Lillebror Olof och Standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av lgh140 »

Tycker det är så härligt att läsa om er som standardmodellerar för andra (och tredje, fjärde...) gången och se hur coolt man kan ta vardagen 8) Själv har jag fortfarande inte fått till mer än 5-6 h på natten och då är det skönt att läsa om andras erfarenheter :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av SaraMilana »

Irmasmamma skrev:Nu sover han 5 timmar i sträck första passet på natten, egentligen borde han väl klara 6 vid det här laget, men den här gången tänker jag faktiskt ta nätterna som de kommer och styra dagarna och se var vi hamnar. Hörde du det SaraMilana!?!?! :P :heart: Jag gör som du den här gången, hehe, istället för att styra upp slaviskt och buffa halva nätterna...! :P #-o Och det känns sjuuuukt skönt att vara så avslappnad faktiskt. 8)
Haha! Härligt! Det blir så mycket mer nattsömn för alla på det viset tycker jag. Så länge det går åt rätt håll då och inte börjar vaknas i tid och otid förstås.

Tänk vilken kanonstart lillebror har fått, vad fint ni har styrt upp det! =D> Visst är det otroligt skönt att landa i tryggheten och säkerheten som kanske bara en flerbarnsförälder kan ha.

Stort grattis till lilla tvååringen! :heart:

Kram!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av Ylvispylvis »

Åh, det låter helt underbart!! :-D :thumbsup: :heart:

Tro det eller ej, men att läsa de senaste inläggen här (kombinerat med hur fantastiskt bra det går med Samuel nu) fick mig att känna längtan efter syskon! :lol: :shock: Inte för att jag tänker skrida till verket omedelbart men jag tror er verkligen, det måste vara ljuvligt att se syskonen växa tillsammans!

Kram och roligt (men inte oväntat) att det går så bra för er!! =D>

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av Irmasmamma »

Hej alla glada! :D

Nu är det HÖG tid för en liten uppdatering härifrån, såg att det var nästan en hel månad sen sist... :shock: Tiden går så otroligt fort!!

Idag fyllde Olof två månader och det firade vi med schema. :D

Han har visat tendenser till att vilja ha tolvtimmarsnatt (med 1-2 nattmål) så det kör vi på. Sista luren skarvar han och är svår att få att somna om efter 45 min så den fick helt sonika bli 45 min.

Så här ser schemat ut:

07 Godmorgon, amning m.m
08.30 Sova 1,5 h - Här läggs han i vagnen och skarvar alltid efter 45 min, men då fuskar jag och går ut med vagnen, eftersom storasyster (och jag! :shock: ) behöver utevistelse när det är ljust, och den är fortfarande svårt att få till med vaken Olof...
10 Amning (försöker vänta till 10.30), social delaktighet och MYCKET magträning
12-14 Sova 2 h
14 Amning, m.m.
16 Sova 45 min
16.45 Amning, m.m.
18.30 Nattslurk
19 Godnatt!
(1-2 nattmål - jag matar helt sonika vid uppvak!)

Härom natten drog lilleman till med 8 h i sträck, men oftast sover han ca 6 h i sträck. Ibland vaknar han (gång 2) så sent som kl 06, men då slänger jag fram tutten ändå, för jag är morgontrött och den här herren bangar ändå inte på ett skrovmål vid kl 07 sen! :P 8)

Idag införde jag även vagning istället för buffning och det var det i särklass bästa jag gjort på länge!
Vi körde buffning av bara farten den här gången, eftersom vi med Irma gick över till det när vi som SM-nybörjare fastnat i vagningsträsket (innan vi fattat vikten av att ha en "dialog"). Nu när man är gammal i gemet borde jag ju tänkt på att vagning oftast är bättre för pyttisar, men av nån anledning gjorde jag inte det förrän nu.
Och det var en hit. Lilleman lugnar sig på ungefär 2 sek istället för minst 30 sek med buffningen. Så nu blir det till att köpa inomhusvagn.... :shock: :mrgreen:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av lgh140 »

Grattis till två månader i ett härligt liv Olof!! :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av SaraMilana »

