Ändra i schema + flytt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Ändra i schema + flytt

Inlägg av annawahlgren »

:D Vilka fina nätter för lilla älsklingen :lol: Pris och beröm =D>

Lite konstiga tider för lurarna, tycker jag dock - en timme och en kvart på båda :shock: Det är inga naturliga sömnrytmspass. Antingen 45 min eller 2x45 min bör det vara (en och en halv timme).

Jag föreslår lite ommöblering: fm-luren 45 min, förslagsvis 9.15 - 10, alternativt 9.30 - 10.15, och em-luren 1,5 tim mellan 13 och 14.30.

Hon ska definitivt inte gråta några 25 min och det tror jag hon slutar med också, när rytmen (tiderna) blir bättre. Missa inte lite trevligt hullabaloo inför lurarna! Det är en glad flicka vi vill lägga.

Sedan ska det ramsas hurtigt och glatt och trevligt på utgång (bortvänt, på väg ut och utanför), samt husljudas som om livet gick vidare i vanlig ordning, vilket det ju gör.

Spring inte in och "kolla till henne" under lurarna utan ge om så krävs en glad påminnelseramsa x4, utifrån utan att synas. Då stör ni inte. Musik på det kan vara väldigt trevligt :idea: Mozart och Strauss rekommenderas.

Släpp sedan överkoncentrationen och låt barnet vara i fred :P

Mer förtroende för lilla barnet, alltså - att sova en stund på dagen eller två, är skönt och välgörande och trevligt och något att faktiskt vara tacksam för - inte en plåga att gråta över. Det är DEN attityden ni ska överföra - Attityden av Självklarhet!

I rättan tid, om man säger. Så justera tiderna först och främst :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Embla

Inlägg av Embla »

Ja, hm, hur tänkte vi där...? :D
Nu testar vi

20-08 sova gott
8:30 mat
9:15-10:00 sova
12:00 mat
13-14:30 sova
15:00 mellanmål
18:00 mat
19:45 vällingmys

Jag har liksom tänkt att 9:15 ligger lite nära själva uppstigandet, men det kanske funkar bra? Vi testar :D Känns ju som att det hade varit dumt att ignorera ett råd från dej som skapat metoden...

Senaste dagarna har hon vaknat alldeles för för tidigt (kl 6:15-7:15 istället för 8:00). Hon har legat och pratat med sin snuttefilt, "blahahblablamamamamamapapappa"...På dagarna har hon sovit totalt 2,5 tim. Kan det vara för mycket sömn för en tjej på snart 10 mån? Nu blir det ju istället ( enligt förslaget ) 12+45 min+1,5=14,25. Den extra kvarten är kanske inte nödvändig nu när hon går mot sin ettårsdag. Vi har inte tagit upp henne förren 8 ändå, för att styra in henne rätt enligt schemat.

Blir kanske aningen rörigt vad jag menar, skriver på iPad och det tar så lång tid, tror jag tänker mer än jag "får ner", s a s.
Vi testar ditt förslag Anna! :D
Mamma till Alva, född 121017, kurad 26 april 2013. Stor lycka!
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Jag undrar om Anna menar dessa tider eller råkat göra dom utefter en natt som ligger 19-07? Vi hade det schemat i sonens ålder då nämligen. Om jag var du skulle jag ha lurarna 10.15-11 och 14-15.30. Så hade vi iallafall :)
Det är lite för mycket sömn men jag tror inte det spelar någon roll, det är så lite. Skulle du tycka att det är för mycket så korta första luren till 20 min.
Vi hade väldigt mycket tidiga uppvak, tyckte inte att det ordnade sig förrän vi bytte till en lur om dagen, som vi gjorde när han var 11,5 månader. så länge hon ligger nöjd sp låt henne vara, det ger sig så småningom. Blir hon mycket ledsen kan man få en ramsa. Och som du skrev, man tar inte upp förrän kl 8 ändå, för att tiderna ska sitta kvar. :)

Kram
Emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

empinane skrev: Jag undrar om Anna menar dessa tider eller råkat göra dom utefter en natt som ligger 19-07?
Ja, det kan man undra :shock: Håller med om att 9:15 kan vara lite väl tidigt på morgonen kl 8 och backar vederbörligen :oops:

Dock inte längre än till kl 10, och då tycker jag (numera) att det ska vara en 20-minuters. De tidiga morgonuppvaken tyder på att det är aningens för mycket sömn på schemat för lilla älsklingen, även om åldern "dikterar" 14,5 tim sammanlagt. Men det kan man inte se förrän efter (minst) en veckas ihållande upprepning av trasslet ifråga, så det gäller att inte förhasta sig och falla för frestelsen att "pröva sig fram".

Man observerar, noterar och utvärderar efter tidigast en vecka. Detsamma gäller förstås de förändringar man väl beslutat sig för att införa. De ska genomföras orubbligen under minst en vecka, innan man utvärderar DEM.

