Pontus 4,5 mån kuras, här behövs stöd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Pontus 4,5 mån kuras, här behövs stöd!

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Inte misströsta nu det kommer att bli så bra så ;)

Jag skulle ge er rådet att såklart försöka hålla allt så lugnt och likadant under kuren som möjligt - men ifall ni känner att er attityd håller bättre genom att fixa ett eget rum åt honom så kör med det. Låt det bara bli den enda förändringen dvs hatta inte fram och tillbaka och undra sedan då förändringen skett "om det kanske ändå inte var rätt beslut.." Så länge ni har ett kolsvart sovrum för honom att ligga i så borde det gå fint.

Angående vargtimmarnas hålligång:
prat och gnöl får han ha för sig själv. Noteras inte på något sätt.
Låter han ARG får han en ramsa och sedan husljud eller ingenting! Många har haft hjälp av klassisk musik eller en dammsugare eller hårtork utanför rummet. Välj dock EN strategi och kör med det. Inte dammsugare en natt och ramsor en annan.
Vi höll på med kuren i en månad innan allt satt som smäck, både tidiga uppvak och dagslurar - så ni är inte alls "ur tidtabell" :) Du verkade lite stressad av att ni inte är där ännu och sömnskolan på sjukhuset närmar sig osv.. Om man läser SHN boken får man lätt uppfattningen om att allt skall gå som på räls på en vecka eller ett par dagar, men så är ju inte alltid fallet ;) Barn och föräldrar är olika och behöver olika tid på sig att ta till sig nya vanor.
Jag skulle strunta i sjukhusets sömnskola och införa SHN som den nya vanan som kommer att hålla i flera år. Er attityd sviktar också ifall ni endast tänker "prova" SHN och sedan åka till sjukhuset för någon annan metod.
Försök tänka att detta är det självklaraste i hela världen, såhär sover man i det här huset och såhär bemöts uppvak var eviga gång det sker tills sonen flyttar hemifrån. Det inger en trygghet åt liten och får honom att lita på att ni har koll på hans säkerhet.

Så kan ni också fundera på tonvikten i ert ramsande och viktigast av allt LYSSNA till hur han låter! - låter han ledsen får han en lugnande betryggande ramsa men är han ARG får han en bestämd "nu sätter jag punkt för den här diskussionen" - ramsa som påföljs av a) ingenting eller b) husljud.
Bekräftelsen skulle jag baka in i ramsandet numera - ni har hållit på så länge att han nog fattat galoppen, sista versen på ramsan är alltså varmare i tonen.
Skilda bekräftelser numera eggar bara upp honom till nya diskussioner i synnerhet då det är fråga om att han är förbannad och du skall ge upplysa honom att det är natt och då sover man ;) stå inte alltså och häng vid dörren för nya argument utan säg ditt bestämt och koncist och så får han reagera på det.

angående sovandet i samma rum - kanske du har bättre attityd utanför sovrummet och kan sova själv utanför några nätter till? (eller den av er som sköter ramsandet).

Hoppas du fick någon rätsida på mitt svammel här :)
Ha en skön måndag!!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
JaninaR
Inlägg: 96
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 16:22
Ort: Ekenäs, Finland

Re: Pontus 4,5 mån kuras, här behövs stöd!

Inlägg av JaninaR »

Åh, tusen tack! Man kan alltid lita på mumintroll! :wink: [-o< Du har ingen aning hur mycket ditt inlägg hjälpte oss idag! Framför allt det här:
Om man läser SHN boken får man lätt uppfattningen om att allt skall gå som på räls på en vecka eller ett par dagar, men så är ju inte alltid fallet Barn och föräldrar är olika och behöver olika tid på sig att ta till sig nya vanor.
Det är ju precis så jag har känt det, att nu borde ju allt redan funka såå mycket bättre... :? Skönt att höra att vi fortfarande är helt på rätt spår, jag började på allvar undra om vi gjort precis allt fel... :oops:

Vi har också trängt in spjälsängen i kontoret, hängt upp och tejpat fast mörkläggningsgardinerna, och lagt hängande vaggan att stå i spjälsängen, så han sover fortfarande i sitt vanliga, trygga "bo" (somnade för övrigt som vanligt på några minuter efter lite harmlöst gnäll). En radio kommer att stå på med skön nattmusik utanför dörren. Vi är back on track! 8)

Skönt också att få klara direktiv nu för vargtimmarna. Jag tycker jag har bra tonlägen för vår ramsa, så jag fortsätter leverera den som förut om det behövs, och bakar nu bara in bekräftelsen på slutet. En gång, that's it.

