I startgroparna...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LillNils

Re: I startgroparna...

Inlägg av LillNils »

Hej!
Nätterna efter detta har gått bra tycker jag. Ett uppvak med lite stök, ramsor, skrik etc som pågick i ca 30 min en natt, och resterande två nätter ett par mycket korta uppvak som han skötte själv. Han vaknar lätt på morgonen när min sambo går upp, kring 5.30. Imorse somnade han om själv efter att ha legat och pratat i ca en halvtimme, och jag kunde väcka kl 7.
Funderar dock på att ändra schemat så att jag väcker tidigare (halv sju) och lägger tidigare (kl 7). Ar det dumt att göra det nu?

Funderar även på om han har för lite sömn på sitt schema. han har ju 11,5 + 45 + 1,5 + 30 vilket blir 14 tim och 15 min. Han är ofta väldigt trött i nästan en timme innan han ska sova, både dagar och kvällar. Vad tror du?

Har lite funderingar angående bekräftelseramsan, jag tror också att det är där jag har missat. Ibland har jag skippat den om vi har haft ett långt uppvak och han äntligen har kommit till ro. Ofta kommer han ju till ro flera gånger under ett uppvak men drar igång igen när han hör ramsan. Jag förstår att jag ska envisas med bekräftelseramsan så att jag får "sista ordet". Min fråga är dock om jag även bör dra den när han har vaknat till nattetid och själv kommit till ro, utan ramsor?
På kvällen när han ska sova ligger han ofta och pratar en bra stund. Ska jag bekräfta när han tystnar? Då har jag ju inte varit ledsen eller upprörd, utan bara jollrat för sig själv.

Frågorna tar aldrig slut... :shock: :) #-o
Nils 20130604
Kurstart 20131227, omstart 20140110
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Lägg in födelsedatum och kurstart för sonen under kontrollpanel-profil-signatur så är det lättare att hålla koll på er schemamässigt osv. :wink:

Närmar han sig 8-månader nu eller?

14,5 h sömn är rekomendationen.

Hade ni någon särskild anledning till att ha 11,5 h natt?

Annars skulle jag tipsa om natt 19-7 och fördela dagsömnen på 3 lurar ett tag till ex 20-1,5-20.

Bekräfta bara när han har protesterat och du har behövt ingripa. Kan oxå vara så att ni behöver ha en rejäl ramsdiskussion någon natt. Bara jobba med ramsan, frågar han 100 gånger ska han ha 101 svar. Du lyssnar in hur han frågar och ger svar därefter.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LillNils

Inlägg av LillNils »

Hej igen och tack för svar!
Kanske är jag pessimistisk men 6.30 går övriga familjen upp. Tre låg- o mellanstadiebarn som har morgonbestyr precis utanför lillens sovrumsdörr. Rummen ligger tätt, deras rum och badrummet ligger alldeles intill hans (=vårt) sovrum. Är det inte rätt svårt att få honom att faktiskt sova genom det? därför tänker jag att det är mest praktiskt att han också går upp då.
Hade ingen särskild anledning till 11,5-timmarsnatten, annat än att jag använde de tider som han på ett ungefär redan hade jobbat in.
Funderar på att lägga till en kvart på morgonluren så att den blir en timme, och ha natt 19-06.30. Kan det vara ett bra alternativ? Då blir det 14,5 timme, och han är ju inte åtta månader riktigt än (7,5).
Får fundera lite på det där med morgonen, idag kommer de stora barnen, så då får vi se hur morgnarna går i veckan som kommer.
Nils 20130604
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Då verkar 6.30 vara ett bra alternativ! 8)

45-2-20 på dagssömn?

"risken" med att lägga 15 min på förmiddagsluren är att han har sjunkit ner i djupsömn och då är det inte så roligt att bli väckt. Vid 45 min ligger sömnen lite ytligare. Men självklart funkar 1 h för vissa kidz oxå. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LillNils

Inlägg av LillNils »

Hej!
Ska ta mig en funderare kring schemat.
Har läst era svar på mina frågor flera gånger, och läst ännu mer i andra trådar. Känns mer och mer som att jag börjar få grepp om "tänket", och jag hoppas att jag blir säkrare och säkrare på att hantera de situationer som dyker upp.
Igår körde vi ny läggtid, 19 ist för 19.30. Gick bra, och han sov sen fram till väckning utan minsta pip, första gången! Blev nästan orolig...
Jag är så oerhört tacksam för era svar och och alla goda råd, de har verkligen hjälpt mig när allt strulade och det inte riktigt räckte att läsa boken på egen hand. Sista "hindret" vi ska över är att flytta in i hans rum om nån vecka, nu sover vi ju på soffan. Känner mig betydligt bättre förberedd denna gång, och är inställd på att det blir en del arbete, men att det arbetet kommer att löna sig till slut.
Stort, stort tack för er tid och ert engagemang.
Nu ska vi fixa detta.
Nils 20130604
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

=D> =D> =D>

Bra jobbat!

