Nu ska Lillebror somna lika bra som syrran.. massa frågor!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
smultron

Nu ska Lillebror somna lika bra som syrran.. massa frågor!

Inlägg av smultron »

Hejsan! Har kurat min äldsta dotter som nu är 4 år med stor framgång och hon sover fortfarande kanon och kan sova var som helst när som helst t om bredvid lillebror som skriker för fulla muggar i bilen..
Nu är de dock dags för lillebror som är 5 ½ och blir 6 mån den 9 okt.

Han har aldrig tagit napp så har inte haft den möjligheten att söva honom med de utan de har varit famn och bröst. En väldigt envis och skrikig bebis som haft svårt att sova från första stund. Vi har sagt ramsan nästan varje kväll så han ska känna igen den men eftersom han sovit på sidan så har vi inte buffat då han snabbt vänder runt sig på rygg och blir galen.
Men nu känner vi att de är dags att få fason på han =)

Tänkte börja på måndag kväll så har försökt samla på mig lite frågor och funderingar, har även läst boken.
Eftersom vi har en syster att ta hänsyn till med dagis tider samt aktiviteter så är de inte lika lätt att få ihop ett schema.. sen ska jag gå efter 5 mån eller 6 mån när jag räknar timmarna?
har gjort 2 scheman här nedan och ni får gärna ge synpunkter och åsikter om vilken jag ska välja
Schema:

Har dagislämning/hämtning vid 9-14 och måste minst åka en 15-20 min innan för att hinna dit.
Har babysim på tisdagar vid 11:10-11:40 och även här har vi bilfärd på 20 min plus tid för omklädning/duscha

söndagar har lilltjejjen simskola kl 14:30-15:15 och här har vi 15 min kör tid och tid för omklädning att ta hänsyn till

förslag nr 1:
7:00 morgon följt av amning
8:00 gröt smakportion
9:30-10:15- 45 min vila
11:00 amning/ smak portion lunch
12:00-13:30 1,5h sömn
14:30 amning
15:45-16:30 45 min vila
17:00 1 flaska ersättning
18:00 nattslurk
19:00 go natt

=15h

eller

7:00 morgon följt av amning
8:00 gröt
9:30-10:15 45 min vila
10:45 amning/lunch
11:30-13:30 2h vila
14:30 amning
15:45-16:30 45 min vila
17:00 1 flaska ersättning
18:00 nattslurk
19:00 go natt

=15,5h
Sen här är lite funderingar som jag hoppas på att få lite hjälp och tips!

Ramsa= Nu är lillen trött, sov så sött (denna har vi vid varje lur)

Frågor om just FÖRSTA kvällen
1: Första kvällen ska jag säga ramsan en gång när jag börjar lägga han tillrätta eller är de när jag börjar buffa?

2: Jag ska alltså buffa sen tyst tills han tystnar helt och slappnar av, avsluta med ett solfjäder tryck?! och sen vända mot dörren och ramsa "nu är lillen trött osv" x4 oavsett hur mycket han skriker?

3: om han skriker argt som ett bi direkt efter jag gått ut första gången ska jag rätt snabbt ramsa igen sen just för att han ska höra ramsan eller ska han få hållas lite innan jag gör de? Och ska ramsan låta mer bestämd eller mer hurtigt och glatt fast högt så jag överröstar han?

4: När ska jag gå in och lägga han tillrätta och buffa igen är de enbart när han låter ledsen eller kan jag göra de när han är för arg.. Har en som älskar att skrika högt,argt och länge nämligen men låter sällan ledsen.

5: sista ramsan innan han somnar när han tystnat ska den vara för sig första kvällen eller kan jag baka in den i slutet när jag påminner han eller bör jag vänta med detta till natt nr 2 eller 3? Denna frågan gäller även under vargtimmen då jag av erfarenhet vet att de jagar upp sig igen

6: om han vaknar ex 06:30 och vägrar lyssna på ramsan eller tillrätta läggningen och kl blir 7 ska jag då bara vänta tills han gör nån sort av paus och sen gå in och göra morgon eller hur gör man för att han ska veta att de är jag som bestämt att de är morgon och inte han som skrikit sig till de?

7: om han vaknar på natten och inte skriker utan mest gnyr eller små pratar ska man ändå vara där direkt och ramsa första natten?

8: likadant på morgonen om han vaknar innan men inte skriker utan ligger där inne och leker och jollra kan jag låta han göra de första morgonen utan att störa med ramsa eller besked? och ändå gå in vid 7 och göra go morgon utan att vänta på tystnad?