Det är så roligt att vi följs åt här inne igen! :heart: Heja Olof! Och heja Olofs mamma såklart! :D =D> Härligt att se hur du slappnat av fullständigt jämfört med förra gången. ;)

Vi har också en innevagn, eller egentligen två. En på övervåningen och en på undervåningen. Och så en syskonvagn. Och en stor dansk liggvagn som nog snart kommer bli aktuell när de andra är för små att sova långlur i. Tur för oss att många knappt använder liggvagnarna och säljer dem nästan nya till vrakpriser på Blocket... ;)

:heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av Irmasmamma »

SaraMilana! :heart:

Kanske jag skulle införskaffa en sån där bred liggvagn alltså....(vi behöver ju absolut en vagn till.....NOT :shock: ) Lillebror är gigantisk och kan snart inte ligga bekvämt i vår teutonia spirit s3 (som för övrigt hans kära storasyster, modellen mindre, fortfarande sover gott i, drygt 2 år gammal! :wink: ).
Vad har ni för märke på den danska?

Nu dags för lite Olof-rapport! :D

Vi införde ju tvåmånadersschema (12-1,5-2-45) för snart två veckor sen, på lillemans tvåmånadersdag.
I början gick det verkligen dåligt rent ut sagt och jag fattade inte riktigt vad jag gjorde för fel, tyckte att jag hade 150% attityd, plus en avslappnad inställning som jag absolut inte hade förra gången.
Med Irma minns jag att schemat satte sig typ direkt och att hon somnade i stort sett utan gnöl vid den åldern.
Det är mer än vad man kan säga om lillebror. :roll: Här har det hojtats friskt vid varenda läggning, och vi var rätt djupt nere i vagningsträsket i ungefär en vecka. #-o
Visst kan barn vara olika, det fattar jag ju, men jag har ändå känt att det handlar mer om hur jag har förhållit mig till det hela.... Ett tag var jag nästan orolig att jag var FÖR "cool" och lät honom skrika för länge innan jag ingrep (tycker fortfarande att det är oerhört svårt att urskilja om spädisar är ledsna eller arga... :shock: ) och att det gjort honom otrygg.
Men häromdagen när jag i stort sett vagnat till och från hela långluren så insåg jag att något måste vara knas med mitt förhållningssätt.
:!: Erinrade mig vikten av husljud, och då menar jag starka sådana. Precis det rådet jag ständigt ger andra har jag själv bara följt halvhjärtat, haft lite musik på i bakgrunden hela dagarna.
Men sen igår så står jag i stort sett precis utanför dörren där lillebror sover och pratar med Irma/låtsaspratar i telefon/sjunger med i musiken. Visst gnölas det lite fortfarande, men nu somnar han själv utan vagning inom fem minuter. Det tycker jag känns som en hyfsad vändning ändå!! 8) :D =D>

Nätterna är det som funkar bäst och har så gjort ett bra tag, men nu i natt tog han ändå priset och slog till med 9,5 timmar i sträck. Jag tog tillslut upp honom 04.30 och ammade, för att jag kände att han antagligen inte skulle klara sig ända fram till 07 på bara tuttemjölk.... :wink:


För att inte bara babbla om mat och sömn så kan jag ju nämna att lillebror helt klart är en nöjd liten herre. :D :heart:
Han kan vänta längre och längre på maten, idag låg han och spanade i vagnen ute i nästan en halvtimme efter fm-luren. Jag lämnade honom till och med på altanen (i vagnen alltså) för lite egentid utomhus medan jag och storasyster gick in och fixade mellis och jag kastade ett vakande öga ut genom fönstret. :D

Han kan även tänka sig att ligga på mage vaken typ 30-40 min i sträck, utan att tröttna, och kan faktiskt lägga ner huvudet och vila emellanåt, vilket ALDRIG skedde med storasyster. I den här åldern låg hon max 5 min i sträck och sen blev det mer eller mindre panik om man inte vände på henne. :shock:

Är så himla intressant sånt här, får en känsla av att allt bara handlar om att min inställning är så mycket mer avslappnad den här gången....att allt missnöje liksom inte hinner åtgärdas direkt p.g.a. pottbesök eller matlagning eller trotsutbrott eller vad det nu är. Och då går missnöjet ofta över av sig själv inom kort.
Och detta trots att jag verkligen medvetet ansträngde mig med storasyster, att INTE åtgärda missnöje direkt, inte "rädda" osv.

