Tidiga uppvak 6 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Tidiga uppvak 6 månader

Inlägg av Lingontuva »

Visste inte vilket forum jag skulle lägga detta på. Lillasyster är standardmodellad från start men vi körde minikur förra helgen eftersom 12-timmarsnatten aldrig satt sig då hon sovit i vårt rum. Allt har gått bra förutom att vi inte får till glada läggningar. Hon börjar smågnälla så fort vi är på väg mot sovrummet. Vi busar och skrattar men så fort vi lägger ner henne börjar gnölandet. Inget allvarligt egentligen, för det mesta sover hon inom 5 minuter. Men jag känner mig lite ringrostig, det var några år sedan sist. När hon ligger och "gnölar" och smågrinar, ska hon då få en bekräftelseramsa när hon tystnat?

Och så det som är problem. Tidiga uppvak både på morgonen och samtliga lurar. Har sökt lite på forumet och läst gamla trådar men behöver råd! Läste SHN om tidiga uppvak igår. Så när hon vaknade i morse kl 5.50 (morgon 7.00) så fick hon en pangramsa, smågrinade ett tag men blev sen tyst i en kvart innan hon satte igång igen och skrek upp sig ordentligt. Då gick pappan in och solfjädrade henne sömntung och ramsade ut. Och så fort han börjar ramsa så sätter hon igång igen. Sen gör han då generalfelet. Jag hör från nedervåningen att han avvaktar ca 3 minuter sedan går han in igen (här gormar hon rejält!) och börjar buffa Och när inte det lugnar henne alls, så tar han upp henne och kommer ner och säger "det går ju inte"!!! Då var klockan 6.40. Nu lär det ju bli eter värre i morgon.....

Av lurarna (45-2-20) är det bara 20minutaren hon sover fullt ut. Vaknar 5-10 minuter för tidigt på 45:an och ofta så mycket som 45-60 minuter för tidigt på 2 timmarsluren och vi har inte lyckats få till ett omsomnande! Är ofta svårt att få henne såpass lugn så att det är läge att gå in och "väcka"... Hur hanterar vi detta?

Go och väldigt glad tös i övrigt. Hon äter bra, välling till frukost, en burk + frukt till lunch, banan (oftast) till mellis, mat + frukt till middag och välling kvällen. Dock ska vi öka vällingdosen då hon igår och idag slukat flaskan snabbare än förut.
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Re: Tidiga uppvak 6 månader

Inlägg av Lingontuva »

Kan också tillägga att det är lite besvärligt när morgnarna är så här struliga eftersom bröderna sover i rummen bredvid och förstås vaknar av hennes skrik :( Dom gör ju inget väsen av sig men dom behöver ju också sin sömn!
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Tidiga uppvak 6 månader

Inlägg av duggan »

Hejsan och välkommen åter :wink: :lol:

Mat, mat och mera mat! :roll: Hur mycket "riktig" mat går i och kom ihåg att fetta upp ordentliget!

Massor med skratt innan läggning men glöm inte det super duper glada återseendet och sen så inför väckarklockan så behöver du inte fundera på när du ska gå in, när klockan ringer så är det morgon, varesig man gråter eller ej, typ :mrgreen: Och mörkläggningen är viktig, speciellt här uppe då det har börjat ljusna vid 7 nu för tiden...

Har du mörkt på dagslurarna? Mina barn har sovit bäst med mörklagt rum även på dagslurarna.

Lite insomningsgnöl behöver ingen bekräftelseramsa och gällande morgnarna så skulle jag rekomendera så lite trafik som möjligt, lilla fröken är ju lixom sm:ad och kan ju det här så nu får dom ömma backa lite tack :wink: En pangramsa och lite klassisk musik, och gällande brorsorna så skulle jag prata lite om att man ligger kvar i sängen tills klockan ringer även om lillasyster vaknar, det är övergående och snart får även dem sova ostört igen!