Sömn föder sömn! Tidigare läggning brukar ha positiv inverkan på nattsömnen. Att somna övertrött kan vara ganska svårt. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LillNils

Inlägg av LillNils »

Hej!
Har fått så fin hjälp här tidigare, och hoppas nu förstås på lite till...!
Nu har vi kört i tre veckor. Det har gått rätt så bra men vi är inte riktigt ända framme i mål. Han vaknar 1-3 ggr per natt. De flesta gånger somnar han om själv efter mindre än en minut och behöver inga ramsor, men ibland tar det längre tid. I förrgår var det ledsamheter i hela 45 minuter mellan kl 20.15-21.00. Ledsen eller arg, jag har så svart att förstå/höra skillnaden! Kan någon ge mig tips? Det blev en del ramsor då, och jag var även inne och solfjädrade två ggr.
Det känns fortfarande inte riktigt som ramsorna biter. Ibland tystnar han kort efter en ramsa men jag vet ju inte om han hade tystnat ändå. Det är aldrig så att han tystnar direkt av ramsan. Ibland, som häromnatten, skriker han snarare upp sig av ramsan. Vi har ju hållit på i tre veckor, vad gör jag för fel tror ni? Finns det något jag kan göra för att få till ramsorna bättre så att de "tar"?
Han fyller åtta mpnade
Vi sover fortfarande i vardagsrummet för att han ska få sova själv. Det känns inte som om han är mogen för att vi sover i samma rum. Är det "normalt" att det tar så pass lång tid? Tycker ni att vi ska flytta in eller ska vi vänta tills han har sovit ett antal nätter helt utan uppvak?
Just nu sitter jag tyvärr och lyssnar på hans skrik sen ca 10 minuter tillbaka. Jag var dum nog att gå in för att stoppa om honom, och lyckades väl gå in mitt i en skarv, för han vaknade direkt. Nu är han väldigt arg. Jag har ramsat några ggr men han verkar snarare bli ännu argare av det. Vad göra i det läget? Fortsätta att gå dit och ramsa då och då fast det inte verkar hjälpa, eller vad?

Nu tystnade han, jag gick dit och bekräftade, och då drog han igång igen :(

Fortsättning följer...
Nils 20130604
LillNils

Inlägg av LillNils »

Ibland går det lite för fort...
I mitten av förra inlägget skulle jag skriva att han fyller åtta månader om några dagar, kanske det kan spela in också. Nån som har erfarenhet av det?
Nils 20130604
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Uppvak har vi alla under natten. Trixet är att fixa att somna om igen på egen hand. :-) å det gör han ju för det mesta.

Har ni läst i tråden "i början gick allt bra-vad gör vi för fel?" Finns på kurforumets första sida. Tror ni måste backa mer. Under uppföljningsveckanoch därefter ska ramsan användas när man ttycker att man borde gå in.

Det är svårt att beskriva skillnaden mellan ledsamheter och ilska. Jag upplever ledsamheter som mer klagan och bedrövelse hos barnet medan vid ilska kan man nästan höra hur liten svär mellan raderna. ;-)

8 - månadersångest kan absolut ha med saken att göra. Desto tydligare besked krävs från er föräldrar. Har ni Barnaboken? Där finns en hel del bra skrivet om denna period. Här på forumet finns oxå mycket bra skrivet, titta bla i svar på vanliga frågor.

Och om du bestämmer dig för att gå in var beredd att stå med solfjädern tills liten sover. Springer man in och ut flera gånger blir de oftast bara arga och skäller ännu mer. ;-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bekräftelsen ger ni inte separat längre. Baka in den i vanliga ramsan om de första verserna är en påminnelse så avslutar du den sista versen som en mjuk och trevlig bekräftelse. :-)

Du hör ju skillnad! :-) arga människor biter inga verktyg på bara husljud. Spola i toaletten eller dammsug men låt honom vara i fred. :-)

Och när du ramsar måste du MENA det du säger annars tror han dig inte. :-)

Backa nu resten av natten och ramsa i kristall. När du egentligen skulle vilja gå in.

