Nu är det dessvärre inte ett sånt genom-positivt inlägg som kommer :shock:
Det är de tidiga morgonarna som spökar igen, suck. :cry:

De sista två veckorna har det verkligen gått åt fel håll.
Låt mig förklara.

Varje morgon nu sista två veckorna har pluttan vaknat för tidigt. Det har oftast varit runt 6, men nu sista dagarna även klockan 5 och halv sex. Alldeles för tidigt såklart.
Jag har kört pangramsa och tyst.
Några gånger har hon somnat om efter det ca 20 minuter och sen vaknat och börjat gråta. Oftast har hon inte somnat om.
Hon kan både ligga i sin säng och vara glad och leka och hålla på, upp till en halvtimme och sen börja känna att "nej, det här var inte kul, nu vill jag upp".
Alternativt så hoppar hon över "den glada stunden" och kör direkt till gråten.

Hon är snart 9 månader, men jag känner att för att få bukt på detta så har jag redan nu kapat eftermiddagssömnen, så vi kör 12-20-2.
Det är sjukt gnälligt på eftermiddagen och hon är sååå trött, så igår fick hon 5 min sömn (och jag med, eftersom jag också var sjukt trött och gnällig :oops: ).
Men tanken är att hon inte ska sova ngt på em, så hon får mindre sömn totalt på dygnet.

Jag vet att det bästa är att köra pangramsa och sen inget, vilket är det vi gör, men det är fruktansvärt jobbigt att höra på när hon gråter hysteriskt och inte kan lugna sig alls, och det från klockan 5-6 ända tills vi tar upp henne.
Så det har tyvärr blivit så att hon har fått komma upp från 06.15-06.30 de sista dagarna. Inte bra, jag vet.

Men nu känner jag mig lätt desperat. :cry: :shock:
Jag orkar inte med fler tidiga morgonar, utan vill bara att hon ska sova till 07 som det är tänkt.

:?: Finns det ngt annat att göra, eller är det bara att "härda ut", göra så hon inte sover på eftermiddagen och se när det ger resultat med att sova längre på morgonen?

Tack på förhand från en i dagsläget mkt trött och lätt desperat mamma :cry: =D>

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"