SM-kur

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: SM-kur

Inlägg av Sarisparis »

Nattisen1 skrev:Eftersom vi inte fått några smarta experttips än så länge så har vi kört på gamla rutinerna.
Forumet är helt ideellt och alla som svarar här gör det helt privat. Vâr ambition är att ingen frâga ska stâ obesvarad mer än tre dagar. Medan man väntar pâ svar kan ett tips vara att läsa runt i gamla trâdar, att använda sök-funktionen för att hitta rätt pâ trâdar med liknande frâgeställningar.

Jag fâr känslan att ni överanvänt bâda ramsan och dammsugaren och att det nu blivit en vana. Hela kurfilosofin handlar ju om att hela tiden backa och visa förtroende för barnet. För det är ju inte bara ni föräldrar som vill och behöver sova hela nätterna i lugn och ro. Det är en balansgâng det där, att läsa sitt barn sâ att man inte hjälper sâ mycket att man i själva verket stör och lär barnet att det är sâ det ska vara.

Jag har inga 'smarta experttips' att ge er, mer än att om igen läsa pâ om Säkerheten i SHN-boken. Verktygen hjälper till att förmedla trygghet, men de är inte trygghet i sig själva.

Hur ser dagarna ut förutom era aktiviteter? Fâr han vara med och hjälpa till ordentligt? Bli ordentligt tackad? Känna att ni faktiskt behöver honom? Jag har kunnat konstatera här hemma att när jag fuskar med den sociala delaktigheten sâ fâr jag igen det sen med gnälliga barn och diverse strul. Det betyder inte att man prompt mâste ha med barnen i allt man gör, men att se till att de fâr vara med pâ riktigt flera gânger per dag (matlagning, städning, utejobb (allra bäst :thumbsup:).

:heart:
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: SM-kur

Inlägg av Nattisen1 »

I mina ögon är det ni som är experterna eftersom ni ger så bra råd :wink:
Jag menade inte att stressa med ett svar utan det var mer ett konstaterande och ytterligare förklaring till våra rutiner som dom är just nu.

Jag har läst i massor med andra trådar. De tips som jag framför allt läser om är att göra en minikur, dvs. börjar på dag 2. Dag 2 innebär framför allt att backa och bara använda ramsan. Det blir ju svårt om ramsan är överarbetad och inte kan ges på rätt sätt...

Vi försöker att avvakta så mkt vi kan men uppvaken pågår länge, minst 1-2 timmar. Vissa uppvak är så klart väldigt snabba men om det väl blivit ett ordentligt uppvak tar det närmare 2 timmar. Då är det svårt att bara avvakta, särskilt när han mot slutet låter väldigt ledsen. Vi har då använt oss av tillrättalägganden, ramsa och husljud. Dammsugaren har varit lätt att ta till eftersom det annars blir dessa timslånga uppvak.

Jag tar gärna emot lite tips på hur vi kan gå vidare.

Det jag också läst är att man ska ha kolmörkt för att minska morgonuppvaknanden, vilket vi har, samt mycket utevistelse och mycket mat för att slippa uppvak på natten, vilket vi också har. Han är ofta med när vi plockar ur diskmaskinen, lagar mat, tvättar och dammsuger. Vi kan så klart bättra på den sociala delaktigheten ytterligare men har svårt att tro att alla uppvak beror på detta eftersom vi haft uppvak i stort sett varje natt i 6 månader.

Jag har också läst att man ska använda sig av ramsa och husljud vilket vi gjort nu under ca ett halvår. Utan förbättring. Ska vi byta helt taktik med tanke på överanvändning av ramsa och dammsugare? Bara använda oss av solfjäder ett tag tex. ?? Eller bara tillrättaläggningar utan ramsor?

Jag har svårt att se hur vi kan backa ytterligare då vi låter honom gråta ca 30 min utan något verktygande. Därefter har vi verktygat och sen avvaktat igen...

I skrivande stund ligger han och gråter igen. Han vaknade för en timma sen. Jag har varit inne en gång och tillrättalagt. Nu är pappan nere och solfjädrar. Vi har inte ramsat eller använt dammsugaren än...