Ser fram emot rapport i morgon.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LillNils

Inlägg av LillNils »

Uppvak har vi alla under natten. Trixet är att fixa att somna om igen på egen hand. :-) å det gör han ju för det mesta

Ja, jag hade nog inte brytt mig om dessa uppvak om det inte vore för att vi såsmåningom gärna vill flytta tillbaka in i vårt sovrum... Tror att han kan få betydligt svårare att somna om själv då. Men kanske är det så att ju längre tid han nu får "träna" på att somna om själv desto bättre går det sen trots att han märker att vi finns där.
Har ni läst i tråden "i början gick allt bra-vad gör vi för fel?" Finns på kurforumets första sida. Tror ni måste backa mer. Under uppföljningsveckanoch därefter ska ramsan användas när man ttycker att man borde gå in.
Ska läsa mer där... Har nog ramsat lite extra för att jag varit mån om att han ska lära sig ramsan.
Det är svårt att beskriva skillnaden mellan ledsamheter och ilska. Jag upplever ledsamheter som mer klagan och bedrövelse hos barnet medan vid ilska kan man nästan höra hur liten svär mellan raderna. ;-)
Jo igår var det en hel del svordomar! Förra gången han hade ett jobbigt uppvak (varade i 45 min) lät han mer förtvivlad. Kanske mardrömmar?
8 - månadersångest kan absolut ha med saken att göra. Desto tydligare besked krävs från er föräldrar. Har ni Barnaboken? Där finns en hel del bra skrivet om denna period. Här på forumet finns oxå mycket bra skrivet, titta bla i svar på vanliga frågor.
Har läst i BB. Kanske ska se det positivt, för om den utvecklingsfasen har med saken att göra finns det ju goda chanser till förbättring när han har kommit ur den :D
Och om du bestämmer dig för att gå in var beredd att stå med solfjädern tills liten sover. Springer man in och ut flera gånger blir de oftast bara arga och skäller ännu mer. ;-)
Tack! Det hade jag inte fattat! Inte konstigt att det inte funkade så bra då. Dessutom kände jag mig ju rätt osäker på vad jag skulle göra i det läget när han var så jätteledsen, vilket inte gjorde saken bättre antar jag :shock:
Bekräftelsen ger ni inte separat längre. Baka in den i vanliga ramsan om de första verserna är en påminnelse så avslutar du den sista versen som en mjuk och trevlig bekräftelse. :-)
Även om han inte tystnar av ramsandet alltså? Det hade jag inte fattat #-o
Backa nu resten av natten och ramsa i kristall. När du egentligen skulle vilja gå in.

Ser fram emot rapport i morgon.
Det tog sammanlagt 20 minuter. Sen inte ett ljud förrän ett kort gnäll vid 6-tiden som han skötte själv. Känns helt ok ändå. Jo det är nog lite lättare att läsa av honom nu och höra varför han skriker. När han är arg känner jag inte alls att jag måste gå in på samma sätt. Häromnatten lät han som sagt mer förtvivlad och då solfjädrade jag ju fast på fel sätt.

Lär mig mer hela tiden, och det går nog framåt ändå. Som sagt, hade det inte varit för att vi vill kunna flytta in i vårt sovrum igen snart så hade läget nu känts helt bekymmersfritt.

Stort tack för snabba och tydliga svar! Vissa saker klarnade betydligt nu #-o
Nils 20130604
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Kan ni skärma av kring hans säng ordentligt i ert sovrum?

Ramsan kan ni köra x4,6,8 eller 10 om det krävs, men under ramsans gång ska ni höra att han lyssnar/reagerar/ändrar tonläge. Ramsan ska inte få "tyst på barnet" utan är en form av kommunikation. Han frågar, ni svarar. När ni bakar in bekräftelsen kan man kanske översätta det så här:

Nu är det natt och då ska alla sova, det är mörkt och det är skööönt att vila i sin säng, jag håller vakt här ute så du kan sova så luuugnt, just så luugnt.

Sen kanske han frågar igen... men jag försöker ju, det är lite knöligt här med täcket, är du verkligen där ute?

Å du svarar på samma sätt igen:
Nu är det natt och då ska alla sova, det är mörkt och det är skööönt att vila i sin säng, jag håller vakt här ute så du kan sova så luuugnt, just så luugnt.

