Frågor om SM för 3-månaders pojke

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SaraMilana

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

Schemat ser bra ut, jag skulle låta det vara.

Hur sover han? Börjar det bli trångt i vagnen eller sover han redan i säng? Lite dunkelt i rummet kan var skönt när man ska sova. Och så massor av husljud!

Man måste ju inte somna på en gång, det gör i alla fall inte jag. :roll: Det är tillåtet att gruffa och böka och prata en stund. Lägg en liten stund tidigare så att han har tid på sig att somna.

:heart:
Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

Hej!

Tiden går så FORT. Vi har hunnit med mkt sjukdom, bl a en "spännande" utlandssemester med hörselgångsinflammation för Kalle :( Sen har det visat sig att han är glutenkänslig... En utmaning!

Jag ska nu äntligen återgå till ditt svar nedan, SaraMilana :) Kalle sover i säng på natten ända sedan vi satte schema och sover både i vagn och säng under dagen. Förutom när han varit sjuk, så bökar han fortfarande minst 10 min vid alla lurar utom på morgonen. Nu är ju Kalle nästan 5 månader, så det kanske är dags att ändra schemat? Eftersom han verkar vara ganska trött på morgonen, så kanske det är ett för stort steg att gå till 2 lurar redan. Jag funderar på 45-1.5-45 någon månad, dvs sova typ 8.45-9.30, 11.30-13, 15.30-16.15. ELLER sova 9-9.45, 11.45-13.15, 15.30-16.15 för att göra alla vakenpass lite längre. Vad tror ni?

En annan fråga. Jag har inte tagit bort nattmålet ännu eftersom vi helt kom av oss med gröt och puréer när vi fick reda på glutenkänsligheten. Sen gjorde nog alla andra sjukdomar honom osugen på mat. Kalle har därför bara fått ersättning, inte alltid ätit fulla portioner och då velat äta på natten. Hittills har jag ammat nattmålet (flaska på dagen), men nu verkar han inte bli mätt på det och slukar en flaska om han får det. Kanske det beror på att han behöver mer mat på dagen? Även om vi kommit igång med hirsgröt/Sinlac och puréer igen. Det känns som ett steg bakåt att ge 240 ml ersättning mot ett halvfullt bröst... Tips och pepp?

Tack på förhand!
Julia 120131
Kalle 130711
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hua, hoppas ni får vara friska nu!

Jag tror också att det är lite för tidigt med två lurar, men ofta passar 45-2-20 bra, 45-1,5-45 funkar säkert också. Men många barn kan nog föredra en kortare lur på eftermiddagen för att vara lagom trött till kvällen sedan. Mycket frisk luft, massa god mat och så fysisk aktivitet på golvet gör att man somnar gott sen.

Att vara glutenkänslig är ju inte så kul, men det finns en massa smaskig mat utan gluten! Jag tror absolut att han behöver mer riktig mat dagtid! Min stora tjej åt som allra mest runt 6 månader har jag för mig det fanns liksom ingen botten. Satsa på grönsakspureer med en stor klick smör i, eller fruktpure med lite kokosfett i. Man måste ju faktiskt inte äta spannmål. Glutenfri välling kan man koka själv på bovete, googla på recept.

Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

Jag tror du har rätt, att det behövs en kortare lur på em, eftersom Kalle redan nu ofta endast sover 20 min sömn då han bökar så länge innan. Men, nu har han även börjat vakna mitt i lunchluren. Oftast somnar han om, men kan greja och ha sig en stund mitt i. Sen vaknar han nästan alltid mellan 6-6.30 på morgonen och är jättevaken (ska vakna 7). Efter en bra stund med buffning kan han somna om. Så vad sjutton gör man? Det känns som att jag hamnat snett och behöver göra en ordenlig förändring. Detta är trixigt!

Angående mat, så börjar jag märka det där med "ingen botten". Grönsakspuréer och Sinlac (glutenfri gröt) är tokgott, tydligen :)
Julia 120131
Kalle 130711
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

För att undvika skarvar i långluren får man jobba förebyggande. Massor av mat så nära inpå luren som möjligt, innan dess så mycket fysisk aktivtet det bara går (magläge). Och gärna frisk luft också om det hinns med! Sen lite sköna husljud på det, så att han inte kan undgå att missa att du finns i närheten.

