Strulig 2-åring

Skriv svar
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Strulig 2-åring

Inlägg av Sigyn »

oliver kurades vid 4 mån ålder och allt har ju fungerat över lag väldigt bra. Fnurror har vi lyckats tagit oss igenom. Men denna nu blir jag så osäker på så jag skulle gärna ha lite tips. Lillasyster kom till familjen för 7 månader sedan, och hon kan ju som små barn gör gnälla lite ibland vid läggning och detta tror jag storebror har anammat.
Han han börja fejkgråta när vi lagt honom. När han vaknar på natten brukar vi sen lång tid tillbaka alltid gå in till honom pussas lite och sedan gå ut med ramsa, det har fungerat bra. Men nu nör han inte ens har somnat så börjas det gnällas hit och dit. Häromkvällen blev jag så irriterad så jag bestämde mig för att bara ramsa i dörren och efter en halvtimme med två ramsningar ar han helt förtvivlad och jag går in, det visar sig att han bara vill ha sig gosetiger som då inte befann sig i sängen.. Och sen somnade han. Oftast brukar det ju alltid vara någonting han vill och därav blir det. Så att man alltid går in. Men detta fungerar inte längre, jag börjar bli fruktansvärt irriterad att han ska hålla på såhär. Nu ikväll lägger jag honom, och han ska strula redan vid läggningen, inte ligga ner, ligga åt fel håll osv tillslut för att inte dra ut på det så mycket (som han vill) så lägger jag honom ner (med motstånd) säger godnatt som jag brukar och ramsar ut trots att han sitter upp i sängen. Som ett brev på posten börjar han en halvtimme senare att gnälla, jag går in efter ett tag och torkar snor och han ska återigen inte lägga sig ner osv så jag blir som jag blir, typ arg, lägger ner honom och ramsar ut. Sen börjas det igen och då klev jag in i duschen och pappan (med mera tålamod) gick in och efter det sover han.
Men såhär kan man ju inte hålla på var och varannan kväll. Så hur ska jag förhålla mig när han börjar gnälla? Ge mig en hållbar strategi och lite pepp :)

Tack och kram på er :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Strulig 2-åring

Inlägg av SaraMilana »

Här jobbar vi förebyggande. Lilla fröken Trix började dra ut på läggningarna genom att komma på att hon ville dricka, först i trappan, sen på väg in i rummet osv osv. Sedan dess dricker vi INNAN läggning. Gosefilten bor alltid i sängen för att undvika såna missöden. 8)

Jag skulle sluta gå in efter läggning förutom vid riktig kris! Det kanske har funkat länge, men för en liten trixare får man undvika underhållning av det slaget. ;)

Glöm för allsindar inte skrattet till gonattet! Och så tjoff poff ner i säng. Vill han inte bli nerlagd, så låt honom lägga sig ner själv, det kan han. :roll:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"