Och glöm inte! Uppvak är inget konstigt utan högst normalt, MEN vitsen är att han ska fixa att somna om helt själv även utan ramsa så småningom.

vad gör vi för fel?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LillNils

Inlägg av LillNils »

Hans säng står mot fotändan av vår säng som har en hög gavel, blir som en vägg som han bara kan se över om han ställer sig upp. Och det är ordentligt kolmörkt i rummet. Att skärma av ytterligare blir svårt, sovrummet är otroligt trångt....
Vi kan ju ha som målsättning att det ska ha gått nån vecka utan att insatser från vår sida har behövts på nätterna, utan att han sköter alla uppvak själv innan vi funderar på att flytta in igen.
Tack för beskrivningen av ramsan, mycket illustrativt!!
Detta är ju ett helhetstänk som man måste förstå sig på för att kunna agera rätt i alla lägen, och är man lite trög som jag så tar det ju ett tag innan allt faller på plats #-o :)

En rolig sak är när vi lägger honom på kvällarna. Han kan gnälla till men inget skrik eller gråt. Istället ligger han och snackar för sig själv i ca 20 minuter innan han somnar. Så gulligt tycker jag! Och det tyder väl på att han känner sig trygg i sin säng, fördrygt en månad sen hade jag väl aldrig trott att det var möjligt för honom att lämnas ensam under så lång tid i vaket tillstånd och i kolmörker utan panikskrik!

Stort tack, nu kör vi vidare!
Nils 20130604
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

En rolig sak är när vi lägger honom på kvällarna. Han kan gnälla till men inget skrik eller gråt. Istället ligger han och snackar för sig själv i ca 20 minuter innan han somnar. Så gulligt tycker jag! Och det tyder väl på att han känner sig trygg i sin säng, fördrygt en månad sen hade jag väl aldrig trott att det var möjligt för honom att lämnas ensam under så lång tid i vaket tillstånd och i kolmörker utan panikskrik!
=D> :thumbsup: :sleep: :heart:

Ett tips som jag själv tagit till mig av kloka Sarisparis är att när man ramsar och har svårt att hitta rätt läge, kanske egentligen vill gå in... Håll en nalle eller kudde i famnen som får symbolisera ditt barn och uttala ramsan så som du skulle göra om du hade barnet i famnen, fast så pass högt så barnet hör dig. :wink: Jag tycker det är ett jättebra tänk! om man hamnar på villovägar och känner sig osäker, tycker att man utelämnar barnet åt sig själv :roll: :shock: :? :oops: :( Det är viktigt att komma ihåg att det är en KOMMUNIKATION. :D Du finns där och talar om att allt är lugnt för det är ju just vad det är. Man säger inte åt barnet "VAR TYST! OCH SOV! :evil: " utan man talar helt enkelt om att ALLT är i sin ordning och han kan lugnt sova i sin sköna säng, på natten sover man och det är UNDERBART. :mrgreen: 8)

Förutsättningarna för sömn jobbar man med dagtid:
:idea: mat, mat och mera mat
:idea: frisk luft
:idea: mycket fysisk aktivitet, utforska, upptäcka, känna, smaka på världen utifrån litens perspektiv
:idea: SKRATT :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
:idea: delaktighet i flocken

torr blöja, svalt, mörkt rum, släta lakan, lagom med nattkläder och filtar/täcken osv är det sista man ser till innan liten ska sova så att inget fattas honom. DÅ kan du VETA att han kan sova gott och då är det oxå lättare att förmedla trygghet och säkerhet genom ramsan. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LillNils

Inlägg av LillNils »

Bra tips med kudden!!
De fem förutsättningarna finns tycker jag, de har funnits där länge nu. Nätterna går som sagt bra, det har ju inte gått en månad än och enstaka uppvak ärju egentligen inte en stor sak när man tänker efter. Som du sa så har ju alla uppvak, och de flesta klarar han själv, vilket jag tycker är fantastiskt i sig.

Igår natt inte ett enda pip från läggning till väckning (utom "kvällssnacket" då :heart: ), inatt tokskrik en liten stund vid 23-tiden tills jag gick in och han låg på rygg, på tvären mot sänggaveln, nästan fastkilad. Jag vände snabbt och la tillrätta och gick ut utan ramsa, och då somnade han nästan direkt.

Tänker nu att allt går som det ska, både nätter och dagar är jättebra och läget är under kontroll. Han mår som en prins och alla får den sömn de behöver. Allt får ta den tid det tar. Det finns ju värre saker än att sova i vardagsrummet nån månad av sitt liv :) !
Nils 20130604
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"