9: Hur ska jag göra med dagslurarna.. om han ska sova 45 min och efter 45 min har han fortfarande inte sovit tar jag upp han då och på vilket sätt? vet att på den långa luren om han inte somnat inom en kvart så är de väll 45 min som gäller och när de är mindre än 45 min så är han nere på 20 min osv eller har jag fått de om bakfoten? är lite smått förvirrad med marginalkvarten.. har glömt bort hur den funkade..
10: När man väcker han på dagslurarna kör man samma grej som på morgonen? vi sjunger nämligen en sång "go morgon go morgon hör fåglar sjunga glatt...."

kommer säkert på 100 frågor till när vi väl sätter igång =)
hoppas nån orkar läsa igenom allt och ge mig lite feedback innan mån =)
:heart: Liten pojk född 9/4-2013 :heart:
:heart: Liten flicka född 16/9- 2009 :heart:
Sigyn

Re: Nu ska Lillebror somna lika bra som syrran.. massa frågo

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Jag förstår att det är svårt att pussla med alla dessa tider, men jag ger ändå min synpunkt utefter liten och litens behov. Schema ett passar för hans ålder, mellan fem till sju månader ligger behovet på 15 h. Jag tänker på lur 1, där han först har vakentid på 2 h 30 min och sen bara 1,45. Karar han vara vaken så länge på morgonen/ blir han trött efter 1,45? Det skulle nog vara bättre att antingen förlägga denna lur tidigare alternativt skjuta fram natten. Kanske blir det lättare att pussla med kortare natt? Eller två längre lurar på dagen? Bara du kan veta vad som passar din lilla så detta är bara förslag :)

Frågor om just FÖRSTA kvällen
1: Första kvällen ska jag säga ramsan en gång när jag börjar lägga han tillrätta eller är de när jag börjar buffa?

När du lägger tillrätta, detta är ju bara som en första introduktion till ramsan och eftersom ni redan introducerat den så är ju detta inget måste :)

2: Jag ska alltså buffa sen tyst tills han tystnar helt och slappnar av, avsluta med ett solfjäder tryck?! och sen vända mot dörren och ramsa "nu är lillen trött osv" x4 oavsett hur mycket han skriker?

Ja, skriket kommer vara en reaktion på ditt agerande "ska det verkligen vara såhär nu??", ja, svarar du med ramsan. Du ramsar i ett tonläge utefter hur han reagerar. Om du sedan under första natten anser att han har "fastnat" och måste lugnas igen då buffar man effektivt igen och ut med ramsan.

3: om han skriker argt som ett bi direkt efter jag gått ut första gången ska jag rätt snabbt ramsa igen sen just för att han ska höra ramsan eller ska han få hållas lite innan jag gör de? Och ska ramsan låta mer bestämd eller mer hurtigt och glatt fast högt så jag överröstar han?

Du måste bedöma själv utefter hans reaktion hur du ska ramsa. Om han är arg kan han låta hållas, han måste få reagera. Om du bedömer att han behöver en ramsa så ger du den. Et finns inga regler för hur lång tid det ska gå emellan osv. D kommer fixa det galant! :)

4: När ska jag gå in och lägga han tillrätta och buffa igen är de enbart när han låter ledsen eller kan jag göra de när han är för arg.. Har en som älskar att skrika högt,argt och länge nämligen men låter sällan ledsen.

Om du bedömer att han behöver hjälp med att lugna ner sig, att han inte kommer fixa det själv, då ska du buffa.

5: sista ramsan innan han somnar när han tystnat ska den vara för sig första kvällen eller kan jag baka in den i slutet när jag påminner han eller bör jag vänta med detta till natt nr 2 eller 3? Denna frågan gäller även under vargtimmen då jag av erfarenhet vet att de jagar upp sig igen

Om du bedömer att du kan baka in den, då gör du det. Då ska han alltså tystnaoch lugna sig under tiden du påminnelseramsar.

6: om han vaknar ex 06:30 och vägrar lyssna på ramsan eller tillrätta läggningen och kl blir 7 ska jag då bara vänta tills han gör nån sort av paus och sen gå in och göra morgon eller hur gör man för att han ska veta att de är jag som bestämt att de är morgon och inte han som skrikit sig till de?

Ja, förhoppningsvis sover han, men om han inte gör det så går du inte och gör jätteglad morgon i en andningspaus så där hurtigt som att du inte alls visste att han är upp över öronen :) om det behövs kan man även ta till marginalkvarten, buffa lugn, i nödfall.

7: om han vaknar på natten och inte skriker utan mest gnyr eller små pratar ska man ändå vara där direkt och ramsa första natten?

Ja, om han är vaken ska du gå in. Min erfarenhet är dock att dom kan hosta till och låta lite i sömnen, men om du bedömer att han är vaken, om det gnälls då ska du gå in.

8: likadant på morgonen om han vaknar innan men inte skriker utan ligger där inne och leker och jollra kan jag låta han göra de första morgonen utan att störa med ramsa eller besked? och ändå gå in vid 7 och göra go morgon utan att vänta på tystnad?

