Får inte in tekniken!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
apmamman
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 14:45

Får inte in tekniken!

Inlägg av apmamman »

Hej!
Går det att hjälpa en bebis med själva tekniken att svälja?

Min tjej smakar gärna på allt möjligt, är intresserad och glad, men allt åker ut eller så sätter hon i halsen och ser ut som hon håller på att kvävas, hulkar och klöks och sen kommer det ut igen. Det enda som hon sväljer ibland (förutom bröstmjölk) är vatten och lite välling ur kopp. Hon är nu 7,5 månader gammal och jag har hållit på i två månader med smakisar. Hon vill verkligen men hon lyckas inte.

Nån som har något tips?
Emma, 2012-10-11
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Får inte in tekniken!

Inlägg av TorsMamma »

Har du hört talats om BLW (baby led weaning)?

http://www.babyledweaning.com/

Man ger HEL mat istället för pureer och annat smått. Detta gör att många exempelvis inte sätter i halsen. Typ koka en jättebit broccoli, rör i en HÖG med smör och låt henne själv sitta och gnaga, suga på den. Samma med STORA brödbitar, hela majskolvar osv... Man ger allt STORT. Kan vara din dotters melodi faktiskt. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
apmamman
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 14:45

Re: Får inte in tekniken!

Inlägg av apmamman »

Hej!
Jag ska kolla på det, tror du har rätt där. Har själv provat att låta henne smaka på hel banan, lite lättstekt pannkaka och äpple och annan frukt och hon har varit jättelycklig med det, även om det väl knappast kommit ner i magen. Hon tar ju ofta tag i min hand när jag äter eller dricker något och vill ha. Själv har jag ju nojat lite över att hon ska sätta något i halsen, fast med tanke på att hon lyckas hosta upp precis all mosad mat jag gett henne så verkar hon ju bra på att få upp sakerna.

Ska läsa om BLW, helt klart. Tack för tips!
Emma, 2012-10-11
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"