Sigrids tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Så var det dags för Sigrid, nu åtta dagar gammal, att få en egen tråd! :heart:

Förlossningen var en fantastisk upplevelse tack vare profylaxandningen! Sigrid hade bråttom ut precis som storasyster, det tog mindre än tre timmar från det att jag bestämt nig för att det nog var på riktigt tills hon var ute. Det var kaos på förlossningen och de skickade folk över halva Mellansverige, men de gjorde plats åt oss när de insåg hur fort det gick.

Lilla stora tjejen vägde 3,9 kg när hon föddes och var hungrig från start. Jag kämpade som en galning med amningen när storasyster var liten och jag hade bestämt mig för att inte låta det gå överstyr den här gången. Jag gav amningen en ärlig chans de första dagarna, men jag led av satt se överlevnadsångesten slita i den lilla kroppen, så ganska snart började vi fylla på med ersättning efter amningen vid varje mål. Så fort den lilla började få rejäla portioner mat slappnade hon av och började sova som en liten gris.

Sigrid är nu en lugn och harmonisk bebis som sällan är särskilt missnöjd. Hon är vaken 1,5-2 timmar i taget och sover sen 2-2,5 timmar på det. Ibland har hon lite svårt att komma till ro trots att hon är proppmätt och grinar illa åt maten. Ofta löser det sig efter en rap eller en laddning i blöjan. Men de andra gångerna? Är det läge att skaffa en napp tro? Eller behöver hon helt enkelt lite mer vakentid de här gångerna? :?:

BVC-sköterskan var här i veckan. Hon lyckades pricka in en vakenperiod så jag slapp demonstrera hur gott Sigrid sover på mage (och förmaningarna detta säkert skulle medföra). Men hon var mäkta imponerad över hur stark hon är i nacken. :roll: Sedan tog hon fram alla informationshäften och drog nyheterna sen sist. När hon kom till kapitlet om smaksensationer vid sex månader kunde jag inte låta bli att skratta, men hon sa lite diplomatiskt att man ju gör om man vill. :lol:

Den här gången njuter jag för fullt av den första tiden. Jag är så tacksam över att ha Barnaboken och detta fantastiska forum att luta mig mot. Jag är säker på att vägen kommer vara långt ifrån rak, men den här gången vet jag vart vi är på väg och jag har verktygen som kommer ta oss dit så småningom.

:heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Sigrids tråd

Inlägg av videunge »

Hej :D

Stort grattis till lilla underverket :heart: Jag tycker att lilla Sigrid ( vilket fint namn!) verkar ha en väldigt klok mamma som tar det lugnt och fint. Ser fram emot att få följa er. Vad gäller napp eller inte är det bara att testa. Om liten ratar maten men suger nöjt på nappen och somnar så är det det som är grejen liksom ;)

Stora kramar från oss.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Tutan »

Grattis Sara! :heart: :-D :heart:
Vad avslappnad du verkar och har redan kunna läsa av lilla Sigrid gällande ersättningen =D> .

När min BVC-kvinna var på hembesök när Siri var nyfödd tog jag faktiskt mod till mig och berättade om magläge och Anna osv. Hon la då broschyren om PSD åt sidan, instämde lite och konstaterade att hennes barn också sovit gott på mage för tjugo år sen :D .

Ja, det ska bli kul att följa Sigrids tråd.

Kram :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Dumlekolan »

Stort grattis till er alla!
Lyckönskningar och varma kramar från ön :D


Sigrid är ett bedårande namn!
Vilken lycka för Stella att få bli storasyster!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Sigrids tråd

Inlägg av annawahlgren »

:heart: G :heart: R :heart: A :heart: T :heart: T :heart: I :heart: S :heart:

Vilken lycka :!: O:) :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Irmasmamma »

Grattis än en gång kära ni!! :D :heart:

Håller med Dumlekolan, Sigrid är ett underbart namn, och det ska bli så spännande att följa hennes alldeles egen tråd! :D

Stora kramar från en som också längtar efter en bebis nu..... :roll: :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SusanD »

Grattis till nykomlingen, en liten eller ganska stor Sigrid. Vilken lycka. Låter som om ni landat och tagit era första små steg så försiktigt men med fin ledning.

