Vaken 1-3 tim på natten flera nätter i veckan!

Skriv svar
Ava_älskling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 05 apr 2013, 13:17
Ort: Göteborg

Vaken 1-3 tim på natten flera nätter i veckan!

Inlägg av Ava_älskling »

Hej!

Här hemma är min dotters sömn en total katastrof! Vi behöver verkligen hjälp. Hon ligger vaken 1-3 tim flera nätter i veckan! På dagarna är hon sedan så trött att hon bara går runt och gnäller konstant.
Vi har länge sovit i samma rum som henne men efter att hon legat vaken 4 nätter av 7 en vecka så fick vi nog och flyttade ut sängen. Så nu sover vi i vardagsrummet.

Problemen började för 2 1/2 månad sedan. Vid 11 mån kunde hon inte bestämma sig ifall hon skulle sova en eller två timmar per dag. Hon slutade somna på dagsluren men var sedan så trött att hon somnade senare av utmattning. Nu sover hon i regel bara en gång per dag i 1,5- 2 tim och jag hoppades att det skulle lösa problemet. (Vissa dagar t.ex. i onsdags somnade hon och sov 20min på eftermiddagen, vi hade inget val eftersom hon bara grät och grät tills vi lade ner henne.) Vi har annars kört stenhårt på schemat men det fungerar inte alls ändå.
Hon vaknar konstigt nog på olika tider varje natt. Det är sällan under vargtimmarna utan oftare vid ett tiden.

När hon vaknar på natten ligger hon hela tiden för sig själv och snuttar på sin snuttefilt, skrattar och pratar högljutt. Vi låter henne vara och vi har testat att ramsa men det verkar nästan bara som att hon blir piggare av det. Vi har också testat med att inte säga någonting och det har inte heller fungerar.

Kuren har aldrig funkat felfritt på Ava i en längre period :( men den har hjälpt oss mycket i det stora hela.

Tacksam för hjälp!
Mvh,
Angeliqa
Mamma till godingen Ava född 120912
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vaken 1-3 tim på natten flera nätter i veckan!

Inlägg av Tin »

Hej och varmt välkommen in till oss. :heart:

Så du har en liten snart ett-åring. Ja det är mycket vanligt att ändra till bara ett långsov per dag för ettåringar, kan du skicka med hela dagsshemat så jag får en översikt? Och beskriv vilka fysiska aktiviteter och social delaktighet ni kör.

När min första var drygt 11 månader, var vi på semester och det var 40 grader varmt, första morgonsovet försvann då däremot lade jag hennes ensamlek i spjälsäng vid samma tid som sovet var tidigare. Så hon fick fortfarande en lugn stund med någon pillig leksak eller hemlig låda. Somnade hon då någon dag var det inte hela världen det heller. Då vi övergick till ett sov sov hon i 2 timmar, de dagar hon var extra trött som man ju blir ibland lades hon en halvtimme tidigare på kvällen. Vill du istället ge henne en "nap" för hon bara gråter på em är en 5 minutare bättre en 20 minuter, eftersom 5 minuter inte påverkar läggningen alls.

Det är mycket som händer när man är snart ett, kan det vara så att det håller på att lära sig gå? Stora event som sådana kan tarva sin sömnstrul innan man har vant sig med det nya stora som hänt i ens liv. Vad man behöver då, är klara, raka och tydliga besked från de ömma föräldrarna. Det känns i ditt inlägg som om det är lite jobbigt nu - som det ju blir när man inte får sin sömn!!! Du skriver "total katastrof" men hon ligger och sjunger för sig själv. Är du med? Självklart vill man att de små ska få sin sömn, och det fixar vi, bara lugn. Var trygg i att du KAN fixa detta.
Det ni ska göra på natten är givetvis - INGENTING. För på natten händer ingenting. Och ut ur rummet ska hon, för ni ska också få sova - i med öronproppar. ;) Se till att det är bäcksvart också givetvis där liten sover.

Och kära du, kuren är ingen "one-stop-shop" som fixar ett problem. Istället lägger den en grund och skänker liten förmågan att älska sömn och att sova hela natten. Däremot växer liten och många är de gånger längs vägen som liten kommer och ska ifrågasätta livet, ofta på natten - och då måste ni kliva in och bekräfta för liten att: jo, du kan fortfarande sova lugnt - vi finns här. Liten växer, liten lever, liten behöver ledning. Eftersom hon är en säker sovare så kommer de hela nätterna komma tillbaka, hur fort beror på era svar..... läs gärna om SHN.

