Hur ska schema se ut för 9 mån vid 2 lurar ist för 3

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Majken03
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 15:35

Hur ska schema se ut för 9 mån vid 2 lurar ist för 3

Inlägg av Majken03 »

Hej

Min tjej är snart 9 månader och jag tror det börjar bli dags att ändra dagslurarna lite. Hon tenderar att vakna lite tidigare än vad jag vill (och enligt schemat).

Nu ser hennes shema ut såhär:
7.30 Vakna
8 Frukost 1,5 portion gröt (ska börja med 1 portion gröt och en smörgås tyckte BVC)
9.30 Sova 45 min i sin vagn
Ca kl 11,45-12 Lunch en hel burk och lite frukt puré
Ca kl 12,15-12,30 Sover middag 1,5 timme i sin vagn
kl 15 Mellis en flaska ersättning (Ska börja införa ex turkisk yoghurt eller frukt o smörgås tyckte BVC men jag tycker det känns bra med ersättning)
Ca kl 16-16,20 sova mellan 20-45 min beroende på hur trörr hon verkade.
18 en burk mat till middag och fruktpuré
19 1 flaska ersättning, pyjamas, byta blöja, borsta tänderna
19.30 läggdags.

Hon sover gott hela natten, ibland hör jag henne nån gång men tror det är i sömnen hon gråter för det är bara "en gråt" och sen tyst direkt igen (förutom inatt när hon låg på mage på kortändan med benen utanför spjälorna :D ). MEN hon vaknar tidigt, mellan kl 6,30-7,15 och jag vet att runt 9 månader kan det vara dags att ta bort en vila. Men jag vet inte hur nya schemat bör se ut? Känns lite länge att vara vaken från kl 14 till 19,30?

Gör man bara så att man tar bort sista vilan helt enkelt? Kanske försöker hålla den 5 minuter i nån vecka för att vänja henne och sen ta bort den? Hur gör ni andra?
Bebbe född 2012-08-18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hur ska schema se ut för 9 mån vid 2 lurar ist för 3

Inlägg av mamaA »

Hej!
I det här fallet tycker jag faktiskt att du ska lyssna på Bvc, även om jag inte annars är någon förespråkare för att följa deras råd :wink: .

Maten är alldeldes för snål för en så stor dam! Frukosten låter ok, gröt eller macka, vilket som funkar. Till lunch och middag behöver hon inte lite efterrätt utan snarare en hel burk eller alternativt en frukt. Ersättning till mellis mättar inte speciellt så här vore det bra med yoghurt eller gröt. Sen toppar du allt med välling som kvällsslurk!

Jag hade testat att öka upp maten innan du ändrar schemat, även om man brukar byta till två lurar i den här åldern.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Majken03
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 15:35

Re: Hur ska schema se ut för 9 mån vid 2 lurar ist för 3

Inlägg av Majken03 »

Hmm, menar du en hel burk mat och en hel stor burk frukt också? Blir ju ca 4 dl mat per gång ner i den lilla magen! Både till lunch och middag? Välling har vi inte infört och tänkte kanske försöka hålla oss från det. Får väl tänka om ang mellisen på eftermiddagen då. Tyvärr är det nog av bekvämlighetsskäl med ersättning. Smidigt när man inte är hemma.

Några tips på mer mättande mellisar när man inte är hemma?

Och schemat då, bara ta bort sista vilan?
Bebbe född 2012-08-18
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hur ska schema se ut för 9 mån vid 2 lurar ist för 3

Inlägg av Dumlekolan »

Hej hej,

eftersom min tös är i ungefär samma ålder som din, så bistår jag med vårt schema o matupplägg för lite inspiration :D

07, vakna och 2 dl välling, lite kokt ägg, bröd, ost när vi äter frukost
09.30-10.15 sova 45 min lur ute i vagnen
11.00 lunch; 1 burk mat, 130 ml ersättning, ibland banan, ibland ett rån med massa messmör, beroende på HUR hungrig fröken är
13.00 - 14.30 ca, sova 1.5 timma ute i vagn
14.30 mellis 1 dl gröt/mosad banan och turkisk yoghurt/välling ibland, är vi iväg är välling toppen!
17.30 middag - 1 burk mat, smakar rejält på det vi äter, pastaskruvar, grönsaker, avocado
18.45 välling 2 dl efter bad
19.00 sova

Vissa dagar har fröken massor av aptit, speciellt om vi varit ute o hon har fått röra på sig en del. Melliset - här äter hon inte så aptitligt.
Vad tror du om att introducera välling? Det mättar fint tycker jag. Och ger vätska!
Och MYCKET smör har jag i maten, mums.
Min tös håller sig pigg från 14.30-19, men visst är hon trött vid badet, och somnar i regel bums. Kanske du kan senarelägga lur 2?