Tänk om man haft alla dessa insikter med första barnet.....då hade det ju varit rena rama vilan. 8)
Fattar ju verkligen det där folk säger om att få två barn: att "man undrar vad man ska göra av all tid när man bara är med det ena".
Lite slösigt att man inte kände så när man verkligen bara HADE ett barn, menar jag..... :mrgreen:

Lite nattlig filosofi så här på fredagen.

Nu hägrar sängen! :sleep:

Kram och trevlig helg :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av SaraMilana »

Irmasmamma skrev:Kanske jag skulle införskaffa en sån där bred liggvagn alltså....(vi behöver ju absolut en vagn till.....NOT :shock: ) Lillebror är gigantisk och kan snart inte ligga bekvämt i vår teutonia spirit s3 (som för övrigt hans kära storasyster, modellen mindre, fortfarande sover gott i, drygt 2 år gammal! :wink: ).
Vad har ni för märke på den danska?
Den är inte bara bred, den är en meter lång!!! :shock: Jag tror att det är en Trille, men vet inte säkert, den saknar märken av någon anledning. Köpte den av empinane här på forumet. :D Teutonian hänger på sista versen här också! Vi har en Kronan duo också som är rätt så rymlig, men den går såklart inte att jämföra med den danska..

Visst är det härligt när man kommer på saker som man redan vet!? Jag tänker på husljuden. Jag har gjort flera sådana aha-upplevelser nu med Sigrid, men som tur är går det lite fortare för mig att komma på dem andra gången i alla fall. ](*,) :lol: Jag som alltid har sett dig som husljudskungen! Jag minns när vi sågs första gången, då gjorde du en svängom med dammsugaren och pratade högt och ljudligt utanför rummet där Irma sov när hon vaknade i en skarv. :wink: :D Och självklart lämnade hon om! =D>

Jag är sjukt imponerad av att Olof kan ligga så länge på mage! Och att han är så pass klok att han lägger ner huvudet ibland och vilar!! =D> Sigrid ger nog upp efter 15-20 minuter, men hon har inte fattat vikten av en liten paus.

Och tänk om man kunde fått andra barnet först..... :mrgreen:

Det ska bli så roligt att ses snart igen! Kram på er! :heart: Nu ska jag se om jag kan sova trots alldeles för sent kaffedrickande.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av lgh140 »

Härlig läsning! Att standardmodellera för första gången på andra (och tredje) barnet blir kanske nåt mellanting då ;)

Mina ungar har nog aldrig somnat utan en längre harang svordomar men eftersom storebror var likadan och nog tog 6-7 månader på sig efter kurning innan han slutade svära vid läggdags tar jag det med ro. Prata och sjunga utanför dörren är ju dock en riktig hit - ingen kan husljuda så bra som ett syskon :p

Ser fram emot nästa rapport!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av Irmasmamma »

Hög tid för rapport! Nu blir lillebror snart tre månader. :heart: Gud vad tiden går fort!! :shock:

Nu har schemat äntligen satt sig (lagom tills vi ska byta :P ) och vardagen flyter på fint här hemma (trots att pappa varit hemma i två veckor och "stört" rutinerna... :lol: :mrgreen: )
lgh140 skrev: Mina ungar har nog aldrig somnat utan en längre harang svordomar men eftersom storebror var likadan och nog tog 6-7 månader på sig efter kurning innan han slutade svära vid läggdags tar jag det med ro.
Du har helt rätt. Olle svär fortfarande alltid mer eller mindre vid läggning, men jag har liksom lärt mig att tolka det, och det låter oftast som irritation över att han inte hittar rätt ställning direkt, eller inte somnar ögonblickligen osv... På kvällen svärs det oftast MER och jag tror det beror på att jag nästan aldrig hinner få honom i säng innan övertröttheten slår till. Svårt med alla kvällsrutiner som ska hinnas med!! Och då finns inte ens bad med bland våra. :oops: :mrgreen:

Nattmatar fortfarande vid 04...har testat att ta upp kl 22, men det resulterar alltid i FLER uppvak då han gärna vill ha mat, vid både 01 och 04, och då föredrar jag BARA 04, så jag behåller det ett tag till.
Ser verkligen fram emot 12-timmarsnätterna när maten är införd snart. :sleep:
Härom natten glömde Olofs ömme fader att ställa väckarklockan på 04 så då slog han (Olof alltså :P ) till och sov 10 timmar i sträck, vilket var rekord. \:D/
Tyvärr resulterade det såklart i minimal hunger vid frukosten sen, så jag kommer att fortsätta att ställa klocka och ta upp lite tidigare, för jag tror inte att denne hungrige varg är redo för några tolvtimmarsnätter utan riktigt käk i magen. :P

Lillebror fortsätter att vara en oerhört nöjd och glad person.
Vi förvånas av hans enorma tålamod när han ligger på mage. Han kan ligga kvar långt efter att han blivit för trött för att hålla upp huvudet, och ihärdigt krångla sig framåt i snigelfart,, med näsan ner i underlaget. :lol: Lilla plutt. :heart:

Det är så underbart att se personligheten träda fram!!
Hittills har det varit lätt för lille Olof att hamna i skymundan bredvid sin färgstarka och temperamentsfulla syster :heart: :D men nu tar han ett steg fram i rampljuset. När han får en stund av uppmärksamhet och konsersation i knät så pratar han högt och ljudligt - långa haranger med sin söta lilla röst. Favoriten är om man ljudar in i hans leende, öppna mun, då hänger han på och pratar järnet, otroligt mysigt!! :heart: :heart: :heart:

Man kommer ofta på honom med att ligga och skratta och le i sin ensamhet, och han pratar gärna med kuddar, lampor, mjukdjur och allt som kommer i hans väg, och han behöver väldigt sällan "underhållas".
Jag ser så oerhört mycket fram emot att lära känna denna lilla person närmare! :D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av lgh140 »

:heart: :heart: :heart:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av Sarisparis »

Dags för uppdatering, Irmasmamma! =D> Säger jag som varit så kass på att följa din tråd ordentligt. :wink: Men den är GULD.

Hoppas ni har det lika fint som sist du skrev. :D

:heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av Irmasmamma »

Oj, Saris, jag har visst missat din uppmaning här.... :P Du har rätt, VERKLIGEN dags för en uppdatering nu! Jag är inte så bra på detta, hehe, lite skillnad från med storasyster, då hade jag så många frågor o skrev nya inlägg flera ggr i veckan! Nu SM:ar jag totalt "fritt" och häpnar nästan själv ibland över hur o-strikt jag är....
Vi befinner oss nu i Thailand i 2,5 mån på gemensam föräldraledighet och har det superhärligt. 8)
Kottarna stormtrivs i värmen, de kan vara nakna mest hela dagarna (i skuggan såklart...) och vi ligger vid poolen och äter god mat och jäser.
Flygresan på drygt tio timmar gick väldigt smidigt, bortsett från ett utbrott före starten, jag var tvungen att rycka upp lilleman blott 20 min in i långluren eftersom vi inte fick ta med mjukliften in i kabinen som handbagage som vi hade räknat med. :shock: Han var i stort sett "otröstlig" (trött såklart :sleep:) i 40 min och jag hann bli väldigt orolig inför hela resan, vilket inte gjorde saken bättre såklart. #-o Men så fort vi fick spänna upp bältena så kunde lillebror ligga i babykorgen vi bokat o sov resten av resan som en klocka. :) :heart:

