Dagslurs"krångel" med tvååring

Skriv svar
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Dagslurs"krångel" med tvååring

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Min son på snart 2 år, kurad när han var 4 månader, sover superbra :)
Men titt som tätt nu på dagsluren så tar det jättelångtid innan han somnar, nu la jag honom för en timme sen och han har fortfarande inte somnat. Häromdagen var vi iväg och då somnade han i bilen 5 minuter vid 11 tiden (hans sovtid är 1230-14), då somnade han inte alls.
Han är inte ett dugg missnöjd utan ligger och leker i sängen typ. Ibland är han ju supertrött när vi tar upp honom, för att han kanske är i djupsömn då eller för att han kanske inte sovit tillräckligt.. Men oftast märks det inte på honom att han sovit lite, eller inget alls. Han behöver ju sin sömn, det vet jag ju, han är ju bara två år.
För typ 1,5 månad sen drog vi ner från 2 timmar till 1,5 då han började vakna tidigare om morgnarna. Han sover nu typ 12-12,5 timmar per natt. Oftast får han sova tills han vaknar men ibland väcker vi oxå.
Det skulle ju lixom va bättre att han somnade direkt tycker jag ;)
Jag tänker såhär: dels kan jag ju börja väcka honom kl 7 varje morgon, dels ha mörkare i rummet. Hur mörkt "kan" man ha/ rekommenderas?
Fler tips för att få honom att somna snabbare? :)

/ emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dagslurs"krångel" med tvååring

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det är inte fel tycker jag att förlänga natten till 12,5 tim om det skulle behövas, men då lägger jag 30 min tidigare, inte låter sova längre på morgonen, då blir oftast hela dagen upp och ner för mig.

Sen kanske han kan få säg en CD saga på 45 min i kolsvart sovrum, klocka när han somnar så han inte sover mer än 45 min. Då borde han komma in i fas igen.

Samt det där med social delaktighet och mycket utevistelse, men det kan du ju redan :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"