Krångel med middagslur

Skriv svar
Mariafia
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 13:13

Krångel med middagslur

Inlägg av Mariafia »

Hej!
Jättetacksam för tips hur jag ska få långa middagsluren att fungera. Vill gärna att den ska vara två timmar, nu vaknar han alltid efter 1 timme. Ramsa funkar ej dagtid, och inga andra verktyg heller som jag upplever det; han går bara igång mer och mer. Det som funkar är att jag lyfter över från spjälsäng till vagn och vagnar (inne) tills han somnar om. Ibland blir det rätt många gånger och inga längre sovstunder alls sista timmen. Ibland omöjligt att få honom att somna om när 1,5 har gått, ibland somnar han om ungefär då, och väcks sedan enligt schemat. Men hur gör jag nu när liggvagnen börjar bli för trång och det är sittvagnsdags? Går ej att fälla fullt ut.
Bör jag ändra nåt i schemat för att få långluren att funka bättre?
Vakentid kör vi mycket magtid.
Förutom långa middagsluren funkar sömnen finfint. (Supertack Anna!!!)

Bör kanske tillägga att Julian är en rygg-/sidosovare.

Schemat:
07:00 Väckning, ammar
08:00 Försöker truga i lite barngröt el frukt (oftast ovillig, men annars för hungrig innan lunch)
09:00 Sova 45 min
11:00 lunch (oftast hemmagjort barnmat + katrinplommon/frukt + ammar)
12:00 Sova 2 timmar
14:00 Ammar + lite fruktpuré
16:00 Sova 20 min
17:15 Gröt + katrinplommon + ammar
18:00 Bad
18: 30 Välling, amma
19: 00 Sova natt

Håller tummarna att nån har något bra tips! Tack på förhand. /Maria
Mamma till J född 2013-05-08 (kur påbörjad 2013-10-09)
och storebror född 2009 (tyvärr ej kurad)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Krångel med middagslur

Inlägg av Tin »

Hej Mariafia och varmt välkommen in till oss.

Mina två små har haft samma schema som du när de var 6 månader vad gäller tider och sömn men de åt mer fast föda. I min erfarenhet hänger alltid den goda lursömnen på tillräckligt med mat och fysisk aktivitet på morgonen passet.

Du skriver magläge, mycket bra, få gärna in lite krypaktiviteter (även om man inte kan kan man tärna och åla osv), mycket utetid, mycket social delaktighet. Men framför allt massor massor massor med mat. Han får trugas i en andra frukost skriver du men skulle han gå me på en liten upptoppning precis innan långluren? Jag har alltid fyllt på mina med banan eller gröt eller fruktpure eller vad som nu gillas som en sen efterrätt precis innan långluren för att de ska läggas proppens och därigenom sova igenom skarvarna.

Vad trot du, kan du bjussa på något gott strax innan långluren?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Mariafia
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 13:13

Re: Krångel med middagslur

Inlägg av Mariafia »

Hej Tin!

Jättetack för svar och tips! Mer aktivitet ska bli.

08-frukosten har jag släppt för ett tag eftersom den så gott som alltid resulterar i kräkningar om jag lyckas truga i honom nåt; han är verkligen inte hungrig då. Vilket så klart resulterar i jättehungrig redan runt 10.30 (en halvtimme innan min planerade lunchtid).

Vad tror du är bäst av dessa alternativ?
- tidigarelägga lunchen litegrann och sen servera banan el likande vid 11.45 strax innan vilodags 12. Men blir det för konstigt glapp mellan matintagen då?
eller
- amma kl 10 (strax efter att han vaknat) och sen servera hela lunchen 11.30 (vilodags 12). Kanske är han för trött för att äta hela lunchen då? Och även här ingen stor "magvila" mellan amning/mat.