Har ni det becksvart där på morgonkvisten? Så mörkt så att man inte ser handen framför sig?

Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

Aha! Då får vi försöka skjuta på lunchen lite :) Aktiviteten behöver jag nästan inte hjälpa till med, Kalle verkar vara ett mycket rörligt barn som rullar och häver sig och kämpar sig blå för att ta sig dit han vill :) Lite ovant för mig då Julia var relativt sen i motoriken.

Angående morgonen, så har vi det verkligen svart... Kalle somnar som sagt ofta om en stund, men vi får mestadels göra glad morgon kl 6.45.

Sen tänkte jag på schemaändring. När är det vanligt att man byter till 2 lurar? Med Julia gjorde vi det vid 5,5 månad, men då var det iofs sommar och lite lättare att hålla vaken 3h i sträck. Om vi ska ändra em-luren till 20 min, är det bäst att behålla schemat och väcka tidigare (dvs em-lur 15.30-16.15), eller ska man skjuta på schemat så lurarna blir typ

8.45-9.30
11.30-13.30
15.30-15.50

8.45-9.30
11.45-13.45
15.55-16.15

Tack för all hjälp jag får! :)
Julia 120131
Kalle 130711
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Själv skulle jag nog ha skjutit lite på schemat men det beror väl lite på om han fixar att vara vaken drygt tre timmar på em, gör han det funkar det ju fint att bara korta sista luren :)

Ang tidiga morgnar så känns det tyvärr väl igen :? När jag ändrade schemat och tidigarelade morgonen hängde det tidiga uppvaken ändå med. Därför kör jag helt enkelt på att det händer så liiiite som möjligt (på natten sover man ju). Jag ger en pangramsa och blir det mkt skrik eller gråt sätter jag på musik, annars går jag bara och lägger mig igen. Morgonen är även den tidpunkt då jag försöker att marginalkvarta så lite som möjligt. Det ger med sig tillslut men utmaningar måste vi ju ha här i livet ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

Tack för svar, lgh40! Det verkar som att det är tillräckligt just nu för Kalle att vara vaken 16.15-19, så jag ska väl inte utmana ödet med ett ännu längre sista pass. Just nu står jag mellan att korta em-luren till 20 min eller korta lunchluren till 1,5h. Kalle har nämligen vaknat konsekvent efter 1,5h en vecka nu, så det kanske blir mest naturligt för honom.

Angående morgnarna, tack för tipset om att undvika marginalkvartar på morgonen. Dock är det just då det är som trixigast :) Nu har han inte ätit på 4 nätter så risken är ju stor att han börjar vakna tidigare, den busen :wink:

Vad är en pangramsa? Vi har inte riktigt kommit igång med att använda ramsan som verktyg. Kalle har nämligen fortfarande napp :oops: Efter tusen sjukdomar denna höst, så har jag inte tagit fighten... Dåliga ursäkter helt enkelt! Så om Kalle får nappen när han ska sova blir han inte ledsen. Dock är den ju ett problem, eftersom det blir några instoppningar per natt... Särskilt nu när han är jättesnorig. Så jag SKA vaska fram attityden och köra under julhelgen, tror jag. Har läst den fina inspirationstråden här på forumet :)

Glad 3:dje advent!
Julia 120131
Kalle 130711
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Napp ja. Det hade min tjej förut, tills hon var fem månader o den blev bekymmer istf nåt mysigt. Och jag tänkte - hur sjutton ska jag ta bort den (med min Josef gjorde jag det när han var lite äldre, nästan tio mån o det var lite enklare trodde jag), det gåååår ju inte, läste om andra som tipsade om att det var enklare än vad man tror. Jahapp. Men jag trodde aldrig att jag skulle gå henne att glömma nappen. Trodde att andra kunde men inte jag. Så dumt, istf att tro på sig själv! Attityd ja!!! Men nåväl, en dag bestämde jag mej, nu räcker det, nu ska vi sova, allihop, hela nätter. Och faktiskt, det gick ju hur bra som helst - för jag hade bestämt mej, jag tvivlade inte på saken, utan trodde på att det var möjligt o det var det ju, efter 2 dagar så var nappen ett minne blott, o vi kunde nu njuta av att slippa sätta i nappen, sen tog det några nätter till innan vi inte behövde ramsa o så, men bara det här med att slippa napp-proceduren var så skööönt! Så vad vill jag säga? Joe, att det går, men det är viktigt att man laddar, hittar tron på det o så bestämmer man sig, slänger ALLA nappar o så kör man! Med andra verktyg, som buffning ex, om det behövs för att få liten att somna, sen lär de sig så fint att somna själv, utan napp eller vuxenhjälp o det är gudagott att ta del av! Trygg unge somnar på egen hand! :wink:

KRAM!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Så roligt att läsa om Kalle som ju ligger knappa tre veckor före mina små (och storasyskonet är också jämngamla ser jag). Jag har också nyss slutat mata på nätterna och måste säga att uppvaken ser ungefär likadana ut ändå..

Pangramsa = hög och klar nattramsa x4 vid första knyst på morgonkvisten (ungefär 4 och framåt här). Läs om tidiga uppvak bland favorittrådarna så får du fin inspiration :) Tillsvidare kan du ju smyga in ramsan vid läggning så han vänjer sig vid den och ni kan börja använda den som verktyg senare.

Lycka till! Ser fram emot att läsa mer om hur det går för er!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

Dumlekolan - Tack för napp-pepp :D Det är precis så jag känner, att även om det går så himla bra för alla andra så kommer Kalle "nappkillen" Hansson INTE ge sig utan strid för sin mumsiga napp. Som sagt, vi har ett bekymmer så jag får morska upp mig lite och köra :) Även om man får en avvänjningstid med nattaktivitet, så känns det i det långa loppet bättre än att vakna i flera år VARJE natt för att stoppa in proppen.

lgh40 - Ja, nu ser jag att barnen är i princip jämngamla! Stora som små :) Eller små och ännu mindre, ska det nog vara eftersom de stora ju är ganska små ännu... Men du har också 2 små! Häftigt :)

Jag ramsar mig ut sedan ngn månad bakåt, men ännu inte med olika tonfall och i ngt syfte, mer än att vänja Kalle vid dem. Men om vi nu ska ta bort nappen så känns det som att ramsan verkligen måste sitta som ett smäck. Att den tar. Är det ngt jag behöver tänka på då?

Ha en fin dag!
Julia 120131
Kalle 130711
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag tror inte att ramsan "tar" förrän den har använts ett tag i skarpt läge. Ni kanske måste ha ett par ramsdiskussioner innan polletten trillar ner tänker jag. Oftast är det bäst att införa alla förändringar på ett bräde, så varför inte ta bort nappen och införa ramsan på samma gång!?

Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

Ok! Då är det bara att välja dag och köra, antar jag :)

Lgh40 och SaraMilana, just för att våra minsta ligger så nära varandra i ålder vore jätteintressant att se vilka mat- och sovtider ni har för era små kottar! Samt hur mycket de äter! Om ni hinner och vill såklart :) :heart:
Julia 120131
Kalle 130711
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ungefär såhär ser en dag ut för oss:

07.00 Välling 100-220 ml
08.30 Sova 1,5
10.45 Lunch, knappt en liten barnbarnsburk med grönsakspure med en rejäl klick smör i samt lite fruktpure om det går ner
12.00 Sova 2
14.00 Mellis, gröt eller fruktpure med kokosfett i
16.00 Sova 45
17.00 Middag, samma som lunchen
18.00 Kvällsslurk, samma som mellis
18.30-19.00 Godnatt!
22.00 Ersättning

Det är dock dags att sluta med 22-målet nu! Det har börjat sabba aptiten på morgonen och jag tycker inte att det borde behövas längre. Hon ska bara få bli frisk från sin förkylning först.

lgh140

Inlägg av lgh140 »

6:00 ammas + erbjuder ersättning (går ibland i 30-90 ml)
7:45 sova 1,5 h
9:15 ammas
ca 10 0,5-1 dl gröt + fruktpure
11:15 sova 2 h
13:15 ammas + erbjuder ersättning/banan/fruktpure
15:00 sova 45 min (här är deJÄTTEtrötta)
16:15 0,5-1 dl av tex rotfruktsgryta m kyckling + fruktpure
ca 17:15 läggs de i vagnen och vagnas 5-10 min då de annars blir övertrötta
18:15 0-120 ml välling beroende på kvällsform
18:30 godnatt

:)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"