Viktor- 18/3 2013

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Viktor- 18/3 2013

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Startar en tråd här om min lilla 4:a! Han är fantastisk! Och så olik de andra. Han är blond med knappt något hår. Blå ögon (än så länge). Mammas pojke. De andra tre har haft svart hår när de kommit. En stor kalufs och de har mörkbruna ögon (pappas färger). Dessutom är Viktor ett nöjt barn. Tillfreds. Dem andra tre har haft kolik och icke tillfredsställda under de tre första månaderna. Alltså det är en sån enorm skillnad!!:-). Jag har njutit och pussat och myst i två månader. Tagit dagen som den kommer, så gott det går med 3 barn till ;-).

Nu är han drygt 2 månader och jag börjar fundera på att försöka hålla ett schema. Kanske främst för att få till lite bättre nätter. Jan sover 2 st 3 timmars pass på kvällen/förnatten men sen är det uppvak och tuttning varannan till varje timme från kl 03. Och så vill jag få ordning på ammandet. Tycker det blir amning varannan timme dagtid. När han vaknar får han ju bröstet och sen trugar jag en stund. Tar paus och ger nästa bröst. Sen blir det att jag testar en sista gång igen innan han ska sova. Ofta tar han bara nån skvätt då. Men tänker att han ska vara ordentligt mätt innan han somnar...

Jag helamnar. Fyllde på med tillägg under nån månad (v 2-7) då jag upplevde att han inte blev mätt. Han tog oftast emot det. 60-100 ml NAN 1. Funkade toppen!! Sen inbillade jag mig att han fick ont i magen och blev gasig och pruttig av ersättningen så har övergått till i princip helamning. Men inser nu att han nog inte blir ordentligt mätt eftersom jag i princip ammar hela vakenpasset 1,5-2 timmar. Och sen blir det 1-2 timmars sömn och sen amning till och från igen. Känns som jag ammar en gång i timmen dagtid. Och han verkar ändå inte nöjd. Är det värt att prova en annan sorts ersättning?? Han är en stor kille på 7 kg! (3700g när han föddes).

Ska skriva upp ett schema nu. Så himla svårt att få ihop allt med fyra barn bara. Dagarna ser ju så olika ut. Ibland måste han sova i bilbarnstolen för vi har dagis hämtning. Medan nästa dag är barnen hemma så då går det bra att sova i vagnen. Fast då ska Linnea hämtas från skolan en annan tid som kanske infaller mitt i bebis sovpass. Och jag kan ju inte lämna bebis hemma trots att hämtningen bara tar 10 min med bil. Och tar jag upp från sängen och flyttar över till bilstol så vaknar han utan att somna om. Jag måste hela tiden tänka två steg fram och ändå kör det ju ihop sig ibland.

Har tyckt det varit så skönt att inte ha några tider nu i början för det finns heller inte utrymme att stå och vagna i 45 min för att bebis ska sova si och så. Dem andra kräver också tid och uppmärksamhet av mamma. Och dessutom vet jag med mig att jag blir grymt irriterad när schemat inte funkar. Och det kommer ju gå ut över syskonen tyvärr. Men jag tänker att det nog är värt att testa nu iaf. Sömnbristen börjar komma ifatt mig. Och när det fungerar med schemat är det ju toppen att kunna planera dagen. Nån annan med många barn som har/har haft liknande tankar?

Kram från lilla Mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av Sigyn »

Hej! Min tvåa är 4 dagar yngre än din och ja tänker lite som du. Hon är två månader idag och jag har bara längtat efter ett schema, men tanken har slagit mig att utan schema kan ju "ingenting gå fel" fast med ett fungerande schema är det ju dock så skönt att kunna planera. Så jag följer din tråd :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av lilla mia »

Hej igen!

Alltså efter en dag med schema inser jag att det kommer inte funka nått bra det här. Precis som jag befarat stressar det mig till max när det inte fungerar, jag känner igen det sedan de andra barnen. Och så klart det är första dagen idag men jag har ju stått och vagnat i skarvar förut... Men kanske finns det nån lösning?! Kan man ha schemat lite soft? Kasta om nån lur om det behövs tex? Jag tänkte mig standardschemat här hemma.

07 godmorgon, mat
08.30 sova 1,5 timme
10.00 mat
12.00 sova 2 timmar
14.00 mat
16.00 sova 1,5 timme
17.30 mat
19-19.30 kvällsslurk och godnatt!

