Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Alltså, jag vet att jag är en orolig typ, men det känns som att det alltid är något som jag måste oroa mig för!

Nu, sen nästan en vecka tillbaka så ska den lilla damen absolut inte ha nattslurken, jo, i bästa fall kanske 20ml! Hon som annars brukar kunna smälla i sig 200ml!
Första kvällen blev vi ju helt villrådiga och vid 22 tog jag upp och erbjöd henne i sömnen, hon skulle inte ha då heller.
Jag trodde att det kunde bero på att hon var lite risig i magen, men det är hon inte längre och alltså kan det inte bero på det!
Dessutom trodde jag att hon skulle vakna 04 och vara jättehungrig, så blev det inte. Hon sover till 07 utan nattslurk. Gröt äter hon kl 17, så det känns himla konstigt det här!

Hur ska vi tänka här? Att hon skulle äta om hon var hungrig?

Kram Emma
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av SaraMilana »

EmmaS skrev:Att hon skulle äta om hon var hungrig?
:thumbsup:
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Tack SaraMilana!
Får försöka skjuta vargarna som kommer så fort jag hör minsta lilla knyst från henne på natten, tänker direkt att hon är hungrig då :?
Kram!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

Trugar man för mkt blir det motsatt effekt. Men det är sååå svårt, för man vill ju att de små liven ska äta SÅÅÅÅ mkt mat så magen är mätt o de växer o sover gott. Men backa lite lite, så kommer det säkert ge sig. Huvudsaken är att tösen får i sig klokt under dagen, på det står hon sig på natten, bättre än vi tror!
Hade hon varit hungrig, hade hon ätit.

Jag har en tjej här hemma som inte vill äta speciellt mkt, det är bara att gillra läget o tänka, tids nog får du bättre aptit, för tvinga henne det kan jag ju inte... :roll: :wink:

Allt gott!
Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Så sant Linda! Nu blandar vi bara lite välling, erbjuder, men när hon inte vill ha struntar vi i det, trugar inte, utan går och lägger henne istället.
Hoppas det ger sig så småningom! Hon äter jättebra på dagen så det kanske helt enkelt räcker!

Kram från ett härligt snöigt Närke!
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Nu har lillan så smått börjat krypa =D>
Det är ju så roligt för henne att kunna ta sig framåt, till kattmat, kökslådorna och annat :wink:
Mycket ska väl bearbetas på nätterna nu, så en och annan ramsa blir det. Kan det möjligtvis vara lite 8 månadersångest också?
Dagslurarna som väldigt länge suttit som ett smäck är också lite svajiga nu, eller, egentligen bara långa luren. Och det är där jag tycker det är så svårt hur jag ska förhålla mig! Hon vaknar oftast i 45 min skarven, jag ramsar och hon somnar oftast om, ibland inte. Sur är hon ju då, och jag har svårt att få något ur händerna när hon inte sover som hon ska.
De gånger hon inte somnar om, är det ramsa och husljud som gäller? Och iskallt räkna med att detta snart ger sig om jag behåller attityden?

Behöver lite pepp :heart:

Kram Emma
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av SaraMilana »

Det kan absolut vara åttamånadersångesten som spökar! I så fall är det ingen bra tid att börja ändra i schemat. Jag brukar använda husljud i första hand och ramsan i andra hand. Blir problemen bestående så kanske det är dags att se över schemat.

:heart:
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Tack!
Hon sover 14,5h/dygn, och ska väl så göra tills hon är 8 månader? Men det kanske kan vara så att man får dra ner till 14h tidigare om hon fortsätter krångla? Ligger lågt ett par veckor så får vi se sen!

I vilken ände är det vanligast att ta bort en lur sen? Fm eller em?

Kram Emma
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av SaraMilana »

Översikten är fantastiskt bra, där står alla sömntimmar och annan info för olika åldrar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416

Man brukar först korta ner em-luren och sen ta bort den helt. Och sen samma visa med fm-luren.

