Bör jag senarelägga nattmålet lr varför vaknar han?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Bör jag senarelägga nattmålet lr varför vaknar han?

Inlägg av SusanD »

Eller så kan du lägga 30 min tidigare på kvällen ett par dagar. Sömn föder sömn och lägger man tidigare på kvällen kan de tidiga uppvaktning ge med sig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Kira
Inlägg: 67
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 21:00

Re: Bör jag senarelägga nattmålet lr varför vaknar han?

Inlägg av Kira »

Puh! Det går inte ens framåt. Han tycks liksom ha vant sig vid att det är "morgon" i hans värld vid 03:30/04-snåret. Han ligger alltså och sover när jag plockar upp honom och matar honom - i mörker och på 10 min. Sen lägger jag ner honom utan att säga ett ord och han vaknar till och sen är han klarvaken och snackar och tjoar i 1,5-2h i totalt mörker. Detta gör att alla i hela familjen sover helt kasst (vi bor i lägenhet så det går liksom inte att lägga honom på andra sidan huset eller så) och han är förstås också helt matt på morgonen/hela förmiddagen.

Jag tror att oom vi skulle lyckas få honom att somna om/inte vakna till så mycket snabbt ett par nätter i rad så får vi in nya vanor, men frågan är hur vi gör det bäst? Vi håller en solfjäder hand på hans rygg och ramsar. Borde vi testa att vagna ett par nätter eller är det någon som har något annat tips? Har aldrig lyckats med det på något bra sätt riktigt.

Håller på att få nipran på att han tar morgon redan vid 4.... :? :shock: :roll:
110526
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Bör jag senarelägga nattmålet lr varför vaknar han?

Inlägg av Tutan »

Hej Kira! :D

Jag har all förståelse för att det tar på krafterna för allihop i familjen när han inte somnar om efter nattmålet. Alla barn (och föräldrar) har sina olika utmaningar som man får jobba extra med. Vi har haft skarvar och övertrötthet på kvällen. Detta är visst era utmaning att kämpa med. Kämpa på! =D>

Många bra tips har du fått tidigare. Här är mina spontana tankar:
Kira skrev:Han ligger alltså och sover när jag plockar upp honom och matar honom - i mörker och på 10 min.
Om han sover, varför väcka? Om det händer flera nätter kanske han fixar att sova hela natten, tänker jag. Jag har läst att du vill satsa på sömn hela natten lång när han är 6 månader men han kanske är redo för det nu. Min minsta hoppade självmant över sista nattmålet redan vid 3 månader, så det går. Att mata på ännu mer och fortsätta med den riktiga maten kanske leder er upp på banan igen och kanske att han klarar att sova hela natten? :roll:
Kira skrev: Jag tror att oom vi skulle lyckas få honom att somna om/inte vakna till så mycket snabbt ett par nätter i rad så får vi in nya vanor, men frågan är hur vi gör det bäst?
Ja, det är väl det ni har kämpat med förstår jag - att få honom att somna om. Menar du att ni mer aktivt och med hjälp av verktygen ska få honom att somna om? Å ena sidan kan det vara en bra idé för att bryta mönstret. Funkar det så gäller det bara att ni kan backa när han väl fattat att det är sovdags. Å andra sidan kanske er aktivitet signalerar till honom att det är morgon, ni är ju uppe! Förstår du? På natten händer det ju ingenting.
Kira skrev:Borde vi testa att vagna ett par nätter eller är det någon som har något annat tips? Har aldrig lyckats med det på något bra sätt riktigt.
Om du inte känner dig säker på vagningen tycker jag du ska hoppa över det. Det hänger ihop med att du ska ha Attityden i det du gör.

:?: Hur somnar han på dagen? Själv eller får ni hjälpa honom på traven och buffa/solfjädra/ramsa? Finns det några likheter/olikheter om du jämför natten med dagen?
:?: Byter ni blöja på natten? Det kan väcka honom. Vid den åldern minns jag att vi inte bytte längre, om det endast var kiss och den inte var överfull. Det störde nattens lugn att byta tyckte jag.

Nu har du kanske inte fått några konkreta råd (för jag inte har några :wink: ) men däremot några tankar att bolla vidare med. :D

Kram! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Kira
Inlägg: 67
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 21:00

Re: Bör jag senarelägga nattmålet lr varför vaknar han?

