Lillasyster och standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mendhi
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 29 mar 2011, 17:23

Lillasyster och standardmodellen

Inlägg av Mendhi »

Hej!
Nu har jag börjat om med standardmodellen, den här gången med lillasyster som nu har hunnit bli imponerande femton dagar. Att följa sm med storasyster gick lätt och hon har från start sovit sina pass enligt boken med väldigt få undantag. Detta goda liv vill jag ju som ni förstår också kunna erbjuda lillasyster.

Min underbara bebis känns stor och "färdig" för att vara så liten, men nu är det såklart smekmånad. Jag undrar om jag kan få råd om några saker för att inte komma på villovägar...

Lillan är ofta vaken så länge som fyra timmar på eftermiddagen (?), vilket gör att hon tar natt tidigt och därmed också är pigg och vaken redan vid 4... Eftersom jag då är så trött har jag hittills låtit henne sova de sista timmarna bredvid mig i sängen, men nu vill hon inte sova där heller och det blir en del småsnuttande och småsovande. Detta ger ju inte de bästa förutsättningarna för sm under dagen.

Hon äter mängder och suger aldrig helt tomt. Därför undrar jag om jag skulle kunna eller behöver hjälpa henne att sova på eftermiddagen. I nuläget får hon ett fullt standardmål plus ganska mycket extra och på det sover hon eller ligger och tittar i vaggan kanske tio minuter. Därefter får hon ett fullt standardmål igen och så håller det alltså på (idag mellan 14 och 19).

Har ni några tips?
Storasyster 2011-08-04
Lillasyster 2013-04-21
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster och standardmodellen

Inlägg av mamaA »

Hej!

Grattis till lillasyster!

Hon är ju fortfarande för liten att somna själv, somnar hon inte längre på dig på eftermiddagen menar du? Om du är absolut övertygad om att hon är mätt, låt henne somna på dig - lägg sedan ner henne sovande, har hon svårt att somna så hjälp till med lite rytmisk buffning för att söva henne. Jag håller med om att det är ett alldeldes för långt vakenpass och att göra morgon kl fyra :shock: ,jag ryser av bara tanken :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mendhi
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 29 mar 2011, 17:23

Re: Lillasyster och standardmodellen

Inlägg av Mendhi »

Tack för tipset. Idag ska jag försöka att verkligen få henne att somna efter avslutat mål. Innan har jag resonerat att hon ska ha så mycket mat och vakentid som hon orkar, men det blev ju inte särskilt bra :?

Hon har inte somnat på mig de senaste dagarna (förutom efter de allra första minuterna av målet) men jag ska se vad som händer idag om jag är lite mer målmedveten. Igår väckte jag lillan vid 22 för ett sent mål och bad (!) för att skjuta fram natten något. Det var inte så populärt hos den lilla tröttmössan men idag kunde vi gå upp kl 6, vilket känns mer humant för båda :)
Storasyster 2011-08-04
Lillasyster 2013-04-21
Mendhi
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 29 mar 2011, 17:23

Re: Lillasyster och standardmodellen

Inlägg av Mendhi »

Hej igen!
Nu har vi fått lite problem här hemma. Min erfarenhet av standardmodellen med storasyster är så bra att jag nu blir lite rådvill. Den stora tjejen var med på noterna från start med få undantag och jag överdriver inte om jag säger att allt har varit en njutning.

Det nya lilla livet är lite mer orolig. Själv tror jag att det beror på att jag kanske inte alltid hinner till henne vid minsta pip utan hon får vänta lite om jag tar hand om systern. Dessutom har vi varit ute mer, vilket har tvingat oss att vara lite mer flexibla. För lillan har det tyvärr inneburit lite mer snuttande och småsovande...

Hur som helst, jag upplever att hon har en del gaser imagen och har idag börjat med Sempers magdroppar. Idag har hon skrikit i flera timmar varvat med lugnande och amning. Jag har utgått från att överlevnadsångesten inte är stillad och läser avsnittet om den nyfödda som tycks vägra äta. Samtidigt är det först vid andra omgången som hon börjar strejka och då känns det inte som att hon är så akut hungrig?

Ofta kommer det för mycket mjölk vilket gör att hon spänner sig och slutar suga. Jag försöker att kompensera genom att ge henne många omgångar vid varje mål för att hon ska bli ordentligt mätt.

Vi har helt enkelt haft en jobbig eftermiddag och kväll och jag hoppas på att få lite pepp härifrån. Jag tycker att det är jobbigt när flera i min omgivning vill tala om för mig att hon har kolik eller väldigt ont i magen. Det får mig att tvivla på Annas ord om mat, mat och mat trots att jag själv har så goda erfarenheter. Men man är inte så kaxig där i den lillas förtvivlan...
Storasyster 2011-08-04
Lillasyster 2013-04-21
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster och standardmodellen

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tyvärr kan småsnuttande ge lite magknip, vilket ju inte är roligt för någon, sover man sen dåligt så är det ju svårt att orka äta tillräckligt mycket och så är den dåliga cirkeln igång.. :?