Vi börjar dialogen där, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Vaken 1-3 tim på natten flera nätter i veckan!

Inlägg av Dumlekolan »

Hej!


Först och främst så skickar jag en stor varm höstkram. Kramar kan man aldrig få för många av! :D


Jag har haft en fnurra, för min lilla skrutt som är 14 mån. Det blev segt o utdraget. Det som hjälpte var att jag bestämde mej för en strategi o så följde jag den, natt efter natt. Till en början var jag så orolig, var hon hungrig, frös hon, tänder, analys efter analys. Näe. Hon hade bara en fnurra o ställde frågor. Och svar behöver de! De små liven. Som Tin skriver, även om de sovit gott förut så kan en fnurra dyka upp ändå. Som med oss vuxna.

Om du läser andras inlägg under Säkra sovare, så kommer du få inspiration o nya tankeställningar. Dessutom är Anna Sova hela natten bok ypperlig. Så mycket klokt så man blir helt varm :wink: även om man inte ska kura, så ger den en lite geist o nya fina tankar. En push därbak helt enkelt! :!: :wink:

:heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vaken 1-3 tim på natten flera nätter i veckan!

Inlägg av Tin »

Hur går det för er, tänker på er?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Ava_älskling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 05 apr 2013, 13:17
Ort: Göteborg

Re: Vaken 1-3 tim på natten flera nätter i veckan!

Inlägg av Ava_älskling »

Hej!
Tack så jättemycket för era tips och omtanke Tin och Dumlekolan!! :heart:
Ledsen för sent svar! Det tog lång tid innan jag ens upptäckte att jag fått svar.

Jag följde ditt råd Tin med en eftermiddagsvila och det funkade bra! För det mesta somnar hon inte utan bara ligger där och vilar en stund och sedan blir hon lite piggare.

Problemet med nattsömnen löste sig automatisk efter ca två månader och hon började återigen sova hela nätterna men det kom däremot för en månad sedan. Samma sak!
Jag tror det funkar nu igen men jag är inte säker. Vi har flyttat ut vår säng och nu sover vi i vardagsrummet. Hon får sova bäst hon vill! Hon är ju inte ledsen eller så. (Men jobbigt att dela rum med henne på semestrar!! Det fasar vi för varje gång.)

Jag antar att vi bara får låta tiden gå så att det får lösa sig själv igen. Förra gången var det precis innan hon började gå, så nu kanske något annat är på gång?..

Däremot har ett större problem dykt upp! Nu fungerar inte dagsömnen alls!!
Hon kan ligga vaken upp till två timmar i sin säng utan att somna! :( Samma här, hon bara ligger och leker och pratar nöjt för sig själv i sängen tills hon till slut somnar.
Vi har kört strikt på hennes sovtid men däremot har vi börjat låta henne sova klart hennes 1,5 timme. Så hela schemat har blivit förskjutet! Hon blir såå gnällig, arg och ledsen om hon inte får sova tillräckligt att vi inte orkat avbryta hennes sömn.

Det här är schemat för vår 16 månaders flicka:

Natt 19.00- 07.30 (samma här, tar oftast en halvtimme för henne att somna så vi låter henne sova längre)
07. 45 Morgonmacka
09.30 Stor portion gröt
11.00- 12.30 Middags sömn (Denna tid fungerar inte alls längre i verkligheten)
13.00 Lunch (så alltså inte heller denna)
15.00 Frukt
16.30 Middag
18.00 Kvällsgröt

Jag hade hoppas att det finns något sätt att behålla samma sovtid om det finns något sätt? Annars låser hon hela min eftermiddag eftersom hon också vägrar att sova i sin vagn och om hon somnar i den så sover hon max 45 min. Och om hon inte somnar så gör hon hela dagen till en pina eftersom hon då gråter nästan konstant. :cry:
(Igår var vi borta hos vänner och hade tänkt låta henne sova i vagnen. Hon somnade aldrig utan låg vaken tills vi kom hem kl 22. Däremot somnar hon snabbt i sin resesäng! Fast den har vi inte alltid möjlighet att ta hem :( )

Ska jag börja ta upp henne den tiden hon borde vakna och sedan bara stå ut med gnället under en period? Och hoppas på att hon ställer om sig?
Eller måste jag lägga sovtiden senare? Jag har försökt med kl 12 men samma sak där.
Jag kanske borde flytta den till kl 13, 14 och sedan köra hårt med vagnen trots allt?