Det gick bra fram till 13.15. Då fick jag vagna fram och tillbaka i en halvtimme innan han somnade igen. Väckte på utsatt tid. Åt inget vidare. 15.30 var han trött och ville sova, höll honom vaken till 15.45. Sen vaknade han efter en timme mitt i matlagningen. Försökte vagna men han skrek upp sig och till slut kom Linnea och sa åt mig att du måste ta upp honom han är väl hungrig!! Jag gav mig efter en kvart. Han slängde sig på bröstet men åt bara i 5 minuter. Makaronerna på spisen blev överkokta och 2,5 åringen står och gnäller över att han är hungrig. Försöker truga med bröstet men Viktor gallskriker när jag lägger till. Mycket missnöjd kille medan jag lagar mat med honom på armen. Jag slänger i mig min mat och fortsätter truga med bröstet samtidigt som jag sätter på tvn åt de större barnen, torkar bajsrumpor, delar ut frukt och upprepade gånger får säga åt 2,5 åringen att gör inte så, dra inte i håret, släng inte ut alla filmer på golvet... Aa, ni fattar. Trots! Maken jobbade sent idag. Till slut får jag i Viktor ersättning 180 ml! och när maken kommer hem får han honom att somna 19.15. Kaos kväll och detta lär ju inte bli den enda. Det kör ihop sig och då funkar det inte att jag gapar och skriker på de andra barnen för att jag är stressad över att Viktor inte sovit som han ska enl schemat.

Imorgon tex är det stägningsdag på skola och dagis. Vi ska till öppna förskolan. Den börjar 9.30 och det är 20 min med bil dit. Viktor behöver alltså somna i bilstolen på första luren i väntan på att vi ska åka. Och sen helst sova 30 minuter till när vi väl är på plats. Sen kan jag ju amma där och förhoppningsvis tar han bröstet då. Så när vi ska hem 11.30 så kommer han ju somna i bilen. Det passar ju bra. Men när vi kommer hem måste jag ju sätta igång med lunchen snabbast möjligt eftersom de andra tre är hungriga då. Samtidigt skulle jag ju behöva flytta över Viktor från bilbarnstolen till vagnen eftersom han sover bättre där när han kan ligga på mage och för att jag har möjlighet att vagna honom om han vaknar för tidigt? Vad prioritera?? Varför reagerar jag så här?? Alltså överdriver jag? Gör jag det hela till en större grej än vad det är? Jag tycker liksom hela vardagen blir en enda lång planering och jag kan inte slappna av. Samtidigt vill jag ju få struktur och fasta tider. Men det funkar ju inte. Jag får inte ihop det!! Vi kan inte sitta hemma jämt. Då blir vi alla rastlösa och på dåligt humör.

Jag tänker om jag kanske kan ha tänket med 3-4 timmar mellan målen och så sova där emellan. Och så så mycket mat som möjligt under en timme. Sen om det blir 1,5+2+1,5 eller 2+1+1 kanske inte spelar nån större roll? Bara dagen börjar och slutar samma tid varje dag? Eller funkar inte det??

En liten fråga till. Aw menar att 2 månaders ska klara sig på ett nattmål nu. Kl 04. Jag tänkte ha både 01 och 04 ett tag till. Men idag äter han även kl 22 om han somnat kl 19. Som jag skrev 3 timmars sovpass gör han på natten. Men ska jag vagna över 22 målet? Kommer han ta det till sig redan fast han är så liten? Och i vargtimmen lär jag ju få stå och vagna hela morgonen... Jag kanske kan avvakta med nätterna och hoppas på att han sover över nått pass själv om jag börjar styra upp matningen nu på dagtid.

Kram från en stressad och lite ledsen 4 barns mamma
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av mamaA »

Hej och grattis!

Stress gör ingen glad :? så det funkar kanske bättre att ha en rytm för din del än ett strikt schema. Det är kanske enklare för dig om du väntar med att sätta ett strikt schema tills lurarna är lite kortare och det blir lättare att planera då.

Jag rekommenderar att du läser trådarna som mina kära kolleger som är mammor till flera barn har skrivit så att du kan få lite tips där. "Linus röda tråd" av SusanD och SarisParis tråd om sin trea, kommer inte ihåg namnet på tråden men du kan säkert hitta den i sökfunktionen hoppas jag, kan ha varit "Nils och brorsorna"... #-o

Jag tror att du kan lyfta över honom från bilstolen och lägga i vagnen sen, att byta till bekvämare ställning brukar inte vara något problem men tvärtom skulle jag inte rekommendera.