Inlägg av Kira »

Hej igen,
tack för tips. I natt vaknade han kl 02 och det var helt omöjligt att få honom att somna om - han gallskrek (i vanliga fall gruffar han mest innan han blir så pigg att han börjar skrikprata o tjoa) så jag ammade honom kl 02:30 och han var vrålhungrig, mer hungrig än han brukar vara vid 4snåret. Sen var han vaken+vi vakna i 1,5 h.

Ska förydliga att han brukar vakna av sig själv på natten och det är då jag matar honom, har försökt mata honom när han sover för att han lättare ska somna om men det har inte heller funkat. Har som sagt testat att låta honom vara och inte göra någonting när han efter matning håller oss vakna och så har jag testat att buffa, ramsa, vagna - ja allt för att han ska somna. Inget av det funkar.

Jag försöker alltid att proppa i honom så mycket mat det bara går om dagarna + gröt + banan + amning innan sovdags vet inte riktigt hur jag ska kunna få i honom att vilja äta ännu mer. :shock:

Vår stora tjej på snart 2,5 år har börjat krångla på natten sen lillebror kom och vi blev blödiga o lät henne sova i vår säng när hon vaknade på natten o var ledsen vilket nu resulterat i att hon vill det varje natt (så hon bidrar till utebliven sömn mellan 24:00-02:00 o sen tar lillebror över så det blir ingen sömn alls fn, så vi måste ta tag i båda barnen nu. Är jäkligt motiverad att göra det men ärligt talat vette hundarna hur jag ska palla. Det här är första gången jag känner att jag håller på att bli knasig i huvudet och blir riktigt arg o irriterad på barnen fast det självklart är deras fel. Skönt att klaga av sig lite, förlåt min negativa ton men känner mig personlighetsförändrad av sömnbristen.

Ska försöka hitta länkar här på hur man gör för att hoppa över nattmålet för den lille (minns inte hur vi gjorde med storasyster). Särskilt med tanke på att han ofta vaknar och blir helt klarvaken även av sig självt.

Återigen tack för alla tips och peppning - det betyder väldigt mycket fn. När det här är över och de sover bra igen kommer jag nog tycka jag var nipprig och lite drama queen men känner mig som sagt något personlighetsförändrad fn. :-s
110526
Kira
Inlägg: 67
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 21:00

Re: Bör jag senarelägga nattmålet lr varför vaknar han?

Inlägg av Kira »

Hej igen,
tack för tips. I natt vaknade han kl 02 och det var helt omöjligt att få honom att somna om - han gallskrek (i vanliga fall gruffar han mest innan han blir så pigg att han börjar skrikprata o tjoa) så jag ammade honom kl 02:30 och han var vrålhungrig, mer hungrig än han brukar vara vid 4snåret. Sen var han vaken+vi vakna i 1,5 h.

Ska förydliga att han brukar vakna av sig själv på natten och det är då jag matar honom, har försökt mata honom när han sover för att han lättare ska somna om men det har inte heller funkat. Har som sagt testat att låta honom vara och inte göra någonting när han efter matning håller oss vakna och så har jag testat att buffa, ramsa, vagna - ja allt för att han ska somna. Inget av det funkar.

Jag försöker alltid att proppa i honom så mycket mat det bara går om dagarna + gröt + banan + amning innan sovdags vet inte riktigt hur jag ska kunna få i honom att vilja äta ännu mer. :shock:

Vår stora tjej på snart 2,5 år har börjat krångla på natten sen lillebror kom och vi blev blödiga o lät henne sova i vår säng när hon vaknade på natten o var ledsen vilket nu resulterat i att hon vill det varje natt (så hon bidrar till utebliven sömn mellan 24:00-02:00 o sen tar lillebror över så det blir ingen sömn alls fn, så vi måste ta tag i båda barnen nu. Är jäkligt motiverad att göra det men ärligt talat vette hundarna hur jag ska palla. Det här är första gången jag känner att jag håller på att bli knasig i huvudet och blir riktigt arg o irriterad på barnen fast det självklart är deras fel. Skönt att klaga av sig lite, förlåt min negativa ton men känner mig personlighetsförändrad av sömnbristen.

Ska försöka hitta länkar här på hur man gör för att hoppa över nattmålet för den lille (minns inte hur vi gjorde med storasyster). Särskilt med tanke på att han ofta vaknar och blir helt klarvaken även av sig självt.

