ja jag ska väl spinna vidare här om mina tankar.
vi har sökt fsk till storebror till augusti, han kommer då vara prick tre år. jag börjar känna att han behöver umgås med barn, han uppskattar så mycket att vara med sina vänner när vi lyckas träffa dom. och det känns just nu som att man inte lyckas tillfredställa honom helt för att man har fullt upp med lillasyster och dom än så länge har så olika behov. jag pluggar nu och kommer vara mammaledig till sommaren igen, det ska bli så kul!
jag anser egentligen inte att fsk kommer vara nödvändig för storebror i höst, men ser ingen anledning att låta bli att söka då jag tror att han kommer uppskatta det och det ändå kommer få vara upp till honom om han vill gå eller ej (för oss komemr det ju vara gratis och vårdnadsbidrag kommer ja ginte längre kunna ta på honom).
lillasyster ska dock INTE börja i höst. oavsett vad folk i vår närhet säger, typ: meeeen hur ska ni kunna....????
jag pluggar, och vi anser både jag och min sambo att jag "måste" fortsätta, jag har många år kvar och vi vill helst inte fördröja det mer. i värsta scenariot tar jag ett halvår till uppehåll. men det är vårt sista alternativ.
jag försöker verkligen klura på hur vi ska lösa detta. så länge lillasyster är hemma så kommer vi kunna ta vb på henne (så länge det inte blir regeringsskifte och det försvinner!!!). så min sambos lön+bb+vb+studiebidrag och lån. det är mycket pengar =) men då kvarstår frågan om lillayster.
så antingen kan min sambo vara ledig de dagar som jag är i skolan (är oftast inte 5 dgr i veckan), men då kan jag inte ta vb eftersom han måste ta ut fp.
alternativ två är att en tredje part skulle kunna täcka upp för oss och då har vi tex mor och far föräldrar. den övertalningen går sådär!

en av dom har sagt ja till at ta hand om barnen OM hen kommer att vara sjukskriven under relevant tid efter en operation som hen väntar på. så jag hoppas att hen inte får tid innan sommaren (taskig jag är).
två av de andra har lite flexibla arbetstider, den ena skulle kunna täcka upp mer än den andra, men detta måste de ju oxå vilja själva. har jag tex en eftermiddagsföreläsning och ska åka hemifrån kl 12 så kan nog den ena börja jobba tidigt och komma och täcka upp.. men kanske inte lixom tre dagar i veckan..
gud vad jag skriver nu känner jag.
i alla fall, tanken slog mig nu, att möjligheten OCKSÅ kan finnas att jag tar med barnen på de föräläsningar som det funkar på, tex ibland är en föreläsning 1,5-2 h och ligger mellan 8-11, vilket då inte kommer krocka med sov och mattider nåt speciellt..
MEN, vad tror ni, kan man ha med en 1,5-åring och en 3-åring på en föreläsning utan att alla andra goes bananas på barnen??
vad isf ska man roa dem med? man kan ju sätta sig längst bak i salen så finns lite golvyta att vara på. typ paddan kommer självklart följa med, men vad mer?? någon som är kreativ?
vill så gärna få ihop detta pussel på bästa sätt!
=)
kram på er kloka!