Anna och ni andra! Hur göra?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
vicky

Inlägg av vicky »

ok :) ...ska skriva allt i en tråd...men sett andra göra som jag och tordde det inte splade någon roll....har man en rubrik så tror ju alla att det bara handlar om den och då kanske man ej läser....

sen vet jag att du anna inte kan svara på allt och jag räknar inte med det heller ....får ju så många goda råd av andra här....

att hela tiden få rådet av dig anna att gå tillbaka och läsa i boken som jag ser att även andra fått kan vara frustrerande....man har läst den ut och in och om man ej hittar svaret skriver man ju här....sen kan det vara att man hittar det man tror är svaret men det är så¨diffust så man kanske vill ha ett klarare svar på hur man gör eller man vill kolla en liten gerj om det stämmer....det handlar även om tid....det är inte alltid man hinner plöja igenom boken noga en gång till....(,man har ju ännu ej fått ordning på rutinerna för barnet så man kan sätta sig ner och läsa)

nu har jag problemet med natten....min 11 v son sover 20-0000...vakanr sen 02....0330...04...05...och därefetr är han svårsövd...sover vbara 10min i stöten om ens han somnar....kan börja röra sig hela tiden....vet att ni kanske svarar att man ska öva upp vagnandet....men det funkar ju på dan och jag får oftast tyst på han inom 1 min....sen undrar jag om man får tyst på han inom 1 min ...då ska jag gå ut va?....sen om han börjar gråta igen så ska jag direkt in och vagna??....sen när han precis blivit tyst ska jag ut igen och göra så hela tiden tills han somnar....eller ska jag låta han skrika en stund mellan gångerna???....ska jag alltid vagna tills han är tyst?....stod i boken att man ska göra det kortare och kortare...men om jag gör det så blir han ju ej tyst och då gråter han ju när jag går därifrån....suck måste få till detta...är suuuuuupertrött nu.....kan det vara så att han sovit klart för natten vid 05?...ska jag lägga han senare då?...nu läggs han vid 20
kram vicky
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Vart i kuren är du nu?
De tre inledande nätterna ska du ju finnas där, mest natt ett och sen mindre o mindre. :P 8) När introduktionen är klar så ska du BACKA. 8) Tänk UT hela tiden. Det finns ju 18 andra barn som skriker.... :wink:
Verkar som du överarbetar. :wink: Ge ditt barn förtroende att han kan lösa lite själv, inte att du ska fixa det hela tiden. :P
Kom ihåg, att han blir arg är ingen fråga! Han har rätt till att bli arg och måste tillåtas bli det. Lyssna av. När han är arg låt honom vara. :roll:

Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
vicky

Inlägg av vicky »

jag har varit på natt 1....inte riktigt vetat hur jag ska göra med hans grinande etc...som det vart nu har jag vagnat...han tystnar..sen stannar jag vagnen....går ut...påväg ut börjar han böka och gnälla...detta stegras och till slut skriker han...hittills har jag vagnat såfort han låtit....är det fel?....jag har sen provat nu i natt att gå ut och låta han gråta sen gåin efter ett litet tag och vagna....om jag låter honom vara när han är arg och gråter så håller han säkert på i nästan en timma innan han somnar av trötthet(och då är det ju 5minmetoden)

ja det har känts som om jag överarbetar...att jag vagnar vid hans minsta lilla pip....men det är bara för att jag ej vet hur länge man ska låta han skrika och om man ska göra det....suck....vad det låter konstigt....känns som om jag aldrig kommer fatta eller få till detta :cry:
vicky

Inlägg av vicky »

nu skulle jag lägga lillen kl.1510....han somnade efter en stunds vagning...vaknade vid 1550....jag vagnade och vagnade....han tystnar fort ...tar ca 20sek...men så fort jag stannar så börjar han böka efte 10sek...och skrika...gick ut och väntade gick in och vagnade...han tystnade igen och jag slutade....men han skriker upp sig hela tiden och han ligger och tittar åt sidan hela tiden...betyder det att han ej är trött???....
jag kanske står och vagnar för länge....vagnar en halv minut till en minut efter han blivit tyst....men sen börjar han igen...är det meningen att sluta direkt när han tystnat och gå ut och låta honom skrika....i så fall få jag ju göra det säkert 100 ggr....

när jag började med att vagna honom på dagarna för ca 1 v sen så gick det hur enkelt som helst...då la jag han ..vagnade ..han var tyst och sov sen.....men han krånglar nu....

hjälp
vicky

Inlägg av vicky »

:?:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej vicky :D

Har läst din tråd och undrar om du inte skulle se över det DU avspeglar till sonen. Barn är receptiva och känner av tvekan och oro.

:arrow: du ska INTE vagna efter att han tystnat.
Avsluta så fort han tystnat med några "skak" i handtaget och gå därifrån.

"jag kanske står och vagnar för länge". Svaret är nog sannolikt JA :wink:

Du skriver också att du vagnar för minsta "pip" och där ligger nog en del av anledningen till att du tycker att det inte fungerar. Det ÄR svårt att lyssna och lära sig urskilja olika frågor men är man riktigt envis så går det :D (från en mamma som fortfarande efter 5 månader tar fel titt som tätt)

Ja, det KAN behöva upprepas en hel massa gånger men du håller ju på att lära sonen din att "på natten sover man", "det är inte farligt att sova" och "det roliga finns kvar när man vaknar". Lite mycket begärt av en så liten bebis att han skall ta in ALLT på en gång :wink:

:arrow: vagnar du verkligen "för kung och fosterland" :?: Läste att du sett på dvd:n men i mitt tycke kör AW en ganska snäll variant på vagning i videon :wink: :lol: (fast man skall ju inte vagna överdrivet hårt heller)

:arrow: är sonen riktigt ordentligt proppmätt innan läggdags?

:arrow: ang 5-minutersmetoden så rekommenderar jag att läsa AW:s krönika om just detta. SHN är så mycket mer än bara "sömnmetod", det är ett förhållningssätt och en filosofi som man lär sig efterhand i samspel med sitt barn.

Lycka till :!: :D Och du, inte misströsta så, ha lite mer förtroende för både dig själv och sonen din :D
vicky

Inlägg av vicky »

Tack :D
Svarade på ditt skickade meddelande till mig innan jag läste detta. :) så du har även ett brev skickat till dig :oops:

Ska prova på nytt

Hälsning Vicky
vicky

Inlägg av vicky »

funderar nu på att ta bort nappen.

Någon som har några tips?

Jag har provat att bara ta bort den och vagna men då får jag inte tyst på honom. Och tro mig att jag inte vagnar för snällt.

kram Vicky
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"