tänkte flika in något om syskon, jag har ju två jag med. Du har ju skrivit många inlägg så jag flikar in lite om allt.
Duktig flicka
För mig är det ytterst viktigt att inte göra storasyster till "duktig flicka" som ska ta ansvar för lillasyster. Så jag säger inte "lillasyster", jag säger "din syster" så gott det går. Jag ber stora tjejen visa när hon kan saker som inte lilltjejen kan än, men inte i syfte för att hon är så "duktig" utan för att hennes syster ska lära sig en skill som stora tjejen redan kan. Och när lilltjejen lärt sig något, får hon visa stora tjejen. Åsså glädjs vi tillsammans.
Sociala aktiviteter med en liten
Utöver de vanliga sociala aktiviteterna städa, laga mat hämta posten etc, hittar jag på lite sociala aktiviteter som absolut måste göras men där lillasyster kan vara med lite enklare. T ex oj vi bara måste tvätta cyklarna, fram med hinkar och tvätt trasor till oss alla tre. Eller jaha nu fyller någon år igen, vi bara måste göra födelsedagskort. Penna till storasyster och krita till lillasyster. Åsså stämplar till mamma.
Gnäll/tjat
Ja visst kan det bli tok ibland när man haft besök som beter sig på ett sätt som man själv inte gillar. Här skulle jag bara vara konsekvent, svara positivt och pakta. Dvs "gnäll, gnäll jag vill också ha...." -> svar: "Ja, vilken bra idé. Det gör vi en annan dag." Sen är ju min favorit att säga (den här har jag kört med sedan den stora var i förtrotsen): "gnäll, gnäll...." -> svar: "åhhhh vad tråkigt med gnäll/tjat", jag sätter mig här och gör ingenting tills gnället försvinner". Fniss funkar fortfarande och min stora är 3 och ett halvt.
Påklädning
Anna skriver om påklädning i barnaboken under trotskapitlet, det hjälpte mig när vi hade som värst påklädnings trots. Hos oss fungerade skratt och flams bäst, dvs jag måste behålla mitt lugn och bli tokrolig enligt barnaboken. Det kan låta tidskrävande men det fungerade, alltså jag började klä på mig hennes kläder t ex eller försökte sätta på mössan på foten hennes etc. Allt med fniss och flams. Det hjälpte mig att gå in i påklädning med attityden "nu ska vi tramsa och ha det kul en stund medans vi klär på oss" istället för att bita ihop och ta oss igenom en trist påklädning innan vi äntligen kommer ut. Kör hela registret, tappa bort skor, leta förgäves efter byxor i lampan, få dom engagerade.
Konflikter
Vad ska man ha för mindset här, jag kör på: "Lugn, lugn och mera lugn". Sätt dig ner på golvet hos dom, prata lugnt och visa att här är vi vänner, här kramas vi. Bråkas det om samma pryl tar jag bort den. Den stora tjejen får frågan: hur kan vi göra nu då så att vi kan samsas? (beroende på vad det gäller såklart). Och jag kör hårt på att vi använder "inomhusrösten" när vi är inne. Är jag lugn sätter jag stämningen liksom. Det är viktigt att ta sig tid (även om man inte har den) och reda ut situationen med lugn i sinnet.
det var lite från mig, Tin