Ny här med en 12 dagars tös

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Daglurarna tycker jag ser bra ut, men sammanlagt har hon aningen lite sömn över dygnet, eftersom natten bara är 11 timmar. Tänker att det mycket väl kan vara övertrötthet som gör att hon sover oroligt på kvällen.
Jag skulle satsa på att lägga kl 19 istället, då får hon dessutom ngt kortare tid mellan sista luren och natten.
Sen undrar jag hur ni brukar hantera uppvaken där under kvällen?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Ja lite sömn kanske det blir eller hon sover ju ca 14. Hur mjt ska de sova?

Men nu de senaste dagarna har hon haft detta sovschema 930-1130
Sen 14-1530, sova natt 20-07

Hur ser det ut?vet att man ska ha korta lurar på första passet för att det sen ska bli bra med en lång sovning vid lunch längra fram. Men lillan visar själv på att hon vill sova längre på morgonen. Ska man ändra på det?
Tös Född 17 september 2012
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Irmasmamma »

I det förra schemat fick jag det till blott 13,5 timmar om jag räknade med 11-timmarsnatt, så det var så jag tänkte.
14 timmar/dygn brukar vara lagom i den här åldern, och det nyare schemat du angav har 14,5. Om liten gillar det så är det ju bra, men det känns som att det finns risk för tidiga morgnar eller andra uppvak.

Det här med att det brukar vara bäst att ha en kort lur på fm är mest för att em-luren annars brukar bli lidande, och därmed em-kvällen sen övertrött. Men om er lilla vill ha dessa tider och sover gott på em så finns det ingen anledning att ändra tycker jag! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Tack för svaren:)

Men ngt stämmer inte. De senaste tre nätterna har liten vaknat minst varje timma! Jobbigt!
Inte ledsen vid uppvak men ställer sig upp o gnäller o blir sen tillslut ledsen. Får gå in o lägganer. Min teori har varit att hon bearbetar mkt på natten, är på gång attkunna gå själv. Hela dagarna ska hon gå runt fram o tillbaka o nöta nöta nöta :)
Eller så är det schemat men jag kan inte se ngt större fel på det som skulle ställa till nätterna så radikalt?
Tös Född 17 september 2012
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Javisst kan det vara svårt att sova när man vill öva öva öva på att krypa eller gå eller vad det nu är. Försök att göra så liten grej av det som möjlig, jag skulle bara gå in vid krisläge. Det bästa är om hon får lägga sig ner själv och somna om.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"