:heart:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,


att börja krypa och fara runt, gör nog att sovstunderna spökar en aning, det är mycket att ta in, och än mer vid denna lite känsliga tid, vid 8 mån som du skriver. Det bästa är ge henne möjlighet till sömn, och det gör du så fint :wink: jag tror att det är mindre bra att böka om i schemat när de befinner sig i en sådan här utvecklingsfas.

Vi hade det struligt med lurarna vid 7-8 mån, det var tufft att få till 3 lurar. Men något jag tyckte underlättade, var att lägga ute i vagnen, då sov hon bättre o sov över skarvarna bättre :wink: speciellt vid långluren, som krånglar lite även för er.


Inte ska du väl få så mkt gjort när hon sover, mer än att läsa bok och dricka kaffe o ladda batterierna :D :D :D njut av lite tid för dej själv :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Ylvispylvis »

Dumlekolan skrev:
Inte ska du väl få så mkt gjort när hon sover, mer än att läsa bok och dricka kaffe o ladda batterierna :D :D :D njut av lite tid för dej själv :heart:
Fin poäng!!! :thumbsup:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Tack :heart: :heart: :heart: :heart:
för era peppande ord :heart: :heart: :heart:
Ibland behöver man ju bara få bekräftat att det man tänker är rätt!
Hon brukar sova 20 minutaren ute, då går jag snabb promenad med storasyster sparkandes spark bredvid :heart: Kanske ska testa långluren ute också, men det funkar ju så dåligt på mage i vagnen numera, hon är så lång och stor så det blir alldeles för trångt!

Och nej, inte ska jag få så mycket gjort när hon sover :sleep: Just nu kaffe och en rad daimchokladkaka 8)

Om ni vill se hur det går med krypningen så kan ni följa på Insta :wink: @emmasatterqvist

Tack för att ni finns, vad gjorde man utan forumet :heart: :heart: :heart:

Nu, baka ut semlebullarna! Mums!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

Ååå semlor, mums! :wink: :wink:


Med en attityd av att det kommer gå så bra så, så funkar det att lägga henne på rygg ute i vagnen, mysa till det ordentligt o på med kloka vantar, så kommer hon sova gott :wink: det är nåt visst med att sova ute i friska luften, höra fågelkvitter o ha det extra ombonat! Prova!


Trevlig helg!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Hej!

Länge sedan jag skrev nu!

Här är det full fart, E kryper och det går undan i svängarna! Hon reser sig mot allt hon hittar och har just kommit på att man kan klättra uppför trappan :?

Hon är idag 8 månader och 1 vecka, och har de senaste nätterna, ca 1 vecka, haft en pratstund för sig själv och ibland bajsat mellan 02-04, svårt att säga hur länge hon varit vaken eftersom man slumrar till emellanåt, men när hon börjar gnälla är det nästan alltid för att hon bajsat, ibland för att hon sparkat av sig täcket, det gillar hon inte. Men ett snabbt byte, eller snabb omstoppning brukar få henne att somna om omgående. När hon ligger och pratar för sig själv brukar vi inte bry oss om henne, rätt? Men hur som haver, jag tror att de nattliga pratstunderna kan vara en indikation på att det är dags att ta bort eftermiddagens tjugominutare!

Har kollat runt lite och ser att vanligast verkar vara att skjuta fram förmiddagsluren ca 15 min och långluren ca 30 min. Här skulle det då bli:

09.15 sova 45 min
12.30 sova 1,5h

Vi har haft lunch 11.00 (Frukost ca 07:15), bör vi flytta fram lunchen för att hon ska vara mätt hela långa luren när vi ändrar sömntiden, men då blir det ju för länge mellan frukost och lunch, hm....?

Hon har inte så mycket 8 månadersångest, lite blyg bara, men det kan väl ändra sig än :wink:

Kram Emma
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av lgh140 »

Det låter som ni har det härligt! Det jag har gjort med min stora är att ge lite välling eller banan strax innan långluren. Det brukar göra att han sover fint även om lunchen är en bit bort :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"