Försök få till rejäla matpass och inte för många smårätter. Windy gaspipar är jättebra vid magknip, hittas på apoteket. Glöm inte att rapa ofta och rejält dessutom så att luften kommer ut uppåt istället. jag fann att buffning ibland släppte ut lite gas också :wink: . Kanske kan du hjälpa henne att få lite längre sammanhängande sömn i sjal eller sele bara under något sovpass för att hitta tillbaka till en bättre rytm. Om hon blir utsövd så äter hon bättre och sover sedan därmed bättre.

Jag tror att det här problemet beror på en period av övertötthet som du har beskrivit innan med för långa vakenpass och kanske också lite överlevnadsångest. Kolik ser jag som en "lat" diagnos, den säger bara att föräldern inte kan göra något och att barnet ska få skrika i tre månader :shock: . Ordentligt med mat och sömn löser det mesta för vuxna, så varför skulle det inte göra det för småttingar också :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mendhi
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 29 mar 2011, 17:23

Re: Lillasyster och standardmodellen

Inlägg av Mendhi »

Skönt att läsa dina ord om kolik - det är ju så jag själv känner. Det börjar stabilisera sig lite nu och jag är målmedveten. Jag vill verkligen ge mitt barn samma möjlighet att njuta av livet som min stora har haft :D

Efter att ha läst om delar i barnboken igen (hur många gånger kan man läsa?) så tror jag att min bebis inte är ett av de svåra fallen som tycks vägra äta eller sova, för det funkar bra vid flera pass varje dygn. Däremot tror jag också på övertrötthet. Därför vill jag använda mig av buffring nu för att hjälpa henne vid vissa sömnpass då hon har svårt att komma till ro och kanske också till en liten lur vid kvällstrasslet.

Ska man buffa tills hon somnar eller tystnar vid en sån liten lur på filt i soffan?
Storasyster 2011-08-04
Lillasyster 2013-04-21
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillasyster och standardmodellen

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Den gyllene regeln är ju att inte hjälpa barn att somna, bara att bli lugna, så de kan somna på egen hand. Men vid små femminuterslurar för att undvika övertrötthet tycker jag det mesta är tillåtet, oavsett om den intas i famnen, i bärsele eller till mysbuff i soffan.

:heart:
Mendhi
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 29 mar 2011, 17:23

Re: Lillasyster och standardmodellen

Inlägg av Mendhi »

Hej igen!
Tiden går och lillasyster är nu två månader. Vägen hit har varit helt okej även om det har trasslat betydligt mer än med storasyster.

På kvällarna skriker hon och även om det börjar bli bättre med den saken nu känns det svårt att sätta ett schema. Men jag skulle vilja få en fast läggtid och lära henne att somna själv. Sömnen har fungerat relativt bra och jag vagnade bort första nattmålet när hon var en månad. Nu börjar det dock att strula och hon somnar inte på kvällen förrän efter 3-4 påfyllningar efter att jag har lagt henne och de senaste dagarna har hon också börjat vakna vid 01 igen...

Inatt har hon t.o.m. sovit bredvid mig i sängen några timmar för att jag var så trött så trött. Nu känner jag att jag behöver lite hjälp för att vända den här trenden innan det blir för jobbigt.

Min största fundering är alltså om jag ska vagna henne på kvällen och i samband med det införa schema. Jag har fortsatt att ta upp henne eftersom hon har velat äta mer, men samtidigt är det ju detta med den onda cirkeln...

Jag har funderat kring ett schema som skulle kunna se ut såhär:

7.30 Godmorgon Mat
9.00 Sova 1,5 h
10.30 Mat
12.30 Sova 2 h
14.30 Mat
16.30 Sova 45 min
18.00 Mat
19.30 Godnatt

Vad tror ni? Skriker hon på kvällen för att hon har ont i magen eller har det bara med för lite sovtid att göra?
Storasyster 2011-08-04
Lillasyster 2013-04-21
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster och standardmodellen

Inlägg av mamaA »

Hej!

Låter som ni har lite klassiskt kvällstrassel :wink: . Jag tycker att sista luren i schemat är lite väl kort för en 2-månaders, 1,5 timme hade varit bättre. Då kan ni lägga 20.30 istället och få 11 timmars natt( med nattmål) vilket brukar funka bra när de är så här små.

Vi 7-8 veckor är det en ökningperiod, det kan ju vara det som spökar lite. Ammar du? testa i så fall att fylla på med flaska efter amningen för att kolla så hon är tillräckligt mätt. Kan vara värt att testa, speciellt på kvällen då brösten är lite trötta :wink: .

Jag hade satt schema och sen vagnat bort uppvak på kvällen så länge du är säker på att hon är mätt.

Det är svårt att säga vad skrikandet beror på då jag inte vet hur ni gör med mat och sömn just nu. Vad har ni för rytm?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"