Återigen tack för alla tips och peppning - det betyder väldigt mycket fn. När det här är över och de sover bra igen kommer jag nog tycka jag var nipprig och lite drama queen men känner mig som sagt något personlighetsförändrad fn. :-s
110526
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Bör jag senarelägga nattmålet lr varför vaknar han?

Inlägg av SaraMilana »

Kira skrev:Har som sagt testat att låta honom vara och inte göra någonting när han efter matning håller oss vakna och så har jag testat att buffa, ramsa, vagna - ja allt för att han ska somna. Inget av det funkar.
Bestäm dig för EN strategi och håll dig till den. Raka och klara besked ska det vara, inget hattande. Fortsätt mata på ännu mer på dagarna och ha rejält med fett i maten som mättar fint och länge.

Har inte stenkoll på åldern (lägg gärna till födelsedatum i din signatur!), men kanske är det dags att köra en riktig kur?

Stora tjejen behöver också klara besked. Om var man sover och när man sover. Har ni spjälsängen kvar? Annars kan det vara läge att återinföra den. Alla frågor besvaras med ramsan. På med attitydmössan!

:heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Bör jag senarelägga nattmålet lr varför vaknar han?

Inlägg av lgh140 »

Vi fick tvillingar för två månader sedan och storebror började även vakna och vara ledsen på natten i samband med detta. Startade en tråd på säkra sovare... och fick bra tips. Klara besked och samma strategi varje natt löste problemet snabbt och vi har en bra strategi om det händer igen :) Lycka till!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Kira
Inlägg: 67
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 21:00

Re: Bör jag senarelägga nattmålet lr varför vaknar han?

Inlägg av Kira »

Bra strategi och tips, tack!
110526
Kira
Inlägg: 67
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 21:00

Re: Bör jag senarelägga nattmålet lr varför vaknar han?

Inlägg av Kira »

Alltså nu håller jag på att bli knasig. I flera veckor har han vaknat antingen när jag har matat honom vid 3-4 tiden på morgonen (fast jag alltid matat honom i totalmörker, utan blöjbyte etc.) eller vid 5/05:30 på morgonen och så är han vaken i 1,5h och snackar och ålar runt. Vad vi än har gjort - buffat, solfjädrat, ramsat alt att inte göra någonting har hjälpt. På dagarna håller han sig perfekt till sina tider - han sover 45 min (kl 09-09:45), 2h (12-14) och 20 min (16-16:20) och så lägger han sig för natten kl 19 och ska sova till 07.

Finns det några knep att ta till? Han är som sagt jättejättetrött sen på morgonen/fm.

Lillplutten är född 130427
110526
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bör jag senarelägga nattmålet lr varför vaknar han?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja, det finns ett par saker som finns att ta till.

Gullungen är ju snart 6 mån, vilket är en ENORM motorisk utveckling. Här gäller det att man får åla, och då menar jag inte ligga på en filt och ha det lite mysigt utan här skall ålas många meter!

Så på med velour kläder, inga strumpor och inga mattor på golvet och sen ner på golvet med er på mage och ÅLA, korsvis. Det kommer vara frustrerat, jobbigt och argt, men fortsätt bara. Locka med roliga saker som speglar, skallror och i värsta fall någon muta. Korsvis ålning vill vi se.

Utevistelse, sittandes 1 tim på förmiddagen och 1 tim på eftermiddagen, gärna liggandes i gräset på mage där med!!

Sist, maten! Massor med mat! Det måste gå fort, JÄTTEFORT att mata. Denna åldern har man inget tålamod att vänta på mat, utan man bara skickar in skedarna direkt man lagt in en, vänta inte på han skall svälja undan, det är för långsamt. MYCKET mat skall det vara med extra fett.

Alla dessa 3 behöver du göra för att man skall klara av att sova som folk. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kira
Inlägg: 67
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 21:00

Re: Bör jag senarelägga nattmålet lr varför vaknar han?

Inlägg av Kira »

Bra tips! Ammar mestadels men jäklar vad pepp jag blev nu på att öka ut med även annan mat på dagen (han får gröt vid 18 snåret och ammar sista gången vid 18:30) men resten av dagen då attans vad här ska matas. Jag kör vidare!
110526
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Bör jag senarelägga nattmålet lr varför vaknar han?

Inlägg av Tutan »

Heja, heja, heja!!! =D> =D> =D>
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"