Ska bli spännande att följa er framöver.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Tack ska ni ha! :heart:

Dagarna rullar på, Sigrid är en tröttis utan dess like. :shock: Eller, nu jämför jag ju med storasyster som i princip inte sov alls den första tiden... :( Framförallt är det så tryggt att veta att hon har ätit sig helt mätt och förmodligen kommer vara nöjd ca 2 h innan det är dags för mat igen. Igår var jag och maken iväg på lunch. Vi satte ner en nyäten Sigrid i babyskyddet, åkte till lunchstället, lyfte över henne till vagnen, åt och fikade i lugn och ro, lyfte tillbaka henne till babyskyddet och åkte hem lagom till nästa mål. Något liknande var vi aldrig med om med storasyster.

Något som ofta är svårt är själva insomningsslurken. När Sigrid vaknar får hon amma från båda brösten, det tar ca en halvtimme. Sen byter vi blöja och umgås lite och sen får hon så mycket ersättning hon vill. Totalt tar det ca 1-1,5 timme. Men nånstans där på slutet blir det kämpigt att äta, jag gissar att hon börjar bli trött. Och att få i det där sista som gör att hon somnar är nästan omöjligt. Jag brukar gå runt och vagga henne i famnen alternativt försöka amma henne lite till tills hon nästan sover, då tar hon flaskan lugnt och fint igen. Men lite trassligt är det, är det någon som har nåt bra tips :?:

På måndag är pappadagarna slut och jag kommer vara själv med två barn för första gången. Jag förstår inte hur jag ska få till en bra morgonrutin för alla inklusive mig själv och komma iväg till förskolan i tid? Jag längtar efter när det blir dags för schema....
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Sarisparis »

GRATTIS säger jag med! Vilken fin start ni fâtt, riktigt glad för er skull. :heart:

Vad skönt att pappan varit hemma fram tills nu. Klart att det känns pirrigt att vara själv för första gângen, det tror jag inte man kan komma ifrân, men det kommer du och Stella och Sigrid att fixa galant. Just morgnarna kan ju vara en utmaning om man har tider att passa. Tydligen finns det en kategori morgonpigga och strukturerade mammor som gâr upp själv först - innan alla andra - och gör sig själv klar innan resten av gänget väcks. Andra, som jag, sover sâ länge det bara gâr och tar det som det kommer. Sâsmâningom brukar en viss rutin utkristallisera sig. :roll: :lol:

:heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Min första dag ensam med båda barnen blev till en VAB-dag med två förkylda tjejer hemma. Det kändes inte lika stressigt som att ta sig iväg till förskolan, men oj vad trött jag är nu. Båda har varit gnälliga och hängiga och Sigrid har vaknat i precis varenda skarv med en näsa som låter som en kaffekokare. TV och iPhone med barnappar har fått nyttjas utan gränser och jag har släppt på en hel del regler. Men jag klarade det! Både jag och barnen har fått mat, rena kläder och sovit. Huset såg ut som en katastrof sedan dock.. :lol:

Tillvaron känns helt klart upp och ner just nu. Men jag försöker hålla isär måltiderna för art få någon form av struktur i alla fall. Hoppas förkylningen ger sig snabbt så att jag slipper kånka runt på en trött och ledsen liten stackare hela dagarna. Undrar hur natten kommer bli...

Sigrid har kräkts mycket senaste veckan. Alltså som en fontän. :shock: Men igår kom jag på att minsta MAM-flasknapparna kanske är för stora och jag provade Dr Browns istället som vi hade hemma. Inga spyor sedan dess och jag håller tummarna för att det fortsätter så.

Jag är lite rädd för att jag trugat för mycket med flaskan, jag tycker att Sigrid har ätit mycket mindre senaste dagarna och hon tar hellre bröstet än flaskan. Men där finns ju tyvärr inte tillräckligt. Det kan ju också bero på sjukdom, men jag backar hur som helst, vill inte hamna i samma flasktrassel som med Stella. Hur mycket borde man truga egentligen? Jag väntar på att hon ska vakna och skrika innan jag tar upp och ger mat. Men hur gör man under vakentiden, ska man vänta på att de visar tecken på att vara hungriga? Eller truga oftare än så? Det går ju ganska fort att äta från flaska. Håller också på att utvärdera vad som är bäst, att amma först eller äta från flaska först. Knepigt det där.
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Tutan »

Hej Sara! :D

Redan sjuka? :shock: Och Stella har inte ens hunnit börjat förskolan, eller? :wink: Ja, det är ju så den här tiden tyvärr... Snor, host och snörvel :evil:

Bra att du försöker hålla isär mat-och sovtiderna hyfsat ändå fast Sigrid är förkyld. Hur är det med henne? Ja, den minskade aptiten kan ju ha att göra med förkylningen. Om du menar med trugandet, att du funderar på när du ska servera påfyllningen, efterrätten och kaffeåkakan? Jag skulle inte vänta på nåt tecken på fortsatt hunger (för jag tycker jag var rätt dålig att läsa av sånt :roll: ). Jag skulle mer gå efter klockan typ, att hinna få i mera mat innan jag vet att Liten blir för trött. Ta befälet och mata på. Typ så tänker jag :D .