Tidsomställningen som jag grunnat på hur vi skulle gå till väga med (Thailand ligger 6h före Sverige) gick förvånansvärt bra, mindre än ett dygn efter flygresan var vi alla ikapp med sömnen. Så här i efterhand inser jag att en sån stor omställning går inte att planera, utan man måste bara ta den som den kommer beroende på hur mkt det sovs på planet osv (Irma t.ex. var ju eld och lågor över hela landningen och att komma ut på Bangkoks flygplats när kl var runt midnatt för henne, vinglade runt trött och rosig om kinderna och jagade flygplatspersonalens små bilar och ropade "Tut, tut, tut, tuuuut!! :heart: :lol:)
Summa sumarum är att jag är glad att vi inte gjorde den här resan när vi bara hade ETT barn, eftersom jag då fortfarande var ett sånt oerhört kontrollfreak och trodde att jag skulle kunna planera allt in i minsta detalj, och att det var katastrof om det vaknades en kvart för tidigt osv... :roll: :lol:

Känner att detta blir mer en reserapport än en SM-rapport, hehe :wink: Men det är väl för att resan är vår SM just nu...
Fram tills vi åkte (för fyra dagar sen) så har jag kört rätt mkt freestyle med lillebror. Trots sina då nästan fyra månader så har det känts för tidigt för tremånadersschema, eftersom han tenderar att bryta ihop innan nattslurken om han får sova lite för lite. Så han har fått sova i stort sett fritt under dagen, eftersom han oberoende av det brukar slockna för natten vid 19 och vakna strax efter 07. Oftast har det nog blivit ungefär 12-1,5-2-45, men ibland 12-2-2-45. Efter ett par dagar här i Thailand kände jag dock att det var nog med freestylande när han en kväll hojtade länge och väl vid läggningen för att han antagligen sovit för mkt under dagen.
Så igår styrde jag upp ett klassiskt 12-45-2-45, och det gick hem direkt! :thumbsup: Så nu får det bli det, möjligen att vi lägger honom ngt tidigare på kvällarna om han visar minsta tecken på övertrötthet.

När det gäller maten så har ju min plan varit att dra igång med vanlig mat nu när Olle fyller fyra mån, eftersom det var ett vinnande koncept med syrran. Dock är det lite småsvårt att hitta ekologiska grejer här i Thailand och det känns sådär att behöva introducera giftiga saker till en liten skrutt... :shock: Så jag tänker att vi tar det lite piano ett tag till (har dock märkt att han är hungrigare nu, han vaknar 2-3 ggr och behöver käk på natten). Håller på och letar runt efter eko-grejer och jag tänker att vi börjar lite smått med det vi hittar men i huvudsak ammar jag ett tag till.
Men intresset finns definitivt!! :P Han stirrar avundsjukt när vi andra äter o igår fick han faktiskt suga lite på en vattenmelonbit (som jag hittat eko! :thumbsup: ) Nä, matintressetåget vill man ju absolut inte missa, så vi ska garanterat köra igång, även om utbudet blir begränsat och huvudintaget fortfarande kommer att komma från tutte ett tag till.

Oj, detta blev låååångt! :shock: :lol: Men det blir så när jag skriver så sällan...

Ja, summan av kardemumman är att vi alla njuter maximalt för tillfället! :D Slutar aldrig att fascineras över Olofs lugna och glada temperament (fast iofs är hans far ju likadan... :heart:) och att han är så nöjd mest hela tiden och gör i stort sett inget väsen av sig utom en massa snack! :P :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av lgh140 »

Ååååååååååh vad jag blir avundsjuk!! 8)
Njut bara njut! :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av Ylvispylvis »

Hurra!!! :heart: :heart: :heart:

Vad härligt att läsa en reserapport, och att allt verkar gå så bra! :thumbsup: :D 8) Jag har tänkt massor på er och funderade faktiskt på hur ni tänkte lösa det där med smakisar, om ni börjat och så...men eko-melon är väl inte fel? :lol: Och underbare Olof :heart: verkar ju vara så höjd med livet att han säkert inte blir alltför upprörd om det serveras tutte som huvudrätt ett tag till. Särskilt inte i spännande Thailand!! AVUNDSJUK var ordet, sa Bull. Men jag skulle aldrig palla det nu, du har nog rätt i det där med andra barnet... :lol: =D> :D

KRAM på er, hoppas ni hittar nätet fler gånger under resan så vi får följa med och sukta efter sol, bad och mysiga upplevelser!!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"