Jag sitter nu och lyssnar på min dotter som ligger och pratar i sin säng trots att det var mer än två timmar sedan jag lade henne. Och vi ska åka hemifrån om en timme. Hon kommer alltså inte få sin sömn och gråta halva dagen.
Hon var trött när jag lade henne! Hon badade t.om. i 45 min innan så att hon skulle vara extra trött.. :cry:

Suck.. snälla hjälp oss om ni kan..

Kram
Mamma till godingen Ava född 120912
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vaken 1-3 tim på natten flera nätter i veckan!

Inlägg av Tin »

Hej igen :heart:,
Vet du hur jag tänker? Under den korta tid som de är så där små får man anpassa sig lite till dom för att dagarna (och nätterna) ska bli njutsamma. Just nu har varken liten eller ni det njutsamt då ni kämpar med litens sömn dagtid.

Så anpassa schemat mer till liten, ta dagdrömmen senare på dagen. Ca 5 h efter morgonvak. Klart inte liten somnar om man inte hunnit bli trött. Så är det bara, hux flux sover inte liten längre om dagen och detta är ett minne blott. Jag har själv en liten 14 månaders nu dom sover nekar 12-2 varje dag med morgon 6:30.

Se till att vara hemma om liten inte somnar i vagn. Det gör jag - vi hör utflykter före eller efter. Ska vi någonstans tar jag med resesäng framför allt om vi ska vara borta på kvällen. Hon vill vars hemma och sova, på mage i ett mörkt rum och jag vill skönja henne sen goda sömnen och ha en glad unge.

Så efter schemabyte och vars hemma på dagdrömmen skulle jag heller inte bjussa på extra sömn om liten ligger och snackar. Det brukar bli så att om man bjussar för mycket och glider på tiderna så finns det ingen anledning att sova när sömn bjuds.... Det fattar liten fort. Max en marginalkvart, fast jag tvivlar på att liten kommer snicksnackar så mycket om schemat justeras och mamma är konsekvent.

Det är mina tankar, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Ava_älskling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 05 apr 2013, 13:17
Ort: Göteborg

Re: Vaken 1-3 tim på natten flera nätter i veckan!

Inlägg av Ava_älskling »

Hej!

Tack för dina råd Tin!! Jag har justerat sovtiden till kl. 12 och det fungerar bra nu! :) Hon somnar snabbt både på dagen och vid nattläggningen. Så nu har jag lagt lunchen kl. 11.30 istället men hon är inte alltid så glad i att äta då.. hmm. Tänkte att hon borde vara hungrig då eftersom hon äter gröt kl. 9.

Men nu har ytterligare problem dykt upp.. (Hjälp när ska hon sluta krångla!) Hon gråter helt hysteriskt när vi lägger henne både för natten och dagen. Om vi går in för att buffa börjar hon klättra på oss helt desperat, som att hon var livrädd för sängen. Vi har inte gjort något annorlunda än annars.. Och nu vaknar hon nästan varje natt och gallskriker också. Plus att hon ligger fortfarande vaken under natten vissa nätter också...

Kram
Mamma till godingen Ava född 120912
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vaken 1-3 tim på natten flera nätter i veckan!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tycker det börjar låta om "förtrots" på er lilla dam! Läs gärna om förtrotsen i Barnaboken så kommer ni förstå alla frågor som nu ställs mera i påstående form!

Sen skulle jag ta bort gröten 09 och satsa bättre på frukosten där vid 7.30 eller så. Sen ge rejält med mat 11.30 inför långluren.

Nu ställs frågor på högre nivå, nu måste ni förmedla att sängen är ok, trygg och skön att sova i. Hon är orolig och ni måste vara lugna, inte fundera så mycket på "varför" utan snarare, oj, skönt med ett barn som utvecklas och ställer frågor som sig bör! Helt normalt. Men svaret är ju att sängen är skön och mysig. Extra skratt till gonatt brukar hjälpa. Inga långdragna läggningar.

Var ute minst 1 timme på fm och 1 timme på em så hon får gå och springa av sig all oror och energi. Sen social delaktighet. Läs i barnaboken! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"