Vad härligt att läsa att ni kunde komma iväg och luncha tillsammans och att Sigrid sov gott hela tiden. Underbart :heart:

Kram! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Tack Tutan! Ja, det är ju klart att jag ska ta ledningen över när det är dags att äta. ](*,) Vill ju så ogärna göra om samma misstag som jag gjorde förra gången - då jag skapade största flasktrasslet i världshistorien tror jag. Tycker det är svårt att hinna med alla rätter innan Sigrid blir trött, vilket händer ibland redan efter en trekvart. Och då blir det såå jobbigt att äta ur flaska. Men det löser sig väl med tiden om inte annat.

Sigrid är på bättringsvägen tror jag. Hon snorar och hostar en del och sömnen blir minst sagt upphackad.

Nätterna går finfint dock. Hon vaknar med ganska stor träffsäkerhet kring ett och fyra för mat. Efter sista nattmålet sover hon ofta 1-1,5 timme för att sedan ligga och stånka och smågnälla, jag tycker inte det verkar som att hon är hungrig och hon är nånstans mellan vaken och sovande. Har det med morgonljuset att göra? Trodde inte det skulle spela så stor roll såhär tidigt.

:heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Så inträffade den egentliga födelsen och Sigrid började vakna i precis varenda skarv. Det blev dessutom jättetrassligt att delamma och jag fick tillbaka samma ångestladdade känslor kring amningen som jag hade förra gången. :? Så från en dag till en annan bestämde jag mig för att sluta amma, det fick räcka med tre veckor den här gången. Jag är jättenöjd med mitt beslut! Mjölken är nu nästan borta och jag lägger glatt undan amningskläder och tar fram en vanlig BH igen. \:D/

Matningen går nu jättefint och lugnt till, inget skrik och bråk som innan. Men det tog några dagar innan jag bestämt mig för vilken flasknapp som Sigrid faktiskt föredrar och jag är inte helt säker på att jag hittat rätt men nu kör vi på den tills vidare. Så lite hattande fram och tillbaka som möjligt tycker jag är bra. Men lite knepigt är det, Sigrid blir fort trött och jag får känslan av att inte orkar äta så mycket som hon borde. Man kan väl inte erbjuda en liten sovpaus mitt i varje vakenpass?

Skarvarna håller på och gör mig tokig. Likadant med läggningarna. Jag har vagnat och vagnat och vagnat men hon kommer inte till ro alls. Så idag kom jag på att man faktiskt kan buffa också! #-o :lol: Och Sigrid somnade med en liten nöjd suck. Vi får se hur detta utvecklar sig. Jobbigare för ryggen, men det bjuder jag på om det funkar bättre.

Nätterna är jättefina, Sigrid har från start vaknat i princip vid 22-23, 01 och 04 med ganska stor pricksäkerhet. Hur kan hon göra det när dagarna blir lite om de blir och sista vakenpasset kan hamna väldigt olika undrar jag? Efter en laddning med käk så sover hon nöjt vidare. Inatt sov hon (och jag) över målet vid 22-23, heja!

Vi hade några kvällar med kvällstrassel, men efter övergången till enbart flaska har de försvunnit. För säkerhets skull har jag infört en liten paus på 5 eller 20 minuter i sista vakenpasset. Det är så skönt med lugna kvällar när båda barnen sover sött.
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Flora »

Hej SaraMilana,

Grattis till egentligen födelsen :-)
Ville bara säger att jag tänka ditt tråd är jätte spännande att följa. Känner igen situation vi har här- speciell med skarvarna som hålla mig 'busy'
Så peppa peppa och jag ska följa med er SM resan.
Hoppas du fa bra svar på dina fragor, som hjälper också oss andra :-)

Flora
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Irmasmamma »

Vad spännande att läsa detta! :D :heart: Att ni så snabbt hittar vägar som funkar för er...
Och lite nyttigt för mig också att förstå att trots att man är ett "SM-proffs" så betyder inte det att bebisen är det från start, hehe... :mrgreen: Jag har nog lite naiv inställning till hur bra allt kommer att flyta från början den här gången!

Klart du kan ge henne en liten powernap mitt i vakenpasset tänker jag...om hon äter mkt bättre sen! Möjligen kanske det kan göra skarvarna värre och då får du väl backa isåfall! :wink:

Kram på er! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"