Jag hade redan tänkt avboka sömnskolan idag, men efter de här två jobbiga nätterna började jag verkligen tvivla på att vi skulle klara av det här. Men samtidigt känns ju inte sömnskolan alls som ett alternativ överhuvudtaget, jag skulle känna det som att jag verkligen svek min son om jag tog honom dit!! :( Det är det här som är vår väg, och nu går vi den till slut! :thumbsup:

Nu är det också så att om bara 3 veckor åker jag på en mycket viktig kurs till Österrike för 6 dagar. Pontus och min mamma kommer med. Inte alls bästa tajmingen, jag vet, men nu gäller det bara att göra det allra bästa av situationen. Vi har alltvi behöver för att göra resan så enkel som möjligt för honom! 8)

Tack för allt stöd ni orkar ge oss trötta och vacklande föräldrar! Vad hade vi gjort utan det här forumet..? :heart:
Linus - 7 april 2009 (41+0)
Pontus - 25 maj 2013 (40+1)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Pontus 4,5 mån kuras, här behövs stöd!

Inlägg av Manfred10 »

Skaffa en resesäng till resan och ta med egna snutten och sängkläderna å mörkläggningsgardinen för säkerhets skull så kommer det att gå så bra så bra. Och håll schemat dagtid! 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
JaninaR
Inlägg: 96
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 16:22
Ort: Ekenäs, Finland

Re: Pontus 4,5 mån kuras, här behövs stöd!

Inlägg av JaninaR »

Oj då... :shock: 40 minuter till och vi hade haft full natt..!! \:D/ \:D/ \:D/ :sleep:

Men nu kanske mamma måste kuras... Vaknade 03 och kunde inte somna om #-o Måste nog be min man om hjälp. Jag väljer tass-metoden, tack. Han kan gärna tassa min rygg non-stop 03-6.30, inga problem! :wink:

Javisst, vi undersöker nu om hotellet har en resesäng, annars tar vi med vår egen. Och mera mörkläggningstyg ska köpas! Jag har också bett om ett mörkt rum, dvs inte fönster ut mot gatan. Hade en gång ett rum där med utsikt upp mot ett brant berg, där korna gick och betade med sina klockor kring halsen. Härligt att somna till det ljudet!
Linus - 7 april 2009 (41+0)
Pontus - 25 maj 2013 (40+1)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Pontus 4,5 mån kuras, här behövs stöd!

Inlägg av Manfred10 »

Önska koskällor oxå! De är ypperliga husljud! :D 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
JaninaR
Inlägg: 96
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 16:22
Ort: Ekenäs, Finland

Re: Pontus 4,5 mån kuras, här behövs stöd!

Inlägg av JaninaR »

Jaha, nu behöver vi lite råd igen. :?
Vi var redan helt nära lugn och fin 11,5 timmars natt, men så skulle ju klockorna dras tillbaka en timme!! :evil: Förberedde enligt konstens alla regler och försköt dagens program med en timme i hopp om att han sedan skulle vakna en timme senare och alltså vara inne i rätt schema igen. Men nej. Vaknade upp på tok för tidigt.
Samma sak idag igen, fast ännu värre- han började prata redan kl 04. Var nog tyst en stund emellan, men drog igång igen kl 05 och var då starkt av den åsikten att Nu är det morgon! När inget hände blev han så småningom arg och sedan ledsen. En ramsa triggade upp honom ännu mera. Vi klarade inte att hålla ut ända till marginalkvart... :oops:
Dagsschemat håller vi stenhårt på och dwt fungerar som det ska. Nog tror jag ju att han förr eller senare igen hittar rätt på natten också, men hur lång tid kan det ta?

Och så har vi ju vår Österrike-kurs på kommande!! Om två veckor bär det av, och då måste vi flytta klockan bakåt IGEN... Jag övervägde en kort stund att hålla honom kvar i finsk tid, men det blir galet med kursdagarnas schema, vi hinner inte ens sluta för dagen så borde han redan vara i säng... :( Jag antar att jag måste förskjuta schemat flera dagar i förväg här hemma..?
Linus - 7 april 2009 (41+0)
Pontus - 25 maj 2013 (40+1)
JaninaR
Inlägg: 96
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 16:22
Ort: Ekenäs, Finland

Re: Pontus 4,5 mån kuras, här behövs stöd!

Inlägg av JaninaR »

Hm, det tog sina 3-4 dygn innan vi hittade rytmen igen. Då jsg satsar på att ändra om oss till Österrike-tid några dagar i förväg då.

Men nu den stora nyheten! Inatt sov vi HEL NATT! =D> =D> :D

Duktiga, duktiga Pontus! :heart: :heart:
Och tack till er för stödet!
Linus - 7 april 2009 (41+0)
Pontus - 25 maj 2013 (40+1)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Pontus 4,5 mån kuras, här behövs stöd!

Inlägg av Manfred10 »

8) =D> =D> =D>

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"