Fråga

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
heuren
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 13 jul 2011, 23:32

Fråga

Inlägg av heuren »

Hej jag har varit inne här tidigare och nu behöver jag hjälp igen. Har en son på 2 år 9 månader. Han har senaste dagarna blivit så stissig. Han är ganska aktiv i vanliga fall men nu så stissar han bara runt och lyssnar inte på vad man säger. Mer högljudd . Och mer fysisk/hårdhänt. Slänger med snuttefilten mot saker . Visar med ansiktet att han är arg ( är han inte men låtsas) Springer in i saker. Jag har inte tålamod med det och det uppstår ofta konflikter. Vad ska jag göra? Är det något fel? Är så orolig.
2011-05-16
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Fråga

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Har du läst om trotsen i Barnaboken? Det är ett steg mot att vara förberedd. Detta kan vara "hans" sätt att trotsa tänker jag.. :wink:

En annan är... Om du känner genuin ORO och tror något är fel så skall du söka hjälp för detta!! Man skall lita på sin "mamma mage" är min erfarenhet, denna kan ingen annan ge dig!

Försök tänka hjälpa, visa, lära, leda... Hur vill du ha det? Kan du förebygga situationer? Att komma in i trotsen är jobbigt oftast för både föräldrar och barn. Detta tar sig olika uttryck så klart! Det brukar hålla på i upp till 1 år med en kort paus i mitten. Läs i barnaboken och återkom så kan vi bolla mera! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
heuren
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 13 jul 2011, 23:32

Re: Fråga

Inlägg av heuren »

Ok tack! Var väl mest att jag ville få ett lugnande igenkännande ;-). Men som sagt! Alla barn är olika. Alla dessa faser som kommer över en natt får mig ur kurs . :-(
2011-05-16
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Fråga

Inlägg av miniz »

heuren skrev:Alla dessa faser som kommer över en natt får mig ur kurs . :-(
Det är därför det är bra att ha AW pà axeln som berättar lugnt och fint hur man kan göra! Barnaboken är guld värd.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Fråga

Inlägg av miniz »

heuren skrev:Får era barn springa inne?
Jag klistrar in din fràga här, sà kan vi fortsätta i en tràd.

Mina barn fàr ibland springa inne, om jag vill det. :wink Vi är sà lyckligt lottade att vi har tvà vàningar sà ibland fàr de springa uppe, men man springer bäst ute...

Och när jag inte vill mera, säger jag till att de kan springa en runda till eller att det är slut om tvà minuter och dà ska vi ... det är bra att ha en annan aktivitet klar.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
heuren
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 13 jul 2011, 23:32

Re: Fråga

Inlägg av heuren »

Ok tack ! Jag har aldrig fattat det här med trådar. Men jag försöker ;-). Jag skulle hjärna höra hur fler gör med springandet inomhus :-) tack i förhand. Med vänlig hälsning, Caroline
2011-05-16
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Fråga

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja, faktiskt får man till viss del springa inne och när "Mamma inte orkar mera" så säger hon "jag orkar inte mera". Ibland deltar jag själv och springer med! :lol:

MEN, hos oss måste man springa barfota så man inte halkar. :wink:

Men som Miniz säger, orkar jag inte så kan jag också säga: NU får du gå ut och springa! Eller skapa en annan aktivitet.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"