Förskolestart och olika arbetstider - hur göra med schema?

Skriv svar
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Förskolestart och olika arbetstider - hur göra med schema?

Inlägg av Filippasmamma »

Hej!
Dottern är snart 15 månader och börjar på förskolan i september, hon är då nästan 1,5 år.
Jag är själv förskollärare och jobbar fasta tider måndag till torsdag och rullar olika tider på fredagar. Natten för dottern ska vara 20-08. Funkar utmärkt, dock börjar vi alltid läggningen vid 19 med välling och skratt, och hon somnar i lugn o ro ca. 19.30, ibland tidigare, sen väcker vi henne vid 8. Så vi kan ju faktiskt säga att natten är 19.30-8.00. När vi har lagt den "egentliga" tiden så har det bara blivit tidiga morgnar, men löste sig när vi började lägga tidigare... så hon är ju van vid det nu.

Hon sover ca 1,5 timme från 12-13.30, (hon vaknar ofta själv efter 1h 15 min, men det är ju inte så konstigt med tanke på den långa natten)

Alla mat och sovtiden är ju detsamma på förskolan som tur är. Men, bekymret är ju då att jag jobbar väldigt olika varje dag. Var tredje vecka kommer hon gå efter mina jobbtider då mannen har jour (han jobbar alltid 7-16), eftersom han är deltidsbrandman. Han måste kunna åka iväg snabbt och kan då inte ha henne själv.
Ska vi försöka hitta någon slags mellantid som funkar alla dagar, det känns onödigt att väcka henne 6.30 varje dag om jag börjar jobba 9?? Ska vi fortsätta lägga 19.30 och sen väcka henne tidigt de dagar det behövs, och låta henne sova längre andra gånger? Eller krånglar jag till det mer än vad som är nödvändigt.... ??
Tacksam för svar.
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förskolestart och olika arbetstider - hur göra med schem

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi har haft två olika morgontider sedan jag började jobba lite när sonen var 10 månader. Vissa morgnar är 6.30, andra 7.30.

7.30 har alltid varit vår morgontid så det är den jag bygger schemat på, sen får man justera lurarna lite om det behövs när man går upp tidigare, men det har funkat att ha dem på samma tider här.

Sonen började på förskola vid 1,5 - har tidigare varit hos mormor när jag jobbade och är det fortfarande större delen av dagen då han bara går på förskolan mellan 9-12. Han går upp 6.30 mån-fre och sedan han var 1,5 (nu 2 år och 4 mån) har vi kunnat ta lite sovmorgon på helgerna, ofta till åtta, men tidigare än halv åtta går vi inte upp. När han var mindre höll vi strikt på halv åtta på helgen men nu när vi bara har en lur är det skönt att kunna freestyla lite. Jag låter honom sova så länge han vill på middagsluren också (nästan :wink: ) så ibland tar han sig riktiga långlurar på helgerna.

Detta funkar utmärkt för oss, även om jag vet att det inte är rekommenderat att ha olika scheman.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"