Schema pojke snart 4 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Viggo09
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 24 maj 2012, 12:15

Schema pojke snart 4 mån

Inlägg av Viggo09 »

Hej! Hit vänder jag mig nu igen, men mitt andra barn :) en pojke som föddes 6/7-2013. Han har ganska bra rutiner, men tänkte ändå kolla upp tider etc med er (som vet bättre).. Man glömmer så lätt.

Ungefär såhär ser vår dag ut:

7-7.30 väckning
9-11fm lur
13-15 em lur
17-18 powernap
20.30 natt

Nattsömnen blir alltså11h, sömnen på dagen ca 5 h

Han är en filur som äter snabbt på max 10 min... Så inget myssnuttande. :D

Vad tror ni om vårt schema?

Tacksam för svar :D
Lilla prinsessan föddes 06/01-2012
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schema pojke snart 4 mån

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Stort grattis till lillebror och välkommen tillbaka! :D :heart:

Funkar schemat och han är nöjd och glad när han är vaken och sover är han ska, då har jag ingenting att invända. Funkar det inte skulle jag istället köra på 12-45-2-45 som är ett klassiskt 3-/4-månadersschema som passar många.

:heart:
Viggo09
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 24 maj 2012, 12:15

Re: Schema pojke snart 4 mån

Inlägg av Viggo09 »

Hej igen!

Dagtid fungerar schemat väldigt bra, försöker proppa i honom så mkt mat det går. Ammar och ger flaska om vartannat.

Men hjälp alltså vilken natt vi hade, o igår o i förrgår, efter att han tagit natten var det uppvak efter 2 h, 2,5 h... Totalt 7 uppvak på mina 7 "sovda timmar". zzz... Antingen var det nappen (jag vet, den ska bort!), mat eller så bökade han bara på. Han sover i vangnen. Hur skall jag hantera hans uppvak? Bara att vagna på? Alla uppvak? Är så rädd att hamna i ett vagnträsk då.. Sånadär hjul finns ju inte på spjälsängen! :)

Tips o råd o åsikter om natten tas gärna emot, känner mig lite som en gröngöling pådet området..
Lilla prinsessan föddes 06/01-2012
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Schema pojke snart 4 mån

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu är han ju faktiskt bara 3,5 månad, och två veckor är MYCKET... innan han blir 4 mån och kurmogen :mrgreen: Att han tydligen redan brukar sova 11 tim natt är remarkabelt! Pris och beröm för det =D>

Så någon kur i stor stil tror jag inte alls han behöver. Möjligen i liten stil. Men vänta, tycker jag, tills han blir 4 mån och du kan införa 12-timmarsnatt (om du nu vill ha det, annars räknas ju 11 tim respektive 11,5 också som hel natt - däremot inte 10 eller 10,5 :roll: ). Då tar du bort nappen, helt radikalt - han glömmer den på en natt - och återför honom till ordningen, eller stadfäster den. (Jag utgår ifrån att han får sova på mage. Och jag utgår ifrån att du har andningslarm, speciellt om han nu ska vaccineras eller rentav har vaccinerats. Vänta annars gärna med vaccinationer av alla slag tills han blivit åtminstone ett år.)

"Vagningsträsket" går att undvika om du bara ser till syftet med vagnandet - lugnande :!: - och inte betraktar det som någon sorts evinnerlig sövningsritual. Nu börjar han också bli mottaglig för ramsan, som bör avsluta varje vagningssejour. Så gå din väg med den och gå innan han somnat :wink: utan att hänga kvar över vagnen. Ge honom gärna musik - Mozart, Strauss - att lyssna på i stället för på sina egna eventuella missnöjesyttringar [-o<

Konkreta tips:

:arrow: Lägg tillrätta, distinkt. Armarna upp ("parkera"), benen ut raka ("parkera"), huvudet åt sidan med båda händerna om; "parkera" med lätt tryck. (Han ändrar ställning omedelbart, och det får han lov. Tjata inte.)

:arrow: "Hugg" vagnen i handtaget (pang, så att det hörs) och dra med armens fulla längd fram och tillbaka med en rejäl knyck i varje ände. Räkna till fyra, sex eller åtta drag, vad du tycker. Inte mer.

:arrow: Avsluta med "skak" i handtaget, från sida till sida, kanske sju stadiga gånger (som också hörs). Inte mer. Gå sedan med ramsan, hög och klar och betryggande, x4.

:arrow: Vänta. Ge honom en chans att komma till ro själv. Lyssna av. Bedömer du det som dags för en påminnelse, ge honom den enligt ovan. Men räkna först för dig själv i ett rum intill, inte i hans: räkna å-ett, å-två, osv - så många "tag" som du vagnade. Och räkna de avslutande "skaken"också, högt för dig själv. Därefter - men först därefter - ger du honom en ny omgång, likadan eller möjligen - helst - lite kortare. Och så går du, med ramsan, och gör om i andanom, för dig själv. Och så vidare.

:arrow: Detta betyder att du INTE vagnar mer än du vagnade, om du förstår hur jag menar. Tar vagningsomgångarna plus skaket en knapp minut sammanlagt, vagnar du INTE under en hel minut. Skriker han under den minuten är det ingen katastrof. En minut ÄR ingen katastrof. Han kommer att tystna omedelbart när du börjar vagna igen, effektivt enligt ovan.

:arrow: Upprepa så. Fortsätt räkna för dig själv med koll på tidsspannen, och påminn så många gånger som behövs - UTAN alltså att fastna vid vagnen och UTAN att söva honom. Somna kan han, och ska han, göra själv :idea: Då är vagningen snart ett minne blott, och mer än tre nätter så här tar det inte. Sedan behöver du aldrig vagna mer överhuvudtaget :wink: :lol: (Såvida inte megakris skulle uppstå.)

Men nappen måste bort. Nattmål och andra happenings likaså. PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING är budskapet - "vargen" hålls stången, och då kan man sova alldeles lugnt (förutsatt att man blir fullproppad med mat på dagarna, peståss :P ). Fast lite upplyftande musik kan man alltid få att lyssna på :idea: Herrar Mozart och Strauss är suveräna livslustkompanjoner =D>


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"