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Hur ska schema se ut för 9 mån vid 2 lurar ist för 3

Inlägg av SusanD »

Hej, ett snabbt inhopp angående matintaget som du absolut måste öka på.

En liten unge kan äta mängder som får oss vuxna att häpna, de verkar inte ha någon botten.

Så min grundregel handlar aldrig om burkar hit eller dit, ml hit eller dit utan ös in så mkt mat som det går. Låt lilla barnet säga stopp, nu räcker det jag orkar inte mer.

Mina småttingar har vid 5 mån ålder ätit en vuxenportion havregrynsgröt till frukost och sen hemlagad riktig mat två gånger om dag, gröt till meillanmål och nattslurk i form av välling. Massor av mat alltså som dessutom varit toppade med olja eller saltfritt smör.

Burkar med barnmat som du köper i affären innehåller till största delen vatten och det håller sig inte magen mätt på så länge. Tycker du att det är det smidigaste att ge så koka grönsaker och potatis och mosa i burken så blir det ännu mer mättande.

Så ös på med mat är mitt råd.

Och jag kan säga att min fyra barn allihopa är ena spensliga rackare trots att de äter som små hästar och har gjort sen de började med riktig mat. Innan dess åt de både bröstmjölk och ersättning med god aptit.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Majken03
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 15:35

Re: Hur ska schema se ut för 9 mån vid 2 lurar ist för 3

Inlägg av Majken03 »

Tack för era svar! Man blir så glad när man får lite stöd och bolla tankar med :)

Dumlekolans sovschema ser ut att kunna passa oss. Igår sov hon 13-14.45 och orkade sen vara uppe till kl 19.15 ungefär. Nu idag somnade hon kl 12.30 så egentligen skulle jag ju vilja väcka henne nu vid 14 men det är ju väldigt länge att orka fram till 19? Väcker henne nog nu och ger en femminutare i eftermiddag. Men ska nog flytta fram lunchvilan till 13-14.30 imorgon och se om hon orkar framtill 19 då. Inatt vaknade hon vid 00.30, somnade inte om utan flaska så idag ska jag proppa henne full med mat och mellisar och hoppas hon sover hela natten inatt.

Ang maten så tänker jag såhär nu
8.00 1,5 portion gröt eller 1 portion gröt och smörgås
9.30 sova 45 min
10.15 turkisk yoghurt med fruktpuré till mellis eller banan och smoothie
12-12.30 cirka lunch med extra fett i (enligt Bvc) och frukt
13-14.30 sova
15 gröt till mellis, eller banan och smoothie
Ev 5 min lur beroende på aktivitet och trötthet hos lilla fröken
18 middag med extra fett i och frukt
19 flaska ersättning, ska börja inför Nans nattersättning som ska vara lite mera mättande
Sen bums ner i säng!
Bebbe född 2012-08-18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hur ska schema se ut för 9 mån vid 2 lurar ist för 3

Inlägg av mamaA »

Hej!

Kanon med mer mat, men se upp med för många mellanmål. Mellis på förmiddagen känns lite för tätt inpå frukosten och för nära lunchen, 3,5- 4 timmar mellan måltiderna brukar bli bäst för en god aptit. Kan du inte lägga lunchen lite tidigare istället?

När vi gick över till två lurar flyttade jag fram sovtiderna lite, typ först en kvart och sedan en kvart till, så att schemat blir förskjutet 30-60 minuter. Då blir eftermiddagen inte så lång! Det kan vara lite trött och gnälligt i början men brukar ge sig på några veckor.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Majken03
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 15:35

Re: Hur ska schema se ut för 9 mån vid 2 lurar ist för 3

Inlägg av Majken03 »

Idag tänkte jag köra enligt nya schemat, la henne kl 13 men hon vaknade nu vid 14, gick inte att få henne somna om. Och finns inte en chans att hon orkar va vaken till kl 19. Likadant igår, och då sov hon 20 min på eftermiddagen men vaknade jättepigg inatt kl 3. Så får väl ge henne en 5 minuter sen o hålla stenhårt på 5 min o hoppas natten blir bättre då.
Bebbe född 2012-08-18
Majken03
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 15:35

Re: Hur ska schema se ut för 9 mån vid 2 lurar ist för 3 upd

Inlägg av Majken03 »

Hmm, vet inte riktigt hur det går med detta. Hon vaknar ofta för tidigt, kan inte somna om i sängen men när jag lägger henne i vagnen somnar hon om utan problem. Om vi håller oss till schemat är hon jättetrött vid 19, övertrött och kan inte somna lätt. Ska vi införa 20 min vila på eftermiddagen igen för att se om det blir bättre?
Bebbe född 2012-08-18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hur ska schema se ut för 9 mån vid 2 lurar ist för 3

Inlägg av mamaA »

hej!