Jag började plocka bort nattmålen vid två månader då jag tyckte att min son körde samma rytm på dagen som på natten :? . Han hade ca fyra timmar till första målet då vilket jag inte var nöjd med så jag buffade helt enkelt över det uppvaket och bestämde mig för att maten serverades efter sex timmar. Två veckor senare var vi uppe i åtta timmars sammanhängande sömn och sen var det bara att fortsätta på samma sätt tills nattmålet var borta :lol:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av lilla mia »

Tack! Jag ska försöka lugna ner mig och inte ta det hela så allvarligt. Linus röda tråd följde jag när Elias var spädis. Han och Linus är i samma ålder. SusanD är ju helt fantastisk flerbarnsmor. Så cool i sitt förhållningssätt. 8)

Kram igen!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av Sarisparis »

Hej lilla mia :D

GRATTIS igen till din fyra! :heart:

Jag instämmer med mamaA, om ett strikt schema gör dig stressad är det kanske inte rätt väg att gâ. När vâr trea var liten kom jag fram till att jag inte alls var nâgon schemamänniska, men mer än "stolpmänniska". Alltsâ nâgra stolpar att hänga upp dagen pâ (hos oss var det God morgon, mâltiderna pâ ungefärlig tid (länge leve marginalkvarten 8) ), lângluren och God Natt, om jag minns rätt :roll: ). De andra lurarna sâg jag som sömnslurkar för att orka ta sig till det riktiga sovet (lângluren och natten).
Vad smickrande att mamaA rekommenderar min trâd om Lillebror :P , vill du läsa mer sâ kommer den här SM hemma hos oss

Glöm nu inte att andas lite mellan varven. :wink: Och det underlättar rejält att ha nâgorlunda planerade mâltider (det bästa är om det är gjort lite i förväg sâ att det gâr fort när det väl är matdags: pajer, lasagne, pastasallad, rissallad, ... ). Eller gör som jag gjorde när Lillebror var pyttis, hacka en lök / morot / ... när du har en minut över och fyll kylen med smâ skâlar. När det är matdags rör du ihop alltsammans i en gryta.

:heart:
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av lilla mia »

Hej igen! :)

Nu en gladare mamma! Sara ditt svar var precis det jag behövde höra! Jag har nu en annan attityd till schemat och använder det som stolpar. Marginalkvartarna är som du skrev toppen (och marginalhalvtimmar med! :wink: ) Viktor är en liten tröttis fortfarande och behöver lite mer sömn än vad som rekomenderas. Dagarna rullar på fint. Lite mer uppstyrt men ändå inte superstrikt. Precis lagom- för nu iaf. Den som tar mest energi är storebror Elias som gör allt för att få mer uppmärksamhet av mamma samt trotsar på det. Jag blir tokig! :cry: :evil: Men får väl starta en annan tråd om det under barnafostran om det blir aktuellt...
Och fasta mattider det har vi ju sedan tidigare för resten av familjen. Det är ju det att nu ska Viktors tider klämmas in däremellan eller uppepå och det är ju då det kör ihop sig ibland.

Kramis!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av Sarisparis »

lilla mia skrev:Nu en gladare mamma! Sara ditt svar var precis det jag behövde höra! Jag har nu en annan attityd till schemat och använder det som stolpar. Marginalkvartarna är som du skrev toppen (och marginalhalvtimmar med! :wink: )
âh vad glad jag blir av att läsa ditt svar! :D Länge leve stolparna =D> :lol:
lilla mia skrev:Den som tar mest energi är storebror Elias som gör allt för att få mer uppmärksamhet av mamma samt trotsar på det. Jag blir tokig! :( :evil: Men får väl starta en annan tråd om det under barnafostran om det blir aktuellt...
Ja, ibland blir det lite mycket pâ en gâng, extra tufft när man inte har nätterna helt pâ plats för den minsta. Visst har du läst SM, Syskon och Skak i handtag?
Rent allmänt gäller det ju att Elias fâr känna sig behövd och att det är NI - familjen, inklusive Elias - som tar hand om bebisen, inte bara mamma.

:heart:
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Ville bara uppdatera att livet funkar så bra med lille Viktor!