Detta måste jag be en kollega att få återkomma om :)

9: Hur ska jag göra med dagslurarna.. om han ska sova 45 min och efter 45 min har han fortfarande inte sovit tar jag upp han då och på vilket sätt? vet att på den långa luren om han inte somnat inom en kvart så är de väll 45 min som gäller och när de är mindre än 45 min så är han nere på 20 min osv eller har jag fått de om bakfoten? är lite smått förvirrad med marginalkvarten.. har glömt bort hur den funkade..

Passar denna med :)

10: När man väcker han på dagslurarna kör man samma grej som på morgonen? vi sjunger nämligen en sång "go morgon go morgon hör fåglar sjunga glatt...."

Det blir jättebra :)

kommer säkert på 100 frågor till när vi väl sätter igång =)
hoppas nån orkar läsa igenom allt och ge mig lite feedback innan mån =)

Vet inte hur man citerar på ett bra sätt så detta fick duga ;)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Välkommen hit! :mrgreen: fina svar har du redan fått. :-)
Finns det möjlighet att skippa dagis och babysim under en period? I alla fall undrr kur och uppföljningsvecka för att tiderna och kuren ska få sätta sig under lugna former för alla inblandade. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
smultron

Inlägg av smultron »

tack så mycket för dina svar!!

ja på morgonen där så brukar han behöva en stund innan han somnar för av någon anledning så får han extra ny energi så fort han får mat i sig.. han blir inte så där trött direkt efter maten utan de kommer oftast en timme efteråt..

jag märker även som idag så sov han längre än vanligt han sov till 10 i 8 och då gick de inte alls att få han i säng utan han somnade 10 över 11 som först.. annars när han vaknat vid 7 -halv 8 och fått gröt vid 8 - kvart över 8 så håller han sig pigg och lekfull tills halv 10 då han somnar oftast direkt..

detta är alltså en kille som redan från födslen varit vaken större delen av dagen med korta lurar på 5-15 min och vi har jobbat som bara den att få till längre pass.. så när han sover 2h då tror jag han har dött.. han är super ljudkänslig så oftast sover han 30 min om vi är någon annanstans än hemma.. där är hans skarv..

Men kan jag verkligen lägga han vid kl 19 och han skulle kunna sova som till 7:30?

Sen skrattet före gonattet är väll vid varje sovpass? har för mig vi gjorde så med syrran..

Sen har vi inget andningslarm och han sover gärna på sidan, kan man fortsätta med de? Är lite rädd att han inte fattar de där att vrida huvudet åt sidan då när vi övar på magläge så lägger han ner huvudet rakt ner.. känns lite otäckt ifall han vaknar till lite lätt och sedan lägger huvudet rakt ner i madrassen..

hoppas dina kollegor har något bra svar på de andra frågorna =)

sen har jag och sambon haft olika synpunkter vad som menas med ramsa x4

för jag anser att
"nu är lillen trött, sov så sött" räknas som x1 och man ska då säga den x4 medan sambon anser att

"nu är lillen trött, sov så sött"

de är x1 och att man då ska göra detta x4....

vem av oss har rätt?
smultron

Inlägg av smultron »

Manfred10 skrev:Välkommen hit! :mrgreen: fina svar har du redan fått. :-)
Finns det möjlighet att skippa dagis och babysim under en period? I alla fall undrr kur och uppföljningsvecka för att tiderna och kuren ska få sätta sig under lugna former för alla inblandade. :D

Vår tjej älskar sitt dagis och ser fram emot de få timmarna hon är där så hon skulle bli knäckt och särskilt när vi även måste lägga sådant stort fokus på lillebror... :?

vill ju även försöka hitta ett schema som kommer passa på lång sikt och då måste ändå dagis tiderna passas.. han är rätt inrutad som de är då jag kört med att fast schema dock inte varit så hård med hur länge han sovit så dagslurarna är inga problem idag utan det är nätterna som han vaknar och jag inte kan söva om honom..

däremot skulle man kunna hoppa babysimmet fast de är inte så många gånger vi har kvar att gå och de är en grej som bara han och jag gör utan inblandning av systern.. han älskar bada och vi har inget badkar heller så därav att jag gärna ville få de att funka me :oops:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Du har rätt angående ramsan. :mrgreen:

Joller på morgonen bryr du dig inte om. Han ställer inga frågor utan sånt mys tillhör privatlivet. :D skulle han börja jollra okristligt tidigt ger du honom en upplysningsramsa.

Håll schemat! Somnar han sent till luren så är det så. Du får jobba extra hårt för att hålla honom på humör till nästa lur. Ta upp enligt klockan. I krisfall bjussa på marginalkvarten om han ex somnar när det är 5 min kvar av tiden, men inte längre.

Åker ni bil till babysim och förskola? Risken är stor att han somnar i bilen till fsk och i bilen hem från babysim.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Om det inte är så många gånger kvar på babysimmet så kanske det inte gör så mkt att strunta i det, eller att vänta tills det är slut? Om det ät svårt att få ihop schemat :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"