Hej! Min yngsta är snart 8 månader och han har sovit på mage (med andningslarm) sedan han föddes. Sömnen har väl gått ganska bra, vi hade det tufft i många månader pga konstanta förkylningar mm, men just nu är han frisk ialf!
Det jag undrar över är om vi ska gå ifrån att han ska sova på mage till rygg istället, och av den anledningen att han är vaken mellan 5-6 på morgonen, sen kan han ibland vakna igen efter 35 min men då får jag honom att somna om relativt fort och sen sover han till kanske 7.30-8 ca. (Han läggs kl 19 på natten och har gjort det sedan dag 2).
Han verkar så jäkla pigg där vid 5 och ligger o snackar och grejar ljudligt (till slut måste jag gå in till honom och vända på honom för att han inte ska väcka våra snart 3 åriga dotter). Han har massa nappar i sängen och borde kunna stoppa i dem själv. Han somnar dock utan napp på kvällen. Han sover oftast hela natten, ibland kan jag höra att han är vaken men han somnar oftast om själv då, det är där vid 5 han e superpigg. Ev har han "vant" sig vid att jag kommer in och "hjälper" honom, just för att jag inte vill att han ska väcka storasyster. Det skulle va skönt att slippa gå upp vid 5 snåret varje morgon, några tips? Jag funderar på om att man kanske ska vänja honom vid att somna på ryggen i sängen så kanske han inte väcks av ett ev ryggläge kl 5? (Han kan ju såklart vända sig själv sedan länge, men han ligger hellre o jollrar o grejar och till slut börjar grina om man inte går in till honom..
Mina barn är vana vid att somna själva, de har samma läggning varje kväll, kl 19. Oavsett när han vaknar så "gör vi inte morgon" först 7.30-8, det ÄR inte morgon innan dess. Jag kan gå in och vända på honom och ge napp, men tar absolut inte upp honom innan 7.30 som sagt.
Han har mörkt i sitt rum, liiite ljusare blir det av springorna i dörren och fönstret på morgonkvisten, men det är fort ganska mörkt.
På dagen sover han 2- 2,5 timme, nu sedan två dagar tillbaka har jag faktiskt gått från två till ett pass då det känns som att ett längre pass ger honom mer. Innan var det 1,5+ 35 min (jag väckte honom efter 1,5 timme, det sista passet på 35 min brukar han vakna av själv och dels är det typ dags att hämta stora tjejen på dagis). Jag strävar efter att han ska sova ca 12 tim på natten och ca 2 på dagen.
Tyvärr ratar han vällingen totalt på kvällen, så han dricker ersättning. På dagen dricker han ers+ mat. Han får äta själv i bitar (BLW), och jag tycker han äter ganska bra. Försöker få in lite mellanmål också så jag tankar honom med så mkt mat jag kan. DOCK kan sista slurken med ersättning bli lite mindre ibland, men då kan det vara för att han fort är ganska mätt från middagen som är runt 16.30-17. Såhär ser mattiderna ut;
ca 8 smörgås+ ersättning (150-195ml)
ca 10 Banan eller Ellas Kitchen"squeeze"
ca 13 lunch+ ersättning (150-195ml)
ca 15 mellis, frukt eller Ellas Kitchen squeeze
ca 16.30-17 middag+ ersättning (150-195ml)
18.45 ersättning (100-175 ml)
Han sover nu 11-13, 13.30 på dagen.
Har prövat ge honom gröt och det kan funka ibland, men oftast vill han inte ha det till kvällen, utan vill bara dricka sin ersättning.
Ersättningen på kvällen får han i min famn i soffan medans storasyster tittar en stund på barnprogram, när han ätit upp (somnar oftast i maten, men ser till han han vaknar till lite innan jag lägger honom), lägger honom på rygg i sängen för att vända honom till magläge direkt, utan napp- han somnar oftast bums och sover oftast till kl 05 som sagt för att vara vaken en timme ca.
Lessen att det blev så långt, ni kanske inte orkar läsa igenom allt..Men skulle bli jätteglad om någon kunde komma med lite råd- nåt jag missat helt??
Vänja av från magläge till ryggläge?
Re: Vänja av från magläge till ryggläge?
Hej och välkommen hit! 
Sömnbehovet ligger nu på ca 14, 5 h. Har ni 12, 5 h natt? I så fall kan det vara idé att göra morgon 7.00. Då kan du behålla 2, 5 h på dagen om du vill.
Jag tror inte det är nån idé att vänja honom av med magläget. Han är ju så stor ju så stor så han sover som han vill.
Hur ser dagarna ut annars? Social delaktighet, fysisk aktivitet, utevistelse, skratt?
Matintaget kan behöva ökas på. Börja med maten och fyll på med ersättning efteråt. Kan du sleva in lite mat när han plockar med egna matbitar? Maten ska helst ligga med några timmars mellanrum så att aptiten finns på plats.
Och KOLMÖRKT i rummet. Prat på morgonen gör jag inget åt. Men du säger att storasyster blir störd?
Det kan oxå vara lite stundande 8-månaders ångest på G.
Men styr upp sovtiderna till att börja med. Fast start och slut på natten och även på lunchluren. Mera mat och mycket frisk luft och rörelse dagtid.
Jenny
Sömnbehovet ligger nu på ca 14, 5 h. Har ni 12, 5 h natt? I så fall kan det vara idé att göra morgon 7.00. Då kan du behålla 2, 5 h på dagen om du vill.
Jag tror inte det är nån idé att vänja honom av med magläget. Han är ju så stor ju så stor så han sover som han vill.
Hur ser dagarna ut annars? Social delaktighet, fysisk aktivitet, utevistelse, skratt?
Matintaget kan behöva ökas på. Börja med maten och fyll på med ersättning efteråt. Kan du sleva in lite mat när han plockar med egna matbitar? Maten ska helst ligga med några timmars mellanrum så att aptiten finns på plats.
Och KOLMÖRKT i rummet. Prat på morgonen gör jag inget åt. Men du säger att storasyster blir störd?
Det kan oxå vara lite stundande 8-månaders ångest på G.
Men styr upp sovtiderna till att börja med. Fast start och slut på natten och även på lunchluren. Mera mat och mycket frisk luft och rörelse dagtid.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903