Han har skapat sitt eget schema. 12+45+2,5-3+45. Insåg ganska snabbt att han gillade en kortis på fm och em och så ett rejält sovpass mitt på dagen. Och mamma gillar det också!

Känner mig så mycket mer avslappnad med honom än jag gjort med nått av de andra barnen. Tänk att inte förrän på nr 4:a har jag börjat våga lita på mig själv och bebis :x :cry: :roll: Men jag tror mycket handlar om att han är en TILLFREDSSTÄLLD liten krabat. MÄTT och NÖJD i motsats till hans storasyskon som bara skrek all vakentid de första 3 månaderna. Det var bara ett stort kaos den första tiden med allihop. Inget fungerade och då förstås inte heller de scheman jag försökte med. Nu har jag inställningen att blir det ett kortare sovpass mitt på dagen tex så tar han igen det på empasset istället. Vi brukar få ihop det så att dagen avslutas vid sju-halv åtta. Och då har vi oftast haft en toppenfin dag ihop! Övning och erfarenhet ger färdighet och en avslappnad attityd blir min slutsats- för nu iaf! :wink: :D

KRAM!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av Tutan »

Hej! :D
Grattis till lille Viktor, det har jag inte sagt till dig :D .

Jag kikar in här på kvällen och får mig en härlig läsning! Precis så som SM ska vara. Mätt och nöjd bebis och en avslappnad mamma =D> . Helt underbart! :heart: :thumbsup: :heart:

Kram :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av Sigyn »

Gilla!
Jag får väl helt enkelt ta att skaffa vår till så jag blir lika avslappnad som du! ;)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av Irmasmamma »

Instämmer med föregående talare, vilken otroligt härlig och inspirerande läsning! =D> \:D/
Jag ser fram emot den dag SM kan bli en sån här självklarhet även i vår familj! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av lilla mia »

Hallå!

Vilka fina inlägg ni gjort! :)

Lilleman, som är väldigt stor 8,1 kg och 65 cm, har blivit 3 månader! Dax att introducera lite mat tänkte jag efter att han i slutet på förra veckan slukade 3 dl ersättning till kvällsslurk! :shock:
Så i fredags testade jag några skedar hips ekologiska risgröt och under helgen har han fått ett par skedar till vid ett tillfälle per dag. Han gapar ju inte direkt men sväljer och får i sig. Ett bajslass har kommit med lite mer grön nyans än den annars gula. Nu undrar jag ändå om jag varit lite för ivrig. Han är mer kinkig och har minskat sitt matintag. Han sover gott och är nöjd när han får vara hos mig. Mjuk och fin i magen. Men äter bara när han fortfarande är sömntung efter ett sovpass. När jag försöker fylla på sen efter en stund så protesterar han högljutt bara jag sätter mig i soffan. Förut har han ju tagit nån liten slurk iaf eller legat och myst vid bröstet men nu blir han helt förtvivlad när jag lägger till bröstet i vaket tillstånd?! :? Ska jag köra på ett par dagar till eller avvakta?

Så en liten fråga till. Jag är ju inte van vid flaskmatning. Har fram till nu först gett bröstet och sen fyllt på med flaska efter en stund i upp till en timme efteråt. Hur funkar det om man bara ger flaska ett mål? Är det fortfarande så mycket mat som möjligt inom en timme eller ger man en flaska vid ett och samma tillfälle och så var den matningen avklarad?? Det känns som Viktor vill att vi slutar med den här påfyllningen.

Kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av mamaA »

Hej!

Han är ju i den åldern när bröstet börjar bli mer ointressant än omvälden :wink: , helt normalt att han bara äter när han är sömntung. När man dessutom börjat få smaka mat så blir ju bröstet mindre och mindre intressant, jag tycker inte att du ska oroa dig för att gå för fort fram, kör på bara så länge han inte får ont i magen. Du kan ju ge lite katrinplommon också, både gott och nyttigt!

Min kille var så seg att mata att det tog en timme att få ner den där flaskan :? men jag tänker så här: Ge flaska, så mycket som går ner och sen gröt. Du kan ju prova att ge lite mer flaska sen inom en timme men det borde räcka med ersättning + smakis tycker jag.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av lilla mia »

Just ja! Katrinplommonen hade jag glömt. Ska genast gå och lägga lite i blöt så kan jag mixa ihop imorgon med mixern. Tack för påminnelsen!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"