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Re: Tidiga uppvak 6 månader

Inlägg av Lingontuva »

Maten jobbar vi på med, damen har varit lite kräsen och svårmatad men det går bättre sen vi skippade grötmålet och har två mål mat istället. Nu äter hon bra! Har dock inte fettat upp men får kanske göra det då :D

Mörklagt har vi, riktigt mörkt, och så även dagtid. Nu sover hon men har vaknade för 20 minuter sen, men bara småsnackat lite glatt och nu är det då tyst och väckning om tio så det känns ju ok! Läste gamla trådar om lillebror och inser att han sov alltid utomhus. Lillan sover nästan aldrig ute eftersom hon senaste tre månaderna varit hemma med pappa som tycker det är enklast inomhus (och inte är så pigg på promenader...)Men nu kommer jag att vara hemma mer och ska sikta på utomhuslurar =)

Ja, vi försöker backa på trafiken eftersom vi märker att hon bara blir surare av det. I morse var hon dock rejält upprörd därav gick han in. Skulle dock nöjt sig med en gång....Klassisk musik blir det nog inte, pga storebrorsorna. Då får hon hellre gorma på för sig själv :wink:

Men om hon får sin pangramsa och tystnar. Ska hon då ha en ny pangramsa om hon sätter igång igen 20 minuter senare? Minns ju inte ;-)
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Re: Tidiga uppvak 6 månader

Inlägg av Lingontuva »

Vi har också märkt både på morgonen och långluren, att hon kan vakna och ligga och smågnälla för att så småningom bli sur och då har hon oftast bajsat...Hon gillar INTE att ligga med bajs men om det är en halvtimme till väckning känns det ju knas att gå in och börja byta...
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Tidiga uppvak 6 månader

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Om det är bajsblöjor som stör kan man ju försöka skynda på processen lite med katrinplommonpure i samband med dagens första mål.

Jag har haft minst 1 tsk olivolja per måltid och jag har också haft en kräsen liten 3:a och det tycker jag har gjort att han hållt sig mätt till nästa måltid.

Om lillan har hunnit somna om och vaknar så skulle jag ge en ny pangramsa, men är det så att det bara tar ny fart på klagandet efter en stund så skulle jag inte göra nånting, för på natten händer ingenting, förutom att folk sover som grisar :wink:

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Re: Tidiga uppvak 6 månader

Inlägg av Lingontuva »

Tack Duggan för råd :lol: Katrinplommon it is! Olivolja it is! Och pangramsa :lol: Ska nog bli bra det här också. Fick väcka en sovande tjej från långluren med massa gos och bus <3 Så nu ska hon få lite mellis innan hon ska med storebrorsorna och åka skridskor! (nåja vagn får det nog bli för pigans del ;-) )
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Tidiga uppvak 6 månader

Inlägg av duggan »

:thumbsup: :lol: :heart:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Re: Tidiga uppvak 6 månader

Inlägg av Lingontuva »

Har fått i tösen MASSOR med mat sista 2-3 dagarna, uppfettad och god :D Den hårda magen har med katrinplommon och messmör äntligen gett sig i eftermiddag så hon fick bajsa ordentligt och "det" var inte lika hårt längre. Lurarna har varit klockrena (varit med mormor och morfar idag då jag jobbat) så nu är det morgonen som måste sättas. Vaknade 5.55 i morse igen. Var bara lite småsnackande i 40 minuter men sen blev hon leds. "väcktes" inom marginalkvarten. Nåja, planen är att hon sover i morgon bitti! Fortsättning följer....
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Tidiga uppvak 6 månader

Inlägg av duggan »

Halloj :D

Härlig rapport, det låter verkligen som ni är på rätt spår! Snart är även dom tidiga morgnarna ett minne blott! Men som du vet, kan dom vara lite envisa så du får utrusta dig med en stor skopa tålamod, trägen vinner! Ser fram emot nästa rapport! :lol:

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Re: Tidiga uppvak 6 månader

Inlägg av Lingontuva »

Fortsätter rapportera. Bra för egen del oxå att ha det nedskrivet. Något bättre morgon, vaknade 6.15 o surrade en kvart men somnade om. Passade på att väcka 6.45 för att FÅ väcka :lol: tyvärr ätit dåligt idag trots trugande.
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Re: Tidiga uppvak 6 månader

Inlägg av Lingontuva »

Och DÄR satt den... Nästan! 6.52 vaknade hon, men d var iaf tyst när jag gick in o väckte :lol:
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Tidiga uppvak 6 månader

Inlägg av mumintrollet »

=D> =D> :thumbsup:
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Tidiga uppvak 6 månader

Inlägg av duggan »

Kanon! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Re: Tidiga uppvak 6 månader

Inlägg av Lingontuva »

Det är betydligt bättre men inte klockrent ännu. torsdag pangramsa vid 5 snåret och fick sen väckas :thumbsup: Övriga morgnar har hon vaknat runt 6 och inte somnat om :evil: I morse var hon vaken till och från mellan 1 och 4 :shock: Vet inte vad som stod på? Vid fyra gick jag in för att lägga till henne, hon låg upp och ner ovanpå täcket. Och då somnade hon och sov till 6,50 :D

Så sammantaget - hyfsat!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"