Bästa sättet att vänja av nattmålet?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kira

Bästa sättet att vänja av nattmålet?

Inlägg av Kira »

Subject: bäst tillvägagångssätt för att vänja av nattmålet?

Vi har en 9-månaders kille och en snart 3-årig tjej (den stora tjejen har vi kört standardmodellen + SHN från rätt tidigt ålder och det har funkat och funkar fortfarande utmärkt). På vår lilla kille så har vi kört fasta rutiner och standardmodellenckså sen han var rätt liten (hoppas jag använder rätt begrepp annars hoppas jag att ni fattar ändå :-). Han har alltid varit rätt morgonpigg av sig så när vi matade honom på natten när han var mindre så hade han väldigt svårt att somna om (trots bra schema, mörkläggning etc.) Sedan var vi på en gemensam långresa i Asien allihop och i samband med det blev lillkillen ganska så rejält magsjuk varpå vi förde in nattmålet igen (amning). Så nu får han amma kl 04 varje natt och sen lägger jag ner honom i sin säng igen på mage och numer somnar han om väldigt lätt då (till skillnad mot förut). Nåväl, nu har vi varit hemma i ett par veckor och vi är peppade att ta bort nattmålet för gott. Jag är dock angelägen om att göra detta på bästa och smidigast sätt samt att inte hamna i samma läge som vi var förut (då han var mellan 4-8 månader och startade sin dag mellan 05-06 varje dag.

Hans schema är nu 19:00-07:00 natt och sen 20 min lur på fm och 1,5h lur efter lunch.

Sedan i julas då magsjukan satte igång så har jag ställt kl på 04 och gått upp och matat honom (då han då har somnat om lätt och sovit till runt kl 07).

I natt testade jag att inte gå upp och mata honom kl 04 och då sov han till ca 05:40 (fast han lät några gånger under natten och strax innan dess men lyckades då somna om av sig själv) och sen ammade jag honom kl 06:00 i mörkret och la ner honom i sin säng men då hade han (kanske inte helt oväntat) svårt att somna om. Frågan är hur ska vi göra?

alt 1. sonika skippa målet och försöka buffa/fjädra honom till att somna om när han har blivit så pass vaken att han inte tycks somna om av sig själv?
alt 2. försöka senarelägga nattmålet lite senare för varje natt så att vi närmar oss 7?
alt 3. annat förslag?

Stort tack på förhand!
Vi skulle eg. gärna vilja sätta igång denna helg om möjligt så vi mottager tacksamt alla råd och tips vi kan få. :-)

Med vänlig hälsning,
9-månaders liten kille och hans mamma
110526
Manfred10

Re: Bästa sättet att vänja av nattmålet?

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

En så stor kille som ni har behöver inte äta på natten förutsett att han äter på dagen och det antar jag att han gör. 8) Hur ser schemat ut?

Ni får helt enkelt köra en liten kur för att ta bort nattmålet. Har ni infört ramsan?

Jag skulle när jag lägger honom för natten buffa några gånger för att markera natt, avsluta med kort solfjäder och gå ut med ramsan. När han vaknar och vill ha sitt nattmål går ni in och buffar honom lugn, inte sovandes, och sen ut med ramsan. Gå sen tillväga som det står i lathunden kring SHN. Lyssna av honom och svara med ramsan. Skriker han upp sig mer, in igen, buffa lugn och ut igen snabbt med ramsan osv. Andra natten bör ni vara mer sparsamma med buffen, kanske bara gå in när han vaknar EN gång och sedan jobba med ramsan.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Kira

Inlägg av Kira »

Hallå,
Det gick lätt att vänja av nattmålet. Nu har vi alltså schemat:
19-07 sova
09:30-09:50 förmiddagslur
13-14:30 eftermiddagslur

Fråga nr 1. Oftast vaknar han runt 6-snåret på morgonen (men ibland senare) och så verkar han väldigt trött på dagarna, inte minst eftermiddagen. Oftast låter jag honom ligga och låta lite (han låter inte olycklig utan ligger ner på mage och låter lite fast somnar inte om, och går jag in så lyckas jag inte få honom o somna om heller. Fast jag kanske ska försöka buffa tills han nästan somnar så han "ställer in sig" på en senare tid? Gjorde det en morgon och då sov han till 06:45 dagen efter vill jag minnas.

Fråga nr 2. Sover han för lite? Det blir 13h och 50 min, kan jag förlänga någon av vilorna med 10 min fast vi då inte håller oss till Annas rekommenderade lurar på 5 min, 20 min, 45 min eller 1,5h? Och nu måste jag ta upp och väcka honom rätt ofta, ibland både på förmiddags- och eftermiddagsluren. Gör jag rätt då eller ska jag låta honom sova 15 min till då fast han somnade i "tid". Har aldrig riktigt hajat det där fast jag har läst på... :pops:

Tack på förhand!!
110526
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Gällande tidiga morgnar, hur är mörkläggningen i rummet? Är magen ordentligt mätt under dagarna?

Det finns lite olika strategier, du kan använda sökfunktionen så kommer du att hitta massor med tips, men det viktiga är att du väljer en linje och håller dig till samma. Har du läst om väckarklocka? Det tycker jag är ett jätte bra hjälpmedel.

När min gosse var 9 mån så sov han 12h+45 min+1,5h och det passade honom perfekt och runt 11 månader så signalerade han om att fmluren skulle kortas till 20 min, så bjud på 45 min om han är en tröttmössa!

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Kira

Inlägg av Kira »

Hej igen,

Tack för snabb respons!!

I morse sov han till 06:50 så där bara av sig självt så jag var kanske lite snabb där dvs. han kanske sover bra ända fram ändå.

Insåg också att han nog är i ett sånt där sk utvecklingssprång just nu så hans otroliga klängighet som han är inne i sedan någon vecka tillbaks nog beror på det snarare än trötthet.

Gällande det där med att väcka när de sover sina dagslurar - jag tolkar det som att jag ska väcka efter att han har sovit sin beräknade vila, eller hur? :-)

Med vänlig hälsning,
Kira
110526
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

jag tolkar det som att du med "beräknad vila" menar att du kollar när han somnar och tar tid från det? det tycker jag man kan göra så länge bebis somnar hyfsat fort. om man ligger å pratar i en halvtimme bör man ändå ta upp på utsatt tid för att inte schemat ska rubbas för mkt. sen är det en smaksak att klocka eller inte, jag brukar inte göra det förutom på 20-min-lurar. vid en 45 min lur ger jag kanske 50-55 minuter totalt och tar upp när den tiden är slut osv. men du gör som du vill och vad som passar er bäst, vissa kanske verkligen behöver dom där 45 minutrarna så då blir det ju annorlunda =)

/emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"