Tack, empinane :heart:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

:D
Embla

Inlägg av Embla »

Tack snälla, båda två. :heart:
Embla

Inlägg av Embla »

Nu har vi kört det nya schemat i ca en vecka (kanske för tidigt med utvärdering efter 6 dagar?). Är så ivrig att få lite feedback! :)

20-8 sova
8:30 mat
10-10:20 sova
12:00 mat
13-14:30 sova
15:00 mat
18:00 mat
19:40 välling

Alva vaknar ca 6:30 istället för tidigare kl 8. Hon har en tand på gång, men det har hon egentligen haft hela tiden vi kurat -hon fick tänder vid 3 mån- så jag tror inte det är det. På dagarna har hon varit liiiite mindre glad i mat, men mest för att hon kommit på hur kul det är att spotta ut den och "prutta" med munnen. Äter bra ändå. Glad är hon för det mesta, kanske lite mammig ibland men allt är som vanligt.
Sömnen på dagen är ju sedan någon vecka minskad, i syfte att ge längre sömn på morgonen.
När hon vaknat 6:30 får hon en vänlig men bestämd ramsa och har då ibland somnat om till ca 7:15-7:30. Idag har hon inte somnat om på sin ramsa vid 7:00 då hon vaknade, men är inte olycklig heller.
När hon vaknat tar vi upp henne tidigast 7:45 (hon låter så olycklig ibland att vi använder marginalkvarten).
På dagkurserna somnar hon ibland efter 15-20 min, det är mest med fm-luren det blir så. Då brukar vi låta henne få 20 min oavsett. T ex; somnar hon 10:15 så får hon sova till 10:35. Rätt eller fel?
På dagluren tar det ibland 5-10 min men sällan längre. Ska man justera så som vi gjort? Det tar ju alltid lite tid att somna också, tösen är ju ingen robot, tänker jag.
På kvällarna somnar hon perfekt, lite prat 5 min för sej själv och sedan då 11 timmars sömn.
Ska jag släpa tanken på 12 timmar? Det har passat oss så perfekt att hon sovit till 8, då hon är vårt enda barn (sovmorgon varenda dag ju, lyx!). Men huvudsaken är att hon mår bra och får den sömn hon behöver.
Tacksam för idéer.
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Jag är ingen expert på det där med tidiga mornar, då min lilla strular en del oxå. Men jag tror att vissa barn kanske är morgonpiggare än andra, och ett förslag är att ni kanske har natt 19-7 istället, det kanske skulle passa henne bättre. Egentligen ska det ju gp att fp dom att sova vilken tid som helst, men om hon ändå vaknar sp tidigt, gör väl ni oxå det, och då blir det ju ändå inte så mycket sovmorgon.

MEN, jag tycker ni kör på ett tag till, 2 veckor innan utvärdering, för det tar oxå tid att sätta sig.

Storebror här var himla bra på att vakna för tidigt titt som tätt, vi hade natt 19-07. Men sedan gick tiden och helt plötsligt, strax efter han blivit ett pr, började han en ny vana, att istället sova 19-08, typ varje morgon. Han fick göra det för det var inga problem med dagssömnen ändå :)
Så såsmåningom så löser det sig, man måste bara bara envisare än barnet! (Lättare sagt än gjort ibland)

Som sagt, kör på ett tag till i stil med att allt är som det ska och inget är konstigt.

Tycker du gör rätt i att låta henne sova sin tid oavsett om det tar tid att somna. Speciellt 20-minutaren.

:)
Embla

Inlägg av Embla »

Ja, vi får väl testa ett tag till... Problemet kvarstår med för tidiga morgnar., och nu vill hon inte heller sova fm-luren alls. Jätteledsen, trots Mozart och husdjur, glad läggning och så...Mozart har dock verkat lugnande någon gång.
Just nu -senaste dagarna- blir det ca 20-07:15 och sedan 13-14:30. Gissa om hon är trött klockan 19-19:30... : :D Somnar dock superbra på kvällen.
Återkommer om en vecka till, men har någon tips nu, så tas de gärna emot.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Kan du promenera på första luren med vagnen? Erbjud luren ett tag till. Funkar det inte skulle jag dra ihop den med långa luren så att denblir 2 timmar, 12-14. Brukar funka klockrent hur konstigt det än låter. :D och jag tror oxå som föregående talare att en klassisk 19-7 natt kanske passar tösen bättre. :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Embla

Inlägg av Embla »

Hon har vant sej av (jag har vant henne av med, ska det väl vara egentligen...) med att sova i vagnen eftersom det var lättare att få henne att sova lurarna i sängen när vi var nya på det här med kurandet. Hon vred sej väldigt mycket, klättrade och hade sej. Jag har accepterat att hon behöver sova i säng på sin lur, blir kanske lite bunden men det är helt OK.
Vi har fortsatt att erbjuda fm-luren men hon är bara missnöjd och ledsen. Hon får sova ca 13-15 istället och så mat ca 15:15.
Vill väldigt gärna ha våra 20-08-tider, men precis som det nämns ovanstående: vi får ju ändå inte morgonen....Hon har vaknat för tidigt i tre veckor ungefär nu och vi har varit sååå envisa; ingen uppstigning innan 7:45. Men det känns inte bra att låta henne ligga och pipa och gny och ibland gråta från 7:15-7:45.
Att ändra till att hon ska gå upp 7:00 kan väl i o f vara OK, det är ju inte galet tidigt liksom, men tänk om hon sedan flyttar fram det ännu mer, kl 6, kl 5...? Oh my...då blir det en trött mamma!
Egentligen är min korta fråga; fortstätta eller ge upp? 20-08 eller 19-07? All erfarenhet är guld värd.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det måste ni bedöma. Men visst kan ni lägga om schemat 7-19 med 2 h lunchlur 12-14. Prova i en dryg vecka så de nya tiderna får chans att sätta sig innan ni utvärderar. Skippa fm-luren helt och kör 2 h lunchlur rakt av. Blir fröken trött och less på fm så får ni ta till alla trix och knep samt mycket frisk luft.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Embla

Inlägg av Embla »

Vi ska testa ett litet tag till, sedan testar vi 19-07. (Igår vaknade hon 5:50, och jag hade somnat 2:30 -lite sömnbesvär ibland-, jösses...var som förr i tiden, igen!)
Undrar om mitt inlägg egentligen är inlagt på fel ställe; är hon "kurbarn" när hon sovit perfekt flera månader? Vill gärna tänka på henne som en ss med en fnurra, just nu.... :lol:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:lol: 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"