Det tog ca 3-4 veckor innan tröttheten och gnälligheten lade sig när vi gick över till två lurar. Jag tycker inte att ni ska byta tillbaka utan skjut på de två lurarna tidsmässigt så mycket du kan så blir inte eftermiddagen så lång. Kanske bör du ha längre tid mellan första och andra luren eftersom hon vaknar förtidigt?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Majken03
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 15:35

Re: Hur ska schema se ut för 9 mån vid 2 lurar ist för 3

Inlägg av Majken03 »

Gaaaahhh!!! Nu vaknar hon 1-3 gånger per natt igen! Och är bara glad och vill väl upp o leka. Nu ska vi iväg i helgen och hon ska sova borta fredag-söndag. Men natten söndag till måndag måste jag ta tag i det här på riktigt! När hon vaknar räcker det att hon får flaskan som hon drack ur tidigare på kvällen, även fast det bara är en skvätt kvar, så somnar hon utan minsta problem. Men hur ska jag lyckas vänja bort det igen då? Eftersom hon är glad och "pigg". Ska jag lägga över henne i vagnen eller ska jag lägga henne i vagnen frön början av kvällen? Och låta henne sova i vagnen tills vi vant av detta dåliga (från min sida) beteende? Har aldrig buffat, har inte fått till det riktigt och nu när spjälsängen är på lägsta så når jag inte ner att buffa ordentligt heller.
Bebbe född 2012-08-18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hur ska schema se ut för 9 mån vid 2 lurar ist för 3

Inlägg av mamaA »

Hej!
Japp, det här är helt klart en dålig vana som behöver brytas. Håll inte på att byta till vagn utan lägg henne i säng som vanligt tycker jag. Är man nio månader så är det ramsan som är verktyget man använder (ni har väl den som verktyg, hoppas jag?). Det kan bli lite arga diskussioner men det ger sig på några nätter så länge du har en stensäker attityd :D .

Lycka till!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Majken03
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 15:35

Re: Hur ska schema se ut för 9 mån vid 2 lurar ist för 3

Inlägg av Majken03 »

Tack för svar! Har standardmodellat från början, så har aldrig behövt kura och få en ramsa att sitta. Men jag säger alltid en ramsa när jag går ut ur rummet både på dagen och kvällen. Så om jag har rätt attityd och är hård på att hålla dem ramsan så borde den väl ta nu på nätterna. Men när hon vaknar och är glad, så går jag in, lägger tillrätta, ramsar ut. Och ramsar sen utanför dörren. Jag ska samla på mig rätt attityd nu i helgen och införskaffa öronproppar till sambon till nätterna :)
Bebbe född 2012-08-18
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hur ska schema se ut för 9 mån vid 2 lurar ist för 3

Inlägg av Sarisparis »

Majken03 skrev:Men när hon vaknar och är glad, så går jag in, lägger tillrätta, ramsar ut.
Se upp lite här säger jag :shock: Är hon glad behöver hon ju inget mer än signal, om ens det, om att det är natt och dags att sova. Vänjer du henne vid att du gâr in sâ fort hon är vaken sâ lär hon ju sig att mamma "ska" komma in sâ fort man är vaken. Jag tycker inte att du ska gâ in och lägga tillrätta. Hellre en glad och trevlig upplysningsramsa: "Det är natt, allt är bra, alla sover."
Sen, om det behövs, gäller det att fâ till kommunikation med ramsan. Alltsâ om hon börjar skrika/grâta gäller det att lyssna och svara efter hur hon lâter. Läs pâ i kurboken!

Hur har ni det med mörkläggningen? Det ska vara absolut KOLsvart (mycket viktigt nu när det blir allt ljusare ute). Kolla in denna trâd med mörkläggningstips.

Missa inte heller dessa krönikor, suveräna attitydbyggare (viktigaste ingrediensen i ramsandet):

Säkerhet är trygghet

SHN pâ Safari

Läs, peppa, och kör!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"