Kan tillägga att han alltid är supertrött innan sista dagvilan kl 16 och alltid gärna vill sova längre än sina 20 minuter (eftersom långvilan alltid blir för kort)

Tack o kram Maria
Mamma till J född 2013-05-08 (kur påbörjad 2013-10-09)
och storebror född 2009 (tyvärr ej kurad)
Mariafia
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 13:13

Re: Krångel med middagslur

Inlägg av Mariafia »

....alternativt behålla befintliga tider o fortsätta truga vid 08, lunch 11 och extra efterrätt innan långvilan.

maria
Mamma till J född 2013-05-08 (kur påbörjad 2013-10-09)
och storebror född 2009 (tyvärr ej kurad)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Krångel med middagslur

Inlägg av Tin »

Hej där igen,

jag skulle ha kvar schemat som du har men lägga extra krut på att truga i nåt extra en kvart före långluren. Typ det godaste liten vet så det går ner. ;)

För ditt schema ser bra ut och man vill ju att lilla magen ska hinna vila ordentligt mellan målen.

Glöm heller inte att snart är det dags för schemaändring till 2 lurar och då brukar det rätta till sig med långluren, ibland är det lite extra svajigt, åsså blir det schemabyte för hux flux är liten 4 veckor större och då faller allt på plats.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Krångel med middagslur

Inlägg av Tin »

Ett svar till när jag ändå är på g, många är de små som föredrar spjälis på långluren. Små magsovare och även sidosovare får det kämpigt att sova i sittvagn, endel köper dock en billig stoooor vagn för någon hundring på Blocket och använder som sovplats men det är ju temporärt det med i och med att de växer.

Jag skulle köra spjälsäng, ha det mörkt i rummet, spela Mozart under luren som sovmusik och ev vakta på skarven. Men min första var det inget problem men långlurskarvar men min lilla 2a vaknar allt som oftast efter 1 eller 1,5 timmar fastän hon borde sova 2. Dagtid blir hon också bara förbannad på ramsan så jag går in direkt på första pipet och lägger ner i sängen igen och vips ut. Hon somnar om. Så gör jag med 2an. ;)

Däremot märker jag att har morgonpasset varit fullt av aktivitet, och massor med mat - då vaknas det heller inte i skarven. Ibland ser man sig blind på just att somna om, när tricket ligger i att förebygga med trötta muskler och proppad mage.

kram igen Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Mariafia
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 13:13

Re: Krångel med middagslur

Inlägg av Mariafia »

Hej igen

och stort tack för alla fina tips. Just nu är lillen sjuk och hostar så det är lite si och så med sömnen, men vi försöker hålla schema så gott det går och kör Mozart.

En fråga till om du har tid att svara. Är nyfiken på hur ert 7-månadersschema såg ut eftersom dina hade samma 6månaders som vi? Så kan jag testa att kopiera det rakt av och så kanske allt faller på plats då.

kram maria
Mamma till J född 2013-05-08 (kur påbörjad 2013-10-09)
och storebror född 2009 (tyvärr ej kurad)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Krångel med middagslur

Inlägg av Tin »

Lilla O schema 7-8 mån

6:30 glad morgon
7:00 välling
8:00 gröt med oss
9:00 sova (45 h)
11:30 lunch
12:30 sova (2 h)
15:00 mellis
17:30 middag
18:00 välling
18:30 godnatt

Vid sjukdom kan du bjussa på lite extra marginalkvartar om det behövs. Men jag har alltid tyckt att det är skönt att hålla schemat så gott det går.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Mariafia
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 13:13

Re: Krångel med middagslur

Inlägg av Mariafia »

Stort tack för schemat. Tiderna funkar inte riktigt för oss, men bra som inspiration.

Idag funkade middagsluren f.ö. finfint, med mycket mat i magen och mozart. Dessutom har han (på eget bevåg) gått över till att bli magsovare...

kram och hej!
Mamma till J född 2013-05-08 (kur påbörjad 2013-10-09)
och storebror född 2009 (tyvärr ej kurad)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Krångel med middagslur

Inlägg av Tin »

Vilka glada nyheter, =D> =D> =D> .
Och vet du, magläget i sig främjar sömnen och färre skarvar så ni är på rätt spår. Heja heja.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"