Önskar dig/er en riktigt trevlig helg :)
(Själva ska vi låta "mommo" vara barnvakt hela natten mellan lördag och söndag... Vi får se hur det går! Men jag har varnat henne att hon kommer vara trött på söndag :wink: )
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM-kur

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Här kommer väl då "experten in" :roll: :wink:

Som sagt, vi är alla faktiskt bara mammor dock råkar jag vara diplomerad av Anna också, så viss expertis får jag kanske ändå ta på mig. Men jag som alla jobbar ideellt på min fritid. :P

Så Jo, viss överanvändning av verktyg hittar jag, men det jag reagerar mest på är att ramsan faktiskt inte "tar". Har du den senaste SHN boken? Läs gärna igen säkerhet är trygghet.

Finns också här:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Om och när du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, kommer du att se att det inte är särskilt svårt att lugna ens ett hysteriskt skrikande spädbarn - när du bara vet hur du ska göra.

När du lyckas med det, då växer självkänslan!

Och då kan du frestas att slå dig till ro, för nu har du ju kommit på knepet. Nu vet du hur man ska göra: inte ta upp barnet, utan lugna det där det ligger. Och titta så bra det går! Du kan!

Ja, det kan du. Men du får inte stanna där, säger jag, glädjedödaren. Du måste gå vidare. Du måste, utöver lugnet, också förmedla säkerheten. Lilla barnet kommer inte att nöja sig med mindre.
Här har ni fastnat. Du hänvisar till ramsan och din son är långt ifrån övertygad om vad du verkligen förmedlar. Det är ingen kommunikation!

Vad är frågan han har? Hur förmedlar du kommunikationen?

Det svåra med att kura är just kommunikationen. Den måste ske på två håll! Han frågar du svarar och då med rätt svar, han måste bli övertygad om att det du gör och förmedlar är 100% säkert. Men det är det ju inte... :(

Lite dammsugning, lite ramsa och när inte ramsan funkar så solfjädras det. Alltså, ramsan betyder just nu, jag kommer när du har så stor kris att vi solfjädrar. För varken du eller jag är ju riktigt övertygade, eller hur?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Läs denna igen om du redan läst den. Tänk på VAD du förmedlar. Man verkligen måste vara cool lugn, ingen frustration och inga frågor till barnet tillbaka. Tror du inte på att kommunikationen och ramsan funkar så hitta något som du anser funkar för er. Du måste känna dig trygg först!

Ni har haft det så här i 6 mån, det ä ju väldigt länge. Att fortsätta göra "samma" i detta läget verkar ju helt klart inte funka. Så vad tänker du göra i stället?

Du behöver en plan.

Kanske kan denna inspirera dig.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Gråta skrika klaga i 10 min, 30 min, hur länge finns ingen tidsangivelse på. Vissa klarar 5 sek andra 45 min. Man måste börja LYSSNA! Hur låter det? VAD är frågan?
Den enda gång vi som kurare verkligen går in är när ett barn "fastnar" i sitt eget klagande. Så länge skriket går upp och ner, varierat osv... så jobbar vi med de verktyg vi har till buds.

Så mitt råd, JO, som det sagts innan. Man kör från natt 2 enl. Lathunden. Första natten kan du gå rätt in och solfjädra till sömns och när han sover räkna till 100 innan du ens funderar på att gå ut, och då med en bekräftelse ramsa. Alltid X4. Han SKALL ta emot bekräftelsen. Det är det som kommer få ramsan att funka.
Ramsan sägs sen resten av natten under KOMMUNIKATION! han har rätt att reagera, bli arg, vansinnig osv... Ingen ramsa i världen kommer att funka på en ursinnig unge. Då får man snällt avvakta.
Det man skall akta sig för är vargtiden. Tidig morgon så det inte blir för mycket underhållning här. Där är först en upplysningsramsa på sin plats och sen dammsugaren eller Mozart/Strauss. Det verktyget stoppar man så fort det blir tyst, inte när de sover. Samma där.

Sen måste man göra mindre och mindre och mindre. Ingen kompensations sömn till 7.30 håll schemat på minuten i 2-3 veckor minst.
Införskaffa väckarklocka om ni inte har detta. EN som går på batterier utanför rummet som ringer in morgonen och ni går in med denna ringandes så han får stänga av den. Då kommer klockan signalera morgon, inte han. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"